Vildsvinen sprider sig.
Vilka här inne har vildsvin vid sig?
Jag har blivit lite uppskrämd av gejsa här inne, och kände att det i samband med min vanliga grisrädsla så ville jag i dag på skolans möte passa på att fråga grabbens lärare som är jägare om han kunde hojta till om de upptäcker vildsvin hos oss.
Svaret blev: Hojt, hojt. Vi har en familj här redan som dök upp för 6 månader sedan.
Så nu går det fort sa han. Försökte fjäska för honom att han skulle skjuta dem men det fick de inte sa han. Men då jag informerade om min rädsla vid ute ritten sa han att det behövde jag nog inte oroa mig för i denna komun. Vi har ju en sååååå vacker golfbana, vänta tills de pajat den så blir det fritt fram att skjuta bort dem. Så fungerar politiken sörrö, om det stör dem som håller i ledarstaven då ska de bort.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

-I Bålsta har de förökat sig så mkt att nästan varje invånare som promenerar träffar på dem.

Usch, inte roligt. Fler som har dem inpå knuten eller i närheten?
Audiatur et altera pars

-Tur att jag slipper dem men det beror nog på våra blod törstiga jägare..
ja stackars gejsa :(

Japp…..runt om stallet (Rimbo/Norrtälje) finns dom…..stötte på 5 av dom för någon månad sedan !
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

FY!!!
#1 Ja, det är något GRYMT mycket vildsvin i Håbo! Hundarna blev jagade av en stor bjässe i höstas, men han vände om när han kom ut ur skogen och såg pappa.
men vildsvin har väl rätt till att leva som alla andra djur utan att människan dödar den (inte för att någon har skrivit det men men)
tänk så säger folk som om hästar
hästar lver ändå under lite mer kontrollerade förhållanden. saken är det att jag har inget emot svin i allmänhet, men det ärju inte bra när de brjar prsinga runt lsa. typ om de springer ut på vägarna å så. men å andra sidan, skall vi inte få ha några fritt levande djur? SKALL ALLA ÄLGAR Å BJÖRNAR Å UGGLOR OCH RÄVAR OCH ALLA ANDRA (oj caps) åxå skjutas eller buras in? jag tycker lite att man skall skjuta bort lite av svinen, men känner själv att jag har dubbelmoral. jag lämnar detta upp till jägarförbunet. om ni störs av vildsvinen, kan ni itne skicka namnunderskrifter/klagobrev till jägarnförbundet ller riksdagen?

Här besväras vi inte av vildsvin (inte vad jag vet iaf). Jag skulle iaf inte vilja ha dom runt omkring mig. Räcker när älgarna börjar komma nära husen…våra hästar brukade bli alldeles vilda när dessa var runtom i skogen…Förstår att det är jobbigt med vildsvinen.

här kutade det 6-7 st vildsvin över vägen när jag kom körandes en dag. sambon körde på en griskulting (ska fixa fram bilden till er imorrn).
nassarna bekymrar mig inte så mtk faktiskt… är mest orolig jag kör på dom..
tänk så skulle det vara så att alla djur var fria
det skulle vara härligt
fast jag älskar hästar och hundar och alla djur och tycker att alla djur har lika stor rätt att leva det var djuren som kom till jorden först men ändå så e det vi människor som har makt det är fel att människor stänger in minkar i små burar för sen ska minkarna bli päls, eller alla djurplågare det finns m.m JAG tycker att dom flesta människor ska bort inte tvärt om
det var värst vad jag hatar människor nu

"12 jag tror att allt händer av en anledning. aids kom för att vi var för många på planeten. varje gång vi blir överbefolkade så hittar naturen en väg att ta kål på en del av oss..

men jag kan inte tycka att alla djur ska vara fria. det som djurrättsaktivister håller på med. släpper ut tusentals illrar i naturen förstör mer än det gör nytta!

Dessutom är dessa illrar inte gjorda för att leva i frihet vilket gör att de stackarna lider till döds. Så de djurrättsaktivister som befriar djur och släpper ut dem i det vilda gör sig själva skyldiga till djurmisshandel. Ja anser jag i alla fall.
Audiatur et altera pars

jag tycker också att alla djur har rätt att leva. Men när jag inte kan rida ut längre. Då tycker jag nog att det är dags att ta bort några av skadedjuren. Tyvärr.

Åsa! Varför får dom inte skjuta av vildsvinen då? Det gör dom ju här. Men inte fr o m den 15 feb och ca 2 månader framåt tror jag det var. För då föder dom sina kultingar.

# 15 precis så tänker jag…
# 17, är det inte vildsvinsjakt året runt? det hade jag för mig…
Jag har aldrig sett ett vildsvin i hela mitt liv, bara på zoo tror jag :P Haha, men jag tror inte dem är så vanliga här i Norra Skåne, eller?
Åsa: I lördags såg jag grisspår PÅ TOMTEN (!!) och jag bor i utkanten av ett villaområde i stan. Känns så där lagom kul! Håller stenkoll på snön efter nya spår. Vi tror att det var en engångsföretelse att de irrade sig in på tomten av misstag, men sker det igen ringer vi kommuns jägare per omg!
Luthien89: Vet iaf att det finns vildsvin i sjöbo-trakten så snart har ni dom hos er också! ;)
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Japp de sprider sig snabbt. Här är de nya, men har man fått in en familj blir de snabbt fler.
Audiatur et altera pars

Ang jakt så kanske det beror på var det är. Man kan kolla på jakttider på internet och se länsvis.

# 19 med tanke på att vi inte bor speciellt långt ifrån varandra och jag nästan körde på ett gäng så lär det finnas vildsvin i röke oxå!

man kanske kan dressera ngt djur till detta?

bild på en liten nasse som sambon lyckades köra på. det sprang en hel flock över vägen en bit från oss. han vägrade gå ur bilen för att se om den var död, så han ringde mig för att jag skulle leta upp numret till jägaren..
det kna ju vara livsfarligt att gå ut, man vet ju inte om suggan ligger kvar i skogen och väntar ut en…
lite blodig bild så jag får väl varna lite…

Det är det som skrämmer mig lite, att suggan är så otroligt aggresiv i sitt försvar. Inte för att jag inte förstår henne, jag är också aggresiv i att försvara mina "kultingar" men i alla fall.
gejsa som svar på varför de inte får skjuta dem. Jag vet inte. Han sa så i alla fall att man inte får skjuta dem hur som helst. Så jag vet som sagt var inte varför.
Men nästa gång vi har möte ska jag fråga honom. hihi
Audiatur et altera pars

lisette! Detta var inte nyss va som ni körde på? Det är ju inte snö i diket. Och finns det så små kultingar nu? Trodde att alla vildsvinskultingar var randiga. Men den där lilla dog väl direkt iaf.

050811 var det enligt telefonen som han körde på den.. den var inte speciellt stor den lille saken. 20-30 kg. men kändes som en stor sten sa sambon…
nej den dogi nte direkt, han såg att den andades när han satt o spanade i bilen,

Usch vad synd om den. Hoppas att den bara andades en stund då. Jag som är så djurvän hade nog hoppat ut iaf och kollat den. Vet att det är livsfarligt för suggan kan komma men jag är nog så dumdristig iaf. Hade den dött när han åkte då? Var det någon som tog hand om den eller?

han väntade medan jag ringde gubben vi köpte huset av. gubben i sin tur tog med en viltvårdare. när de kom till "olycksplatsen" hade kultingen precis dött.. men han skar bara ut inälvorna och slängde grisen i diket…

Nej, men usch igen vad äckligt! Så när mamma gris gick där igen så fick hon se sin stackars unge ligga där och ruttna. Men vad sjutton skar han ut inälvorna för eg? Ja, det kanske inte du vet men konstigt var det. Så en sådan liten gris dör inte så lätt av en bil hur är det då när man kör på vuxna grisar. hu ja.

#31- Av vad jag har hört så är det som att köra in i en vägg….typ…..grisar är hårda kompakta djur.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ja, det är verkligen otäckt! Synd att dom måste få ligga och lida innan någon kan komma och ev skjuta dom.
Usch, ja.. Här finns det många.. Inte kul att vara ute i skogen längre :(

Va! Har ni vildsvin i Bålsta också?

# 31 hon struntade nog i vilket, hon hade gott om kultingar. jag vet inte varför dom skär upp viltet. men så gör de nästan alltid.
sambon sa att det var som att köra på en sten.
kan ge ett exempel. jag, svägerskan och hennes dotter hade varit i tollarp och köpt frulle. när vi körde tillbaks såg vi en jägare som stod vid ett STOOORT bylte. Vi stannade och frågade vad det var. Det var en stor sugga som han skjutit på natten innan. Han tog bort skynket och hon var ENORM. jag sparkade lite på henne för att se om dom verklgen var så hårda som man hört. och ja - hon var nästan hårdare än vad jag trodde de skulle vara.
Gejsa - Ohh, ja.. När jag red araben så fick man alltid vara noga med att kolla så att man inte har vildsvin omkring sig.. I skogen vid Lykka pågår ständig vildsvinsjakt..

Man får inte skjuta suggor nu för dom föder just nu. Tänk att födas till världen i denna kyla. Nu har vi -6 grader. I morgon skulle det visst komma lite mer snö också. burr-
Eve! Blir inte hästarna rädda då? Tänker på min Gobban. Han är ju livrädd. Går fortfarande och kolla in i skogen och ser vildsvin överallt.
Lisette! dom kanske skär upp det för att vara riktigt säker att det är dött.

# 38 nej det har med att göra att köttet inte ska bli dåligt. man måste ju markera var man kört på ett djur (med en påse i klar färg eller liknande) så att markägaren kan ta köttet om han vill.

Jaha! Men du skrev ju att dom slängde ungen i ett dike. Då trodde jag inte att dom skulle äta det efteråt. Lite äckligt att äta från en gris som legat ute i över ett dyng kanske. Man ska väl hänga upp det så fort som möjligt antar jag.
Dom skjuter ju här hemma också. Men två har dom tydligen skadeskjutit så dom har sprungit in i skogen. Då måste dom vänta tills det blir ljust för att leta. Då har dom legat döda men dom grävs ju ner då när dom legat där och dött.
#38 - De är inte så ofta i skogen, men det är alltid tillåtet att kaga dör, tydligen för skyltar om vildsvinsjakt sitter alltid uppe

# 40, ja men de tar ju säkert inte den efter ett dygn. utan när markägaren kör förbi.. det är inte alla som tar djuren eller.
ang skadeskutning. jag jobbade på en bensinstation i malmö en lördag morgon, in kommer två män i jaktkläder så jag frågar om dom varit ute och jagat. de berättar att en av dom lyckats skjuta en stor hane på natten, ute i ett träsk, den dog inte utan sprang iväg. han satt kvar i tornet i 2-3 timmar innan han vågade sig ner. då var han rejält nervös. när de kom till min mack och skulle handla frulle så hade de varit ute och sökt med hund efter grisen. den låg i deras bil. den var grotesk och stor…

Jo, jag förstår att dom är stora. Har hört på ca 200 kg. Dom sköt väl en neråt någonstans som vägde över 250 kg. DÅ förstår man att mina hästar blir rädda.
Men jag tycker att det är dåliga jägare. Vet att dom kommer fram vid skymning och i mörker. Men man ska inte skjuta något djur förrens man är helt säker att den kommer att dö. Är man inte säker ska man inte skjuta heller. Jag blir så ledsen att höra att jägarna skadeskjuter grisarna. Dom lider ju jättelänge en del. Dom har ju eg inte gjort något ont. 

# 43 vad roligt att det inte bara är jag som är en nattuggla… ;) åsa verkar ha övergivit oss idag…
jo visst är det synd om grisarna, men de förökar ju sig så förbenat att de måste skjutas…

Jo, jag vet det. Men är sådan djurvän så jag tycker ändå synd om dom. Är lite kluven vet du. Ber jägarna att skjuta dom och ändå vill jag inte det.
Ja, Åsa är borta hela kvällen verkar det som.
ska gå och sova själv faktist. Skulle bara kolla mina mejl och se om det hade skrivits massor i kväll. Men det var inte så farligt. Du har varit i farten mest själv såg jag. he he

ja jag känner mig lite ensammen här…
sov så gott.

Tack så mycket. Det samma när du går och nattar kudden.

Hejsan!
Japp jag övergav er. Hade uppkopplingsproblem. Kom inte ut på nätet alls. *suck* Snacka om deprimerad jag varit. hihi
Audiatur et altera pars

Förstår det Åsa! Fick du inte lite abstinensbesvär så du var tvungen att knapra på lite tabletter då? he he

haha, lite abstinens vart det. Så gissa om det är tur att jag anordnar en utställning nu nästa helg. Så jag behöver inte vara rädd för att känna mig arbetslös i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars

Utställning! På vad, illrar? Eller hur du ser ut när du har abstinensbesvär he he. Var?

*Asg* En iller utställning är det. Den 4:e mars i Skutskär.
Tufft jobb att ensam arrangera en hel utställning. Tur att det är många som ställer upp på utställningsdagen och hjälper till som frambärare och sekreterare.
Audiatur et altera pars

Oj då! Då har du full med jobb framöver då. Lycka till!
här finns det bara risk för "fyllesvin" och knappt det!!! Jag tycker att det verkar lite läskigt med vildsvin då de kan vara så aggressiva!!

Jo, men det är ju bara om den är skadad eller har ungar och känner sig hotad. Annars springer dom ifrån oss dom är ju räddare för oss än vi för dom eg.