Trött på min häst
Jag har tröttnat på min häst. Han ska alltid sätta sig på tvären. Han blir sur jättelätt och ska jämt hålla på och testa mig vilket leder till att jag blir irriterad och senare förbannad och då går det inte att rida. Vissa dagar går han jättebra men det känns som att de dagarna kommer mer och mer sällan nu. Jag har ägt honom i fyra år och vi gör inga framsteg. Han orkar till exempel inte bära sig i galoppen, även om vi tränat på det under fyra år.. Jag lär mig ingenting av att rida honom. Jag har ridit i åtta år och jag har inte lärt mig något nytt på två år. Jag kan inte öppna, sluta, bakdelsvändningar och sånt som jag vill lära mig eftersom att min häst inte kan göra sånt. Det enklaste vore så klart att köpa en ny häst, men jag vill inte ge upp. Jag har för tusan kämpat i fyra år och jag tänker inte ha gjort det i onödan.
Vi hade honom utlånad på foder drygt ett år, jag fick tillbaka honom nu i våras, och jag fick tillbaka en oriden, omusklad, galen häst.. Jag har alltså fått börja om lite från början igen vilket har gjort mig ännu mer omotiverad. Nu får han ibland vila 2-3 dagar i veckan bara för att jag tycker att han är jobbig och tråkig att rida. Jag orkar inte bråka mer med honom, varken han eller jag får ut något av det här.
När vi rider inne i ridhuset så tycker han att allt är skittråkigt så han går i slowmotion och jag måste bli förbannad för att han ska lyssna på mig. Som ni antagligen vet så är det omöjligt att rida när man är arg eller ens minsta lilla irriterad. Då går allt åt skogen.
När vi rider ute i stället så är han okoncentrerad och ofta väldigt busig. Det går bra så länge vi rider i lilla paddocken, men när vi rider i den stora hoppaddocken, som är ca 3ggr större än en "vanlig" paddock så busar han och är omöjlig att träna med. Samma sak i skogen. När jag hoppade med honom för någon vecka sen, ute i stora paddocken, så stack han iväg fler gånger och drog bockserier. Jag är så himla less på det här! Han har inte ont någonstans, även om det kanske låter som det. Han har bara sån personlighet.
Vad kan jag göra för att jag, och min häst, ska få tillbaka motivationen? Jag har inte råd att rida för tränare just nu men jag funderar över att börja rida på ridskola igen efter nyår. Vi får se, det beror på om jag har råd. Om vi inte gör några framsteg nu så kommer jag nog att sälja honom till sommaren. Då är det nog.
Bättre att rida för tränare en gång i månaden, som ser problem och lösningar för dig oc din häst, än att rida på ridskola var vecka. :) Med det menar jag att en tränare kan hjälpa även om det inte blir så ofta.
Skulle rekommendera en tränare som tränar enligt den klassiska/akademiska/centrerade stilen, mest för att de ofta lär ut på ett sätt att man kan träna själv mellan träningarna.
Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ge råd här utan att se problemen eller egentligen veta så mycket. Jag får känslan av att något i din grundinställning eller grundkunskap behöver förändras. Testa en ny approach på ridningen helt och hållet, eftersom du verkar ha problem på alla plan och inte bara vid enstaka moment. Kanske det är något ganska enkelt som behöver åtgärdas, kan ju vara så enkelt som att du har en sits som inte följer med riktigt och att din häst är så känslig att den stänger av eller blir förvirrad. Men det är mycket svårt att svara på så här.
Du har tröttnat på din häst - han har nog tröttnat på dig också. ;) Känns som att det är dags att jobba på er relation till varandra, uppmuntra rätt saker och försöka undvika att fastna i misstagen.
Lycka till.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Är han ordentligt inriden/utbildad?
Låter som att han inte förstår vad du vill.
Klart det blir svårt att lära sig bakdelsvändningar mm om ingen av er kan det. Låter som ni bägge är gröna. Du behöver nog prioritera tränare om ni ska komma vidare.
Det ska vara roligt att ha häst, man ska tycka att det är roligt att umgås med och rida hästen!
Man lägger ned så mycket tid, energi och pengar på hästen, känns inte rimligt att göra det med en häst man inte har roligt tillsammans med.
Man har möjlighet att äga ett fåtal hästar under sitt liv, iaf de flesta av oss, för mig är det viktigt att man verkligen känner att hästarna är rätt för just en själv.
Jag tycker det verkar som att ni helt enkelt inte trivs med varandra, då är det bättre att sälja och hitta en häst man verkligen har roligt med den mesta delen av tiden man spenderar med hästen.
Jag bor uppe i norr så det kommer sällan hit tränare därför är ridskola ett bättre val för mig. :/ När det väl kommer hit tränare så tar de nästan 1000kr för en helg viket är alldeles för dyrt för att jag ska kunna rida mer än enstaka gånger.
Jag vill mest ha förslag på saker som är roliga för mig och hästen som kan hålla sig kvar ett tag. Vi är ut i skogen ganska ofta, vilket han älskar, men han är ändå jätteseg och uttråkad när vi rider inne. Det har blivit värre nu den senaste tiden. Förut har han inte alls varit lika seg inomhus och inte lika busig utomhus..
Det är sant att det kan bero på min ridning. Min sits är det inte direkt något fel på eftersom att jag tänker på den hela tiden men jag är ganska bestämd med honom eftersom att jag inte riktigt litar på honom längre.
Jag ska försöka att tänka på hur jag rider och ändra på mig för att se om det fungerar. Tack!
Fast enstaka gånger kan räcka för att ni ska komma på vad som är fel :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jo, självklart men när det blir så sällan så hinner man inte riktigt lära känna tränaren och tränaren lär inte känna hästen. :p
Tror fodervärden också var rätt trött på honom? ;)
Jag tycker nog också att du kanske borde satsa på en annan häst. Det kan låta lite hårt, men samtidigt ska du ju tycka det är roligt att vara med hästen och rida, det ska inte kännas som nånting jobbigt…
Men isf, prova en häst på foder innan köp (om det är möjligt) och känn efter riktigt ordentligt innan du bestämmer dig.
Hon hade inte tid att rida honom. :/
Anledningen till att jag inte vill sälja honom är för att jag inte kommer få någon ny häst. Jag bor fortfarande hemma, är 17 år, så jag har inga pengar till att köpa en häst. Den här hästen är typ våran "familjehäst" men det är bara jag som tar hand om honom eftersom att mamma vill sälja honom och pappa inte kan så mycket om hästar.
Så om jag säljer honom kommer jag få rida på ridskola en gång i veckan på tråkiga ridskolehästar.. Det vill jag inte.
Okej, då förstår jag. Har du ingen mer erfaren kompis (från ridskolan kanske) som kan titta när du rider och kanske upptäcka saker som du inte märker när du sitter på. Ibland kan man ha 'lärt in' saker omedvetet. Jag tex, satt med skänkeln alldeles för långt bak i början på min medryttarhäst, och han lyssnade inte tt dug på mina skänklar. Så upptäckte ägaren det, och direkt jag korrigerade det så blev det mycket bättre.
Han har svårt att hålla galoppen skriver du.. brukar du longera?
Och när du rider ut, testa att aktivera honom hela tiden, med halter och fattningar, rid lite slalom och gå in bland trädstammar, låt honom jobba mycket med huvudet också.
Och en massa träning och 'lek' från marken, bygg upp relationen igen, bara ge dig fasen på att det är roligt! :Dlycka till.
Han är en stor och tung Tinker så det är därför han inte orkar hålla galoppen. :p Han kan gå i kort galopp men han har svårt för att hålla den korta galoppen på volter tex, och han kan inte gå i form i galoppen.
Jag brukar tömköra honom i alla fall men han nästan avskyr det. Han gillar inte jobbiga saker så det är därför vi får bråka en del. Han protesterar gärna.
Jag är en av de mer erfarna på ridskolan, i min ålder i alla fall, så jag har inte direkt någon som kan hjälpa mig utom instruktörerna. Problemet är dock inte min ridning, jag rider bra även om det kanske inte framstod så i mitt första inlägg, jag ville mer ha förslag på roliga övningar som hjälper oss att hitta tillbaka till varandra. :) Min häst är väldigt barnslig av sig så jag måste hela tiden hålla på och bråka med honom vilket får mig att tappa intresset. Jag vill ju också ha en lydig häst som JAG kan lära mig av, inte en häst som jag måste lära hela tiden utan framsteg..
Jag förstår att det är jobbigt med motgångar, men tycker inte att man ska ge upp och fundera på att sälja hästen bara för att man fått lite problem. När man har häst får man räkna med att det kommer motgångar i perioder och man får helt enkelt ta sig i kragen och lösa dem, ensam eller med hjälp av tränare, bättre ibland än inte alls. Fungerar inte dina vanliga metoder får man prova andra!
Jag tycker inte att du låter så erfaren som du påstår för du klagar väldigt mycket på att det är hästen som gör fel, att han är sur, tvär och svår. Han kanske faktiskt har ont någonstans som du inte vet om? Han kanske är missnöjd med något annat, sadeln? Tränset? Ditt ridsätt? Du kanske pressar honom för hårt om han är otränad? Det kan vara i stort sett vad som helst och det är något du måste lista ut. Det är ju i varje fall inte hästens fel, han är säkert minst lika trött på dig som du är på honom.
Finns mängder med övningar ni kan göra för att hitta varandra igen, jag tycker att ni ska börja från marken. Titta in på tex NH iFokus så finns det artiklar med olika lekar och övningar. Lycka till!
Jag vill ju inte sälja honom men eftersom att jag nu har kämpat på samma saker i fyra år så börjar jag tröttna. Jag är säker på att han inte har ont någonstans, vi har redan kollat upp det. Han är bara väldigt tjurig av sig i personligheten. När han inte får som han vill så blir han sur och sätter sig på tvären och det är det som jag har tröttnat på nu.
Jag har inte påstått att jag är väldigt erfaren, jag vet inte hur jag ska få honom att sluta tjura ihop så fort han tycker att något är tråkigt det är ju därför jag ber om hjälp nu. :p Jag är dock såpass erfaren att jag vet varför han gör som han gör och jag vet vad jag gör fel. Mitt första inlägg kanske var lite luddigt, men i alla fall. Det jag ville ha hjälp med är vad för övningar jag och min häst kan göra för att vi ska finna motivationen och börja tycka att det är roligt att arbeta tillsammans igen.
Det är också extra jobbigt eftersom att vi inte alls hade det såhär innan vi lämnade bort honom på foder. Vi busade mycket ute i skogen, han arbetade på bra inne i ridhuset och jag behövde inte oroa mig för att han skulle få sina bus-ryck då han springer iväg och bockar och har sååå roligt. Det blev som ett bakslag när jag fick tillbaka honom nu i våras dåligt musklad, VÄLDIGT trotsig och understimulerad. Första gången jag red ut på honom så la han i backen hela tiden, bockade och vägrade gå dit jag ville. Han hade ju fått göra i princip som han ville under tiden hos fodervärden eftersom att han inte blev ordentligt riden så han testade mig nå så förjävligt de första veckorna. Jag tror att jag ska börja rida ut i skogen och busa mer med honom så att jag slipper det när vi ska arbeta i paddocken. Jag har fått höra från nästan alla andra hästägare i stallet att han inte har fått vara ut i skogen någonting, han har inte blivit riden, han har stuckit iväg med folk när de har tagit ut honom i hagen osv.. Det var i princip som han höll på när vi först köpte honom. Han är mycket bättre nu än vad han har varit tidigare i alla fall men jag har tappat en del av intresset nu när jag var tvungen att börja om från början igen.
Grattis du har en riktig Tinker du
Mitt väldigt enkla råd är: Glöm paddocken & ridhuset under ett par månader. Jobba ute, intervallträning för att öka hans bärighet. En ledsen, understimulerad häst behöver vyer & mil i kroppen.
Hur gammal är han & vem kommer han ifrån innan han blev er?
Men vänta lite, du skriver att ni jobbat med galoppen i fyra år, men samtidigt har han varit ute på foder ett år då han INTE ridits och knappt ens varit ute - tror vem som helst hade deppat ihop då. Du kan ju inte vänta dig att han på bara ett halvår ska komma tillbaka dit ni var innan, det tog ju 2,5 år då…
Om du är SÄKER på att han inte har ont - det är alltid det första jag letar efter när en häst börjar protestera på det sättet (bockar, segar sig…) - så tycker jag som #14 hoppa över ridbana om han inte gillar det, du känner honom ju och vet hur ni jobbade förra gången, du får göra det igen!
Var inte ledsen på hästen, han är bara en häst och reagerar som en häst på allt vi människor utsätter honom för!
Om hästen efter 4 år inte kan göra vad du vill, så beror det ju på att du inte har utbildat honom till att göra allt det där. Om han inte kan bära sig, så beror det på att du inte har fodrat och tränat honom rätt för att orka det. Om du inte är tillräckligt duktig för att göra detta, så ta hjälp av någon annan som kan ge dig tips.
Jobba också mer på er relation. Gosa och mys, lek och promenera - om ni bara slåss på ridbanan varenda dag så känner han tillit till dig och hästars variant av kärlek (eller vad det ska kallas) och känner inte att han vill göra sitt bästa för dig. Gå tillbaka till grunderna i träningen och beröm massor för det som är rätt, förbigå i tystnad det som är fel.
Vad har gjorts för att kolla att det inte är några fel på honom? Kanske massage kan vara till hjälp? Får han rimlig foderstat för att kunna bygga de muskler han behöver?
Prova på något annat än att rida! Jobba honom från marken, få honom på din sida, han måste söka sig till dig om ni ska kunna komma överens i ridningen med.
#16 Men hästen har ju varit på foder ca ett år och kom därifrån för ungefär ett halvår sedan och hade då tappat muskler och backat i den "utveckling" som TS lyckats åstadkomma.
Det tar väl längre tid att bygga upp än att rasera och jag förstår att TS lite tappar sugen när hon i stort sett får börja om… Hon behöver pepp!
#18: Är det inte lite fånigt att komma med innehållslösa hejarop i stället för att ge så goda råd man förmår och ställa frågor för att försöka hjälpa till med problemanalysen?
Min häst kan vara så där att han inte vill göra vissa saker i vissa perioder, ibland vägrar han lämna stallet, ibland vägrar han gå in i stallet, ibland låtsas han blir rädd så fort man kräver lite av honom osv. Man blir väldigt less när han har dessa perioder, så då gör jag helt tvärtom vad han inte vill. I vintras vägrade han gå från stallet, så då red vi i paddocken i bara skritt i säkert över en månad, då insåg han att det blev ju ganska tråkigt att bara skritta hela tiden, och då gick det tillslut att rida ut som vanligt. Dessutom hade vi tränat mycket på lydnad under tiden i paddocken så han lyssnade mycket bättre också. Man får lura dom lite. Men jag förstår att man blir less när allt står stilla, eller går bakåt i utvecklingen.
Min häst är väldigt osäker, och behöver en tydlig ledare så jag måste vara det. Vi tränar mycket på våran relation, ingen NH direkt, men vi gör saker från marken varje dag. Bara leda honom på ett sätt så att han hellre följer med än backar har gett mycket den senaste tiden. Äntligen kan vi springa tillsammans utan att han blir rädd för mig. Vissa dagar rider vi helt utan krav och bara har det mysigt, ibland busar vi i ridhuset. Tar dagarna som de kommer, är han på dåligt humör gör vi bara roliga saker, jag märker snabbt vad som fungerar en dag eller inte. Dessutom bockar han av en om han verkligen inte vill ha en på ryggen, så det gäller att läsa av hästen rätt.
Lär känna hästen, skapa en relation så ni kan lite på varandra. Gå promenader, busa, mys osv. Bara man ändrar lite inställning kan mycket hända :)
#14 Jag har börjat rida utomhus mycket mer men eftersom att det snart är vinter och jag bor uppe i norr så blir det -30 grader ute och då måste jag ju rida inne. Jag får väl passa på och rida ute fram till dess i alla fall. :) Han blir 15 nästa år och har stått på ridskola innan vi köpte honom.
#15 Han bockar endast när han är busig och han är bara seg inomhus där det är kvavt och tråkigt. Det är inte alls samma energi när han bus-bockar och när han bockar för att protestera. Han brukar dessutom inte bocka när han protesterar, då stannar han och står still istället. :p Vi har som sagt kollat igenom honom och han har inte ont någonstans.
#16 Han är en stor och tung körhäst så han är inte byggd för att galoppera i fin form. Vi har gjort framsteg, han kan galoppera i kort galopp men inte lika bra som innan vi lånade ut honom på foder. Han är fortfarande ganska dåligt musklad men vi arbetar på det. Vi har tidigare arbetat med många övningar som ska hjälpa honom att bära upp sig i galoppen men det har tagit tid innan vi gjorde några större framsteg. Nu har jag börjat om med de övningarna men problemet är ju att han inte vill arbeta inomhus och utomhus är han alldeles för busig och okoncentrerad. Han har fått ganska lite kraftfoder eftersom att han har varit så pigg. Då arbetade vi dock mer på vem som skulle "bestämma" eftersom att han testade mig mycket. Nu när vi arbetar mer med att bygga muskler så får han mycket mer kraftfoder.
#17 Jag har funderat över att börja klickerträna med honom. Bara för att testa.. Vi får se. Han är lite barnslig av sig så han kan nog tycka att det är roligt.
#20 När jag red honom innan vi lånade ut honom så brukade jag ha perioder då jag nästan bara red ut i skogen. Jag får nog ta en sån period igen och se om han blir lite mer arbetsvillig när det gäller dressyrpassen. :)
#21 Det tycker jag du ska göra :) Du skrev också att du inte kan rida ute när det är -30. Hitta på något från marken ute istället som är roligt! Då håller ju även du dig varm om du går/springer.
Ett annat tips kan vara att förknippa ridhuset/paddocken med något roligt istället för arbete. Min häst visste att paddocken i förra stallet betyder arbete, därför har jag sedan vi flyttat till ett nytt stall mest gjort roliga saker i ridhuset, och bara tränat ordentligt där inne några gånger. Han har en helt annan inställning till ridhuset här än vad han hade till paddocken i förra stallet.
#21 Låter bra. Håll er ute i naturen så länge det går. Stackarn har väll plågats i ridhus tillräckligt enligt honom :) Så det låter som helt rätt tänkt att bara rida ut så länge som möjligt. Jobba kan man göra ute med som vi alla vet. Tycker verkligen du ska intervall träna honom. Vet ju inte alls vart ni är i grundfysiken men kanske 2min gallopp & 4min skritt? Lösarbete i paddock/ridhus kanske som variation.
Min häst var lika dan, tills jag börja träna lite NH med hon och bytte miljö, vissa dagar kommer dom där sidorna till ändå men dom börjar bli färre och färre.
Mitt förslag är att låta honom ha roligt hitta på lekar men samtidigt nh relaterat så han får förtroende för dig. Kräv inget av honom ett tag när ni rider. så han känner att det är roligt och inget svårt och jobbigt.
Jag ska läsa på lite om nh och se om det går att kombinera med klickerträning. :p Min häst kräver ganska mycket motion och så för att han inte ska bli rastlös så det kan nog vara bra för honom att använda hjärnan ordentligt några gånger i veckan.
Löshoppning är ju roligt annars ibland :) Min häst fattade inte alls första gången, men nu när han vet vad det innebär kan man göra det själv med honom utan några liner eller så för att han inte ska gena förbi hindrena. Jag är ingen hoppmänniska, jag har en islandshäst, så att hoppa med mig på ryggen brukar inte gå så bra, men lös gör han det och tycker det är roligt. Det kanske kan vara något? Då får dom ju tänka, motion och bygga lite muskler.
Vi brukar löshoppa honom ibland men det är mycket krångligare nu än vad det var tidigare så det blir inte så ofta. Tidigare kunde vi bara hissa ner en stor plastring från taket men nu går det inte att löshoppa i det ridhuset pga botten så vi måste vara i det andra i så fall och bygga fram med hinderstöd och plastband. :) Det tar sån tid när man bara är två personer och en häst så det känns onödigt.
Jag brukar vara själv och får släpa fram allt, så visst går det fast man själv antagligen tränar mer än hästen :p Jag har som mest gjort två hinder på varje långsida och koner före och efter, någon lina behövs inte.
Min häst springer gärna in till personen som står i ridhuset, eller så siktar han in sig på godishinken så det är enklast att ha linor med honom. sen springer han gärna runt och bockar och då är det säkrare att ha någonstans där man kan komma undan lite från honom. :p
Men det är ju väldigt bra träning för er att han ska lyssna på dig och inte godishinken så att säga :)
Säger nog som många andra, jobba med relationen. Lycka till!
Mvh Linnea
Vart i "norr" bor du om du behöver hjälp? :)

Det är inte så att när du "drillar" på banan och i ridhuset håller på för länge? Min häst ledsnar väldigt snabbt på en övning, max tre ggr annars går han och sover. Ändra övningarna ofta så att han inte blir uttråkad.
Du skulle kunna pröva lite bruksridnings övningar i ridhuset och på banan när snön kommer.(http://www.juf.se/vadr.pdf) Det är inga krav på form i bruksridning, hästen skall genomföra uppgiften så smidigt som möjligt. Ju mindre synlig kommunikationen är mellan häst och ryttare, ju mindra straff får man om man tävlar.
Ridinstruktörerna på riskolan kan inte ge dig privat lektioner då?
Annars har du ju även frihetsdressyr som är kommunikations hjälpande.
Jag har funderat över att rida privatlektioner några gånger men det får bli först efter jul.
Jag ska kika lite på bruksövningar, min häst kan nog tycka att det är kul. :)

#34 Om du vill ha praktiska förslag så är det bara att fråga.
#34 Hur går det för er? :)

En sak jag reagerar på när jag läser ditt inlägg är när du skriver "Nu får han ibland vila 2-3 dagar i veckan bara för att jag tycker att han är jobbig och tråkig att rida."
Låter lite som om det vore dåligt att han vilade 2-3 dagar i veckan, vilket jag inte kan förstå. Jag kan ju bara tala utifrån mina hästar, men skulle jag sitta och harva på min ena häst (som även han kan få lite perioder där han känns lite "uppgiven") 5-6-7 dagar i veckan skulle han inte bli mer positiv till träning iallafall, det är en sak som är säker.
Jag tycker du gör helt rätt i att rida ut mycket nu och bara lattja lite, se till att din häst får tillbaka lite livsgnista och glädje, hur du ska göra det kan ingen tala om för dig, det måste du prova dig fram till själv tillsammans med din häst. Något som däremot gör min kille lycklig ända ut i svansen är att riva loss i en galopp ute på en åker.
Lycka till! :)
#36 Det går bra. :) Vi var med och tävlade på en klubbtävling i söndags och han sprang och sprang och sprang. Det var skönt att han tyckte att det var roligt, jag var orolig över att han skulle tycka att det var jättetråkigt så att jag fick avbryta. :p Men han drog till och med ett stort glädjeskutt när vi kom ut ur ridhuset så att de som stod där ute fick sig en rejäl överraskning. Jag har inte hunnit rida honom så mycket nu eftersom att min syster kommit hem och vill rida honom men så fort hon åkt iväg igen så ska vi fortsätta med våra uteritter och buserier. Det blir dock lite tajt om tid nu när vi ställt fram klockan och det blir mörkt vid 14-15..
#37 Jag tycker ju att det är dåligt när hästar får vila flera dagar i veckan. De vilar ju hela dagarna så då kan de lika gärna få motionera en timme om dagen. :p Sen blir min häst väldigt rastlös av att vila mer än en dag i veckan. Han blir lättretlig och jobbig bara av att vila en dag.
Vi brukar dra gärnet när vi är ute i skogen men eftersom att han drar sina små glädjeskutt så har jag inte riktigt vågat släppa honom lika mycket som jag har tidigare. Vi har dock några ställen där jag vågar släppa honom helt så vi brukar rida där ibland. :)
Idag hade vi en skitdålig dag. Det var i princip krig mellan oss. Usch.. Jag ville nästan ringa till Scan och be dem komma och hämta honom. :p
Jag tömkörde honom i alla fall inne i ridhuset eftersom att det var så ruggigt väder ute. Han gillar inte direkt att bli tömkörd eftersom att han tycker att det är jobbigt och han blir arg när man jagar på honom med spöet men han brukar ändå anstränga sig och arbeta på bra, han testar alltid när man tömkör honom eftersom att det är mycket lättare för honom att komma undan vid tömkörning än vid ridning så det är jag van vid.
Idag gjorde han dock inget annat än att testa mig. Han stannar och snurrar runt när han "testar" mig och man tappar ju kontrollen direkt då. Det är svårt att inse vilken envis liten mupp till häst jag har när man inte känner honom, men seriöst.. Envisare häst finns inte! Det ligger ju i rasen att de är envisa men idag var jag verkligen inte glad på honom. Nu blir det uteritter varje dag med MYCKET galopp så att han får göra sig av med all energi. Nu får det för tusan vara nog!
Jag ska boka in några privatlektioner också med en ridlärare på klubben så att jag kan få hjälp med tömkörningen och ridningen. Egentligen har vi inga problem med själva dressyrträningen, det är ju bara det att han antingen är uttråkad eller jättebusig så det kan jag ju korrigera själv med lite ansträngning men lite hjälp på traven vore inte helt fel.
Jag behövde bara skriva av mig litegrann efter vårat otroligt dåliga träningspass idag. Jag tänker inte ge upp, han ska bli glad och lydig igen!
#39 Det är rätt inställning! Jag tycker du verkar jobba bra, om inte annat så har ju din häst visat att du gör det genom att ni lyckades så bra innan fodervärden…
Vi hade också en häst som inte var förtjust i att arbetas vid hand, jag tömkörde inte på den tiden, men man fick vara vääldigt försiktig med att mana på när man longerade. Kanske kan du jobba från marken i träns, dvs gå bredvid och hålla i tygeln som om du red - det funkar jättebra på vissa individer medan andra inte alls fattar (sagda pojke f.ö. - när matte håller i tyglarna ska man stå still för då vill hon kravla sig upp ^^)
Jo, jag har funderat över att tömköra runt spåret med lite kortare tömmar för igår tömkörde jag på volt med väldigt långa tömmar och det var inte lätt att hålla koll på allt när hästen började bråka. :/
#41: En sak du kan prova är att ignorera honom när han dummar sig. Vänd ryggen till (eller i alla fall sluta titta på honom) och sluta inverka. Han kan ha fastnat i ett slags negativ "loop", där han sällan får beröm (för han är inte duktig) och de enda gånger han får extra uppmärksamhet är när han är dum.
Det kan vara lättare om du jobbar med bara grimma och lina. Om han dummar sig så släpper du honom och går därifrån. Då får han inte den belöning kampen mellan er innebär och han kommer kanske att börja sakna dig.
Detta kan fungera om det är så att det alltid är negativt mellan er. Om en längre tid kan göra så att du berömmer allt bra (om det så bara är att han kommer fram till dig) och ignorerar allt dåligt, så kan ni kanske bygga upp en ny grund. Du ska förstås inte ignorera felbeteenden som kan vara farliga, men när han testar och trotsar.
Jag berömmer honom väldigt mycket just eftersom att han lätt blir irriterad. :) Jag tror inte att jag vill arbeta med honom i bara grimma då han är väldigt stark och bufflig och inte riktigt vet hur stor han är.
Han dummar sig för att slippa undan, och det blir ju som en ond cirkel då eftersom att jag måste vara den som bestämmer i slutändan och då blir det en hel del bråk och spring runt i ridhuset. Han är inte lätt att longera heller, om det var det du tänkte på, och jag är väldigt dålig på att longera så jag brukar inte göra det och kommer nog inte göra det utan hjälp från någon som kan visa mig hur jag ska göra. När vi har testat så går han bara in mot mitten till personen som står och håller i linan och vägrar gå ut på volten. :p Han bryr sig inte alls mycket om man jagar på honom med spöt, det är därför han blir så irriterad när man fortsätter.
#43: Det är just det. Han trotsar dig och du kan inte vinna om du inte knäcker honom genom att piska all vilja ur honom. Då kan du "straffa" honom på ett annat sätt, som hästar är väldigt känsliga för, nämligen genom att ignorera honom. Du kan kanske arbeta från marken med delta och grimskaft med panikhake? När han dummar sig så lossar du grimskaftet och går ifrån honom och låtsas inte om honom förrän han kommer till dig lugnt och stillsamt och frågar "vart tog du vägen, varför vill du inte vara med mig mer?". Då kan du gosa lite, koppla fast grimskaftet och försöka igen. Om det nu fungerar att ha honom lös i ridhuset, förstås.
Det är inte säkert att han fattar skillnaden på att du bannar och berömmer. Det kan vara så att han tar all uppmärksamhet från dig som belöning. OM det är så, kan det vara enormt effektivt att ignorera honom - att vara utanför är något som de flesta hästar tycker är obehagligt.
Jag är inte så säker på att det kommer fungera att ignorera honom men jag ska testa det när jag tränar från marken någon gång. :)
Idag körde vi i alla fall på galopparbete ute i stora paddocken och det gick skitbra. Han gjorde jättefina galoppfattningar, galopperade väldigt samlat och sen lät jag honom galoppera runt, runt tills han inte orkade mer. Han busade litegrann men inte lika mycket som han brukar göra. Jag är supernöjd över vårat arbetspass idag i alla fall. :p
#43 Vår ena pojke vill också komma in till matte <3 och det har ingenting med "bråk" att göra.
Det jag måste göra då är att vara EXTREMT tydlig med min kroppsposition - så länge jag håller mig bakom bogen så fortsätter han på volten, men minsta lilla han lyckas vända sig inåt så jag hamnar framför - om så bara aaningen så lite - så är det stopp och kom in som gäller.
Jag tycker det är postivit att han vänder sig mot mig, men han är väldigt listig på att skaffa sig små pauser ;D
Jag red en gång en häst som varannan gång var underbar och varannan gång var… mindre underbar. Om man petade på honom med spöt när man tyckte att han inte arbetade ordentligt så kickade han, om man petade på honom när han faktiskt inte lyssnade så tog han det - han blev "sur" när man var orättvis och krävde mer än han kunde ge!
Öht är det något att tänka på när vi handskas med våra älskade hästar - det är de som är experter på hästspråket, om vi försöker hitta på egna signaler så KAN de inte förstå dem…
Skulle tro att din häst också lyckas flytta sig så att du hamnar framför och då är det för honom respektlöst att fortsätta framåt (jag tycker också att de SKA stanna när en människa står framför dem ;D ). Om du då försöker driva framåt så är det klart att han blir sur, han tycker ju att han har rätt och du fel…
#45: Blanda inte metoder, så att du ena gången "bråkar" och andra gången ignorerar - det är viktigt att vara konsekvent, annars blir det bara förvirrat.
Testa att ha kontakt på yttertömmen nästa gång du tömkör så ska du se att han inte snurrar runt lika mycket! Om du tömkör på volt med slappa tömmar så inbjuder du ju hästen att göra som den vill.
#48 Hon longerade…
#48 Jag är noggrann med att alltid ha sträckt yttertöm eftersom att han gärna drar ut mot väggen. Han lyckas ändå snurra runt och bråka, han är så tjurig av sig så han bryr sig inte så mycket om vad man gör när han är sur. Han är en liten mupp helt enkelt.
#49 Nej, jag tömkörde. ;)

#50 En shettis jag tömkörde höll på så samma sätt, jag lyckades få tömmen runt rumpan på den när den började svänga. Då var det bara att hålla i, då det stramade om rumpan och han drog sig själv i munnen. Han gjorde det bara två ggr, sedan hade han lärt sig att låta bli.
Kanske svårt att göra på din kuse, du bestämmer själv om det är värt ett försök.
#51 Jag ska testa. Det kan fungera bra men eftersom att han är mycket större än en shettis så är det nog lite krångligare att få tömmen över rumpan. :) Det är värt ett försök i alla fall.
#50 Förlåt, jag läste #43 och DÄR longerade du och hästen gick in i mitten ;D
Men med sträckt yttertöm så ber du väl om att han ska dra utåt? Aja, jag är inte så haj på tömkörning, ibland går det jättebra och så tror jag att jag kommit på det och det är som att pålle "hör" mina tankar för då vips! så skiter sig allt (fast egentligen är det bara jag som hamnar fel ;D )
#53 En sträckt yttertöm visar vägen och håller hästen kvar på volten eller fyrkantsspåret.
Ja, men då hade jag inte så fel då? Då ber man pålle att söka sig utåt med sträckt yttertöm. Och om signalen är liite för stark så försöker pålle vända utåt?
Ja så skulle man kunna säga fast om hästen vänder utåt så har du för lite i inner ;)
Jo det stämmer ju.
Jag försöker inte dubbellongera min pålle utan traskar mest efter och försöker att inte trassla in mig i tömmen - jag verkar HELT ha glömt hur man ska hålla - men vi lägger ju volt då och då och det funkar hyfsat, så länge vi inte är vid Läskiga Häcken ^^
Svårast tycker jag är att få honom att gå RAKT, han vill väldigt gärna slingra sig och gå på flera spår - har du något tips? Han gör gärna så i ridningen också att han tvärar och skjuter ut bak (sluta!) för att komma undan (ja, han är svagare i ena bak) men då kan jag ju parera med skänkeln!
Förlåt för trådkap TS!
#53 Det är ju som när man rider. Om man bara drar i innertygeln så kommer hästen bara att svänga med huvudet och slänga ut bogen och vips så har man tappat kontrollen över hästen. :p Min häst drar ut mot väggen så jag måste sträcka upp yttertömmen för att han inte ska "boga iväg" mot den eftersom att jag aldrig kommer att få in honom på volten igen då. :)
#57 Vart bor du någonstans? Jag håller tömkörningslektioner om du råkar bo i närheten av Uppsala!
Det är otroligt nyttigt för både dig och hästen att tömköra, dessutom sparar det mycket på ryggen på hästen. För att få hästen att gå rakt får du vara stadig på tömmen och vara medveten om din egen placering bakom hästen. Det är svårt att ge konkreta tips så här över ett forum på hur du ska göra, speciellt eftersom jag inte har sett hästen och hur den beter sig. Men det är bara att öva på! =)
Jag bor uppe i norrbotten så det är lite för långt. Ridskolan min häst står uppstallad på håller i en tömkörningskurs i slutet av november som jag ska anmäla mig till. :) Tack ändå.
Oj, såg nu att du kanske inte skrev till mig. :p
Jag tror det är svårt att lösa problemet så länge du har inställningen att han är en "mupp" som ska göras om. Han säger något med sitt beteende och du kan inte först förstår vad han säger och varför, så kan du inte förändra dig själv - och det måste du göra. När han inte gör som du vill, trots att du försökt så länge, så ber du på fel sätt eller ber om något som är omöjligt.
Varenda dag säger han till dig "Jag fattar inte!" eller "Jag vill inte!" eller "Jag kan inte!". Du har provat maktspråk och bråkat med honom och han gör inte rätt ändå. Är inte inte dags att göra en djupare analys av problemet? Är han ordentligt genomgången för att utesluta smärta? Om det är gjort, så kontakta en duktig beteendekunnig person, kanske en välutbildad NH-människa, för att få hjälp med att förstå vad han säger.
Att bara fortsätta slåss kommer ni uppenbarligen ingenstans med och det sliter på er båda att inte ha tillit och lugn mellan er.
Det är endast inne i ridhuset han håller på såhär nu. När jag rider ute så har det gått skitbra vissa dagar, och vissa dagar har han varit för busig så då har jag bara låtit honom springa av sig och busat på litegrann. Han har inte ont någonstans, han är endast uttråkad och blir därför väldigt busig när vi gör något som han tycker är roligt, dvs rider utomhus.
Min medryttare red honom inne igår och hon tyckte att han var pigg och glad så det börjar gå åt rätt håll nu.
#58 Aaah, ja men nu trillade nog en polett ner… det är ju precis som när man rider; man använder tömmen för att kontrollera bogarna/framdelen. Där är jag lite bortskämd, för min pålle brukar forma sig av sig själv när han går på volt runt mig, tom när han är lös <3 Men jag ska absolut ha med mig detta nästa gång vi tömkör; vid Läskiga Häcken så skjuter han alltid ut bogen och jag "tappar" honom.
#59 Tyvärr bor jag på andra sidan landet, bara några mil norr om Göteborg. Jo, det är jag som "går" fel, jag har köpt AE:s lilla häfte och film och kollar och försöker härma och eftersom min pålle är så bussig så blir det bra när jag råkar hamna rätt och… mindre bra när jag är på fel ställe… Det är bara det att om en häst lär sig på ca 3 försök, så behöver jag kanske 300… ;D
Men du skrev min "placering bakom hästen" - ska man gå helt bakom alltså? Jag upptäckte nämligen häromdagen att jag gjorde just det, jag traskade bakom och då kom jag på att AE visade att jag skulle gå innanför hästen och bara något steg bakom. Det gick lite bättre då tyckte jag, men eftersom jag styr mycket volter och "krokar" och byter varv ofta så hamnar jag liksom mer rakt bakom och sedan har det blivit så mer och mer… Det är nog dags att kolla lite på filmen igen :D
Jag slänger in en liten uppdatering. :)
Det går bättre med min häst nu. Han är fortfarande väldigt taggad och busig ute i skogen men jag har inte varit ut så mycket som jag borde ha varit så det är väl mitt eget fel. För några dagar sen så red jag ut och han var helt knäpp eftersom att vi mötte två hästar. Han stegrade, bockade, taktade och allt sånt där om man inte vill att hästen ska göra när det är 2m djupa diken på sidorna om ridvägen… Jag red i alla fall tillbaka till stallet ganska snabbt eftersom att det var så mörkt ute och jag hade ingen lust att ramla av då. Dagen efter red jag ut igen på en lång och intensiv ritt. Vi travade i kanske 50 minuter och galopperade upp för en backe två gånger. Han skötte sig väldigt bra, han var pigg men inte lika okontrollerat som dagen innan. Han bråkade lite med mig men jag vann i alla fall så det gjorde inte så mycket.
Han har även blivit piggare inomhus. Vi har rakat honom så det är inte lika varmt och jobbigt för honom att arbeta i ridhuset, så nu kan vi arbeta bättre. :) En kompis till mig har även skaffat en medryttarhäst så vi rider tillsammans då och då vilket min pålle tycker är roligt.
Igår tömkörde min mamma och pappa honom och han bråkade, som han alltid gör när vi tömkör honom. Jag mockade och allt det där så jag såg inte när de tömkörde men när jag var klar så gick jag dit och såg att han bråkade med dem så jag testade att tömköra honom och efter lite krigande så gav han faktiskt upp. Jag ska tömköra honom några gånger i veckan nu tills han har slutat att testa och bråka helt.
Om ni har några tips på hur jag får honom att sluta tagga upp sig när vi möter andra hästar så får ni gärna berätta. Det är ett stort problem vi har just nu. Om jag blir arg på honom så taggar han ju bara upp sig ännu mer så det är bara att "åka med" men det är farligt och jobbigt och han förstör hela uteritten när han gör sådär. Han börjar alltså att takta, bocka, stegra och galoppera på stället.

Jag har alltid haft hästar som har mycket humör och åsikter om saker. Med min första häst kunde jag bli bestämd och det blev bråk och tjafs och vi blev båda sura. Nu när jag vuxit upp lite börjar jag lyssna på hästen mycket mer istället. Den häst jag har nu har blivit dåligt behandlad under sitt liv. Han är "gjord" för att gå internationell hoppning och hans fina stamtavla har gjort att folk satt enorma krav på denna känsliga kille. När jag tog över honom kunde jag inte ens skritta på en väg på långa tyglar utan att han började backa, vända, stegra etc. Så rädd var han för ryttare.
Men jag har lyssnat på honom. Nu har vi kommit så långt att jag vet att gör han inte vad jag ber om så ber jag fel. Protesterar han så är ngt fel. Man ska inte dömma ut en häst som sur och grinig och tro att man inte gör ngt fel. Hästar vill vara till lags och gör vad de kan för att vara det, men vissa är känsligare än andra och reagerar ordentligt på att ryttaren spänner sig, eller vad det nu kan vara.
Ibland kan jag känna att "vad fan, nu får du skärpa dig" och då går det åt helvete direkt. Sist jag "tvingade" igenom det jag ville och inte lyssnade på att han protesterade så hade han början till lymfangit. Han gjorde det jag bad om för att jag bad, men jag lyssnade inte och insåg inte att han hade ont. Det är alltid ngn yttre faktor på honom. Slå inte bort tanken att det kan vara samma med din häst. tar jag för hårt i tygeln, ja då får jag räkna med att han blir förbannad etc.
Om du ska rida på ridskola, varför inte ta med din egen häst till ridskolan? Där finns ju tränare, varför inte använda sig av dem?
Taggar han upp sig då han möter andra och det blir farligt så har du lydnadsproblem. Allt kommer tillbaka till lydnad. Han lyder inte och förmodligen ligger det hos dig, sättet du ber på eller problem med ledarrollen. Igen, använd dig av de tränare som finns. Du ska inte vinna mot hästen då ni får problem, du ska arbeta tillsammans med din häst.
Så, för att sammanfatta. Anta inte att din häst testar dig, han kan mycket väl protestera för att man gör fel. Kan vara så enkelt att sadeln inte är bra, att bettet är för tjockt, att man håller för hårt i tygeln, att han är sne eller inte orkar för att han har fel muskler eller vad som helst. Ransaka dig själv istället.
#66 Vi har testat allt möjligt och jag är helt säker på att han protesterar för att han tycker att det är jobbigt, eller tråkigt. Han har sån personlighet. :) Tex så brukar vi rida runt en lite längre slinga i skogen och han vägrar ofta att gå in på slingan eftersom att han tycker att det är jobbigt att trava runt där, han vill hellre gå hem och vägrar att gå åt något annat håll än hemåt.
Min häst står uppstallad på en ridskola så det är därför jag har funderat lite över att börja rida lektioner med honom men jag har fått ett erbjudande av en av ridlärarna som ska hjälpa mig "privat" med honom så hon ska provrida honom och se vad jag behöver jobba på osv..
När han busar i skogen så är det svårt att få hjälp eftersom att jag rider själv och de jag frågat säger "klappa till honom mellan öronen med spöt" och det fungerar inte. Han skiter fullständigt i om jag använder spöt på honom när han sätter sig på tvären och då tycker inte jag att det är någon vits att använda det. Det är ju dumt att plåga honom i onödan. Så nu när han busar så åker jag mest med. Jag bestämmer så klart vilket tempo han får gå i men sen kan jag inte göra så mycket mer än att styra åt vilket håll han ska gå och vänta ut honom. Jag brukar även trötta ut honom genom att trava långa sträckor och klättra med honom för då brukar han lugna ner sig.

Slår man sin häst så får man självklart en häst som inte litar på en. Det säger ju sig självt. Det är min poäng. Du har slagit honom och gjort honom illa, han har därför noll respekt och lyder dig inte. Tycker han att det är jobbigt, ja då har han förmodligen inte musklerna för det. Jag skulle börja om från början, med en helt ny insällning till det hela. Ta hjälp, läs på om NH, även om NH inte är för mig så tycker jag att det har en stor poäng om man har lydnadsproblem och konflikt med sitt djur.
Det första jag gjorde när jag tog över min pålle var att plocka bort allt som kunde vara obehagligt och få honom att protestera. Hon som hade honom innan använde achenrem, sporrar, graman och spö och skarpare bett. Allt det rök direkt. Jag har byggt hans förtroende i ett år och han litar på mig och tycker om mig. Jag har fortfarande många problem att komma över med honom, men jag antar ALLTID att problemet ligger hos mig och inte honom, trots att han är speciell. Han är känslig och jag måste vara på ett sätt som passar honom för att vi ska kunna samarbeta. Jag tänker inte bända honom för min vilja eller försöka knäcka honom, det är för många som försökt innan. Det tog mig ett halvår att ens kunna trava på honom utan att han fick panik, jag kan fortfarande bara galoppera på ridbana ibland för att han får panik vissa gånger. Har precis börjat kunna galoppera ute utan att han exploderar. Har jättemycket arbete kvar och till det komemr jag ta all hjälp jag kan få från instruktörer och folk som är duktigare än mig.
Lyssnar man verkligen på djuren så slipper man problem och får en fin relation.
#68 Jag sa ju just att jag inte använder spö eftersom att jag tycker att det är onödigt. Min häst är inte rädd för någonting så vi har inte samma problem som du har. Jag är inte dum, jag känner skillnad på en häst som protesterar för att den har ont eller för att den är rädd eller om den bara busar eller är tjurig. Min häst protesterar för att han är tjurig och envis, så är det bara. Vi arbetar på att bygga muskler och han har väldigt bra kondition och orkar mycket, problemet är ju bara att han tycker det är tråkigt och arbeta och därför vill han hellre busa eller göra något han tycker är roligt vilket jag inte kan låta honom göra varje dag för då kommer vi ingenstans varken i lydnaden eller när det gäller muskelbyggnad och konditon.
Jag vet redan varför han håller på som han gör, och vad jag kan göra för att fixa mycket av det men jag har inte orken att göra det just nu eftersom att jag har fått börja om från början på nytt pga att våran fodervärd inte red honom tillräckligt ofta. Min häst måste få motion varje dag för att han ska må bra, om han vilar en dag så blir han rastlös, busig och "bufflig" i boxen. Innan vi lämnade bort honom på foder så skötte han sig jättebra, jag litade på honom och han litade på mig men nu när fodervärden hade honom ett år och lät honom vila flera dagar i veckan så tappade han muskler, blev riktigt jobbig att hålla på med osv och jag och min häst har inte hunnit bygga upp vårat förhållande än. Det tar tid, speciellt när vi inte litar på varandra vilket vi jobbar på för fullt just nu.
När vi köpte honom så var han precis som han är nu, men lite värre. Han hade vilat väldigt länge eftersom att han stått på bete så han hade inga muskler, han var tjock och hade massvis med överskottsenergi. Han stack med oss, bockade och bråkade hela tiden. Vi fick ordning på honom, han var fin i kroppen, välmusklad och skötte sig jättebra men sen när jag fick tillbaka honom från fodervärden så fick jag ju börja om från början igen, vilket inte alls är roligt att göra när man redan kämpat väldigt länge för att nå sina mål. Det är ju klart att jag tappar motivationen när jag måste börja om på något jag kämpat så länge med tidigare.

Ah, jag missförsod med spöt.