Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 3922 ggr
Mill4
0

5årig unghäst, träningstips och andra råd

Hur skulle ni lägga upp träning för en häst på 4.5 år? Han är riden, tömkörd mm.
Plötsligt fått en unghäst av en bekant (jag vet det låter lite galet.. men han är svår hanterad och hon klarade inte av honom)

Ägarna innan har haft lite bråttom med ridning/träning och han har tagit över väldigt mycket och blivit felmusklad….

Vill helt enkelt veta mer om hur folk därute ser på träning av unghäst :D Vill gärna höra gällande foder osv. Just nu tränar jag honom bara från marken och att han ska visa respekt.. (Mycket lätt lärd och nyfiken, så har gått väldigt snabbt för honom att förstå)

Kom med tips och råd! Vill lära mig massa nytt..

Alex
0

Hur mycket riden/tränad är han?

Att träna från marken, som du gör, är ju steg ett. Sen är ju steg två att se till att han bygger rätt muskler. Så där skulle jag ju prioritera att jobba hästen i en lång, låg form i skritt och trav för att stärka överlinjen. Det kan ju göras både på bana, på volter osv, ute i skogen (ut och gå där det inte finns stigar, eller i alla fall lite krånglig terräng så han får lyfta benen, se vart han sätter fötterna och jobba med ryggen), backträning och klättring är ju även det bra träningsformer. Sen kan man ju variera det hela ännu mer med ridning, tömkörning och promenader.

Gällande foder är ju det viktigaste att se över grovfodret. En analys på det är ju det viktigaste och sen ge så mycket grovfoder det bara går, så kanske man slipper komplettera med kraft. Men en analys bör ju göras, så får man bygga upp foderstaten efter det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MillaJ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svårt att säga utan att veta hur mycket hästen redan kan. Åldern spelar inte så stor roll utan det hänger ju på vad han kan, orkar och vad det är som är svårt med honom.

Jag har en treåring som nu precis har gått på sin vintervila. Men hans träning har ju bestått i att ridas både ute och inne (både själv och med sällskap) ca 3ggr/vecka. Han går i form i alla gångarter och har precis börjat flytta sig litegrann för skänkeln.
Från marken longerar jag och tömkör honom. Övrigt markarbete är när jag har honom lös i ridhuset och "leker" med miljöträning osv.

Vad är det du mer specifikt vill ha råd om?

Mill4
0

Jag tränar honom i tömkörning lång låg form och är ute och går i skogen :) Sen tränar jag MYCKET lydnads träning och att han ska respektera mig då han innan betett sig som hingst mot sina ägare.. Därför dem i princip gett honom till mig. Dem har haft vldigt bråttom med honom och har ridit rätt hårt, han har väldiga svårigheter med att galoppen osv.

Men på era svar känns det ju ändå som jag är på rätt väg haha^^
Tanken är att jag ska börja sitta lite på honom nästa vecka (typ -2 gånger veckan skritt och lite trav…)