J**la idioter det finns asså!!!!!!!!!!
Gud vilken katta strof det blev igår när jag prov red det lilla stoet jag kaske skulle köpa..
Ägaren gick framför mig på vägen och jag red med stoet in til kanten där man ska rida när man är på en väg. Vi höll på att möta e vit bil som stannade och väntade en bit framför oss, för att inte skrämma hästen. Sedan hördes plödsligt ett högt möller, hästen hoppade till överaskad av ljudet. Då va det en traktor som närmade sig fort bakon oss, vi todde att han skulle sagta ner och stanna så vi kude gå för bi den vita bilen. Man NEJ traktorföran tänkte kö oss av vägen, han var ca 10- 20 cm ifrån hästen jag red (jag kan nämna att vägen är knabt såpas brad att två person bilar kan mötas). Så vi var asså tre pers som möttes på denna smala väg. Stoet fick total panik när han hörde upp i rumpan på henne enda utvägen för henne var att bli av med mig och slänga sig över diket. Hon backde in i ena bak däcket på trakton och blev jätte rädd, traktor föran var enast då ca 5cm fråm att köra på benen och bruta dom på henne. Stoet svängde runt hastigt och slängde sig hit och dit, hoppade till och slängde sig över diket, jag som vi de laget hängde halvägs kvar i sadlen flög iväg stutsade till på marken och ner i dikes kanten i en geggig sörga av dyvatten och något annat. Traktor föran sa ojdå och frågade hur det gick med stoet jag red. Hur skötton hade han tänkt sig jag skulle veta det när jag låg i dy pölen i diket. Hästen hade skenat iväg in iskogen en bit, sedan ut igen på vägen och ner till satallet. Hon var hel skinnad för utom ett hämskt minne. Jag där emot såg ut som frankinstiens monster korsad med en marsian, men gytja och sump vatten över halva mig. Jag va skakad och rädd och jag skrek till föran att han va dum ihuvudet som kör upp e traktor så nära rumpan på en häst. och att han igentligen skulle få stå för mina kläder. Han sa inget utan tittade surt på mig och bara körde iväg. Ägarna va jätte oroliga att jag hade skadat mig, jag fick en tröja o ett par gammla rid byxor som tur va att ja på mig så jag slapp åka hem i sump kläderna. Jag sa att jag va oki ville bara hem fort och lägga mig. Märkte i bilen sedan på hemvägen att jag hade gjort illa knät, ryggen sträckt nacken och slått i höften och rumpna gansa illa. Det gjör vansinigt ont att sitta till och med med både tecke och kudde under rompan nu (stolen är ivanliga fall väldigt mjuk). Mår illa när jag tänker till backa på gårdagen, så nära det var till att både jag och hästen hade kunnat stryka med.. uch
Asså jag tycker att sådanna mäniskor inte ska få köra överhuvud taget.. Uch jag ska tacka mina vänner som hjälpte mig ivarige fall och häst ägaren..

fy vilken taskig traktorförare, han verkade ju inte riktigt ha alla getter hemma om man säger så ;) hoppas varken du eller hästen får några men av händelsen.

Usch va arg jag blir när jag läser om de som hänt! Hade jag varit du hade nog traktorföraren helst velat sjunka genom leran själv, han hade fått en utskällning som inte är av denna värld!! Han vet nog inte att om de hade hänt något med hästen så hade allt gått på ahns försökring, tyvärr väldigt få som är medvetna om det…
Hoppas du inte fått några allvarligare skador, har du kollat upp dom??

Vilken buse… hoppas du inte blev avskräckt för att köpa hästen…det var ju absolut inte hennes fel den stackaren.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Tur att du inte blev allvarligt skadad iaf. Dom som ägde hästen borde väl veta vad det var för bonde som gjorde det. En sådan ska betala kemtvätt på kläder. Fy f.siken vad arg jag blir.
Vad gjorde hästägaren eg? Kunde inte hon gått bakåt och stoppat traktorn tex.

Usch!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
nämen gud ! vilken människa..
#4 vi trodde ju att han skulle stanna!! det va därför hon inte gick bak, sedan viste jag inte vägen dit vi skulle..
#3 nja vet inte det är en bit att åka upp igen, jag ska tänka på saken, dom hade ju rätt brottom att sälja hästen. hon är guda söt, fast inte riktigt som jag trodde i utbildningen. jag tor vi missförstodde varan jag och ägaren. Hon va inte utbildad något typ.. men jag är ju fötfrande sugen på henne.. får de ska tänka på henne.. hon va så söt
nja det är bara blå mäsken och ömma leder, muskler och ja allt hihi

Usch vilken obehaglig historia. Hoppas du mår lite bättre nu. Och hoppas inte hästen är vettskrämd för traktorer nu.

Vilken idiot ! >.< Blir så irriterad när jag läser det, man tkr att de som har traktorer borde veta att hästar 8och andra djur) inte tänker som oss människor, imed att de kanske har egna djur ..
SUCK, tur att det gick någorlunda bra iaf :)

men usch… ja det finns människor till allt tyvärr… Har hänt mig också ett antal ggr att dom som kör traktor inte tar allt för mkt hänsyn till att man rider..
Usch, det är ju fruktansvärt. Körkortet borde dras in direkt.
I helgen var jag o en kompis ute och red (inte på mina hästar), och den hästen jag red på började dansa runt lite i vägkanten pga att det kom en massa motorcyklar.
En bil var snäll och stannade, men den bilen som kom bakom saktade bara in för att sedan göra en rivstart framför hästen jag red på. Hästen kunde ju lika gärna hoppat åt fel håll och då hade det varit ganska kört för oss båda…
Uhh, folk måste lära sig att köra lugnt förbi hästar!
Usch!
Asstörande med bilar som kör skiiitfort förbi hästarna när man e ute och rider..

Vissa människor tänker bara på att ta sig fram och förbi oavsett…tur att det gick bra för dig och hästen
jo men jag vet inte om jag vågar köpa henne nu.. det går ganska många traktorer där hämma bara

Det är ju inte säkert att hon blev rädd för traktorer, och det går att träna om du gärna vill ha hästen. Eller var hon rädd innan, förutom att den kom överraskande och sen så nära? Jag menar bara att det inte är den avgörande faktorn till om du ska köpa eller inte, även om det naturligtvis bör finnas med bland för- och nackdelar med hästen.
Vilken idiot!!
jo men jag ska titta på fler innan jag bestämmer mig
Det finns människor som anser att hästar inte har på vägen att göra… Visserligen är vägarna byggda för bilar oftast, men jag tror INGEN skulle bli glad om vi red över deras gräsmattor… 

#19# håller med dig. Här är bönderna skitarga för att vi rider på sidan av deras åkrar. Har bestämt sagt nej till allt sånt. Och samtidigt är dom jättesura om man rider på vägen och stoppar deras körning med traktor. Som oftast är väldigt fort. Ja, nu är inte alla bönder så. Men dom som är så märks ju mest här hemma. Suck!

Vilken fruktansvärd upplevelse!
Bönder med traktorer verkar vara ett väldigt oförstående folk, har egen erfarenhet. För ett år sen när jag var ute och red med min nio-åriga lillasyster (hon red sin medryttarponny för en av de första gångerna) så blev min häst rädd för en traktor som startade så han slängde av mig och drog iväg och ponnyn följde så klart med. Dom drog ut på åkern med traktorn efter sig och han som körde verkade inte ha en tanke på att stanna, trots att han jagade två skenande hästar varav en saknade ryttare. 
Det hela slutade med att ponnyn inte orkade mer utan gick omkull framåt. Jag stod nåt hundratal meter bort och såg hur hela hästen voltade och trodde min syster hamnade under. Och pulsa i i höga snödrivor flera hundra meter i panik var ingen rolig upplevelse!
Det slutade dock bra. Min syster hade slungats fram över hästen och bara fått skrapsår i ansiktet av skaren. Men det var ett helvetes pulsande för att komma ikapp hästarna igen.
Tänk om bonden istället stannat sitt traktor när han såg att hästarna blev rädda för den. Då hade det slutat bra mycket smidigare…
Men självklart, man kan inte dra alla över en kam. Men de dumma är verkligen rötägg!

Ja, en del fattar inte att det är djur det handlar om. Flyktdjur t o m.
jo, jag vågar nog inte köpa det stoet som jag va med om olyckan med, det kör massor med traktorer här så jag vill inte chansa igen.
Har hittat ett 7 årigt vamblods sto på 170, hon passar mig perfekt. Aldrig gått på travet endast dressyr riden och lite hoppd. rör sig jätte trevligt, och har bra steg för att vara en travare. galoppen behövs väl arbetas lite med, fast det behöver nog många hästar. hon är underbar i tempra mentet gosig och cool lungn helt trafik säker. Hon är en aning bit*hig mot andra hästar i hagen om dom ska buffa på henne, men hon sägar bara till sedan är det bra. nä hon va helt underbar. så det blir nog henne.

Hatar dom som inte har nån respekt för djuren när dom är ute å kör. När jag var ute å red på Jozzan så skulle vi rida på vägen. En bil stannade å stängde av motorn så vi skulle få gå förbi(trodde jag) När jag var nåra meter från bil starta han och gasa på as mycket Jozzan blev livrädd å skena in i skogen. MEn allt gick bra förutom att jag vara J*vligt förbannad på negern.

Tur att de gick någorlunda bra för dig! Mår du bra nu? Verkar hästen intressant som du var å kollade på?
jo den första va oki tills det hände, vill inte ha en häst som e traktor rädd.
jo den andra e underbar!!!!!!!!!!!
Usch, skulle ha gett föraren en riktig utskällning!