Hoppa med fd senskada?
Min foderponny har haft senskada i båda fram för några år sedan. Den är nu helt utläkt sedan länge. Men vi har varigt väldigt försiktiga med hoppningen. Det är något som hon då blivit osäker på men hon älskar det verkligen.
Någon som vet om man kan hoppa med en häst som haft senskada? Hur man ska börja osv. Självklart inte några höjder till en början såklart.
Ponnyn är ert sto inporterad från holland och född 1995 men tros vara några år äldre.
Väldigt tacksam för svar!
Vilken sena var skadad? Har en viss betydelse hur försiktig man måste vara. Men annars börja hoppa lågt och se hur hästen reagerar. När den blir överanstängd märks det. Då har man nått max, i alla fall tillfälligt.
Vissa senskador är besvärligare än andra och vissa gör att man inte kan hoppa alls även om skadan är utläkt.
Enda tipset jag egentligen kan ge dig är att vara försiktig och gå långsamt framåt. Och verkar hästen hålla så hoppa inte högt och ofta på träning. Har hästen hoppat högt tidigare vet den ju ändå vad som gäller när det blir dags för tävling och sån´t.

Okej tack för hjälpen. jag är inte säker på vilken sena det är men jag ska fråga ägaren. :)
Jag hade inte tänkt att tänsa för tränare eller något. Men typ starta en pay änd jump om hon klarar det på typ 40cm eller något sånt.
:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det ni ska vara noga med efter ni har hoppat är att kyla benen så fort ni kommer in efter passet. Ta kyl gel eller kyllera och linda benen övernatten (tidningspapper emellan) så kyls dom ner, sedan värme och extra stadga, vilket låter benen vila. linda då alla benen.. Mitt sto har en knäskada som vi inte kunde hitta anledningen till (något i knät orsakade en hälta vä fram) på utredningen, men som hon blev friskförklarad från, henne kyler jag alltid benen på efter ett ridpass…
Börja hoppa små hinder och inga större banor eller stutts. Utan bara ett eller två små enkla hinder, undvik att hoppa barbacka, då du kan tappa balansen vilket blir onödig belastning. Hoppa på plana marker och mjuka platser. Sedan hoppa inte för ofte tex max en gång i veckan. Sedan kan ni ju öka lite eftersom ni kommer märka hur ponnyn reagerar..
Sedan beror det givetvis på hur alvarlig hältan var samt vilken sena som vart skadad..
#40 cm någon gång ibland ska säkert inte vara några problem om hästen har en utläkt skada och är en van hoppar sedan tidigare. Men prata med ägaren först så allt är klart från det hållet först.
Yes tänkte prata med ägaren och vetrinär innan :)
Det går bra att hoppa. Min häst slet av sträcksenan (tror det var den) 2009, och under detta året har han gått 1,00-1,10 hoppning och 20km distans utan problem. Självklart är jag noga med att benskydden ger super stöd och efter hårda pass använda back on trackpad under och efter passet.
Okey! Men vad härligt att höra att det gått så bra :)

Vet många som har haft senskador som har gått höga klasser i hoppning efteråt. Men det är ju lite från häst till häst. Tror inte att 40 cm är några problem. Inte för att låta dryg men det är ingen höjd. Även om det kan vara nog så högt för oss ryttare:-)
Ja det går. min kompis har en ponny som fick senskada, ganska svår om jag minns rätt, men hon tävlar han smått igen och hoppar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 8 Jag vet, jag är hoppryttare och har fått lara mg att allt upp till 70 cm för stor häst (60 dör d-ponny osv) är markarbete. Men min lilla ponny tycker det är läskit i och med hennes gamla skada.
Jag har dock löshoppat henne en del och det har gett ganska bra resultat för hennes självförtroende. Hon tog sig tom över 80cm.