Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 2146 ggr
cherriedance
0

Problem med min ung häst vid uppsittning .

Hej ! har ett 4 årigt sto som har börjat att konstra då  vi ska sitta upp. I början av inridningen så var det inga större problem. Nu då jag eller min dotter ska sitta upp så börjar hon att gå undan ,( vi använder pall vid uppsittning för hon är hög 170 drygt) snor runt. vi stannar upp säger halt klappar berömmer och hon står still så närman sig henne igen och hon flyttar sig, någon håller i och man sätter sig i sadlen då rusar hon iväg innan man fått i andra foten i stigbyglen, fullt shå att få henne att stanna. men hon stannar till slut och står still så man kan sätta sig till rätta, sen skrittar hon iväg i rask tackt. Idag skulle dottern rida med en kompis, en höll i hästen och hon försökte med pallen men det gick inte, då hjälpte ytterligare en till och hon kom upp på hästen direkt från marken ,men hann knappt landa i sadlen förrän hästen drog i väg i galopp, dottern fick stopp på hästen efter en bit men hon var svår att stoppa :(  VI förstår inte vad som är fel?? för då man rider ut i skogen så funkar hon jätte bra, pigg och artlert går på bra framåt.

Någon som kan ha tips och ideer på vad som kan vara felet och tips på hur vi ska kunna komma tillrätta med detta stora problem . Tack på förhand. // Cherrie

Alex
0

Rent spontant låter det ju mycket väl som att det kan vara smärta, om det börjat så plötsligt och just vid uppsittning, att hon försöker komma undan. Det måste ju inte vara en konstant smärta heller, vilket kan göra att hästen fungerar i vissa lägen, utan det kan vara en smärta som kommer vid vissa krav, rörelser eller annat som blir otrevligt för henne. Så det är det absolut första jag skulle kolla upp.

Hur är hon vid sadling förresten, spänner hon sig något då?

Hur längesen är det hon reds in, eller håller ni fortfarande på, eftersom du säger att det inte var några problem i början? Kanske det blivit för mycket för henne nu, så hon behöver vila för att smälta allt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst