Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 8199 ggr
Tusen
0

Vilka skor till hästen?

I en annan tråd diskuteras vinterskor och brodd och då slog det mig att ridmänniskor använder ridskor på sina hästar och travfolk har travskor till sina travare.

Att tävlande travare går med travskor förstår jag eftersom de skorna är lättare.

Men varför har ridhästar tunga ridskor? Travskorna är ju både lättare att rikta och dessutom billigare i inköp.

Vilken är din anledning till att använda just ridskor?

Naiz
0

Jag är ingen expert, men kan tänka mej att ridskor håller betydligt bättre. Travare har ju väldigt sällan samma skor 6-8 veckor, om dom ens nånsin har det.

Alex
0

Jag har lärt mig precis det Naiz säger, ridskor håller bättre, de slits inte ned lika snabbt som travskor. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0
Elshira
0

Jag använder själv uteslutande travskor. Har iofs bara haft B-maxad D-ponny, men de brukar alltid hålla två skoningar för mig i.af. Men något lättare slits de säkert, men å andra sidan brukar de bara kosta hälften och dessutom finnas i fler utföranden så man kan anpassa skon bättre till hästen.

Min anledning till att använda travskor förutom just anpassningen är framför allt att de väger så lite. Finns ingen anledning att ha stora klumpiga skor som gör det tyngre för hästen enligt mig i.af. Sedan finns de ju de hästar som är väldigt "duktiga" på att slita sina skor, där en ridsko knappt håller en skoning, men det är ju en annan femma.

Jag själv ser bara fördelar med travskorna ur alla aspekter!

En liten detalj jag brukar använda mig av om man rider på gräs ibland (men inte tycker att hela broddar är nödvändiga) är att antingen ha skor utan sömmfåran (släta travskor), eller bara ha för stor sömm, så att de siticker ut lite. Då fungerar det som en bra vardagsbrodd som man inte behöver oroa sig för om hästen råkar trampa sig med :)

Hakuna matata!

Uss
0

#4 I islandsvärlden iaf finns det de som sätter på viktboots eller tjockare skor för att påverka gångarterna.

Själv har jag inte funderat över detta, jag ber min hovslagare att göra det så bra som möjligt för min häst och jag antar att det är ridskor jag har fått…

Nu har vi gått över till barfotaboots, men det är absolut värt en diskussion med hovis om det blir aktuellt att sko igen!

Alex
0

#4 Fast även om skorna är billigare så blir det ju inte billigare om man behöver anlita en hovslagare för att verka och byta ut skorna oftare. Flört Funkar det med travskor så är ju det självklart positivt, men en häst som rids ofta och mycket på hårt underlag sliter antagligen ut dem fort.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Killen
0

Jag använder oftast 10:or pga att min häst är passtaktig och det hjälper lite mot det.

kissmekate.blogg.se

Tusen
0

Om man ändå verkar sin häst var 6 - 8 vecka så är det ingen skillnad. Travskor håller minst 8 veckor även om de tränar ofta.

Att travare byter skor oftare beror mer på balansering till olika lopp. Skorna slit inte mer egentligen.

På vintern byter man mest broddar, vilket jag man även gör på ridskor. Då håller båda skorna länge än på sommaren.

Förr hade vi alltid ridskor på för att skorna skulle hålla längre men då ingen av skorna slets nämvärt utan det mest handlade om verkning och broddbyten så har vi travskor på vintern. Billigare så.

Elshira
0

#5 För visso använder man viktboots på islandshästar, men de går ju inte med samma röreslemönster som andra hästar heller. Dessutom sitter dessa viktboots endast på under träning, inte dygnet runt.

Däremot brukar man ju lägga på lite lättare skor för att få höjd i steget, och tyngre skor för att få längd på "vanliga" hästar. Men då jag inte har problem med varesig höjd eller längd på mina hästar, och jag anser att de rör sig som de är skapta för så undviker jag helst skor, och om jag nu ska ha skor så lätta som möjligt. Är en häst kort i steget så är den ju det av en anledning, antingen stel, obalanserad, eller kanske inte så taktmässig. Och samtliga delar går att träna upp utan genvägar med.

Visst ger det ju träning att gå med tyngder på jämt, men i det långa loppet om man vill ha en häst som håller sig fräsch i många år så tror jag man får bättre förutsättingar med ett par smidiga "jumpaskor" istället för ett par "arbetsskor med stålhätta". Stålhättan bygger ju upp musklerna efter en tid, så direkt jobbigt är det ju inte men på en lite mer kännslig individ kan det vara det som får det att bära eller brista när det gäller lederna.

Om man åker "över havet", fast bara lite söder ut… Till "hästnationen" england, så har nästan alla hästar lätta "travskor". Där har många av raserna lite mer lyft i stegen, och detta anser man sig ta bort om man lägger på ett par tunga skor. Det finns för visso de som rider, precis som i trav, som skor om hästarna med lätta skor inför tävling. Men i det fallet tror jag nog viktboots är ett bättre alternativ, just för att de bara ska ha dessa extravikter vid träning - för att spara på lederna.

Men varför islänningar ha viktboots på tävling (och inte bara träning som jag tycker är fullt förståelsebart!) förstår jag dock inte. På tävling ska man ju se vad hästen "går för", och att då slänga på boots som gör att t.ex otakt försvinner tycker jag är att blunda för problemet. Lite som när man tränar saddlebreeds osv med gummisnorrar på benen, borsett fårn att jag tycker boots ändå är innom gränsen för rimligt för att fungera som hjälpmedel i brist på annat så att säga.

#6 Behöva anlita hovslagaren oftare vet jag inte… Våra brukar ha skorna på sig ungefär 8 veckor på vintern, några 10 veckor (som växer väldigt sakta på vintern), och om det varit snö under hela perioden = skorna inte slitits nämnvärt mot hårt underlag så brukar jag kunna ha samma skor en hel vinter. Jag tränar inte så mycket/hårt utan mortionsrider mest, men i.af =)

På sommaren sitter samma skor på ca 7-8 veckor x 2 de få hästar jag haft skor på. Vissa skor (som kanske varit av sämmre kavlite) så kan ibland tåkappan hunnit med att slitas bort strax innan de ska dras av om hästarna nöter tåna mycket. Men det bättre alternativet vore ju faktiskt att böja upp skorna istället, eller använda rundade skor/skor med tvärtå efter som att just denna häst då antagligen behöver sin överullning. Men de hästar som sliter skorna jämnt har det aldrig varit någor problem med.

Hakuna matata!

niare
0

travskor håller inte lika länge om jag uppfattat det rätt hos travkuskar men jag har faktist använt guldskor av travmodell och dom höll lika länge som vanliga ca 2 omskoningar och funkar super :)

Tusen
0

#10 Anledningen till att travhästars skor slits mer än ridhästars skor beror på att ett enda lopp på travbanans tävlingsoval (inkl. värmning innan loppet), sliter ner skon så mycket att det motsvarar en längre tids ridning på "vanligt" underlag.Glad

Underlaget på en travbana är som ett mycket grovt sandpapper, ja nstan som en rasp.

Bamse 08
0

Har ingen egen häst men rider :)

Jag andvänder ridskor just för att de har stållheta (vet inte om trav har det) och att de håller längre :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Elshira
0

#12 Du menar tåkappa? Det finns gott om travskor som har tåkappa, så det är inget "unikt" =)

Hakuna matata!

Birke
0

#12 Tråden handlar om hästskor, inte människoskor:)

IdaL
0

Vi använder "vanliga" skor på våra hästar med en tåkappa längst fram. Har hört att sidokappor trycker mycket på hovarna.

Travskor har jag aldrig använt men min hovslagare ska ev. ta hem en "ridvariant" av travskor. Det finns travskor som har två brodar på vardera sida, dem är 0,5cm höga och inte så vassa som sitter mitt under skon så att hästen inte kan trampa sig själv med dem. Vi hade ev. tänkt testa dessa skor då dem inte slits ut och lätt kan slåss på igen till nästa vinter (säger dem). Tycker dem låter bra då man slipper ha en häst som halkar omkring men samtidgit inte behöver oroa sig för massa hemska trampskador pga brodarna. Vi får helt enkelt se hur dem fungerar när dem väl har kommit :-) Om någon redan har någon erfarenhet av dem får dom jätte gärna berätta om det!

Tusen
0

#15 Va???Förvånad Vad menar du med att broddarna sitter mitt under skon? Det går väl inte?

Travskor finns med 4 eller 6 broddhål. Man kan själv välja vilka hål man vill använda.

Tåkappa har väl alla skor?! Ibland kan det sitta tåkappor på var sida om mitten bara.

niare
0

tåkappa är ju vanligst i sverige då utomlands är det inte så vanligt med tåkappa efter den kan ge skador, blödningar i hoven mm. säger våran hovslagare så tåkappa är faktist inte så vanligt om man inte kommer uppåt mot norden. ^^ finns även skor utan tåkappa här med. :)

men lät konstigt att broddarna sitter mitt under skon det borde ju ge en obalans när man går?? vi har ju haft guldskor av travmodellen och även ridmodellen båda funkade lika bra, 6 broddar i varje var det på dom och håller för ca 2 omskoningar.

Tusen
0

#17 Nu bor vi ju i Sverige  och här har vi tåkappor. Hur det är i övriga Europa är rätt ointresant.

Alex
0

#17 Fast såna skador kan väl knappast uppkomma på annat sätt än att tåkappan på något vis skulle lyckas trycka sig in i hoven? Och den risken tror jag är väldigt minimal, det är troligtvis betydligt större skaderisk med broddar, eller bara det faktum att ha hästen i en hage…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

niare
0

okey ska inte säga nått mer men en som är intresserad vad man avänder till sina hästar tar gärna emot info även vad dom använder i SVERIGE och UTOMLANDS..

#19 jag vet faktist inte minns inte vad hovis sa just om hur det uppkom men det var iaf pga av tåkappan.

Tusen
0

#20 Visst ska man ta till sig all kunskap men då detta handlar om vilka skor man använder är det ointressant vad andra använder i andra länder. Vi har ju inte något behov eller tilgång till dessa skor.

IdaL
0

#18 Jag har inte heller riktigt förstått hur dem sitter men dem ska tydligen sitta precis under på skon alltså i slutet av skon eller vad man ska säga. Men eftersom att brodarna bara är 0,5 cm långa så ska inte hästarna kunna trampa sig själva med dem. Han skulle ta hem några provexemplar och visa oss så man lär väl få en bättre insikt på hur dem ser ut sen. Men jag tycker det verkar bra med "inbygda" isbrodar, jag gillar inte riktigt dem man skruvar på för dem är rätt långa och det är ganska stor risk att dem trampar sig eller slåss med dem, vilket kan ge stora skador om man har otur.

Tusen
0

#22 Storleken påbrodden akn du ju bestämmasjälv. Det finns alla möjliga storlekar på dom.

Att ha broddar under själva hoven låter inte als bra. Vad händer med strålen då?

Elshira
0

Dessa skor med sömmen mitt under.. Det är ingen PG-sula/PG-plåt?

PG sula plast http://www.teamalutorp.se/Shop/Image/Article/PG%20Sula%20Med%20Brodd.jpg

PG sula plåt http://www.valjastukku.com/tuotteet/pgflappi/46001.jpg

Eller flappsko…? http://www.valjastukku.com/tuotteet/pgflappi/46112.jpg

Sedan till er som tycker att travskorna slits för snabbt så finns det skor i hårdmetall som håller lite bättre. De kostar runt 50-lappen styck, alltså ungefär som de vanliga ridskorna. De håller länge… "Guldskorna" och de lite dyrare skorna som har "fördig" brodd på skorna är av hårdmetall och håller av den enledningen mycket längre :)

Och jag kan säga att med tanke på hur mycket en travbana sliter, och hur mycket längre en travhäst ofta rör sig än en ridhäst (snitt) så kan jag säga att håller de en skoning på en travhäst så håller de precis lika bra för en vanlig ridhäst…

Hakuna matata!

Tusen
0

#24 Både PG sula och Flappsko (som dessutom ska ha en vanlig halvsko ovnpå sig) skall endast användas sparsamt. Brodden sitter dessutom inte mitt under hoven utan fortfarande i kanten.

Elshira
0

#25 Jo det är jag medveten om, men det var de enda jag kunde tänka mig som passar in på den beskrivningen? Annars, om brodden sitter mitt under så måste det ju vara en såndär sko som har flikar in under hoven som broddarna sitter på? Letade lit efter sådana men hittade inga med broddarna mitt under, utan endast på sidorna trots att det går in under hoven.

Hakuna matata!

Bamse 08
0

#14 *Skäms* Såg inte det,läste igenom inlägget för snabbt Skäms

What doesn't kill you makes you stronger.

JessieS
0

Min häst använder extra tjocka ridskor. Vi sätter 4 broddar på varje sko under vinterhalvåret och när snön börjar komma så sätter vi på snösulor också för att slippa "styltor". Anledningen till att vi använder extra tjocka skor är för att han är så stor och tung och därför sliter ner sina skor väldigt lätt.

Peppe
0

största skadan som uppkommer vid användning av tåkappor är när skon slås på och hovslagaren slår in kappan mot hoven. det är inte ovanligt att hovbenet skadas/knäcks i hoven av slagen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

#29 Det kan säkert hända men så vanligt kan de ju inte vara. Då skulle ju de flesta skodda hästar ha knäckta hovben.

Naiz
0

#29 inte ovanligt? Jag har aldrig hört om nån som fått ett skadat hovben vid skoning. Så jag kan aldrig tänka mej att det är speciellt vanligt. Skulle tippa på att det är en urusel hovslagare isf.

Peppe
0

det är bara om man röntgar hovbenet eller öppnar hoven när hästen är död som detta upptäcks. och som med alla frakturer/sprickor så är det långt ifrån alla som syns på röntgen.

detta är fakta, den som verkligen är intresserad kan googla. jag har inte tid att leta fram länkar nu, den som inte vill tro går inte att övertyga hur många källor jag än plockar fram så den tiden besparar jag mig :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#32 Hur vet man då att det är från just att slå in tåkappan? De hovslagare jag sett sko slår inte alls hårt, och inte på hoven. Ger det frakturer så lär ju hopphästar vara totalt sönderbrutna i hovarna efter att ha slått i bommar…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

#33 Jag säger det samma… Min hovslagare våldar knappast på tåkappan, och det är bara att jämföra med att hästen slår i en sten ute i skogen. Ett hinder slår i betydligt hårdare i.af! Foten i munnen Sedan är det ju en massa "stötdämpande material" mellan hovbenet och hovväggen, och även om det blir en "chockvåg" så har jag svårt att tro det kan få benet att brytas…

Något som däremot kan hända om man har otur är att tåkappan orsakar tryck och en mindre hälta och i värsta fall hovböld, men så ska ju inte heller tåkappan behöva sitta…

Hakuna matata!

Alex
0

#34 Precis, att sparka till en sten i galopp lär ju då göra en jäkla skada… Hästar kan ju sparka till det mesta, både stenar, hinder samt boxväggar och dörrar. Jag har svårt att tro att hovbenet är så extremt känsligt faktiskt.

Orsakar tåkappan hälta/hovböld sitter den ju uppenbarligen fel, men det är ju ett annat problem, precis som sömstick.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mantissa
0

En dum fråga kanske: Men vad har tåkappan för funktion igentligen? Jag kan inte se att den skulle hålla skon på plats då sömmarna sköter detta. Det enda jag kan komma på är att om skon håller på att lossna så riskerar hästen att trampa in tåkappan i sulan eller strålen.. Angående ursprungsfrågan så kan tyngden på skor påverka balansen på hästen, altså hästens steg. En häst som barfota går normalt kan med tunga skor trampa sig och behöva skydd. Något att tänka på, men alla hästar har ju lite olika exteriör och påverkas olika mycket, men säkert kan många hästar gynnas av en lättare skoning.

AnnaLundin
0

#36 - tåkappan håller skon på plats, tillsammans med sömmarna.

Och vad gäller ursprungsfrågan så tror jag att svaret är så enkelt som att hovslagare skor ridhästar med ridskor. Det är oerhört sällsynt att ridhästägare ber om något annat än en normalskoning. Kunskap om olika skovarianters för- och nackdelar är låg hos ridhästägare, av den enkla anledningen att det är sällsynt att man behöver göra något annat än "det vanliga", dvs sko med ridskor.

Kassy
0

Min kompis hade travskor på sin travare och dom hållde inte mer än 3-4 veckor :/ Och då hade hon inte ridit så jättemycket heller 2-3 ggr/vecka sÅ han måste ha slitit mycket i hagen. Själv har jag bara skott med ridskor och inte tänkt på andra skor.. Men man kanske ska ta sig en funderare och testa ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Elshira
0

Tåkappan håller skon på platts efter som hästens hov alltid glider lite när den sätter ner hoven. Om sömmen inte sitter ordentligt, eller om hästen kanske har dålig hovkvalité så kan det hända att skon lossar lite i ett sådant glid för att sedan åka av helt eller att hästen trampar av sig skon.

Men det är nog relativt ovanligt ändå skulle jag säga, det är nog vanligare att en häst råkar trampa av sig skon än att den glider av =) Men har hästen dåligt glid (det kan ju bli av flera olika anledningar) så kan man lägga på en sko som är slät så minskar friktionen vilket underlättar och gör att det inte sliter lika mycket på lederna som "vanliga" lite mönstrade skor.

#37 Ja det är synd att "ridfolk" inte har koll på flera olika skor/beslag! Det finns så mycket större möjlighet att anpassa skon efter hoven bland alla travet skor för att få optimal passform och funktion för hästen.

För ridhästar är ju nästan enda alternativet barfota eller ev hovboots om vanliga ridkor inte är bra.

Vid travet så finns det ju så många olika skor som kan hjälpa en om hästen behöver rulla över snabbare, om den behöver mer eller mindre grepp, om den behöver vanliga eller brara små "inbyggda" broddar. Och framför allt kan man få tag på travskor som passar hästens form, lite mer ovala, runda eller vad som nu behövs. Något som är till stor fördel om hovslagaren inte värmer skorna när de formar dem, efter som för mycket riktande av en sko kan göra att det blir lutning i skon där skon "vikts/formats" och inte ligger an emot hoven som de ska.

#38 Håller inte travskorna så tar man reda på varför skorna inte håller. Oftast brukar de slita tårna i bak fortast, och det kan antingen bero på att vinkeln är för låg eller att tån bara är för lång. Eller så behöver hästen sitt överrull (vissa nöter tån även som barfota och det finns en anledning!) och man skaffar då tåriktade skor, som går upp lite i fram, alt. korta av tån något för att flytta tyngdpunkten.

Eller så kanske hästen nöter snett, dvs ena sidan mer än de andra. Det kan bero på felverkning och att ena trakten/ballen är sänkt och hovens belastning blir ojämn, och då måste man fixa det. Eller så är helt enkelt hästens beställning dålig, och försöker man då hålla hoven helt rak medan benen är sneda så kommer det bli ökad belastning på kotan som blir brytpunkten.

Och är det bara så att hela skon nöts ner helt jämnt, då finns det även travskor som är något tjockare, eller så köper man helt enkelt hårdmetallskor, och ser över varför hästen nöter så mycket. Om hästen har dåligt steg t.ex.

Att hästen nöter sönder enbart hovarna om de är brafota är en sak, för där kan det vara så att hästen helt enkelt haar för mjukt horn för det den används till. Men skorna ska inte behöva slitas ner så jätte mycket.

Om travskorna inte håller mer än 3-4 veckor så lär inte en vanlig ridsko hålla "tiden ut" heller, åtminstone inte utan att börja glappa.

Hakuna matata!

Kassy
0

#39 Hm jag vet inte vad det var som fick skorna att slita så mycket men han var för stark för henne och efter några månader gav hon upp då hon nästan blev inkastad i en traktor och slog en kulebytta under hästen och såg hans hov svischa förbi så hon har lämnat tillbaka honom. Vet att det inte bara var hästens fel (hästen gör ju egentligen inte fel de är ju flyktdjur som kan den bli rädd, busa, testa osv) men dom funkade inte ihop.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com