Longera.
Hur lär jag en gammal travare att longeras? :)
Bacon, svaret är bacon.
Till att börja med så lär du hästen att det är helt normalt att leda hästen på "fel" sida (hästens högra), annars kommer det garanterat bli förvirring när man försöker byta varv.
Börja först med att gå i en cirkel bara, och gör den succesivt större. Gör allt i skritt och ta det lugnt, först när hästen fattar att den ska gå runt, kan sättas igång, stanna, och byta varv hjälpligt så kan du börja ed försiktig trav.
Tänk på att alltid stå lite snett bakåt från hästen sett, du ska vara i höjd med hästens flank ungefär. Håll longerlinan i vänster hand (i vänster varv) och pisken i höger hand, alternativt att du använder det överflödiga av linan istälet för pisk om hästen lyssnar bättre på det (jag brukar gunga/snurra med den uppsamlade linan). Tänk att med vänster hand leder du hästen bortåt, och att med höger arm/pisk och din högra sida så puttar du på bakifrån. Alltså att du hela tiden följer efter och inte bara står rakt emot hästen (helt rakt ställer du sig när du vill hästen ska stanna).
När du ska byta varv tar du istället bak din högra sida, tar vänsterhanden framför dig, och i början kan man behöva backa några steg för att underlätta för hästen att förstå du vill den ska vända igenom volten.
De flesta hästar fattar vad man menar, men vissa hästar kan framför allt vara lite "svårstartade". Då kan du helt enkelt gå ut lite mer bakom hästen och driva så brukar de förstå att det är framåt du vill!
Tänk också på att när du gör halt så sträva efter att hästen inte ska gå in till dig (om du inte ber om det) utan stanna på spåret, och försök att få dem att inte vända sig innåt om de försöker med det. När hästen stannar när du ber den kan du öka kravet till att den inte ska vända sig innåt. Försöker hästen vända sig så driv på några steg till i sakta trav så brukar de sluta vända sig innåt ett par gånger, särskillt om de stanar av sig själva. Drar du i longerlinan så kommer hästen antagligen bara öka så du ska stanna sänka händerna (pisk och lina) säga komando för halt/sakta av och vänta tills hästen stannar bara.
Tänk på att inte longera i träns (eller ja, du ska ha grimma eller kapson över isf, inte fästa longerlinan i bettet). Tycker du hästen drar mycket utåt i början så kan du sätta fast longerlinan i den nedre sidoringen (för nosdelen) på grimman så blir det ett mer koncentrerat tryck från sidan och grimman glider inte runt. Kapson är bra, men har du itne råd med det kan du köpa (eller knyta en egen!) repgrimma. De följer med lite bättre utan att vara ivägen när man byter varv t.ex :)
Och beröm massor! Är hästen inte plockig/bitig utan snarare lite svårflörtad så kan du alltid berömma med lite godis. Ha dock något som du säger enbart när hästen få godis så att den inte stannar för att få godis varge gång du berömmer.
Hakuna matata!
Gud tack för svaret!!
Jag har en oanvänd kapson som jag köpte av en tjej för 15 kr :P
Bacon, svaret är bacon.
#2 Huvudsaken är att du dels använder rösten (om hästen är van vid det i.af, det är ju de flesta) men att du även försöker göra regelbundna mönster när du ska be hästen göra något. Sträck på sig när du sätter igång hästen, slappna av ordentligt i både armar och rygg när du vill hästen ska stanna, "kura ihop dig" lite (sänk huvudet och böj ut ryggen lite) och ta något steg bakåt när du vill hästen ska komma mot dig (när hästen ska byta varv tar du först hästen mot dig, för att sedan styra bort och driva på igen).
Behöver du träna på det kan du göra det löst i hagen/paddoken om du vill. Träna på att locka på hästen, få hästen att stanna och skicka iväg den igen utan några krav på vart eller hur den ska gå!
Hakuna matata!
Tack!! :D :D
Bacon, svaret är bacon.

Jag tror inte det blir problem. Jag upplever det lättare med hästar som varit körda som är vana vid att man kontrollerar dem från håll. Börja snett bakom och använd din kapson. Jag hade använt nosringen för att uppmuntra honom att komma runt dig. En longerpisk är superbra då du kan hålla hästen ifrån dig i början så den inte får ovanan att springa över dig när den inte har lust.
Nu vet jag ju inte hur just din häst är, men jag har träffat travare som gärna spänner emot halsen bårtåt/uppåt så att de blir starka och går undan eller bara felställda. Kan hjälpa med en halsförlängare eller annan inspänning som bara inverkar när hästen höjer huvudet. En låg hals "kan" inte spännas upp/ut. OBS spänn inte hårt, det är inte meningen att tvinga in hästen i en form den inte har styrkan för!
Lycka till