Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 578 ggr
Quiike
0

Foderhäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

I sommar där jag rider, ska jag kanske få ha en foderhäst . Jag ska prata med ägarna till hästen på söndag , dom har en nordis som heter Elsa som jag rider, hon står ensam så jag vill gärna ta dit en häst. Då vi är 2 st som rider blir det dessutom roligare att rida när man är 2 pers.

Vad är det man ska tänka på ? Tacksam för tips, även om ni vet nån häst i Dalarna?

lisette
0

vad exakt vill du ha tips på?

Quiike
0

Hmm typ vad man ska tänka på, vad man måste köpa , ja allt möjligt typ !

gejsa
0

Du får säkert låna det hästen behöver. Det brukar vara så när man har en häst på foder.

Quiike
0

Ja fast man får nog inte med mat tror jag . Jag tänkte ha betfor och grund till den , sen ska den bara gå och beta i hagen , och självklart hö, glömde skriva det haha .

Sen, hur är det med försäkring om hästen gör illa sig ?

Kan inte så mycket sånt  !

thilda-
0

försäkringen ska nog ägarna hålla

Quiike
0

#5  så okej, om hästen gör illa sig typ, behöver jag inte betala nått då ?

Det är mest det, stallplats får jag troligen gratis plus så är det sommar då så han är i hagen nästan jämt, grund kostar runt 100-200 om jag minns rätt ? och betfor 95 kr för 25 kg. Sen är det inget mer till hästen ?

Hästen ska gå utan skor också, glömde skriva det, eller ska troligtvis gå utan skor

DojoKelder
0

vad hästen äter för foder har väl ägaren en hel del att säga till om.. man kan ju inte byta foder hur som helst på en häst.. likaså skor.. de flesta hästar som rids flera gånger i veckan behöver skor.. om du inte bara har tänkt att rida på gräs vill säga..

om hästen skulle skada sig så tror jag att ägaren vill att du står för självrisken.. det beror visserligen på vad man skriver i kontraktet men vanligaste är att ägaren står för försäkringen och du självrisken om något skulle hända..

Quiike
0

Ja men den jag hade tänkt ha äter bara grund o betfor o hö, jag vet att man inte kan byta foder hur som helst, då får dom kolik. Hon har inte skor för hon är 3 år gammal, det är jag som har ridit in henne dessutom. Dom hästarna har oftast skor om dom tävlar och om det är halt ute , och jag kan inte direkt påstå att det är is ute nu ..

självrisk ?

thilda-
0

ja ja tror de

DojoKelder
0

#8 läste nog inte så noga.. förstog inte riktigt att du redan hade hittat en ev. häst..

de är ju alltid självrisk på försäkringar som du kanske vet.. jag skulle tro att ägaren vill att du betalar den om något skulle hända..

Lycka till!! Och hoppas verkligen att allt går bra för dig och att du kan ta hästen på foder!! =)

Quiike
0

Ja asså, jag kan knappt nått om försäkringar och så, jag är inte ens försäkrad mot hästar (!) Ska påminna mamma för det måste jag vara xD

Men vad är självrisk då ? kan inget sånt..

gejsa
0

Men om hästen går på bete så behövs inte hö, befor iaf. Ev inte grund heller. Fast det beror ju på om det är en riktigt sommarhage med mycket gräs i. Fast det där talar no ägaren om isf. Självrisken är olika beroende på vilket bolag som ägaren har. Men mellan 2000 kr till 2500 kr i självrisk om man tar en veterinär. Fast går det på under detta så betalar man givetvis det.

fridak
0

jag tror också att du står för självrisken om ngt händer. så är det iaf för min foderhäst, jag ahr självrisken och ägaren står för övriga procent.

även om hästen inte har skor så ska den ju verkas.

Quiike
0

Ja visst ska den verkas , min sköthäst ska verkar på tisdag , hon går utan skor utan nå problem. Fast där vi rider är det mest skog och ängar , så det är inte direkt asfalt. Om den går på bete ( eller går i en " sommarhage " ) behövs det inte nå hö och grund då ? Räcker det med betfor , #12 ?

Så om hästen gör illa sig , betalar man självrisk på typ 2000 om skadan inte var värre ? Så betalar ägaren resten ?

gejsa
0

#14# Nja, inte riktigt så. Men jag tycker att du ska prata med ägaren till hästen så kommer ni överens om vad den behöver äta och vad som gäller om den tex skadar sig. Hon/han vet ju bäst vad hästen behöver eller inte.

lisette
0

#14 säg att självrisken är på 2000, då betalar du det, sedan går (förhoppningsvis) försäkringen in och tar resten.

svampi
0

Jag tror att du kan få låna det mesta av ägaren. Hon/han kommer säkert också berätta hur du ska göra med hästen, om dem vill att hästen ska ha det så bra som möjligt, fast du verkar ju vara ganska bra på hästar så jag tror du kommer att klara dig bra.Glad

Between
0

Om hästen är rosa om mulen kan man smörja in med solskyddskräm, asså samma som vi människor använder för att inte bränna oss i solen. Och ha nån slags flughuva/nät för att h*n inte ska få så rinniga ögon av flugorna.

Insektsmedel är också bra att ha som du kan spruta på hästen innan du släpper ut den i hagen  =D

Quiike
0

#18 Tack , jag visste inte att man kunde ha samma solkräm till hästar som till människor . Ja , flygspray har vi jämt , oooh jag tycker det luktar sååå gott !! Så det kommer jag ha på massor på hästen ;P