Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 13723 ggr
Golden-Lady
0

Stallritning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har något tips på hur ett stall som är ca 10x8m skulle kunna se ut? Det ska helst vara en utgång på varje långsida, 4 boxar, sadelkammare och en liten hörna där man kan ha fodert.

Har du några tips?

Sizzi_
0

det beror ju helt på hur stora hästarna som ska stå i stallet är? Är det shettisar eller är det stora hästar osv.

Golden-Lady
0

#1 Det ska vara till typ d-ponnyer och hästar men kan mycket väll också bli en liten shettis så att vilken häst som helst ska kunna stå i boxen.

MirandaK
1

här är en enkel ritning av hur ett stall med 4 boxar + foderhörna + sadelkammare skulle kunna se ut. bilden är inte skalenlig.

-Japp-
0

shit, litet stall ;) 10*8 meter är ju ingenting.. ;)

maqiil
0

putt

Golden-Lady
0

Tack så mycket för stallritningen. Den ska jag fundera på, den är inte alls dum tvärtom passar den nog ossGlad

Snuttan2
0

Har ni en byggnad som är i de måtten som ni ska bygga om?

För då måste man ju även tänka på vart dörrar, fönster, ledningar, vatten osv sitter idag med… Och ska ni bygga nytt, varför så begränsat?

Emmelie
0

Sen måste du ju tänka på att måtten på boxarna blir godkända!

Golden-Lady
0

Hej Snuttan2!

Stallet ska vara samma storlek som garaget, därför blir det det just dessa mått. Dessutom räcker det för oss eftersom vi bara ska ha två hästar själv i stallet (men det kan vara bra att ha lite fler om det skulle behövas i framtiden). Alla ledningar, fönster och sådant kan vi placera hur vi vill eftersom det är ett nytt stall vi ska bygga.

fridak
0

tänk på att boxarna ska ha godkända mått annars får du inte ha hästar där, och med ytterväggar som är 10*8 meter kan det kanske blir svårt om man vill ha foderhörna och sadelkammare också…

Muszimba
0

Stor häst över 1,49-1,60 ska ha typ 2,35 m på kortaste sidan, total kvm minst 8 kvm. Sedan är det 2,5 m, 9 kvm för 1,60-1,70 i mankhöjd och 2,7 m, 10 kvm för 1,70-> i mankhöjd.

Akerberg
0

Här är ett förslag från mig

maqiil
0

putt

Molla
0

Förslag från mig. Men jag vet ju inte vilket håll stallet ska vara åt, vart ytterdörren ska sitta. Jag gjorde foderstället stort, så det kan göras om till en box om man vill.

Lagar på mått: http://www.cypressdesign.se/regler_och_annat.htm

muirab
0

#4 Litet?! i bygger just nu och det blir 6x8m plus saadlekammare och vi lagar 4 boxar, vilket blir helt lagom.

kamjo
0

#15 Tror #4 va lite ironisk ;-)

-Japp-
0

Ja, det är litet. Vårt är 20 m på längden och 12 meter på bredden, och vi fick plats med 3 boxar + sadelkammare!
Visserligen ville vi ha så hästarna kan röra sig ordentligt. Så våra boxar är 5*4 meter. Tycker måtten på jordbruksverket är försmått :(

muirab
0

Allt e ju relativt. Beror ju också på hur mycket hästarna står inne.

AnnaLundin
2

Jag har ritat många stallskisser genom livet… :D

Det jag prioriterar för mina hästar är att de har rymliga boxar. Därför ser det tips jag har ut så här, dvs en box i varje hörn, boxdörrar i hörnen - för att ändå få en ganska stor yta på mitten av stallet där man kan ha skötplats. Både sadelkammare och foderutrymme räcker med 2*3 m, om man klämmer ihop grejerna litegrann.

Det enda jag funderar på är om Ni har tillräcklig takhöjd i garaget, det är inte alltid så är fallet…

Twinlight
0

#19 Riktigt smart lösning ;O

Frågan är ju faktiskt om de har rätt takhöjd, eftersom att det är "lag" på det med.

AusaBausa
1

#19 snygg stallritning, den gillade jag!!!

[Lill-Jonna]
0

Mitt förslag "det som är brunt är ingång, det som är rött är boxar och det som är rosa är foderkammare)

[Lill-Jonna]
0

Sen kan man ha sadelkammaren precis bredvid foderhörnan

Golden-Lady
0

#19 Den ritningen var ungefär som den som min pappa har ritat:) väldigt smart lösning men sadelkammaren kan bli lite liten, så boxarna vid sadelkammaren blir nog lite mindre.

Takhöjden ska vara 2,7 meter hade vi tänkt.

Golden-Lady
0

#22 Tack för ritningen fast det känns som om det är lite mycket onödigt tomt utrymme.

Molla
0

Många har gjort dörr på båda sidor av stallet. Kanske bra, men då missar man ju ett bra ställe att ha saker på…

AnnaLundin
0

#26 - det stod faktiskt i #0 att det ska vara en utgång på vardera långsidan. Flört

Sen finns det en viktig aspekt med detta och det är luftväxlingen i stallet. har du en stallgång rakt genom stallet och en dörr i vardera änden av den så kan du ha öppet i båda ändar även när det blåser full storm - det ger PERFEKT luftväxling i stallet utan att på något sätt dra på hästarna. Drag blir det nämligen bara mellan två punkter där luften kan blåsa. Det blir aldrig drag ut åt sidorna därifrån…

TIll #0 - ska du kunna gå ut med hästar åt båda hållen, eller kan det vara en smalare dörr på ena sidan? (typ gödselstacksutgång)

Golden-Lady
0

Det ska vara en dubbeldörr ut mot hagen och en smal enkel dörr in mot innergården (gårdsplanen)

fridak
0

ska du ha plats för mockningsredskap inne?

Forssen20
0

glöm inte stallgången inte får vara för trång.

-hosthost- vårt stall är typ 15*50 m (: Och det duger perfekt (sen har vi ju också en sadelutprovningsdel där vi kan ta emot hästar och det tar väl upp 5*10m och sånt) Den är väääääääääldigt avlång xD

Golden-Lady
0

Mockredskapen hade vi tänkt att hänga på en vägg så det blir nog inget problem:)

fridak
0

Vi har också redskapen på vägg, men man får ju tänka på att inte ställa dem där hästarna kommer åt, eller ska gå. Att ha dem i foderhörnan är ju inte heller så trevligt(enligt mig då)…

lisette
0

man SKA ha två dörrar i ett stall. står tom i reglerna.

fridak
0

#33 det har inte vi och vårt är godkänt.

Molla
0

Det är skitnoga med att skicka in ritningar och få allt godkännt innan man börjar.

När vi byggde i sommras var dom jättepetiga med ventilationen. Det är ju noga men vi hade en befintlig lufttrumma som var godkänd från när det stod kor i hela byggnaden. Men nu när vi ska ha häst där fick vi köpa till ventilationssaker för 10.000… Jaja, nu är det på pricken enligt alla konstens regler!!

http://www.qalm.nu/?MenID=4284&ID=2111

lisette
0

#34 har det alltid varit stall?

lisette
0

äsch nu hittar jag inte det, men jag har läst i bestämmelserna att det helst bör vara två dörrar in till stallet, i olika väderstreck.

lisette
0

#35 beror ju helt o hållet på hur många boxar du bygger.

davidia
0

mitt är godkänt och jag har bara 1 dörr.

Forssen20
0

mitt är godkänt och vi har … 3 dörrar xD

Molla
0

#38 Jo, såklart. Men ladugården är godkänd för typ 50 kor. Men 6 boxar och två fölboxar fick vi inte ha om vi inte fixade ventileringen. Trumman som satt var i mitten av byggnaden och inga fel på. Vi var tvungna att sätta fläkt i trumman och ventilöppningar i alla fönster (=10st)

Men men… våra hästar får iaf världens bästa ventilering. =)

lisette
0

#41 ja tillstånd behöver man ju om man ska ha fler än 4 hästar på gården efter ombyggnaden.

var inne och kikade på bilderna, vilken skillnad! kanonfint! =)

Molla
0

#42 Ja just det…fler än 4 hästar var det.

Ja, stället såg för jävligt ut när vi flyttade dit. Men nu är det supermysigt! Tyvärr bor jag inte kvar, vi flyttade och mamma flyttade dit. Så det är ju kvar i familjen.

fridak
0

#36 vet inte om det alltid varit stall…kan tänka mig det, men är inte säker. Men de hade ngn inspektör ute får ett par år sedan som bara anmärkte på att vid boxdörren så blev det för stor glipa mellan dörr och golv, ca 2-3cm, för där skulle en hov kunna fastna enligt den människan….

maqiil
0

Min stallritning.    nybörjare på detta :P

nikkiizen
0

Tänk på att en box får inte vara mindre än 3 gånger 4 m.

Det är ny lag på det!

AnnaLundin
0

#46 - NU är du alldeles ute och cyklar!

Storlek på box beror på storlek på hästen som ska stå i den. I denna skrift från Jordbruksverket finns alla måttbestämmelser och där står ingenting om den regeln.

Akerberg
0

Vad tycker du om min ritning då? (#12)

bebbe
0

mina boxar är 3x3m

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Golden-Lady
0

#49 hur stora hästar har du, vi hade tänkt att en box skulle vara det måtet känns det lagom stort?

Golden-Lady
0

Den var fin:) men är inte skalenlig va? för det känns som om att stallet är lite längre än 10 meter på den ritningen, väldigt fint gjort annars:D

maqiil
0

Fina stall allihopa :)

muirab
0

Här är en skiss in någon form över vårat stall. Inte helt sanningsenlig med mått och så men ändå…

kaka1234567
0

tasavtryck

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hanna
0

#54 Det är 4år sedan detta diskuterades ;)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

kaka1234567
0

jag vet men jag behöver ett av tryck för framtida planer ;)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus