Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 7043 ggr
xcandygirl
0

Hur ska jag komma igång?

Hej!

Jag är fjorton år och har såklart en egen ponny. Problemet är det att hon är för gammal för att kunna tävlas med. Jag behöver någon annan häst att kunna tävla med. Jag älskar min ponny, och om jag bara kunde skulle jag ta henne och tävla med, men jag vill inte att hon är med om för krävande saker. Min mamma är inte så speciellt villig att hjälpa eller stötta mig, så jag måste klara mig själv. Jag undrar, hur gör ni utan häst? Lånar ni från någon ridskola? För jag går inte på någon ridskola, utan jag tar privatlektioner. Medryttarhäst kanske, men då måste jag kunna ta mig dit själv. Jag är tacksam för allt hjälp jag kan få!

Ricko
0

Vad menar du med "självklart så har jag en egen ponny". Det är väl inte alls självklart? För mig är det omöjligt att ens få en MEDRYTTAR ponny/häst :P

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

kaka1234567
0

Hur gammal är hästen ? Min kompia har en 25 åring och tävlar den men den är såklart pigg och fräsh

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

När min egna häst inte gick att tävla hade jag en kompis som hade en häst "över" som jag lånade och tränade och tävlade på ett år.

Medarbetare på westernridning.ifokus

bunnyheart
0

*vill följa denna tråd

Mvh Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

elli-kleo
0

Igentligen är det ju inte åldern på hästen som spelar roll uten det är hur fräch den är :) En fräch 22 åring kasnke man kan tävla med, medans man inte kan göra det med en ofräch 18 åring ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

bunnyheart
0

#5 Håller med! :)

Men hur gammal är hästen?

Mvh Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

kaka1234567
0

#5. exakt min åsikt

_Mvh kaka
_

xcandygirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, hon är ju ganska fräsch igentligen. Hon fyller 22 år i maj. Jag var bara rädd att köra slut på henne? Jag vill lixom bara att hon ska få det bra de sista åren hon har i livet. Det är ju väldigt olika när de dör. Men som det ser ut nu så är nog inte tiden kommen ännu på några år.

#1. Förlåt för dendär självklart-grejen. Jag vet hur svårt det är ätt övertala mamma/pappa att skaffa en häst åt sig haha. Jag har tjatat sen jag var fyra år och fick henne när jag var elva ^^,

bunnyheart
0

ja jo lite svårt. Men du kan säkert tävla några tävlingar men jag tycker inte att du ska köra slut på henne helt men jag tror säkert du kan tävla lite med henneGlad.

/johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

xcandygirl
0
imsuchadiva
0

Eftersom du vill ut och tävlar antar jag att du tränar för en tränare. Hör med den om h*n tror att din häst klarar av att tävla.
Att starta 1 klass är ju inte direkt hårder än 1 timmers hopp lr dressyr träning.

Du kan ju alltid vara med på klubbtävlingar.

xcandygirl
0

Jo, vi ska på våran första hopptävling på fredag. För en annan tränare än med dressyren då jag får lektioner av en tant som äger ett stall precis intill det där hon står. :) Jag ska höra med hopptränaren vad hon tror. Hon som hjälper mig med dressyren tyckte också jag skulle fråga. :)

bunnyheart
0

Men då tror jag det går bra!Glad
Lycka Till!

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

AnnaLundin
0

jag instämmer med de som tycker att ålder bara är en siffra och att man måste se till hurdan hästen är och hur den mår. John Whitaker tävlade världscupen i hoppning för några år sedan, på en häst som var 24 år… (kan möjligen ha varit Welham, mn mitt minne sviktar)

Bekanta till mig köpte en gdk ponnyhingst för ganska många år sedan, han hade tävlat mycket i sin ungdom och var då 20+ år. De skulle egentligen bara ha honom till avel, men testade att låta barnen rida på honom och det funkade så bra att de fick tävla också. Så länge han fick vara igång och tävla så höll han sig "Ung och fräsch", han älskade att tävla! Han gick Elitallsvenskan i hoppning när han var 24, möjligen även som 25-åring.

Så, om din ponny mår bra finns det ingen anledning att låta bli att tävla, så länge det sker på en nivå som hon klarar av!

elli-kleo
0

det beror lite på vad hästen gått förut också. hur högt vill du hoppa? klubbtävlingar på lite lägre höjder funkar säkert bra. rådfråga någon tränare om du tränar för någon :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

xcandygirl
0

På # 12 råkade jag sjkriva tävling, men jag menade träning. Jag brukar inte tänka så mycket när jag skriver haha. förlåt om det blev lite förvirrat nu . :P

Elshira
0

Jag har en 27-åring Welsh Mountain hingst som tävlats väldigt hårt i sina yngre dagar. Drygt 100 starter i hoppning under ett år och samtidigt tävla trav. Han tävlades ungefär likadant i drygt 7 år.

Han var smal, (inte mager men inte heller långt ifrån) och var dessutom felverkad med kraftig bockhov alla 4 hovar (ej medfött, de ansåg honom hoppa bättre så).

När vi fick tillbaka honom igen (efter att ha sålt honom som ungponny) så kunde han inte annat än att springa fort och hoppa (han hoppar allt han kan se över med ögonen), halt eller svänga fick man använda domkraft för att kunna göra.

Så när jag var runt 10 så skolades han om, och med mycket hjälp från tränare så blev han en duktig liten dressyrponny! Vi startade aldrig någon tävling tillsammans, men var utbildade till MSV dressyr i.af.

När han hade sina glansdagar, välmusklad och fin så lyckades vi både få honom som godkänd hingst samt att han blev Res. BIS på utställning med 44 poäng (av 50). Då var han 22 år gammal!!!

Men sedan växtes han tyvärr ur och jag skaffade mig två D-ponnyer så han fick vila ett tag, men nu är han i farten med knatteridning igen. Han kan tyvärr inte gå hårdare pass efter som han har svårt att hålla hullet pga dåliga tänder - men kroppen är det inget fel på! Han skulle lika bra kunnat startas på tävling idag.

Så rid du din häst med gott samvete som vilken annan häst som helst! Märker man att de blir flåsiga fort, eller skulle bli halt pga gamla förslitningsskador eller liknande så får man ju givetvis trappa ner. Men annars är en 22-åring precis likadan som en 5-åring att rida, och man får hålla koll på samma vis.

När de blir gamla brukar de dock kunna bli lite stela, men det bästa motmedlet är faktiskt motion. Möjligtvis om din häst skulle verka motvillig att hoppa så kan stelheten sitta i, men det märker säkert både du och din tränare annars.

Är hästen pigg och frisk - rid precis som vilken annan häst som helst!

Kan för övrigt berätta om vårat älsta New Forest sto som blev 39 år! Hon tävlade sin sista tävling 32 år gammal (hoppning), och var fortfarande i ganska så hög kondition tills hon blev 36. Därefter fick hon pensioneras pga att synen blev dålig. Så har du tur kan du tävla och rida henne i många år till ;)

Hakuna matata!

xcandygirl
0

Jäklar :O

Nu blev jag sjuuuukt imponerad haha :OO

Tack så mycket för hjälpen! <3

bunnyheart
0

#17 Förvånad Oj oj oj! Lilla ponnyn vid stallet är 32 och han kan man inte ens sitta på!

Hon måste mått bra! ;)

/johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Gronstedt
0

#0: Träna och bygg upp henne med omsorg och bra foderstat. Du märker ju när det börjar ta emot och kan dra ned på träningen då. Men pensionera inte bara för att hon nått ett visst antal år.

Diizkmedel
0

Vad menar du med "Jag är fjorton år och har såklart en egen ponny"?

That that don't kill you can only make you stonger

Jummie
0

#21 läser du resterande delar av tråden så har hon redan svarat på frågan.

TS: Precis som så många andra redan har nämnt så spelar åldern egentligen ingen roll. Vi har en äldre häst i mitt stall som går som en raket och är tusen gånger piggare(/vildare, hehe) än min egen unghäst.
Så länge din häst orkar så är det inget problem, du kanske får lägga ner lite mer omsorg på att hålla din häst fräsch men utifrån att hästen är pigg och kry är det nog ingen som ser några problem!

Lycka till!

kaka1234567
0

#21. Släpp de hon sa ju att hon råka skriva fel ok.

_Mvh kaka
_

bunnyheart
0

#21 I #8 svarade hon på den frågan!!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

xcandygirl
0

#21, Jag menade inte "såklart" utan jag försökte klämman in det i texten så att det skule se okej ut och inte helt randome. Förlåt, det var inte min mening att trampa på någons fot eller försöka 'glänsa'.

Valkyrie
0

Johanna Bunnyherat- vad heter den hästen i stallet som är 32 år?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Diizkmedel
0

#22 Jag tyckte jag kollade, men kunde inte se ngt ;)

#23 & #24 Ja men jag såg ju inte, skit ni behöver ju inte bli så jäkla arga. Jag bara frågade. =( eftersom att det inte alls är "självklart" att man har en häst.

#25 Ok, nej asså jag bara undra 

That that don't kill you can only make you stonger

bunnyheart
0

#26 Botvid, hurså? Man kan nog sitta på han men rida honom eller så går inte! :S Men varför undrar du? :)

#27 Det var inte menat elakt. Jag bara skrev att hon redan svarat på det, något mer skrev jag inte, eller hur? Du behöver inte ta så illa upp men nu ska vi inte kapa tråden så återgå till ämnet :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

CaptainBunchie
0

Om man inte tävlar jätteofta så är det väl okej att tävla en häst upp tills den är ungefär 25 år tycker jag, jag vet en som har en jättefin d-ponny i fin form som är ca 24-25 år som tävlar. på lokal, regional nivå går det ju bra (:

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Em--ma
0

Som dom flesta sagt åldern är bara en siffra.
ingenting att bry sig om!
Om du vill vara säker så kan man alltid åka in till klinik och kolla hur fräsch ponnyn är. dock ganska dyr så skulle istället rådfråga en tränare som du kanske tränar för så ser hon nog hur hästen rör sig och hur fräsch ponnyn är :)
några hästar kan ju tappa sig vid redan 19 år och andra håller sig i toppkondis till 25 ålder :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

xcandygirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket allihopa för att ha hjälpt mig Med dethär och inspererat mig så mycket. Känner mig vädigt lättad och riktigt nöjd med alla svar jag fått. Jag har nu bestämt mig för att börja med något litet blåbärshopp eller något enkelt, och kanske gå på ett och annat pay&jump

tack så hemskt mycket!<3

sofiek90
0

Hur det gått med träningar och tävlingar?

MVH

Sofie

xcandygirl
0

Har inte kommit någon vart. /: Jag åkte med min Malou i april en gång, men mer har det inte blivit.
Inte för att jag går och ältar det, Vi bor ju ute på landet, så mamma och pappa har gjort ett litet stall åt Malou och våran shettis så jag har mycket mer tid till att umgås med hästarna nu, så jag har det bra endå!
Jag vill ju såklart fortfarande tävla, men jag känner mig inte stressad till det på samma sätt som förut. Jag tycker att jag kan vänta tills jag har tillgång till en sådan häst som jag känner kan engagera sig i sådant utan att jag ska få dåligt samvete. ^^
Men nu så struttar vi runt här ute på lantvägar och vi har frågat om vi får hyra en jätteliten oanvänd "åkerplätt" och göra om det till hage/ridbana. Vi har inte fått svar ännu, men jag har alltid ett ridhus i närheten som också går att hyra (:
Vi har inte tränat för någon på väldigt länge, men jag tränar oss själv med hjälp av övningar från olika håll osv. (:

sofiek90
0

Vad skönt att det ändå går bra för er, jag får uppfattningen av att du ändå trivs med ponnyerna och även utan tävlingar och träningar så går det framåt (?) :)

MVH

Sofie

xcandygirl
2

ja, men något som känns snäppet viktigare än att jag blir bättre på att rida så är det att relationen till dom blir bättre varje gång jag är ute i stallet. (: Det är skönt också, för när jag inte har någonting att göra t.ex. kan jag bara gå utanför huset och sätta mig i hagen och lixom "hänga" med dom. (:
Mamma har även pratat om att fixa till en till boxplats (vi var tvugna att spara en bit av carporten vi bygde stallet av åt pappas crosscart som han brukar meka med, men nu har han till sommaren på sig att fixa klart den, sen ska den ut därifrån Flört ) Så att vi kan skaffa/hyra en till häst så att jag kan komma iväg på mer evenemang och tävlingar. Skrattande

sofiek90
0

Du vet att du kan tävla i andra grenar också, utan att sitta på hästryggen va? Tömkörning till exempel, det finns både dressyrprogram och precison där du ska styra mellan konor utan att putta ner bollen som är på konorna. Sen finns det handlerhoppning där du springer en hoppbana och hoppar hindrena tillsammans med hästen, på marken. shettisen kan du även tävla med i agility :) Det är väldigt roliga grenar som jag tycker du ska testa med de två ponnyer du har.

Jag föredrar att sitta i boxen och mysa med min lille, det är torrare där ;)

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#35 Jag älskar att hänga i hagen med pållarna =) Och vad man knyter banden när man umgås med dom på det viset. Bra att bli påmind, var ett tag sedan nu, ska ta och myshänga med pållan i hagen lite snart =)

xcandygirl
0

:') inspiration <3 Allt låter riktigt kul, Våran shettis har vi kört några gånger, men sist slutade det med att hon stegrade och sprang in  och lade sig i busken i väntan på att vi ska ta av vagnen haha.. :p
Men tömkörning låter som något jag borde testa med henne, det brukar gå ganska bra ((:

Haha jo detklart (:
Det som är lite tråkigt är att Malou är en osocial ensamvarg och inte är den sorten som kommer fram och pussas riktigt, jag får mer uppmärksamhet i hagen eftersom dom troligen undrar vad jag håller på med ^^ Första gången var nog mysigast av alla, då hon kom till mig självmant och kliade mig i huvet med läpparna haha Tungan ute

sofiek90
0

Va gulligt att hon kom fram och kliade dig, självmant :)  min lille går med två gammel tanter, så han vill inte att jag är i hagen för det brukar betyda att han ska in och arbeta xD Han gillar att arbeta, det är inte det, utan han har sina två tjejjer i hagen och någon av pojkarna i hagen bredvid kan ju faktiskt försöka sno en av dom - eller båda.

I boxen är han däremot mysig, han blir gärna klappad och pratad med om jag sitter ner i boxen. Brukar ta ett täcke att sitta på i torven och då kan jag sitta där i över en timme. Supermysigt :)

Testa att lägga upp en bana i manegen med konor och tömkör i mellan dom. Det behöver inte vara 20 "portar" utan bara några stycken som  du kan gå igenom från olika håll och i olika ordningar. :)

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Ah vad mysigt =) Hade en period, innan jag började rida min unga dam, då jag spenderade riktgit mkt tid med att kela och umgås med henne i hagen istället. Hon blev som en liten hund, när jag satte mig ner så la hon sig brevid mig och la huvudet i knät på mig. Snacka om att man smälter…

xcandygirl
0

Will do (: Ska bli kul att prova något nytt!