Hovböld
hur ser en hovböld ut och vad är de första symptomen? varför får dom det?

Efter ett sömstick tex. Har du nyss skott och efter någon dag börjar hästen halta så är det troligvis ett sömstick. Man ser det inte. Man känner en ökad puls och värme i hoven bl a. Det kan göra så ont att hästen inte ens vill stå på foten. När väl hovslagaren lättar på trycket (skär hål på bölden så var och blod rinner ut och det kan vara bra mycket) så kan hästen genast stå på foten.
Dom kan få det också om dom springer och får en sten på sulan. Efter några dagar blir det en hovböld. Den kan även försvinna för att sedan komma tillbaka. Därav en del hästar som oförklarligt är halta till och från. Ibland behöver man inte ens märka hovbölden. Utan när hovslagaren börjar verka så ser han ett litet hål och då säger han att det varit en gammal utläkt hovböld.
Jag har varit med om att flera ponnyer fått hovbölder efter att ha gått på underlag med stenar som sticker upp…
Tycker Gejsa har beskrivit det bra. Oftast har man inte kunnat se det, utan bara känna att det är varmare och mjukare på någon punkt eller hela hoven… Någon gång har hoven ändrat färg lite även om det varit rikigt långt gånget…

kan även få det av knagglig mark. dvs mark som är frusen. pappas häst fick det som föl/unghäst och fick åka akut till helsingborg. nyss avvand från mamman…
Visst är det klurigt.. Det kan vara något så litet som en pytteliten sten som kan orsaka en hovböld. Min Yrla blev undersökt av en veterinär med böjprov utan att vi blev något klokare, då hon visade en liten, liten hälta och var varm i hoven - en vecka senare kom hovslagaren ut till oss och konstaterade snabbt att hon hade en lindrig hovböld i höger bakhov som är oskodd. Bölden hade "öppnat sig själv" och det var ju bra förstås. Behandlade det hela med jodopaxlösning/blåspray och tjära dagligen.
Stallkompisens häst blev halt och kördes till Skara djursjukhus där han röntgades och genomgick ordentliga undersökningar, utan fastställd diagnos, - troligtvis en stukning, sades det. Ordinerad vila i en månad. Segt. När hovslagaren kom ut upptäckte han att hästen hade haft en stor hovböld, som hade läckt ut av sig själv och var nästan utläkt
- Så jag har stor respekt för hovbölder som i allmänhet kan vara trixiga att upptäcka, allvarliga om de inte behandlas och allmänt… dumma! *muttrar*
Så om man misstänker en hovböld, tycker jag att det kan vara klokt att ta ut en duktig och erfaren hovslagare i första hand, som kan undersöka saken.
- Är du rädd att Harry är drabbad?

Ja, som sagt! Alltid när någon av våra hästar blir halta eller är ömma på något sätt i foten så ringer vi först och främst hovslagaren. Det är både billigare och snabbare. *ler* För oftast är det en hovböld.

Jag har precis bevittnat den värsta hovbölden jag någonsin sett och hoppas jag slipper uppleva det igen!!
Hovbölden behandlades inte på rätt sätt och blev instängd och har vandrat upp i benet på hästen. Benet har mer än 2 dubbel storlek och skinnet har spruckit upp på ett ställe pga trycket från var och sårvätska som vill ut men som inte kommer ut via hoven där hovis skurit upp.
Tyvärr fick hästen gå så här för länge och veterinären blev inte tillkallad i tid så nu har infektionen troligen nått in i leder och senor och de har nu fått åka akut till klinik.
Veterinären kunde tydligen få upp en bit av sitt finger i benet och bara suckat och sagt att hon inget kunde göra och sett helt chockad ut över att hästen blivit sådan av "lite" hovböld.
Det såg nästan ruttet ut där såret är och luktade var *uäk*
Fy sjutton, det har varit det värsta jag sett någonsin…stackars liten häst.
Jag har en illavarslande känsla att det inte kommer gå väl för henne!
Jag såg nått liknande på Animal Planet, Djurpoliserna, där en häst hade en elak infektion på precis samma sätt och ställe och den hästen bokstavligen tappade hoven pga att det var så infekterat…den avlivades!
Tänk vad lite fösbaskad stolthet och okunskap kan ställa till med!
Jag är "lite lätt" upprörd just nu…
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Oh fy fasiken vad otäckt CBA. Hoppas det går bra för hästen. Uppdatera gärna här.

#6 vet vilken du häst du menade där. det var en fux! hade ju varit itnressant att få se bild på det faktiskt… stackars pålle… =(

#7 Ja vi går som på nålar…klockan 16 idag ska hon röntgas för att se om infektionen gått in i lederna…har den det är det tyvärr slytet för den lilla hästen (hon är bara 8 månader) 
#8 Först blev jag fundersam på hur du kunde veta vilken häst jag menade, men sen slog det mig att det är hästen på TV du menade…den drabbade hästen är nämligen fux den med ;o)

Oj då det är ju nu. Hoppas verkligen att den får leva. 8 månader bara. stackars föl.
Hoppas, hoppas, hoppas :(

Har pratat med ägaren…
På röntgen kan man bara se skelettet och om det var angripet, vilket det inte var.
Dom har fått skära bort strålen och halva sulan så hästen står praktiskt taget med en halv hov.
Dom har skurit upp hela kronranden och där fanns massor av tjockt segt var och det har blivit väldigt mycket svallkött.
Hon står på en massiv antibiotika kur, med hårt lindat ben hela vägen upp till bak knät.
Dom vet ännu inte om lederna är angripna, men de måste avvakta tills svullnaden gått ner lite mer innan de tar reda på det (genom ultraljud kanske då leder inte syns på röntgen).
Hon kommer få vara MINST en vecka på kliniken sen är det en lååååång konvalesens i liten box som gäller så hon inte kan röra på sig för då kan såret gå upp.
Veterinären är inte hoppfull, tyvärr!
OM, hon klarar sig ur detta så är det mycket jobb framför ägaren med veterinärbesök varje dag för att ta bort svallkött och linda benet.
Min stora fråga är…hur klarar hästen sig mentalt ur något sådant här…en häst på endast 8 månader ??
Varje dag är en bonus just nu för henne!
#12 nämen vilken tråkig historia 
stackars liten… svårt att få en 8månaders unghäst på boxvila 
man kan hänga in små grankvistar så den har nått att pilla med iallafall.
Vad hemskt, så illa berörd jag blir av det du berättar…
håller tummarna så hårt jag bara kan för den lille stackarn. - Håll oss uppdaterade, är du snäll.

Oj, oj, oj det var illa CBA. Hoppas verkligen att fölet klarar sig. Men dom har ju rätt så bra läkkött iaf så…..OM vi alla håller tummarna här så kanske det går bra.?!

stackars liten! vid sådana hära tillfällen undrar jag om det är värt att lägga ner så mkt tid/pengar på hästen. tänk om den inte klarar det mentalt? den får ju ingen bra start på sitt liv direkt… bara en tanke.

Många hästar klarar mentalt mer än man tror lisette. Varför ta bort en unghäst utifall om den inte klarar sig mentalt. Vore ju synd om hästen om den inte fick en chans ens.

Hon har rasat i vikt…på bara några dagar hade hon säkert tappat 50 kg, hon såg bedrövlig ut när de åkte in med henne…hon har säkert tappat mer vikt nu.
Det lättaste sättet att beskriva hur hennes ben såg ut runt kronrant och upp till kotan är att om ni har sett ett kadaver någon gång…som har legat riktigt länge i solvärme (ni vet så länge så benen står rakt ut från kroppen)…då vet ni hur uppsvällda och nästan blanka i skinnet de är…så såg hennes ben ut *hulkar*
Jag har inte fått någon ny rapport…just nu hoppas vet att antibiotikan ska kicka in och göra sitt.
När jag såg hennes ben så var min första tanke "mördarbakterie" *ryser*

Ja, jag förstår hur du menar. Men jag förstår inte hur hästägaren kan vänta så länge med att åka in till veterinären. Tills det nästan är försent. Hoppas att antibiotikan hjälper fort.
Min fille låg ju inne förra våren i 12 nätter. Han fick både magsår och tappade massor i vikt. Så det är nog inte så konstigt om dom tappar i vikt när dom är sjuka.

#22 Det är det ingen som förstår :o/
Trots påtryckningar från mig om att hästen behövde veterinärvård och medicin samt massor av goda råd och tips från Neywaz så ansåg ägaren att hon gjorde det enda rätta…låta hästen vara. Hon ansåg att det skulle räcka med att massera benet lite varje dag så skulle det läga ut av sig själv.
När jag ringde dagen innan hästen behövde åka akut till klinik, så hade skinnet spruckit pga den massiva svullnaden + att bölden hade börjat leta sig ut…inte ens då ansåg hon att det var kris. Hon hade ringt hovslagaren och bett honom komma dagen efter detta för att skära upp igen…hovis fixar detta sa hon.
Nu skyller hon istället på hovslagaren…att han inte skar tillräckligt mycket och att han skar på fel ställe och att han skulle ha sagt att hästen behövde en veterinär. Saken är den att när han såg hästen första gången och kom för att öppna bölden var inte hästen mer än svullen i strålen och det var inget akut över det.
Han hade tyckt att hon inte borde bara stå stilla utan att hon borde gå lite på fast underlag för att pressa ut varet…ägaren lyssnade inte utan lät hästen stå (eller ligga som hon konstant gjorde pga smärtan). Det som hände var att det hovis skurit upp började läka ihop utifrån och in och kapslade in bölden…hade hästen belastat hoven hade öppningen fortsatt vara öppen så varet hade haft någonstans att ta sig ut.
Dagen efter hans besök var benet svullet nästan upp till hasen…dagen efter det var hon svullen nästan hela vägen upp till knät…och dagen efter det hade skinnet spruckit…inte förrän ytterligare en dag, alltså 5 dagar efter bölden upptäcktes, ringde hon veterinär efter starka påtryckningar.
Det är det jag säger, den där jämrans stoltheten är livsfarlig!!
Hade hon inte haft den hade hon kunnat ta emot och ta in alla dom tips och råd hon fått av folk som varit med om hovbölder (sjuka hästar över lag) och besparat hästen detta. NEJ, istället så kör man på att -jag vet bäst! och det går åt pepparn för att sen skylla på andra än en själv.

#23# Ja, det är många hästägare i ett nötskal. Har haft några sådan här i mitt stall med. Dom kunde inte ta åt sig ett dugg när man sa något. Ja, ja sa dom och så körde dom sitt race iaf.
Hade bla en inackordering vars häst markerade skarpt när den travade i hagen och reds. Ring veterinären sa jag och många med mig. Nej då, han har varit så här sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Precis som det var en ursäkt att inte ringa en veterinär. Vi tror att kraken har spatt. Hon flyttade hellre härifrån till andra ställen när det blev för jobbigt. Nu har jag hört att hon flyttat 3 ggr på ett år. Stackars häst och gammal är den också. 
Om en häst har fått en hovböld en gång, kan det komma tillbaka på den hästen då för att den har haft det en gång redan? Eller är det enbart av olyckshändelse som hästarna får det?
Jag skulle kolla på en häst, men den blev halt och förmodligen så är det en hovböld. Det är en väldigt bra häst och jag vill så gärna ha den.
Men är det ingen bra idé att köpa den hästen även när hovbölden är fixad?

#25 vissa hästar har väldigt tunna sulor, vilket gör att hästarna då lättare får hovbölder..
i andra fall kan det vara engånsgrej.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mitt fullblod fick hovböld två gånger. Första gången skar hovis ut den och han var frisk efter någon vecka eller två, andra gången kom inte allt ut så då fick vi operera honom, men han tillfrisknade bra efter bara någon månad eller lite mer, när hoven fått växa ut igen. :)
När vet/hovis säger 'det är en hovböld' så drar jag en lättnadens suck, för då vet jag att det oftast går att ordna om man upptäcker det tidigt, men skräckexemplen som ni tog upp var ju urhemska :O
En hovböld kan jämföras med en finne under nageln.
Den uppstår när det har kommit in bakterier inuti hovkapseln av någon anledning, och när bakterierna stängs in förökar de sig glatt så att det bildas en varböld.
Det är en myt att hästar får hovbölder av att gå på stenigt underlag, såvida inte stenarna är så vassa att de sticker hål på hoven och skapar en kanal in för bakterierna. (det som möjligen händer är att det blir blödningar i hovarna, jämförbart med blåmärken i hovarna)
Det är också en myt att hästar får hovbölder för att de har tunna sulor - tunn sula gör möjligen att de blir ömma, men inte heller detta gör att bakterierna tränger in lättare.
Bakterierna kommer oftast in i hoven via lamellranden, som är mer porös än sulhorn och vägghorn. Ibland uppstår bölder som följd av sömstick och sällan pga att hösten trampat på något som gjort hål i hoven.
En häst kan få hur många hovbölder som helst, precis som vi människor kan få hur många finnar som helst…

#28 konstigt att det är en myt att hästar med tunnare sulor lättare får hovbölder?
har en kompis vars häst har jättetunna sulor och hade bölder för jämnan, fick på sig sulor undre skorna, och inte haft nån böjd sedan dess..
är det kanske enbart tur då?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#29 - eftersom en böld beror på att det kommer in bakterier i hovkapseln så blir det inte fler bölder pga tunna sulor. Däremot kan det bli blödningar - säker på att det inte varit sådana? (i princip samma symptom)
Sulorna under skorna har förmodligen gjort att bakterierna har svårare att tränga in i hoven, på något sätt.
CBA, hur gick det med hästen?
#28-29-30: Det är inte så att en tunn sula är lättare att få hål på när man trampar på vassa underlag och att det på så sätt är lättare att få hovböld? En tjockade sula måste ju ändå vra svårare att tränga igenom.
#29 Var det hovbölder i sulan då? Jag menar, såg man ingångshål i sulan? Annars är det ju som AnnaLundin säger att det är vanligare att det går in genom lamellranden och inte genom sulan.
Medarbetare på westernridning.ifokus