Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1642 ggr
Mantissa
0

Tips om skor.

Imorgon kommer hovslagaren. Mina åsnor har gått oskodda, och jag hade hoppats att de kunde fortsätta med det, även om det nu har blivit halt. Men idag blev vi bokade till ett evenemang på söndag, så då lär jag ju ha någon typ av halkskydd på honom. Vi ska skjussa barn med vagn på ett centumområde. Asfalt och plattor.
Är skor med broddar det bästa alternativet på ett sådant underlag?

Zaphix
0

Broddade barfotaboots är ju ett annat alternativ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mantissa
0

Jo, men jag hinner inte skaffa innan helgen :S

Mantissa
0

Någon med erfarenhet av rining/körning i stadsmiljö på vintern? Burkar det bli halt även med brodd?

Denna kommentar har tagits bort.
Tusen
0
Zabbio
0

Det finns asfaltsbrodd. Har det bak på Crow året runt (mest för att han annars sliter ner skorna och måste skos om för ofta vilket sliter på hoven, samt att utan dem slits skon snett pga en felaktig rörelse och ju snedare de slits desto mer fel rör han sig, jag vill inte att han ska få slitskador av det) - det är små permanenta broddar som hovslagaren slår i skon.

De är ngn milimeter långa bara. Crow har 4 i var baksko, perfekt. Det ger lite extra grepp på asfalt och så där den milimetern kommer in i grovheten i asfalten, men vanliga grusvägar och liknande gör det inte så stor skillnad eftersom de är så små att de inte gräver sig ner där det ligger något motstånd. Det blir lite som första ridturen med nya skor - när sömhuvuden sticker ut och ger lite, lite grepp. Man kan ju tänka att en järnsko i sig är halare än en bar hov, så det lilla etra greppet bör inte orsaka någa förslitningsskador.

Nu på vintern har han liknande fasta brodd, men större och så sulor mot snön. Och på alla hovarna förståss.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Om du inte ska röra dig i mer än skritt och mellantrav, och tänker på att inte göra tvära svängar så räcker vanliga skor. Men ska du ändå använda vinterbrodd senarr så kan du ju kanske lägga på dem redan nu. Men då måste du ha 4 i varje hov, annars belastas hoven fel med bara två brodd. Jag vet faktiskt inte om det är bättre eller sämmre med brodd på asfalt om jag ska vara ärlig. Jag vet bara att det går bra att rida lugnt med skor på sommaren. Har du bara tänkt att ha nytta av skoningen denna helgen och du inte behöver hästen skodd i övrigt så skullr jag nig hellre lägga på hovplast som man har för att laga/fylla i hovarna). Men varför är hästen halt? Är den halt eller bara öm? Skoning kan ju både göra det bättre och sämmre beroende på.

Hakuna matata!

WornOut
0

#7 Läs lite nogrannare innan du kommenterar!

Om det ska vara plusgrader och ingen snö eller så, så gissar jag på att pållen får bättre grepp barfota än med skor+brodd. Om det däremot är "vinterunderlag" skulle jag köra med boots+brodd eller sko+brodd.

Mantissa
0

Vi har vinterunderlag.