Mera soja?
Årets hö har uselt protein och jag behöver ge tillskott. Har provat med lusern, men det blir för mycket energi och redan innan vi nått lagom mängd protein är hästen superpigg och det vill jag inte att han ska vara.
Därför har jag köpt soja. Jag har inte fodrat med soja förut eftersom vi brukar ha hö med betydligt bättre analys. Jag har förstått att det ska ökas långsamt, men jag vet inte hur långsamt. Samtidigt som jag ökar sojan minskar jag på lusernet, men jag hade tänkt använda mig av båda sorterna.
Vi har börjat ge soja denna veckan och jag ger då 1/2 dl om dagen. Det är tänkt att han ska få 3 dl per dag, vilket motsvarar 270 gram om jag räknat rätt? Hur lång tid bör jag ta på mig att öka från 1/2 dl till 3 dl?
Min fick 5dl som mest (= maxdos för min häst) och då började jag med 1dl och ökade 1dl/vecka. Min erfarenhet är att just soja blir dom lätt dåliga i magen av om man vänjer för fort.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag vill av den anledningen inte ha maxdos av soja utan blandar upp med lusern.
Tack för svaret! Då kanske jag kan öka med en halv deciliter typ var femte dag eller så. Vi har inte brått att få upp dosen.
Jag hade inget val, han fick så mycket lucern han ville ha (åt max 1kg oavsett hur mycket han fick) plus maxdos soja, bytte sen till kraft muskel vilket gick lättare att peta i honom :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Min är inte alls kräsen. Han äter det som finns i krubban. Fast han är i behov av protein för han börjar bli lite tunn upptill och jag vet ju att grovfodret inte räcker på långa vägar trots att han får äta nästan så mycket hö han vill.
Kraft muskel har jag hört ska vara bra, men det är väl havre i det? Havre kan vi inte fodra med. Ger lite Hippo harmoni, men det är ju inte speciellt för proteinfattigt grovfoder.
litet tips bara,köp foderjäst bättre mot ,miljön :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Fast är det inte väldigt mycket energi i foderjästen också?
Jag har inte tänkt ta för vana att köpa hö med så dåligt protein. Det blev en miss i år och det gör jag inte om.
Jag tror det är havre i Krafft Muskel. Min åt innan lucern, havre och soja och då blev det MÄNGDER mat som han inte orkade, så han blev mer nöjd med muskel, när det var som värst fick han ett kilo om dagen och det åt han upp utan problem. Han gick då på lösdrift, gick inte att öka grovfodergivan (gick i en flock med 30 hästar som fodrades 3ggr/dagen och alla var fina i hullet utom min), så fick trycka i honom så mycket kraftfoder jag kunde.
I dagens läge står han på stall, får 12-14kg/hösilage om dagen + lite Irish Mash som krubbskrammel och klarar sig finfint på det.
#6 Hippos foderjäst innehåller 11,5 MJ per kg, en dl väger ca 50 g.