Det tror jag inte. Vad får dom idag morgon + em i hagen? Ska det vara fri tillgång måste du lägga till mer, även om det är nät.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Vitsen med fri tillgång är just att de ska kunna få äta hela tiden. Om du fyller upp ordentligt så märker du om det räcker eller inte. Är det slut innan de tas in är det för lite, finns det mycket kvar är det för mycket, är det bara lite kvar så är det helt perfekt.
#1 10 kg är vad dem får tillsammans idag i hagen, sen får dem resten i boxen :)
typiskt då :(
#3 Varför kan de inte få mer?
#4 för att stall ägaren har satt hur mycket hö dem får äta/dag, vilket är helt okey igentligen.
Hästen får 12 kg, 1 kg morgon, 6 kg i hagen och 5 på kvällen.
Ponnyn får 8 kg, 1 kg morgon, 4 kg hagen och 3 kg kvällen.
Kan ju ge hästen 4 på kvällen så det blir 11 kg i hagen, dock blir det ju ingen jätte skillnad…
OBS: På morgonen ger vi hästarna kraft fodret, då får dessa 2 även 1 kg hö var, sen går dem direkt ut till hagen och där ligger redan förmiddags höt utlagt. Så dem käkar hö, kraft foder och hö. Så ingen tror dem får för lite hö när dem får kraft fodret.
#5 Men om du vill pröva så gör det, tycker jag. Det är väl bättre att göra så än att de blir utan hö helt.
De får ju inte mindre med hö utan det kommer bara att ta lite längre tid innan det är uppätet. Inget fel alls att göra så tycker jag.
#6 ja i värsta fall kanske man kan ge höt i potioner som nu fast i nätet istället, då tar det fortfarande längre tid att äta det än det gör nu och får mat jämnt över hela dan… :)
Jag har den påsen som är snäppet mindre (#1 litet som är 90 x 120 cm) och den får precis platts i en lastpall.
Jag lägger ner hela balar på en gång (15-18 kg) och tar bort snörena när balen är i nätet. Om man bara lägger in "kakorna" så får jag in ungefär 2/3 av balen med lätthet, så i.af 10 kg. Om man "staplar" kakorna fint i påsen så får jag nog in en liten (15 kg) bal, man får dock bruka ytterst lätt våld när man ska dra ihop snörena bara isf =)
Så om du köper det stora nätet får du säkert in 15 kg löshö utan minsta problem! Och om ni har småbal kan ni ju få in två balar (som i videon) eller i.af en större + några kakor på sidan i nätet med.
Bifogar en bild på hur det lilla (90 x 120) nätet "passar" i en lastpall.
Hakuna matata!

Var finns näten att köpa? Har kollat runt lite men inte hittat mer än de vanliga hönäten med "för stora" hål..
Googla "caisas shop" så hittat du dem!
Hakuna matata!