*övergång till bete..?!
Hej!
Här kommer en fråga ang bete.
Hur gör man med kraftfodret då hästarna börjar gå på bete? Drar man ner successivt ju mer/längre tid under dagen de betar eller hur gör man? Det är väl styggt mot magen att sluta tvärt menar jag, även med grovfodret??
Jag är lite orolig att min pålla som äntligen har fått fint hull OCH muskler, ska tappa under sommaren. Jag är ett riktig "matmamma" när det gäller hästen, och underskattar säkerligen betets näringsinnehåll.. =) Det är väl dessutom så att betet är som mest näringsrikt i början av sommaren? I sådana fall kan man kanske stödfodra med lite lusern när det drar ihop sig i slutet av sommaren.. Det gjorde jag förra året, men då var hästen tunn på hull och muskler från början. Nu antar jag att hon fodrar mer, eftersom hon har mer att "underhålla" så att säga.
Någon som har erfarenhet/kunskap att dela med sig av… tacksam =)
Mvh "hönsmamman"

Det beror på hur kraftigt bete du har. Men normalt behöver dom inget första tiden. Det är ju nu det är som kraftigast betet. Men låt hästen förbeta först en kvart några dagar öka sedan på succesivt. För att sedan låta hästen äta i några timmar. Ska du ha den dygnet runt ute på bete så äter den så det räcker.

Det beror på hur kraftigt bete du har. Men normalt behöver dom inget första tiden. Det är ju nu det är som kraftigast betet. Men låt hästen förbeta först en kvart några dagar öka sedan på succesivt. För att sedan låta hästen äta i några timmar. Ska du ha den dygnet runt ute på bete så äter den så det räcker.
Tack gejsa! Hästarna kommer att gå ute dygnet runt från månadsskiftet, om vädret håller i sig. Yrla har fått beta lite varje dag i ca en månad nu och igår lämnade jag henne för första gången i en "liten gräshage" i ett par timmar. Det har varit så smidigt, varje dag då jag kommer till stallet, släpper jag ut henne i den hagen medan jag fixar allt annat. Då sköter hon betandet själv =)
Så gräset ersätter både kraften och höet, kan man säga?

Ja definitivt. Det är ju i slutet av säsongen som man får börja hjälpa hästen så den inte tappar hull. Det räcker med lite gott efter ridning bara. Men sånt vet väl dom i ditt stall? Se vad dom gör osv.
Nja folket i stallet vill jag inte lyssna alltför mycket på, det är lite hej svejs, känns det som. Och kidsen är typ 16 år och har inte heller haft häst länge..
Sedan är ju alla hästar olika, och min häst är ju svårfödd jämfört med de andras, som redan har börjat gnälla över hur tjocka deras sommarbetande hästar kommer att bli =) fast lite gott efter ridning låter mysigt, som belöning.
Men hur gör jag med kraften, ska jag successivt börja minska den eller ha kvar foderstaten som den är nu, fram tills de släpps ut i beteshage, dygnet runt?

Jag brukar sluta tvärt med krafftfodret när de kommer till betet.
Reddie går ute dygnet runt. Han brukar få en näve krafftfoder efter ridning, bara som belöning.
I slutet av augusti/början av september börjar jag att ge kraftfoder igen

Jag minskar ner på allt foder på våren både kraft foder & grovfoder jag släpper dom "runt huset" å beta på dagarna & då börjar jag minska ner på kraftfodret sen på sommaren brukar jag ge mineraler… Mina går på lösdrift så dom får ganska mycket grovfoder & brukar lägga på sig liiite så jag minskar det också på våren dom går INTE hungriga men dom får "banta lite" innan betet börjar på allvar & inte äta hur mycket hö som hellst.

#5# Svårt att säga hur du ska göra med din häst. Det beror ju på hur pass känslig mage den har osv.
Men lite kan den ju få när du satt den på betet första veckan eller så. Bara för att vänja magen. Men hö lär den inte vilja ha iaf. Utan jag tänkte mer på kraftfoder. Men betfor är dumt att ge det blir löst i magen ändå. Men minska inte ner nu innan betet.
Jag brukar minska kraftfodret INNAN de gå på bete men slutar aldrig då jag vill ge dem vitlök i fodret… men det innebär att de får även under sommaren från ½ dl uppblött pellets med vitlök VARANNAN dag.

Men får jag bara fråga varför man ska sluta med kraftfodret under sommaren, har den inte samma funktion då som under vintern?

#10# Men betet är så kraftigt så det är risk för fång ändå på vissa hästar. Och en del äter sig så mätta att dom blir smällfeta så det räcker med grönt gräs. Det är ju ändå deras huvusakliga mat (gräs). Inget konstgjort kraftfoder. Det har ju människan kommit på för att gräset inte räcker till på vintern längre. Fast den gjorde ju det för 100 år sedan. *ler* Då fanns det inget kraftfoder att ta till.
#10: är det inte för att gräset är mer näringsrikt/proteinrikt än t.ex hö, och därför täcker en del av kraften så att säga? Samt att de äter större delen av dygnet..? =)
ingen aning, gejsa? =)
#11: Oj, du gjorde visst det jag tänkte.. =)

hihi^^ ja okej, men om man har en häst som lätt magrar av om sommaren då? som jag (: det går inte att stödfodra Hotten med hö då ju (; han är som tokig i gräs, men blir ändå att gå ner i vikt. Alltså om jag vill stödfodra med hö så är han ju inte intresserad utav att äta det när det finns gott gräs (; Hur gör man då? Förra sommaren såg han ju hemsk ut :O ;)

Hi, hi ja vi svarade nästan samtidigt tror jag.
Tack för era svar! Intressant att läsa..
#5: Min pålla har nog en "normalkänslig" mage. Ger henne ju t.ex stöpta, hela linfrön som är bra för tarmen, men det är i ett välgörande syfte och inte för en problem-mage eller så.
Nu får Yrla drygt 6 dl betfor/dag. Det låter väl vettigt att "fasa ut" henne på betet med en del av kraften kvar så minskar jag den, såsom du skriver. Borde ju vara skonsamt - och inte ge hästen mindre energi. Trodde iofs att betfor var hyggligt mot magen, men kanske inte i kombination med grönbete..
Har hört att hästar blir segare/tröttare när de går på bete, vet inte om det beror på att de är ute om nätterna och sover sämre? kanske också beroende på jobbig sommarvärme, man blir ju själv lätt dåsig.. =)

Det är som du säger pga att dom inte får vila så som dom gör i stall. Alla insekter som biter dom. Plus även värmen på dagen. Sånt gör dom trötta. Även att dom är fulla i magen gör ju att dom inte orkar lika mycket. Dom äter ju nästan ihjäl sig i början på betesperioden. *ler* Iaf min Gejsa. Hennes mage jäser som 17.
Gräs gör dom ju lösa i magen. Det är så mycket vatten i det. Så någon betfor behövs inte. Mer än som godis om du ska ge vitlök eller så…

{A170A0D4-5206-44E2-B0C3-A30982848DE3}.jpgJPEG-bild38,34 kB hihi^^ ja okej, men om man har en häst som lätt magrar av om sommaren då? som jag (: det går inte att stödfodra Hotten med hö då ju (; han är som tokig i gräs, men blir ändå att gå ner i vikt. Alltså om jag vill stödfodra med hö så är han ju inte intresserad utav att äta det när det finns gott gräs (; Hur gör man då? Förra sommaren såg han ju hemsk ut :O ;)
Tar in den igen, med tanke på att ni kanske missade den (;

Men det förstår du väl…..undantag finns det alltid. En del kräver mer än vad den orkar äta i gräs. Det kan ju vara dåligt bete som den gick på tex. Eller naturbete så den fick jobba för att orka äta så det räckte. Eller också går han ner pga att den står ute på natten. Dom är oroliga och kan inte vila. En orolig häst gör av med mycket energi och så. Då behöver den givetvis mer att äta.
MIn Gobban tex kan inte åka på bete någonstans. Då går han också ner i vikt. Men är han hemma på bete så är han lugn.

Tänkte på en sak. Analyserar du möjligtvis ditt hö så att du vet hur mycket mj och smrp du ger din häst vintertid? Vore kul att få se det isf. Om han tex kräver mer än normalt.

Okej (: Tack för ditt svar! Har funderat på det där ett tag nu, men han ska antagligen stå inne om nätterna i sommar, vilket han inte gjorde förra sommaren, och om man stödfodrar med lusern, kanske att det skulle funka då (:

#20 Nej tyvärr gör jag inte det :/ pga att de som vi har köpt hö utav nu i vinter hade dåligt med hö, så vi har fått lov att byta 3 ggr… Men det han äter nu ger jag honom 18 kg/dag utav, och det räcker så att han har hö så gott som dygnet runt. Och det har han gått upp i vikt utav.

Ska ta höanalys nu i sommar, då vi har beställt hö för hela året (:

Ja, eller ge hö på natten när han ändå står inne. Du fick ju honom för ett år sedan läste jag. Kan ju vara så att han inte kände sig hemma då. Hade svårt med sina hagkompisar. För en del tar det lång tid att acklimatisera sig. Alltså att känna sig hemma på.

Ja, det kan nog vara som du skriver också. Han var ju en liten ensamvarg, och kanske åt han inte så mycket som han borde ha gjort.

nej, troligvis inte. Men nu kanske han mår bättre denna sommar iaf. *ler*
Nej, nu ska jag sova. natti natti