Knott känslig?
Så fort Nisse kommer ut på bete så skrubbar hon svansen så pass mkt att den blir kort och spretig uppe vid svansroten.
Även manen kliar hon och den är hur tuffsig som helst ibland…
Hon är avmaskad för ungefär 1 vecka sedan, men det kan inte ha med det göra.. Inte helt iaf! Eftersom hon skrubbar sig hela sommaren.
Hon skrubbar sig även på kroppen.
Finns det något jag kan köpa, salva, spray eller liknande?
För visst låter det som hon är känslig för knotten?
Tacksam för svar!
/Elin

Ett tips är att låta hästen sova inne och inte låta den vara ute under gryning och skymning då dom så bitarna är aktiva. Kanske bör du låta henne stå inne helt några dagar så klådan upphör för att sen bra låta henne bara beta på dagarna.

Kan även vara solen… Då är det tvärtom, att undvika dag-tid eller ha täcken som skyddar emot för mkt uv-strålar och sol-kräm.

#2 jag tänkte den tanken också, när jag var ute i stallet så ett UV täcke är ju inte helt fel eller en regnig sommar
Om man kan undvika salvor är det bra för det kan även vara komponenter i olika salvor och sprejer som kan ge reaktioner.

Ska det försten bli en regning sommar iår, eller vad säger prognoserna? *noll koll*
Jag har faktiskt bara stött på fåtal hästar som har bekymer med knott, däremot massor av hästar, som framförallt de senaste åren utvecklat och fått problem med solen…

Det är precis så som med Fille. Han har eksem. Köp ett eksemtäcke och sätt på din häst. Ta helst in henne nattetid.
Köp något att smörja med.
Jag tror inte att det är solen som gör det eftersom det kommer när hästen är ute på natten. Hon släppte ju nyss på betet och innan dess står hon ju dagtid i solen antar jag.
Det är illa om hon redan har börjat klia av sig man och svans. Då är hon rejält svidknottkänslig.