bläs på fjording?
såg nyss en annons där en fjording hade stor bläs. får de har det enligt rasstandarden?
vart hittade du annonsen? Skulle vilja se!
Tror att standarden säger att vita tecken är förbjudna eller iallfall att man inte BÖR ha det.. fast liten sjärn tror jag att dom ändå kan få ha..? Fast de vet nog dom som äger fjording bättre! ;)
Ah jag hittade annonsen.. på blocket..
Fast ja tycker inte hon ser ut som en renrasig, fast de står ju att hon har ful stam osv.. :) spännande!

det står att hon har full stam inte ful

Oavsett vad som är rätt eller inte enligt standard, så var hon väldigt söt =)

Ja, jättesöt. Bara en lilltjej- 2 år

jättesöt, men jag tror aldrig jag sett en fjording med bläs. stjärn har jag sett att dom har, men inte en sån här stor bläs..
ja ja menade såklart FULL stam!

"Vita tecken är inte önskvärda och hingstar som ger avkommor med för stora tecken bör tas ur aveln"
kopierat från aftonbladet

Söt och charmig häst men såg inte riktigt ut som en fjording dock.
Tänk på att kopiera andras bildannonser inte är okej, så länge man inte frågat säljaren dvs.
Vänligen/Linda

Såg def inte ut som en renrasig fjording. Svaret har ni redan fått.
jag tyckte det såg ut som en korsning jag

Vart är det svarta i manen? Alltså kan hon väl inte ha ål? Inte så insatt i fjordingar…
tycker också att det ser ut som en korsning
/Elin

Ser ut att kunna tänkas ha lite arab i sig, kanske
shetland/island eller welsh kanske?
/Elin

Men väldigt söt iaf. Vad var priset då?

#17 15 laxar

Ok!
naaaww vad fin hon e!
jag hittar inte annonsen

den är kanske såld?

En söting var hon oavsett. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
tror inte heller den är renrasig. säljaren ksnkae menade, att dom har koll på hela stammen, altlså det behöver inte vara en godkänd stam, utan dom menar att dom vet den.. kasnke??
den kan absolut inte vara renrasig.. men den var väldigt söt 

#24 så kan det nog vara!
Jag har sett en fjording med skjuten stjärn…

Det är ingen som sagt att det inte finns.

stjärn är väl ganska vanligt på fjordingar har jag för mig?
#0 NEJ, fjordingar ska inte ha vita tecken, varken på ben eller huvud. Inte ens ett litet sjärnämne är ok bland de "seriösa" uppfödarna. Så, bläs - Nej tack!
Tror inte heller att hästen är renrasig, ser inte ens ut att vara black (vilket alla fjordhästar är!!). Men, söt var hon. 

vad jag har hört och läst mig till är iaf att små vita tecken får förekomma, men är helst inte önskvärt.
Och det här ang. manen utan svart i… Jag har sett många renrasiga fjordingar som har helvit man och svans.!

Ja, lite vitt får man ha men helst inte så Asagard har rätt.
#31# Var har du sett renrasiga många fjordingar utan svart i? Vad jag vet så finns det ingen renrasig fjording utan svart i. Jo, isf rödblacka kanske dom kan ha men då är det väl rödblack istället för helt svarta.

#32. När jag var på semester i Båstad för några år sedan red jag och min kompis lite i ett "fjordingstall" eller hur jag ska uttrycka det, iaf, det var bara fjordingar där. Där fanns 3 st fjordingar med helvit man, en av dem red jag. Synd att jag bara har vanliga kort på det, annars kunde jag lagt in här (har ingen scanner). Och dom 3 vet jag att det var renrasiga, såg stamtavlorna (var väldigt insatt i fjordingaveln då). Har även sett några till, men eftersom mitt minne inte är det bästa kan jag inte just nu säga vart och när. Men sett det har jag iaf. =P

Skulle var kul om du kunde fixa fram foto. Har nämligen aldrig hört det.

Ska höra mig för bland kompisarna ifall någon har en scanner! Ifall jag hittar nått fixar jag in fotot direkt =P
malin vi har scanner ;P upp till bevis !

annars kan man ju ta ett foto av fotot… :D
Jag har ett foto med en fjording med helvit (eller näst intill helvit iaf) man. Fjordingen till höger på fotot (är rätt säker på att den var renrasig, tror att hästen är Vallas Einar e: Torjus ee: Veimar, om det nu säger någon nått….) Har ett par bilder till, men ingen närbild, tyvärr
#38 Fast, den fjordingen är inte brunblack, utan troligen rödblack (vet ej om vitblack finns på fjordingar??) Hade den varit brunblack hade den haft svart på benen, men det har den inte, vad jag kan se. Om rödblackarna är välidgt ljusa, kan manen se helt vit ut. Men, är de renrasiga, så är de blackar och är de brun eller musblackar, så har de svart i man och svans och svart på benen.
#39 ok, jag kan inte så mkt om fjordingar och de blacka färgerna, samt det stod aldrig vilen färg de fjordingar Believer hade sett var…
(men ser rödblacka fjordingar så annorlunda ut från rödblacka shetlandsponnyer, alltså? http://shetlandsponny.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5165da64-e600-4f8e-a44c-93aed4c2269b )
Här kommer en länk till en sida med bilder på Ringo 184 (fjording).
Hm, råkade nog komma åt någon knapp, för den publicerade kommentaren utan att det var meningen.
Här kommer länken i alla fall
#40 Nej, fjordingarnas blackfärg ser inte ut som tex. islandshästens eller shetlandsponnyns blackfärger. De är ljusare på något sätt… Kan inte riktigt förklara. Kanske någon annan kan?
Men, håll med om att Ringo inte har något svart i manen eller på benen….
#40 Här kommer en länk till, till Ritus Titus 217, som är musblack. Ganska häftig färg egentligen. Kom att tänka på, om du tittar på manen på denna honom, så är den svart och vit. Titta på shetlandsponnyernas manar, så är de mer gula/grådaskiga/svarta
Ritus Titus 217
http://www.fjordhasten.se/ritus217.html
Musblacka shettisar
http://shetlandsponny.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a6d8583e-e384-41e6-991a-ac0da098ad39

musblacken ser ju nästan lite skitig eller grå/silver ut…
ni som kan färger, kan en häst ändra färg på ett år? titta på mina två bilder här. på den första bilden tycker jag oskar är mer gulblack (heter det så?) och på den andra bilden är han mer rödblack…
#45 Finns inget som heter gulblack. Fel benämning på ljusbrunblack. Fjordingen på fotona är helt klart ljusbrunblack. Och ja, jag håller med om att han ser lite mörkare ut på det andra fotot. Kan det vara att han blivit några år äldre?? De kan faktiskt mörkna med åren. Eller så är det bara en tillfällighet, eller ljusförhållandena eller något i den stilen.

#43# Nej, men det står ju klart och tydligt att den är rödblack. Det var ju det jag skrev förut. Det finns men syns inte så mycket och ålen är rödblack i stället för svart. Så helvit tycker jag låter mystiskt. Därför vore det roligt med en bild.

#46 det är ju med nästan ett års mellanrum som bilderna är tagna. så ja, han har blivit lite äldre. men kan inte solen bleka lite som den gör på våra hår???
*blåbäret lisette*

#45# Nej, gulblack finns inte. Det är ljusbrunblack. Och dom blir mörkare på vintern.
#47 Satt och läste lite på Svenska Fjordhästföreningens hemsida och kom där fram till att vitblack finns på fjordingar. Kan vara en förklaring till de vita fjordingarna, nämda ovan. Finns tom en godkänd hingst med färgen vitblack. Tror inte det är någon vanlig färg, men finns gör den. Tyvärr var bilden på hingsten i svart/vitt, så det syns tyvärr inte. Men länken nedan går till den hingsten.
http://www.fjordhasten.se/almin153.html
En länk till, till en rödblack fjordhingst

Ja, titta den som letar han finner. Ja, dom måste vara väldigt ovanliga. Har aldrig sett en sådan.
#51 Nej, jag har aldrig heller sett en vitblack. Frågan är bara hur genen uppkommer. Jag menar, den är ju inte helt vit. Den har ju svart på benen. Undrar om det kan vara någon mutation, en tillfällighet, eller om det är en färg som någon avlar på??

Ja, sörru färger med avel är jag skitkass på. Har ingen susning. *ler*
Den där Ringo 184 är den släkt med Rimbo 178?
#53 - Jepp, halvbröder genom fadern Ribo Molbjerg 151.

Jag betäckte mitt diplomsto med Rimbo och fick ett sto som heter Roxelina är diplomsto nu. Hon är 7 år och tävlar i hoppning och dressyr. Ska ner till Riks i sommar och tävla. *skryt*
Har du några fjordingar?
#55 Tyvärr inga fjordingar längre. Sålde den sista i juni 2004. Ångrar att jag sålda honom, men tiden räckte inte till till både ridning och familj.
Hade en jättefin valack e: Hugo 179. Drömmen var att få betäcka mitt fjordsto med Hugo, MEN så blev vi tvugna att ta bort henne pga att hon var helt slut i benen. 
hugo var riktigt fin, han såg rätt stor ut med…?
Har inte så bra koll på vad som gäller för fjordingar, men någon sa något om att fjordingens blackfärger inte ser ut som shettisens och islandshästens. Kände då att jag bara måste visa två bilder, båda på rödblacka islandshästar.
Först en Fifíll..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Och en Glampi.
Kan ju tillägga att Glampi har blivit kallad fjording av en veterinär på veterinärbesiktingen på en tävling.. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#56# Har du ingen häst nu då?
Var bor du i för stad? Lite nyfiken eftersom du inte har skrivit det.

#59# Den såg ju ut som en isabell.
#60 Jopp, vi har 18 hästar för tillfället. Men alla är avelsdjur och rids eller körs ej. Men, eftersom fjording inte var något vi avlar på och eftersom den sista vi hade kvar var en valack (svårt att använda i avel. *skratt*), så såldes han. Lite trist idag, men kanske kanske jag köper mig en ny en dag. 
#61 Titta på benen, så ser du att hon har "zebraränder"/tecken där.

Vad har ni för hästar nu då? Islänningar eller shettisar? Har för mig att det är något av dom.

Jag tycker att det är ok med ett mindre vitt tecken på fjording. Har en vän med nybliven godkänd hingst med STJÄRN! Fick JÄTTEFINA poäng på premiering. Men motståndet finns, fick ägaren erfara, då flera andra uppfödare försökte få domaren på andra tankar innan premieringen genom direkt skitsnack. DET hjälpte förstås inte. Hade varit skillnad med stora vita bläsar eller skäckar.
Vitblack har jag nu hört är en isabellblack…
#61 Jo, kan man kanske tycka.. Men han är rödblack. :) En ljus sådan då..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#67 nu när du säger det så har faktiskt jag oxå hört det nångång! hade varit intressant å veta färg på hingstens avkommor!

Vitblack kan ju inte finnas, fux (rödblack) brun (brunblack), brunsvart och svart (musblack) och sen black finns, men vitt som grundfärg finns inte. En häst är alltid fux, brun, brunsvart eller svart och det försöker man om möjligt få med i färgbeskrivningen.
Isabellblack, skulle då vara en rödblack med ett gulanlag och gulanlag är inte tillåtet hos fjording, vad jag vet.
kan någon länka sidan på blocket till mej,den med "bläsfjordingen"

#72, detta är en gammal tråd så den annonsen finns nog inte kvar ^^
okk
kanske är min häst ni skrev om (a)

#75 bild

En fjording med helvit man och svans är rödblack med ljus man och svans, alltså en fux med ljus man och svans med blackanlag, därför blir manen så ljus.
En vitblack är egentligen en gulbrunblack och en isabellblack är precis somnamnet antyder, en fux med gulanlag och blackanlag.
Så både vitblack och isabellblack har gulanlag. De musblacka fjordingarna är inte så vanliga längre och det är för att man förr visste att de musblacka kunde bära gulanlaget dolt och om två sådana korsas så finns det risk att avkomman får dubbelt gulanlag vilket inte är tillåtet (man trodde förr att det var albino), därför så vågade man inte riktigt använda musblacka hästar i avel för man kände inte till arvsgången för gulanlaget som vi gör idag. Detsamma gäller vitblack.
Synd tycker jag, musblacken är min favorit bland blackfärgerna.
Skynda långsamt så går det fortare.
77# Hur vanligt är det med gulanlaget hos fjordingar? Har ju sett bilder på en del som bar det, men är inte såpass insatt i fjordingaveln att jag vet exkt hur ovanligt det är.
Lite synd egentligen att man inte vill ha dubbelgulingar. Såg en bild bara härrom veckan på en dubbelgul fjording - jäklarns vad fräck den såg ut!

#78 Jag har ingen aning om hur vanligt det är, jag är inte heller insatti fjordingavel, det enda jag vet är att ljusbrunblack är den vanligaste färgen på fjordingar men åtminstone dom musblacka börjar bli vanligare iom att man känner till gulanlaget bättre.
Jag vet inte varför man inte vill ha dubbelgula, antagligen för att man förr trodde att de hästarna var albino. Det är likadant med russen, gulanlaget finns men dubbelgult är inte tillåtet. En del vill godkänna färgen, andra inte.

dubbel gula är ofta känsligare för solljus och det vill man undvika hur häftigt man än tycker att färgen är.
79# Ah okej!
Nej de är ju långt ifrån de enda som inte önskat dubbelgulingar då det förr om åren var väldigt få som ville ha dem just med tanke på det där med att de ansågs vara defekta albinos. Inte helt konstigt med tanke på det!
80# Jo, absolut, rosa skinn är ju inte önskvärt i det läget. Sen är det ju iof inte direkt värre än vita mular eller andra vita markeringar. Nu tillåter man ju inte det heller inom fjordaveln, så ur deras perspektiv kan jag förstå det. Skulle däremot andra avelsförbund som tillåter stora vita markeringar/smäckanlag köra på samma tråd så hade jag väl tykt att det var lite till att ta i med tanke på att den pälsbeklädda delen av kroppen inte påverkas nämnvärt utan mest områden i ansikte som har tunn hårrem.

#82-83 men är hon renrasig med stam? hon har inget typiskt fjordhuvud.
Tycker den var fin i alla fall :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ja hon är renrasig. Hon är e: Mysingen 192 och u: Emira.

Emira nr?
nummer? det står bara Emira
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=52785
där är hennes stam

Hennes mamma är troligen en korsning och det förklarar bläsen
för ett sto ska alltid ha ett stamboknummer (gäller i alla fall alla raser jag känner till)
Jag har ett sto som inte har ett stamboksnr och hon är renrasig. Eller är det bara ponnyraser det gäller? Har ett halvblod,
Men om man kollar på mamman på länken som finns så står det fjordhäst där med om hon var korsning borde inte det stå isf??
#89 måste dem ha nummer (mamman) mammas fjording är renrasig men mormorn har inget nr…
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Man brukar behöva stamboks föra mamman för att fölet ska bli godkänd om Fjordingen är ett undanta vet jag inte, hästen med bläs har också okänt bak i stammen.
#91 i den stamtavlan som du visar så tror jag bara det är så att det är missat för det är ju bara en lucka utan stamboksnummer
Nu kan jag inte fjording men stamboksnummer betyder ju att man visar hästen för en dommare som ser att hästen ser ut att kunna vara den ras man säger, och sen får den ett reggnummer för att man ska kunna skilja alla hästar åt även om dom har lika eller snarlika namn. Det är det normala.

På russ har vi grundstamboksnummer (reg.nr.) och riksstamboksnummer (det man normalt kallar stamboksnummer). Så hästen behöver inte ha ett stamboksnummer för att vara renrasig.

Tror inte det är nån ras som har krav på stamboksförd mor. Bara far vad jag vet.
Registrerad och stamboksförd är olika saker för de flesta raser.

#94 det fins många raser som har krav på det samtavla får dom men hingstar kan inte bli godkända.
finns inte stamboksnummer så skriver man registreringsnummret på hästen.

#95 Ja men bara på hingstar. Du kan få diplom och stamboksföra ston utan stamboksförd mor.

#96 det nog olika på olika raser
Jag har ingen aning, men mamman, Emira, ser ut som en renrasig fjording. Och Vega (fjordingen med bläs) är ju har ju grönt pass och är registrerad i fjordhästföreningen :p