havre vs havrekross?
Ger min häst havre, 20 årig ponny. har märkt att om jag ger större mägder havre hittar man massa i bajset som ej är tuggat. ( Om jag ger 0,5-1 kg) . Tänderna kollade och jag kan inte riktigt uttrycka mig om hur det varit nu efter tandkoll då hon fått mycket mindre havre pga vila.
Nu är hon igång och jag har tänkt öka givan lite.
Nu är vår havre i stallet slut och jag måste köpa egen säck havre tills vi hämtar med hela stallet. frågan är om det kanske är lika bra att byta till havrekross?
Dels för att det är lättare att tugga, känns fräshare och ja helt enkelt kanske en fördel?
Om man nu ska byta till havrekross, behöver man vänja in på det eller kan man byta direkt?
+ & - med havre och kross?
vad har ni och varför?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Låter som en bra idé tycker jag. Att byta till havrekross. Annars kan man alltid blötlägga kornet en stund innan det används. Det gör det mer lättuggat för din häst.

Jo jag tänkte det :) men kan man byta direkt eller måste man vänja in mycket innan?
Rest in peace Valkyrie!
Det är ju samma typ av foder så det är bara att byta.
Dessutom är det endast tävlingshästar på elitnivå som ev. kan reagera på snabba foderbyten och ev prestera lite sämre på tävlingsbanan. Men farligt är det inte för dem heller.
Jag antar att din 20 åriga häst inte tillhör den kategorin heller.
Coolt då är min häst en tävlingshäst på elitnivå (4 årig fjordhäst) ;) Vid snabba foderbyten blir han riktigt dålig i magen och hängig ett par dagar.
Men som sagt, samma fodersort så bara att byta rakt av :) Glöm inte att krossat foder helst ska användas inom en vecka :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#4 Är du säker på att det beror på det då? Enligt den föreläsning som Krafft hade för ett år sedan så var det så som jag skrev ovan.
Dåliga i magen ska de inte bli av foderbyten. Möjligen lite kraftlösa vid kraftansträngningar. Om du inte menar snabba byten av grovfoder. Där kan magen börja spöka lite.
Både kraft och grovfoderbyte, han blir dålig även om jag byter grovfoder sakta.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#3 Fantastiskt inte visste jag att jag har haft hand om en elithäst då heller som var extremt känslig för foderbyten :O Fick reda på det av veterinär att man skulle ta det lugnt med foderbyten då hästar är känsliga för det.
lurvponnyn.vimeddjur.se
foderbytan av alla slag ska ha en invänjingsperiod.
har för mig att hästar inte kan bryta ner hel havre så bra, ger dom energi lite resten åker ut i bajsen, så effekten är ju inte så mkt.
min häst har ingen behov av havre så ger det inte.

Som jag lärde mig så ska krossad havre vara mycket lättare för hästen att ta upp. Speciellt om hästen är glupsk eller har svårt att tugga.
Nackdelen med kross är att näringsämnena inte hålls kvar lika lätt som i hel havre. Det är med andra ord en kort hållbarhet på krossad havre.
Är det små mängder du ska ha kan du krossa själv i mortel eller liknande.
Finns krossar att köpa men de är bökiga bullriga och dammiga och inte nödvändigt för en enda häst.
Köper du stora säckar så kan ni ju dela flera i ett stall så att säcken går åt ganska fort.
OBS se till så att havren du köper är färsk i butiken, annars spelar det ju ingen roll.
Jag har lärt mig att alla foderbyten ska ha en invänjningsperiod och att det tar ca 3 månader för en hästs mage att bli van med det nya fodret. Grovfoder som kraftfoder.
MVH
Sofie

3# Nja det där vet jag inte riktigt om jag ska lita på, att helt plötsligt gå från bara vanlig havre till att ge 1 kg müsli kan väl ändå inte vara så bra?
Elit och elit, nej det är hon inte men bara för att hon är 20 behöver hon inte vara ruggig och icke tävlingsform ;)
Rest in peace Valkyrie!
#11 Skulle du inte byta från hel havre till havrekross? Det är ju samma foder så det spelar väl ingen roll.
# 10 Skulle det ta 3 månader att vänja om en hästmage vid nytt foder skulle de aldrig hinna ut på bete innan de skulle börja vänjas för installning igen. Så nej. Så illa är det inte. Fast din häst kanske inte får gå på enbart grönbete. Samma problem ifall du skulle byta höleverans också då?

11# Jo :) nej men det spelar nog ingen roll men jag tänkte på övriga byten ;)
Rest in peace Valkyrie!
#12 Hästens mage är inte van efter tre månader och det är därför viktigt att ett byte sker långsamt och successivt. Jag är väldigt nogrann med foderbyten då det finns risk för fång. Jag vill inte ha en fånghäst och skulle därför inte byta foder utan en vaneperiod innan. Den brukar vara på ca 6-8 veckor.
Ang. gräs så äts det från april till september/oktober så visst hinnner hästarna här bli vana vid gräset. Hästarna här står inne under nätterna och får då hö på sommaren. När de kommer in tidigare köps det in hösilage och sedan finns det både hö och hösilage under hela vintern. På våren när höt är slut blir det således inga problem att ersätta den hömängd som hästen får. Alla hästar i stallet får hösilage minst under ett mål.
Skulle det köpas från en annan bonde är det väl en självklarhet att det nya fodret vans in med det gamla och sedan successivt tar över helt? Jag skulle ALDRIG byta helt abrupt, men du kan ju göra så med dina hästar. Men DET kan ju inte vara bra för någon häst?!
MVH
Sofie
#12 Nu vet inte jag om du förstår vad jag menar. 3 månader = 12 veckor. Du har en övergång på halva tiden (enligt ovan) Om du börjar vänja dina hästar i april vid gräs så är vi inne i början av juli innan det gått 3 månader och om de sedan ska vänjas för stallning så måste du nästan börja på en gång med att vänja den med hö för att kunna stalla in i september/oktober. Det behövs knappast. Men som du påpekar så går inte din häst på bete dygnet runt heller.
Då det gäller höet så räcker det med att det kommer från olika vallar för att det ska räknas som olika sändningar. Det är inte vilken bonde som säljer höet som är det viktiga.
Och ja, våra hästar (som alltid går ute) har ingen tillvänjningsperiod åt något håll. De har aldrig haft fång eller ens blivit lösa i magen, som en del hästar kan bli, då de släpps på bete. (Vi har haft upp till 14 hästar samtidigt, men nu har vi bara 6 st) Vi har haft hästar i över 15 år.
Jag tycker dettta med övergångar och foderbyten är mer än överdrivet.
Sen får väl var och en göra som den tror är riktigt men då även Krafft säger samma sak så tycker jag ändå att det känns rätt överdrivet med 3 månaders övergång.
Det är inte övergången som är tre månader, det är den period hästen behöver för att vara van vid fodret.
MVH
Sofie
Vilda hästar äter det de får tag i, gräs, tång, etc. Att deras magar blir känsliga är jag övertygad beror på oss människor och vår avel, ingenting annat. Precis på samma sätt som att vargen äter det den får tag i, medan vissa hundar blir dåliga i magen bara av att titta på en köttbit…

Men kan man köpa flera säckar i taget på lager? eller måste man köpa ny säckar efter det tagit slut? så varannan vecka måste man köpa en påse igen?
Eller gäller det om den inte är öppnad?
Rest in peace Valkyrie!
Hållbarheten blir inte längre bara för att du inte öppnar förpackningen. Det är från den dagen havren krossas som den börjar härskna. Om krossen förvaras torrt och svalt kan den hålla några veckor som max, är det varmt härsknar fettet på några dagar. Om jag var du skulle jag istället blötlägga (stöpa) helhavre i kokande vatten om du vill ha den lite mer lättsmält, för vad jag förstått så får man inte ut mer energi än ca 1-2% om havren är krossad mot om den är hel.
Skulle jag byta från ett havre till ett annat skulle jag succesift bytta. De tar nog inte tre månader med tre veckor vett jag att de tar, för en häst att vänja sig vid nytt foder. Om man ska va förkiktig med grovfoder bytten vad ska man va vid kraft bytte även om de är samma slag. kalal mig överdriven men jag skulle bytta förkiktigt. 
det är fortfarade den tid det tar för hästens mage att vänja sig, med det inte sagt att övergången är tre månaden men att foderbyten innte ska vara för ofta.
Jag byter alltid successivt.
MVH
Sofie

Måste du använda havre?
Jag har en 24 åring här hemma som jag inte längre ger havre utan uppblött foder. Hon får lusern, betfor och kli istället. Det går ju även att ge ett helfoder (pellets) och blöta upp det.
#14 Nu är det väl inte fång man ev skulle kunna få av snabba foderbyten utan kolik?!
"Har man en häst som har benägenhet att utveckla fång ska man undvika fiberfattigt foder och snabba foderbyten."
Skrivet av veterinär på hippson.se
MVH
Sofie
#25 Svårt att tro på då det visat sig att det är sockret i fodret om utlöser fång.
Hittade heller inget om det i länken du hänvisar till.

Kraffts foderrådgivare är inte mycket att hänga i julgran, det kommer mycket skräp ur dom. Hästar har ett väldigt känsligt tarmsystem och måste vänjas långsamt vid nya foder. Till ts, prova havrekrossen till din ponny men tänk på att fettet i havren härsknar snabbt.
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se
#27 Och vilka ska man lyssna på då tycker du? Vår veterinär säger smma sak.

Inte försäljare från foderföretag iaf. Tyvärr har inte alla vetrinärer kunskap om foder heller, på slu finns det kunniga person bla cecilia müller som forskar på just foder och foderrelaterade problem. Sen finns det en ytterst bra bok som heter hästens näringsbehov och utfodring som ger en bra grund om utfodring.
#29 Jag var övertygad att foderförsäljare VILLE sälja så ycket av sitt eget foder som möjligt. Inte som jag då fick höra att de allra flesta hästar inte alls behöver något kraftfoder alls. Därför lyssnade jag på fler saker de pratade om. Dessutom var det ingen direkt försäljare uten en sakkunnig som Krafft hade anlitat.
Man kan alltid hitta någon som skriver på ett sätt som stämmer överens om sin egen övertygelse.
Boken du hänvisar till (plus några andra) har jag redan läst och den har inte imponerat på mig särskillt mycket i alla fall.
Var och en får väl göra som den vill men erfarenheter gör en mycket mer kunnig än att enbart tro på vad vissa människor hävdar.

Tur att den försäljaren hade nån koll på den delen men att säga att hästar inte behöver övergångsperiodet på foder är rent av farligt. Den generella rekommendationen är att öka eller byta kraftfoder med max 200 g per dag för att hästen ska ha chans att hänga med utan störningar.
Ge inge kraftfoder alls då.

Du gör självklart som du vill med din häst men efter att ha pluggat foder i ett par år så litar jag mer på det jag har lärt mig av foderagronomer och foderkunniga vetrinärer än foderfolk från krafft som är väldigt bra på ordbajseri. Men att hästen inte har något behov av foderinvänjning är bullshit och det kan sluta med en sjuk häst. Har själv förlorat en häst pga tarmproblem, akut colit pga toxisk chock av metacam och att riskera tarmproblem på någon häst är ansvarlöst. Min häst dog trots intensivvård och det faktum att hon redan var uppstallad på ultuna när hon insjuknade hjälpte inte. Ta inte tarmproblem och fång med en axelryckning, det kan kosta hästen livet och för något så simpelt som att vänja in fodret är det extremt onödigt.
Moderna hästar som bara får ett enda slags foder varenda dag behöver nog övergångsperioder, men det är knappast något naturligt. Det vore bättre om vi kunde ge dem en ständigt växlande foderstat, i stället för detta homogena gräs som de inte är gjorda för.
#34 Precis min åsikt!

Tycker att det verkar som att tråden har bytt fokus från havre vs havrekross till en debatt om hur man gör foderbyten. Kanske dax att starta en ny tråd om detta????

Nu vill jag inte ha mer skit om foderbyten i min tråd tack :) frågan ang foderbyte handlade om jag behövde byta från hel till krossad eller om man kan byta direkt men det är inget jag bgehöver veta längre.
Rest in peace Valkyrie!
Fast bara för man hittar hela havrekorn så betyder det inte automatiskt att hästen inte kan tugga hel havre. Man får helt enkelt räkna kärnorna som kommit ut. Man tar 1 kg bajs, löser upp detta i vatten, sedan räknar man kärnorna. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.