Gå i form - med lösa tyglar
Bara en liten tanke som dök upp…
Läste en gammal tråd, där det bland annat stod att man inte kan rida i form/samlat på lösa tyglar. Enligt mig är detta fel, jag förstår inte varför det ska vara bettet/tyglarna/ryttarens hand som ska hålla kvar hästen i samling? Samlingen kommer väl med bakbenen, när hästen tar in bakbenen under sig & arbetar väl med ryggen, inte för att man som ryttare håller hästens huvud i rätt position?
Om jag nu har tänkt rätt, och rider min medryttarhäst rätt, så går han i form på långa tyglar, för att han kan bära upp sig själv, och inte är beroende av att jag bär upp hans framdel.
Någon som håller med mig eller har helt andra åsikter?
Skulle med vilja veta.
Min medryttarhäst gör inte det på lösa tyglar dock.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Klart man kan rida i form på lösa tyglar. Du tänker helt rätt.
Var huvudet är har underordnad betydelse. Se på alla westernryttare. De rider alla (som är duktiga) på lösa tyglar.

självklart man kan det är mitt mål varje ridpass (westernryttare) och jag strävar verkligen efter krökt rygg och undertramp

För många hör form ihop med ett estetiskt snyggt ihopptryckt hals.
Men du har helt rätt, få hästen att jobba aktivt med bakbenen under sig och bära upp dig med mag och ryggmuskler så har du hästen i form. Har inget med att hålla upp hästen i tyglarna:)
Man ska nog inte förvänta sig att hoppa upp på första bästa häst och få det att fungera, men när hästen är tillräckligt stark och välskolad och ryttaren tillräckligt skicklig och ekipaget tillräckligt samstämt kan hästen mycket väl gå i form på lösa tyglar, eller för den delen utan tyglar alls.
Jag försökter träna det med min medryttarhäst, men har inte gått så bra (började rida han för inte så länge sedan). Han går jättebra med korta tyglar men när jag gör samma övningar med längre tyglar jobbar han inte lika bra.
Vad kan det bero på? Vill han smita undan?
#6: Det tar tid att lära sig och hästen att reagera på samma sätt för säte och skänkel som den har lärt sig att göra för handen. Och så måste den vara tillräckligt stark för att orka gå i korrekt form utan stöd av ryttarens hand, och det kan ju ta ett bra tag att komma dit också.

#5 det är faktiskt inga problem att sätta sig på en ny häst att gå i form med långa tyglar om man bara vet hur man ska rida.
men som med alla hästar som inte normalt går i form så blir det inte lika stabilt i början.
#7 Han har bra muskler, kan bära upp sig bra osv så där är inga problem. Han är tillräckligt stark att gå i bra form osv. Men kanske bara jag som ska lära känna han bättre? :)
#8: Nja, har pålle aldrig varit med om det tidigare så kräver det en del övning innan båda parter är överens om hur det ska se ut
.
#9: Ni måste kanske lära känna varandra
.
#10 Ja tror det med ^^, Tar ju oftast tid att lära känna en häst bra :D
Hur får man en häst att gå i form på lösa tömmar? Då man inte kan använda säte tänker jag. Hade gärna övat på det men vette tusan hur man ska göra då sätet knallar en bra bit bakom hästen ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se
#12 Varför skulle man inte kunna använda sätet när du har långa tyglar?
Jag tror #12 menar "vagnssätet" … 
#14 Aha missuppfattade det ^^,

#12 många använder tyglarna för att dra ihop hästen, jag rider hästen med säte för att öka undertrampet och därigenom få hästen att gå i rätt form.
#13 För att använda sätet krävs att man sitter på hästen eller hur ;)
#16 Jo men jag kan inte rida min ponny, jag tömkör och kör honom istället. Kan man ersätta sätet med något annat då? Hade varit awesome om man kunde det. Jag försöker alltid bara hålla stöd med tömmarna och driva på bakifrån men det blir ju ändå att man använder tömmarna mycket.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#17 Jo vet men läste fel….

#17 det går när man tömkör också med rösten kommer du långt, rösten funkar bra när man sitter på också
#19 Så man både driver och gör förhållningar med rösten?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#20: Det kan du göra, och du kan också använda pisken för att driva, förhålla och böja. Men visst är det mer av arbetet som hamnar i tömmarna när du inte har säte och skänklar till hjälp. Och man ska som sagt inte förvänta sig form utan stöd innan hästen är tillräckligt stark för att själv bära sig i balans.

Eftersom man inte ska ha någon tygd i handen när hästen går i form så är ett stöd marginellt till att få hästen i form.
#22: Mycket sant - tygeln är inte alls nödvändig för att få hästen i form, ifall man har något annat sätt att balansera den (säte, röst eller vad det kan vara). När hästen väl orkar och kan gå i form av egen muskelstyrka och utbildningsgrad, behöver den inte heller något stöd i tygeln. Men den unga och/eller otränade hästen kan behöva få lov att lägga en del vikt i handen för att orka vara i form och för att lära sig att sluta ramla framåt och ta vikten på bogarna. Under utbildningen/muskeluppbyggnaden måste man helt enkelt hjälpa till att bära en del av det som hästen inte orkar, för att visa den vägen till det där omtalade undertrampet. Detta märks mycket tydligt när att en häst som börjar orka bära sig plötsligt under ridpasset bir mycket tyngre i handen - då är den trött och säger "bär mig, jag orkar inte!" Då kan det vara dags att sluta för dagen! (Inte att förväxla med en som säger "bär mig, jag ids inte!". Då kan det vara dags att börja jobba för dagen.)
#23 Fast måste man rida hästen i form hela tiden för att få hästen att lära sig att komma till form själv? Måste man verkligen bära hästen för att komma till form?
Så gör iaf inte jag, jag tänker tvärt om när jag utbildar hästar. Jag bär aldrig hästen, men jag jobbar hela tiden för att få hästen att själv sätta under sig mer och mer och bära sig mer och mer. Jag börjar från noll och talar sedan med sätet om för hästen att jag vill att den börjar tänka på att lägga vikten på bakbenen. I början orkar/kan inte hästen det tillräckligt, men jag ser det som utbildningsfas och låter hästen gå som den vill sålänge den börjar tänka rätt. När hästen tänker rätt så kommer något steg som är korrekt och då berömmer jag. När hästen förstår att bära sig något/några få steg korrekt flera gånger under ett träningspass så byggs musklerna upp och hästen orkar tillslut bära sig korrekt. Det fina är att hästen då bär sig korrekt på eget bevåg och vi får inte jobb med att sedan "arbeta bort" tygeln utan hästen har aldrig blivit hållen i tygeln, vi behöver inte "jobba om" signalerna utan kommunikationen är öppen redan från början.
Medarbetare på westernridning.ifokus