Hurra för bomlöst!
måste bara berätta att jag äntligen beslutat mig för att köpa en bomlös sadel.. I detta fallet en beg. - ska bara fixa de sista detaljerna med säljaren, - sedan hoppas jag att Yrla blir lika exalterad över sadeln som jag är just nu =)
- och framförallt att den passar och vi kommer att trivas med den!
Någon som rider med bomlös sadel här på forumet? *nyfiken*
Mvh Tessan

nyfiken på det men har aldrig provat
Samma här så nu är det dax! =)
Jag har flera bomlösa sadlar, även om jag inte rider särskilt mkt i dem…
Kan ju säga att jag inte tycker att dem är något bra att rida i, det enda man kan ha dem åt enligt mig är fritidsridning. Inget stå (alltså kan man inte klättra eller stå i galoppen ute), inget hoppandes och de är inge bra för dressyr heller.
Fördelen är ju att hästar som är svåra att hitta bomsadlar till går de ofta bra på, de enda man ska passa in är framvalvet och jag har på flera av dem så att jag kan byta framvalv efter hästen, vilket i stort löser allting.

vad jag har hört så är det en himla skillnad att rida bomlöst. man kommer mkt nämre hästen. vissa gillar det och andra inte.
Har hört samma sak Lisette, så det ska bli kul att se vad just jag - och framförallt Yrla tycker! =)
#3: Tack för ditt svar. Får man fråga vilket/vilka märken och modeller av bomlöst du har? nyfiken..

Jag red i en bomlös sadel på min medryttathäst i början och det var jätte skönt och man kommer verkligen nära hästen vilket som sagt inte alla gillar.
Men jag måste säga att det går alldeles utmärkt att stå i galoppen i en bomlös sadel. Jag har själv gjort det och kolla bara på alla distansryttare…dom står hela tiden när de galopperar.
Vilket märke köpte du tessa?
Jag funderar på att köpa en Barefoot till min lillkille sen att ha när vi ska distansträna och ha min westernsadel enbart vid w-träning och tävling.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Vad roligt att höra CBA! Jag tror att en bomlös har den funktion som man gör den till, om man säger så.. givetvis förstår jag att det inte är bra att hoppa i den t.ex men trivs man som ryttare och häst med sadeln, så är ju naturligtvis användningsområdet större än om man inte gillar den. Logiskt =)
Jag har köpt en FitForm, "föregångaren" till Barefoot Chayenne. Sadeln har ju några år på nacken men har hört mycket gott om märket-modellen.

Kul!
Berätta gärna sen hur du tycker den är att rida i :o)
Det gör jag! =) Det kan hända att pommeln är för bred/låg och att jag måste beställa en smalare, men det märker jag när sadeln har provats,,
hi hi ja du vet vad jag tycker om bomlöst CBA ;)
:)
#10: bu eller bä? =)

Min isis har numera bomlös sadel, hennes fodervärd köpte en åt henne 
Det enda dåliga som jag har hört om bomlös ar att vid -15 och under så fryser materialet och man ska därför undvika att rida med dem vid dessa frysgrader.
Detta är vad jag hört så jag vet inget om trovärdigheten i påståendet.
Detta med minusgrader har jag faktiskt aldrig hört tidigare Sussi, men intressant att höra, även om du är osäker på om det är sant eller inte. Så är det ju ofta med saker som man "hör".. =)
Ska höra med andra bomlösa ägare om de vet något om detta… fast om man har sadeln i en uppvärmd sadelkammare och har den på en varm häst, så tvivlar jag på att man får bekymmer. Fast då räknar jag inte med snorkalla dagar heller i t.ex norrland heller, för sådana vet jag ingenting om.. ;)
Jag har provat rida med bomlös sadel på min medryttarhäst och kan säga att jag tycker att den är mycket oskönare… Det blir väldigt brett så man sitter nästan i splitt (benen rakt ut)känns det som ;) Nu kanske detta beror på hur tjock hästen är också…
Stigbyglarna sitter längre bak vilket gör att det är svårare att sitta i stolssits och man får med låren bakåt.
Ett stort problem var också att hästen i fråga inte har nån manke och är allmänt rund så när vi galopperade på spåret åkte hela patrasket på sné och jag var nästan på sidan innan jag fick stopp på hästen och kunde hasa mig upp (och sadla om)! Läbbit!
Positivt med sadeln är att hästen ofta blir friare i sina rörelser och kanske trivs bättre. Det sägs också att de är bra för runda/kraftiga hästar…
En negativ sak till är att inläggen i paddarna (heter de så? De som man har under sadeln) kan forma sig olika och det e inte så bra tror jag…
Ja, det var mina erfarenheter, lite bra och lite mindre bra. Personligen tror jag att det är en bra sadel för hästen om den passar! Ryttaren får träna splitt om man har en häst som är bred över ryggen 
#14 JA! Hon är VÄLDIGT tjock 
#4 Kommer du inte nära hästen i en bomsadel så beror det på att sadeln itne är bra för dig och/eller hästen. Du ska kunna komma nära även med en bomsadel!
#5 Jag har lite taskigt minne, har provat /varit och klämt/haft klart fler märken, men dessa vet jag iallafall säker att jag har i sadelkammaren just nu… Eller borde ha iallfall.
En börjes biliga, Knights (tror de bara har en model?), en Freeform classic & en av deras dressyr-variant. Sedan så har jag en Star-Trekk dressyr & en Star-Trekk Espaniola, en Torison och en Zaldi som jag inte är säker på vad modelen heter.
Jag tycker i stort sett alla viker på två väldigt viktiga punkter för mig. Dels att stå upp, jag tycker inte de fördelar trycket rätt när man lägger vikten i stigbyglarna, även om de nyare modelerna på bomlösa sadlar är ofatnligt mkt bättre än de första som kom. Sedan så är det sitsen och stabiliteten. De duger helt enkelt inte åt någon högre klass på ridningen.
#12 Det beror ju på vad för material man har i dem ;)
Både och ;) Rätt bomlösa sadel, en som är uppbyggd på rätt sätt och med en BRA padd under (hit räknar jag INTE t.ex. h**ks padd) tycker jag är bra!
Jag äger själv en bomlös sadel, köpte den långt innan de började säljas i den utsträckning den gör nu, och har provridit massor av bomlösa - vilken skillnad det är på dem!! Vissa skulle jag aldrig sätta på min häst, andra tycker jag är ett klart bättre alternativ före många bomsadlar :)
#12 Det stämmer inte att de fryser, hästen är ju varm och du som ryttare som sitter på är varm ;) Jag har haft min bomlösa i runt tio vintrar och den har aldrig blivit frusen, den kan bli lite stel när den hängt i ett svinkallt stall men mjukar upp sig väldigt fort och formar sig efter hästryggen.
#14 Det finns bra och dåliga paddar. En bra padd ska vara lite hårdare, den ska stå emot tryck så den bland annat lämnar en kanal för ryggraden fri. Tyvärr säljs många billligare "kopior" vars padinlägg är helt värdelösa, mjuka och hjälper inte ett dugg… :(
Däremot håller jag helt med om att man får en annan sits - som om man står i splitt när man rider på en tjock häst ;) Det är nog en vanesak ;) Jag å min sida som är van vid bomlöst tycker det känns jättekonstigt att rida i en engelsk sadel nu :D hi hi
#16 Oj vad många bomlösa du har hemma! :o Men varför skaffa så många bomlösa om du inte tycker de duger annat till än för fritidsridning? Bara nyfiken?
Själv är jag på jakt efter en star trekk dressage, du vill inte sälja din? ;)
#18 För att de är lättare att passa in på olika hästar.
Jag tar emot träningshästar/inridningar/omskolningar och eftersom jag är väldigt pettig med att en bomsadel värkligen ska sitta BRA på hästen så brukar jag rätt ofta rata hästarägarnas egna och prova ut en ny, som jag antinge rider med under tiden jag har hästen eller säljer till ägaren. Iallfall, jag har inte alltid sadlar hemma eller tillgängliga som passar och då är det bra att ha någon bomlös att slänga på. Så som jag ser det är det mer "bomlös är bättre än dålig bomsadel eller inget".
Ah ja det var ju bra! :)
Jag är också jättenoga med att sadeln ska passa, och det är lättare sagt än gjort på mina petiga fröknar som ratar 98% av det man lägger på, även om det till synes passar…

#20 Då hade jag tur att min westernsadel hörde till de kvarvarande 2% och att Nasse gillar den :o)
#16, din startrekk espaniola hur är dne att rida i? är det en av de nyare modellerna? För jag har hört att det finns litet barnsjukdomar i espaniolan…. på vilket sätt är jag itne säker på….
Men jsut espaniolan är en sadel jag funderat på när jag sedna ska ha sadel till Harry…. Men fortfarande finns det ju en överhängande risk att ajg kommer enbart rida barbacka på honom, iaf om han komemr få så skön rygg som han ser ut till o få (dessutom har ah nbörjat få haflingerrumpa^^)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vad skönt att den här tråden inte har förvandlats till någon "bomlös sadels vara eller icke vara"-tråd utan är intressant och informativ med bra inlägg som berättar om era erfarenheter och tankar… - kul! =)
jag längtar verkligen efter att få hem min bomlösa, såå spännade! Synd bara att jag hann köpa en beg. griffin allround innan jag bestämde mig för att faktiskt slå till med den bomlösa.. fast griffinsadeln kan kanske vara ett bra komplement om den passar, så kan jag sälja min lädersadel =) Två sadlar räcker gott och väl, huvudsaken är ju att den utrustning man har passar hästen bra och fyller sin funktion.
#22 jag tycker inte om Espaniolan särskilt mkt. Det ska trots allt vara en skolsadel, och just vid högre skolor krävs mer stabilitet än vad den ger. Känns lite som falskmarknadsföring eller att den lovar något den inte håller iallfall.
Och om jag minns rätt så är du ju intresserad av mer samling och högre skolor… - Då skulle jag iallfall inte rekommendera barbacka ridning ;) Satsar du på riktiga skutt kommer du nog få svårt att sitta kvar avspänt då ;)
Enda skillnaden mellan den och de andra bomlösa är att den inte ger något stöd åt ryttaren och att den ger ett öppnare säte för ryttaren… Men som dressyrsadel skulle jag hellre rekommendera Star-Trekk dresysren.
Jag har tyvärr ingen koll på hur pass ny min är i utvecklingen, men den är inte ännu riktigt ett år gamal, så rätt ny är den iallafall.
Här är ju annars en bomlös sadel som är inriktad mot dressyr: "BareFoot London" - http://www.stallvra.com/BF%20London.htm
Vad ryttare tycker om den kan man läsa en del om på buke.
Ang. detta med kraftigare hästar och bomlöst.. jag förstår att det kan vara svårt att hitta välsittande sadlar om man har en kraftigare häst, och då kan ju bomlöst vara ett väldigt bra alternativ. Samtidigt kan jag då tänka mig att effekten lätt blir att man sitter med benen rätt ut, och det känns nog inget vidare.. åtminstone inte för ryttaren =)
Däremot har jag stött på få vbl.ägare som rider med bomlöst så det ska bli intressant att se om det kan ha någon orsak =) Min tös är ju tvärtom, inte alls kraftig utan har en tunn rygg som gott kan bredda sig och muskla sig en del - i alla fall enligt mattes önskelista =)
#21 ha ha jaa jag måste säga att jag blev glatt överraskad när jag märkte att hon inte tänkte rata den ;) :D
#21 ha ha jaa jag måste säga att jag blev glatt överraskad när jag märkte att hon inte tänkte rata den ;) :D

Det låter ju bra och så med bomlöst, men är det bara jag som tycker att dom är väldigt fula?
#24 okie, men du, kast med liten lina är väl en ny ridgren? ^^ samling men utan skolsprång kan man ju få barbacka…. o ändå sitta bekvämt… men skolsprång barbacka!? tjohooo! så bra balans har jag aldrig haft ^^
Men om nu espaniolan inte är så bra som man gärna vill tro, ska jag satsa p ånågon annan iberisk sadel istället? kanske med bom?
Milli, många bomlösa sadlar är ohyggligt fula…. men så finsn det ju mindre fula cokså ^^
"29 Millie= Ja många är fula, men på senare tid har det kommit allt snyggare bomlösa sadlar. Kolla www.kaupreridsport.se under dressyrsadlar. Deras star trekk dressage är bomlös…och inte så ful…väl? ;)
#30 Jag skulle om jag var du satsa på en bomsadels om passar för det du gör. Du kommer ju inte börja rida några skolsprång eller skolor ovan marken på ett par år i början och de sadlar som egentligen är gjorda för skolor ovan mark är bra just för det, och inte så bra för vanlig framåt-ridning eller vanlig samling…
Jag skulle nog inte satsa på att börja lära samling utan sadel heller… är nog svårt med samling med stöd utav sadel… Försöker du satsa allt för mkt på samling utan sadel för tidigt (för både dig & hästen) kommer du antagligen få AR-samling & böjning…
okie…. *funderar*
Första projetet nu är att ah nsak lära sig tygeltagen och inte ignorera mig fullständigt när ajg tar i höger tygel…
Alla måste börja någonstans :D
#33 :D ha ha jag har också ett sådant projekt hemma just nu ;)
En som heter Kari pad (Karlslund) används i stallet där jag red. Bekväm tycker jag, när jag vande mig iallafall. Den ser ju nästan ut som en vanlig sadel…
Jag skulle kunna strypa någon just nu!!! 

- har just fått mail från säljaren av sadeln som skriver att hennes sålda hästs nya ägare inte har någon sadel som passar hästen utan vill köpa den bomlösa som de tackade nej till att köpa, då hästen såldes. Hon vill alltså sälja den till ägaren istället för till mig!! Jg höll på att skita ner mig när jag läste detta - vi har ju för tusan ett avtal!! Jag har fört över hälften av pengarna nu i förskott, hon skulle skicka sadeln så fort hon hade tid och jag skulle sedan betala resterande belopp när sadeln kommit. J-a skith****e, - har lagt massor av tid och energi på detta köp, och för att verkligen kolla att det är en bra sadel till min tös. Känner mig helt förstörd, har ingen ekonomi till att köpa någon annan bomlös..
Mailade henne tillbaka och skrev att hon inte kan bryta vårt avtal men vad kan man göra.. 
#37 Hur mkt ligger din budget för sadelköpet på & vad för typ av bomlös är det du söker?
jag har ingen direkt budget eftersom jag egentligen inte har råd att köpa sadel just nu men vill verkligen ha en bomlös.. tror verkligen att det skulle vara bra för tösen min! men några tusen var priset för den sadel jag har skrivit om, och det tyckte jag var ett bra pris. - efter viss förhandling. fast vad spelar det för roll när säljaren gör som hon gör *förbannad*
Jag vill ha en allround, gärna åt dressyrhållet om man fick önska =) men med skral ekonomi så..
Jag red JÄTTEMYCKET med bomlös hoss min förra skötis. Det är helt underbart, dock gillar jag bättre att hoppa och rida dressyr med vanlig men ute är det perfekt. Dom som ägde min sköthäst har ett företag som säljer bomlösa. Kolla på sidan www.hastlagret.se (det är deras företag)
Om ni undrar nåt så mejla!
ojsan fel! Det är inte där dom säljer utan! www.torsion.se
#39Har du funderat på Börjes eller Hööks bomlösa? De är inga super-sadlar, men av vad jag har sett på begagnatmarknaden är det få bomlösa som ligger inom den prisramen ungefär…
De ger däremot inte särskilt bra stöd & sits till dressyrarbete, men duger mkt väll att rida ut i.
Det har jag inte gjort faktiskt då jag hört en del negativt om dessa sadlar, däremot har jag varit väldigt intresserad av Pfiffs bomlösa i syntet, säljs av bl.a Österbo hästshop. Är fortfarande intresserad av denna men säljaren till FitForm-sadeln som jag tänkt köpa från början, verkar ha tagit sitt förnuft till fånga efter ett argt mail från mig igår så om allt går som det ska, så är jag glad ägare till en fitform bomlös på tisdag i nästa vecka! Måtte nu detta gå vägen..!
Har hyffsad koll på beg.marknaden och visst har du rätt i att det är svårt att finna sadlar i den prisklassen.
Jag har en Börjes och har klämt på Hööks. De håller absolut lägre klass, men är inte dåliga, utan fungerar. Jag har dock hört ryckten om att de oftare än andra bomlösa är sneda… - Har man ont om pengar och vill ha bomlöst så tycker jag att Börjes faktiskt är att rekommendera, så dålig är den inte…
Pfiffs har jag aldrig sett någon utav ännu.

Men hur funkar en bomlös om man vill hoppa?
Går det lika bra som typ en allround?
Nej.
Eftersom en bomlös sadel inte har någon stabilitet och fördelar tryck sämre, ligger an närmare och ostadigare till ryggraden än en bomsadel och ger kraftigare punkttryck utav specifikt tryck så fungerar det inte alls bra. Du bör inte hoppa mer än mkt små skutt väldigt sällan i en bomlös sadel om du bryr dig om hästens rygg.
Det har alltså inte så mkt med utformningen att göra, utan med att en bomlös sadel inte har någon bom ;) Sedan så är de inte formade för att hoppa heller, eftersom man ändå inte bör göra det, så de är inge vidare bra för ryttaren att hoppa i heller om de nu hade funnits en bom i dem…

Det stämmer inte att de fryser, hästen är ju varm och du som ryttare som sitter på är varm ;)
Jag har aldrig påstått att jag är smart, nu är det även bevisat ;) Varför kom jag inte på det själv?
Men de kan frysa iaf även fast de tinar upp med tiden.
#47 ha ha just det ;)
Jo visst kan de vara lite stela när man ska sadla om det är 10 minus eller något men det är inget jag märkt särskilt mycket av :D
#44: har också hört detta med snedsydda sadlar, trist! på buke finns det speciella trådar om just nedanstående sadel och ang. denna vs. börjes. Självklart är smaken som baken.. =)
Pfiffs bomlösa sadel säljs bl.a här: http://www.osterbo-hast.se/store2/catalog/index.php
MEN - min sambo har precis hämtat ut min FitForm sadel och jag ska snart rymma från jobbet och åka till tösen och prova den. Hoppas-hoppas-hoppas att den passar!! =)
Jag har en wintec-sadel som jag inte riktigt trivs med, jag känner inte att jag har den rätta kontakten med hästryggen. Provade en bomlös sadel och det var det skönaste jag suttit i. Har varit inne på "Stall Vrå":s hemsida, kollat in barefoot-sadlarna där, är det någon som har erfarenhet av dom? Och hur är det egentligen med kvaliten??
En sadelutprovare jag pratade med sa att de kan vika sig på mitten…??
#50: Tips: sök på bomlöst/barefoot på buke så får du upp många trådar och inlägg om dessa.. Många verkar nöjda medpris och kvalitet, som jag har förstått det. Förstår inte riktigt med vad du menar med att de kan vika sig på mitten? De är ju väldigt mjuka, med med en bra pad under, blir de stabila. Däremot blev jag glatt överraskad över hur otroligt lätt sadeln och paden var, då jag fick hem min bomlösa. - då utan sadelgjord och stigläder/byglar förstås, men ändå.. =)
Provade sadeln på tösabiten idag. Lade bara på den och soände sadelgjorden väldigt löst. Osäker på om stropparna verkligen ska vara korsade, men de verkade vilja vara det.. ;) får kolla upp detta. Frampommelön är låg/bred och frågan är om denna passar ändå på min vblotjej eller om jag bör skaffa modell hög/smal..?! hmm… tyck gärna till..! =)
Mvh Tessan & en förvirrad Yrla
#52 Det bästa för att se om frampommeln passar din häst är att öppna upp sadeln (går att göra på de flesta bomlösa modeler) och ta ut den och prova den på det viset om den är bra formad för din häst….
#57: Vad fiffigt, varför har jag inte tänkt på detta!! ;D
Ska kika på det imorgon.. tyvärr har jag inte ¨hunnit/kunnat provrida sadeln eftersom jag blev sparkad av en häst i stallgången igår - mitt på låret, aj.
min personliga erfarenhet av att rida med vanlig allround, dressyrsadel, western OCH bomlöst:
Vanlig sadel: alla vet nog hur det är att rida i den. En allround sadel är ju beräknat att användas på allt. Underbar om man hittar den rätta mjukheten man vill ha, och det stödet man behöver.
Dressyr: utpräglat sits, man tvingas mer inn i den korrekta sitsen och sitter bättre enn i allround, helt klart.
Bomlös sadel: Mjuk som en kudde, men man sitter på sadeln, inte i, man får inte så mycket stöd om man har dårlig balans (harkla harkla) och jag kjände det som att va som hönan på vaglan ett tag. Dock ble jag van vid att "balansera" på toppen av kudden och kunne tycka om mjukheten
Western: Varför välga en enstaka kudde om man kan få en hel soffa? :D här satt man värkligen skönt. MEN. Sadeln hjälper inte direkt till vid varken dressyr eller hoppning, särskillt inte hoppningen ;D Sadeln är ju gjort för att det skall va lätt att "sitta fast" även om hästen stutsar hit och dit, så inte får du nåt hjälp av sadeln att stå upp inte. Dressyr lär nog va lättare, man man får inte hjälp från sadeln att ha benen rätt, emn vilken soffa ;)
Dock, om jag skulle välga bekvämmeligheter OCH allround skulle jag nog gå för bomlöst som lär va mer användbart för fler saker enn westernsadeln, men för skogsridning skulle jag nog välga westernsoffa ;)
skämt åsido, jag tycker om bomlöst, men med mina kassa höfter behöver jag mer stöd från sadeln enn den kan erbjuda mig, tråkigt nog.. :/
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
#59 Låter som om du haft aningen dåliga erfarenheter utav dressyr sadlar som inte passat dig som ryttare? Ska man vara petig är det lika svårt att hitta passande sadel till ryttare som till hästen i stort sett…
Du ska inte tvingas ner i någon korrekt sits alls, får du den känslan siter du nog fel, har fel sadel och kanske är mer åt det stela än det överrörliga hållet till..?
Din känsla av dålig balans kommer ifrån att sadeln inte har något fast föremål i sig själv, och alla rörelser hästen gör kommer komma upp genom sadeln. Och de flesta ryttare klarar inte av de rörelser som kommer upp genom en vanlig sadel, gissa hur många som klarar av det genom en bomlös 
Jomen presis, som jag sa när jag va mer van va det inte alls obekvämt, men jag behöver då hjälp från sadel för att inte ramla av, då jag har skitkassa sadlar
(och ja, du har rätt i din antagelse om dressyrsadel ;D men jag vet ju att den gjer djupare sits, för i dressyren skall det inte va nödvändig med upp-och-fram som man behöver i hoppning)
― J.R.R. Tolkien
jag skrev skitkassa sadlar och menade skitkassa höfter *blush*
― J.R.R. Tolkien
#60: Så du säger det, vad spännade det ska bli att testa då! ;D
Skrittade igår i den bomlösa för första gången, i mörker men oj så bekväm den var! Bara popcorn som fattades
Får för mig att Yrla gillade den också, men våra åsikter ska vi nog vänta med tills vi båda känt efter lite mer.. =)

Räknas barbacka som bomlöst? I så fall rider jag bomlöst just nu på min häst, tänkte göra det ett tag framåt eftersom jag rider bettlöst också…..men så har jag en väl riden och lyhörd häst
Annars trivs jag bra både i dressyr och western och hoppsadel 
passar bomlösa sadlar alla hästar ? *dum*
jag längtar tills jango blir burrigt gosig med tjock vinterpäls, då vill jag med rida barbacka :)

#66 Ja, det är jättekul att rida barbacka och det tycker Athena också och efter som hon är till salu så kan vi ju lika gärna bara ha kul, det finns ju inga krav mer än att hon ska gå i form och hålla kondisen uppe 
#66 Nästan alla. Det enda som ska passas in i stort sett är frampommeln, och de är nästan alltid utbytbara, så det borde finnas så det passar alla hästar.
#68 aah, smidigt! :)
#67, ja det är ju klart, hittar du nån bra köpare då ? :)

har aldrig hört talas om någon bomlös sadel, känn som om jag borde veta :S men, men, har någon någon nån bild på en sådan sadel?? :)

bilderna som tessa lagt in här ovan är en bomlös sadel!
#70 De kan variera hemskt mkt i utseeénde, finns nu flera märken som har tagit fram bomlösa sadlar som efterliknar dressyrsadlar med bom på pricken. Tidigare har det bara funnits bomlösa sadlar som de flesta nog kan hålla med om att de sett lite hemagjorda och rätt fula ut… Är bara att söka på bomlös sadel på google så får du nog upp några :)

Hej!
Jag rider bomlöst, tycker det är skapligt men man sitter lite brett. Jag har en SBS flexion. (se bild, nyare upplaga bara)
Min häst sa ifrån om alla sadlar jag provade, fick ont i ryggen så då testade jag denna och den har funkat. Får se hur det blir i framtiden, saknar bomsadel oxå. Man kan ju ha o variera med.
MVH Viktoria
hej
jag har i dag kjöpt en bomlös star trekk sen min kompis selger dem och jag har en dressyr av de nye med faste kanaler.
jag er inte stor men jag sitter jätte bra inte brett och det er som och sitte i en vanlig bomsadel.
den ligger fint på hästen åker inte frem eller snurrar och det beste er at den passar alle mine hästar.
sen jag tok inn 2 nye importer fra island den ene er ung och jag vill inte störe hans rygg med at det inte passar sen han forandrer sin rygg snabbt ved ridning så derfor kjöpte jag denne, jag red inn mine to unge is förut i bomlös sadel sen jag har opplevd at sadelen klemte på en ung häst och det er inte kult.
jag har ridet av och på i flere år i bomlös och takk til dem så har jag en jätte fin balags men som sagt denne dressyr modellen er som och sitte i en vanlig bomsadel och den er smal i setet och kåpene er inte for lange.
så jag er jätte nöyd och så var hästene:) man hörer så mycke konstig ner det er skrevet om bomlöse sadler men efter at folk har hatt en eller to häster med fortöra rygg så har de kansje fattet at i en periode eller byte på med bomlös och bomsadel er bra.
jag bytter lite på noen dager rider jag bomlös och noen dager med bomsadel men jag sadler alldri min häst med en bomsadel som inte er kontrolert av sadel prover eller min masör viss det er mere enn 6 mnd siden sist den var kontrolert sen sadelen kan passe i 3 mnd så passer den inte mere selv om det ser så der ut och jag legger altid en saueskin padd under mine sadler for och spare hästens rygg.
bomlöse sadler er bra for häst och rytter :)
Nu har jag bara skummat igenom alla inlägg lite snabbt, men för att svara på tråkskaparens fråga så ja, jag rider bomlöst :) Kan bara rida i vanliga bomsadlar kortare stunder innan jag får ont, har gjort illa svanskotan nämligen så får ont av att sitta i hårda sadlar.. Så det är bra att bomlösa finns, men barbacka är bäst ;)
Nu har jag en brun sadel, black forest aspen! Har tidigare testat en del, hööks modell, pfiff, hidalgo venice, karslund kari flex och säkert nån mer modell som jag inte kommer på i nuläget :) Den ena sadeln bättre/sämre än den andra iaf, skiljer mycket på de olika modellerna tycker jag :)
det var visst en gammal tråd som kommit högre upp i listan, som vanligt så ser man det först när man skickat iväg svaret :P typiskt :P