Fölboxen 07

Så söt h*n är :o)
Hur många föl får du i år bebbe?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sååå söööt!!!

Söt! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Så söt!!!

Om allt går bra ska det bli 15 stora och 4 små
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Vet ni inte vad det är för kön på fölet??? 

så söt den lille var

Vad mysigt!

Vilken gullig!!

# mina hästar går på lösdrift så fölet är fött utomhus, och jag vill inte störa dom i sin gemenskap med flocken, könet får jag reda på tids nog, om inte förr så när det kissar i min närvaro.

#10 *fniss*

Oh vad söt den är bebbe. Grattis till första fölet.
Ja, du får sitta och vänta tills fölet kissar. Haha
ååå va söt!!! :D
/Elin

Grattis Bebbe och mamma Polly

Mammahäst är jätte söt :) Vad för ras är hon?
Oroar du dig inte över skador eller annat som kan ha kommit under förlossningen, eller fel på fölet som du inte kan se på avstånd och genom att missa dem låter fölet bli skadat på något vis? Låter väldigt riskabelt…
det var en söt liten en !

När du har fått lika många föl som mig så har du nog lärt dig att upptäcka ev skador och fel, så länge stoet är piggt och efterbörden har kommit och hon låter fölet dia är det inte mkt du kan göra förrän det ev efter några timmar visar sig att hon har förlossningsfång, som är den största risken vid en fölning. Ang fölet så är det viktigaste att det är piggt, diar och följer Mamman som det ska, vad menar du att jag ska göra ?? kanske ta ut vet och besiktiga mor o barn ?
Så här såg Polly ut i går.

oj, vilken ballong
haha, hon var verkligen stor ! tur den lille kom ut, såg jobbigt ut att bära runt på den magen..

Herregud vilken tjockis. haha

Ha, ha om hon blir tjockare så släpar hon snart magen i backen ju. NÄr ska hon föla då ung?
oooj, lilletösen ! säger som gejsa, när ska hon ha ??
Så söt (:

haha bara för att h*n kissar så betyder det inte att du ser vad det är bebbe… olinda/oskar… ;)

men det var ju innan jag såg kissandet 
Detta är i alla fall en Polka 

Den lilla damen är 8 år och det var hon som fick den isabellfärgade Obelix i fjor ( han som blev ihjälsparkad på 3e dagen), hon fölade den 1e maj 06, så hon kan i stort set föla omkring den 10e april

Polka var ett JÄTTEBRA namn tycker jag. :) Superfint på en supersöt liten dam. Lycka till!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ohh, Polka var ju sååå söt.
Jag älskar några av dina fläckis hästar det vet du va??
Polkas mamma är ju underbar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tackar allra ödmjukast, ni som har haft lite koll på mina föl vet att jag nu är framme vid bokstaven P för att välja namn till mina småttingar, och jag tycker att Polka passade bra eftersom Mamman heter Polly 

sötnöt lilla polka :D
jag tror inte att det är så många som fått föl än, kanske därför ingen visar nått :P
jag vill ha ett föl, men det dröjer nog till nästa sommar innan jango ska betäckas..

Vilken söting, Polka - fint namn :D

säger man så om andras hästar ?

#37 har du någon aning om hur gammalt stoet är eller hur många föl hon fött ????? nej tänkte väl det…då ska du inte uttala dig så kränkande.
De flesta ston blir svanikga om dem fått många föl, det är inget ovanligt, tar ju ganska hårt på dem, speciellt om dem är gammla..

#37: Oerhört tragiskt med en medlem som måste uttala sig bläää över någons häst. Det tycker jag visar mer om dig än om hästen faktiskt.
Audiatur et altera pars
fan va taskigt peppe!!
Säger som bebbe, du vet la då inte hur gammal den är eller hur många föl den fått!
/Elin
#37 fy vad barnsligt sagt!!! hur skulle du må om någon uttryckte sig så om din/dina hästar?
Lisette,är mamman en äldre häst?
#37 Vad elakt!
Säger som de andra, du vet väl inte hur många föl den fått eller hur gammal den är?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
jag tog bort peppes kommentar, då jag tycker att det var fruktansvärt onödigt och elakt sagt.
jag tyckte det var elakt sagt av dig.
#45 bra!

#45: Bra beslut. Den var bara onödig.
Audiatur et altera pars

hon är 17 år gammal och har haft fem föl. klart hon ser ut som hon gör, som luthien skrev. det tar hårt på dem. undrar hur man själv sett ut efter att ha burit på fem barn…
vilken goding

#49 naaaaaaaaaaaaw :) vilka sötisar!
jösses vilka söta föl! jag blir så avundsjuk på er 
jag vill åsså ha en lurvbebis ju… Men kanske lite svårt när man har valacker ju. *fniss*

men åååå vilka godingar. Båda två!!! Faskingen då tarek att du måste va valack 

såå söta bebisar….
Aww.. Söööööööööta!! :)
#43 - Hahaha.. Man vet ju aldrig.. ;P Hihi.. Lite svårt blir det nog, tyvärr.. ;)
det var en liten söt en. så mörk. naaw, vill med ha !

#49# Nej, nu har jag missat en tråd ser jag. Har din pappa fått ett föl nu lisette? Vad söt den är.

japp han kom den 7/4. o det andra fölet kom ju för någon vecka sedan. ett sto (efter tap in) och då benny hill som är farsans.
stoet är döcoolt, när vi var hos mina föräldar nu i påsk så rejsade hon själv ute i hagen. en bra bit ifrån sin mor.
kunde du inte tagit med henne hem till mig ? :P
#58 Å Tap In är en stilig häst.. :D

Åh så söt. Är hon född inne?
ooh, lillen ! är det jennie eller janni ? harrys syster eller inte alls släkt med harry…? haha

Herregud, vilken sötis!
ah, så det var janni då alltså ?
är pennie ren ardenner eller korsning ?
#58# Me love Tap In!=D

hehe. vad är han för nått då ?
gulligt att hon fått lite av pappas prickar :)

Halvblod ee Irco Marco u Silva Knabstrupper
aha, halvblod/ardenner, det kan bli riktigt spännande, och förmodligen en lagom bastant häst :)
vilka sötnosar o gillade skrarpt det sista fölet. Så häftigt m prickar… väntar o våndas tills min fodershettis ska föla i mitten av maj… ska ta en tripp t Umeå första helgen i maj o då får hon bara INTE föla.
Gud så söt små charmtroll! :)

#64# ja, då förstår jag att du tog in dom. Jättesöt ju. Grattis igen till ett välskapt föl.

wow. så långt ifrån harrysan som man kan komma!
#36. Oj vadsvankig. Men det är felicia i mitt stall med :) Men hon har bara haft 2 fäöl vad jag vet och är 19 år :) Tycker inte det är någon skillnad. Jag älskar felicia även fast hon har svakig ruýgg och hängmage <3. tyckr förövrigt att båda stot och fölet var otroligt fina <3 Ursäkta om du tar det första som elakt =/
#49. Vilken sötnos <3
är det någon som kan säga vad peppe sagt som kommentar ?
#77 jag kommer ej ihåg ordagrant! men ungefär
fy vilken svankig och ful häst
#78. Okey, visst den är svankig. men kjag tycker den är jätte fin =)
Naw såna sötisar ni har =)

Jättefin bebbe. Vad kommer det att bli för storlek och färg sedan?

hon blir nog runt 155-160 och behåller förhoppningsvis den färg hon har nu. 
*ynk*
Lova att skicka fler bilder på Pennie till mig bebbe och att framtida ägaren gärna får hålla kontakten med mig! Vill gärna veta hur det går för Harrys lillasyster! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag lovar

#86-87.
Nej så söta =) Hoppas det går bra med alla fölen nu :)

Grattis igen Bebbe! Ser pigga och glada ut både mamma och föl

tack tack
oh, ännu fler sötnosar ! :D grattis !

Va söta fölisar du har Bebbe!! Hur många väntar ni i år??

Grattis ännu en gång bebbe! Jättesöt.

Man blir ju sjuk av alla små sötnosar. Kanske ska åka o smyga hem en =)

Ha,ha du får vänta till nästa år mazze.

Ja, men kan man motstå de små ponnyfölen? Förstå att ha en i sängen ;)
Men jag får väl vänta till nästa år *ler*

Nja, nog är dom söta. Men att ha dom i sängen vill jag nog inte. *ler*
åh vilka sötnosar! jag vill åsså ha…

Ohh, de är underbart söta. ;-)
Audiatur et altera pars
åh va fina föl du får bebbe

Ja, ser mycket rolig ut med vit bak och grå framdel.

japp, jag tycker det är läckert 

Jo, visst är det. Men tror du att det kommer att bli så när hästen blir stor?

Ja det tror jag

Vilken söt svans han hade

Bebbe vill du bli glad, han kommer ha kvar färgen möjligen bli lite mer vit längre fram. Han har fyra vita hovar eller hur?

Tack för de uppmuntrande orden, japp han har 4 vita hovar, kan man utläsa något av det ?

Klart man kan, han har två tigergener

En tiiiger?! *ler*

Lorita - En nyfiken fråga, hur kan den ha två tigergener? Hur blir det så och vad leder det till? dvs, vad gör dom två olika tigergenerna?

Är det alltså att både mamma och pappa är tiger?? Jag tänkte nog lite för långt o hoppade över de närmaste tror jag…

Har fölet dubbla anlag utav färgen/teckningen, så som tigrering så betyder det att de med säkerhet kommer ärva ned den färgen till sina avkommor, eftersom den bara har en färgen att ge. Betyder även att den fått det nerärvt ifrån båda föräldrarna. Betyder inte i alla fall att båda föräldrarna är den färgen eftersom det kan vara dolt (vet inte om tigrering kan vara dolt?) men att de bär på den färgen.
Är nyfiken på hur man genom hovarnas färg kan säga att den har dubbelt tigrerat..? Kan inte hästar med enkelt tigreringsanlag av ngt slag ha vita/rosa hovar runt om? Varför/varför inte?

Grattis igen bebbe! Har en känsla av att man får sitta och säga så här bra många ggr till. *ler* Var det 17 föl du skulle få i år?

#116 tiger anlaget (LP) kan aldrig vara dolt det är ett domnat anlag och att dessa föl har två tiger gener är det ingen tvekan om, ett från mamma och ett från pappa. Det vita hovarna kommer när hästen saknar PATN-gen det är en gen som styr utbredningen av det vita.
Sen på det så finns det en SABINO-gen som ytterligare ökar utbredningen av vitt, den genen har min Karisma och Athena och troligen även Ametist. Det är alltså minst tre gener som samverkar när det gäller tiger genen.
Karisma har också vita hovar (på tre ben och en hov är nästan vit) men det beror på hennes vita täcken på benen för hon har bara en PL-gen.

JISSES vilken kula!!!

Ja,herregud. Det måste väl bli inom någon dag bara?!

#123 milda makter vad rund hon är! Väninnans shettis ska föla om nån vecka och hon ser bara "lite" övergödd ut i dagsläget.

Bara det inte är tvillingar.

#125# Ja, det får man ju hoppas. Dom brukar väl sällan klara sig isf.

Det stämmer, det är inte ofta det går bra.
Nu måste jag få presentera mina småttingar som kom dagarna efter varandra, den tredje och fjärde maj.
Först ut var denna lilla hingstunge
http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Noora/noorababy4.jpg
Dagen efter kom detta stoföl
http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Nasaska/nassebaby2.jpg
Båda är araber, efter samma pappa och mammorna är mor och dotter så fölen är således lite mer än bara halvsyskon och stofölet är halvsyster med både hingstfölet och hans mamma
knepigt va ;)
Vilka söta föl bebbe!! :)
#128 - Waaaaaaaaaa!! Har de fått sina föl nu?! :) Åååååååååh.. :P Supersöta!! :) Nu måste jag ju snart åka till er och titta.. ;)

#128# Åh, så fina föl Neywaz. Grattis till dig och mor och dotter. *ler*

Gattis till ursöta fölsingar
Tusen tack!
Grattis till er andra med som fått föl, även om det inte verkar vara så många? Mest Bebbe hi hi!

Hi, hi grattis, grattis bebbe. Skönt att allt gått bra hitills. Tänker på förra sommaren. 

mm håll tummarna för att det fortsätter gå bra,

Klart att jag gör. Fattas bara annat. *ler*

Ohh, skäckföl. Inte snällt att visa sådana för mig bebbe. Tänk om jag kommer och våldgästar dig och stjäl hem ett av dem :-)
Audiatur et altera pars

Du är välkommen hit, men det blir nog inte så lätt att få ett föl med sig hem. 

Stoooor väska eller åtminstone stoooor bil. hihi
Audiatur et altera pars
Gud vilka super goa och super söta fölisar ni har!!!!!!!!!!! vill oxå ha.. bebbe du har en upp födning av hästar va??
#118 Betyder det att fölis är homozygot då?
kefir fick sitt föl i går o det en timme efter att jag kommit hem från en helg i Umeå! Så snällt att hon väntade o föla tills jag var hemma..det blev ett fuxsto. Så jätte söt är hon. Ska fixa kort sen måste bara hitta sladden till kameran…

Grattis till ditt föl också #144#

Vilken liten gullefjun 

#143 Ja, fölisen är LP (tiger) homozygot men saknar (eller möjligen har mycket liten) PATN-gen (utbredningsgen för vitt). Det är minst 3 gener som styr tigeranlaget, det är det som gör att det finns så många varianter.
Den tredje genen är heter sabino-gen och ökar utbredningen av vitt ytterligare, den syns även om inte hästen bär på LP-genen, däremot måste PATN-genen ha en LP-gen för att bli synlig.
Hästar med LPLP har mycket få prickar om hästen är LPlp då blir det mer prickar och här är det också en samverkan med PATN-genen, som styr färgteckningen på hästen.
Det är det som jag tycker gör färgen så spännande, det att den är så komplex och folk runt mig är helt övertygad om att jag har tigrar bara för genetikens skull
vilket nog är sant 

oh lilla Nicole har en halvsyster!!!!

Ja Minna, i år lyckades det