Introducera ny häst
Hur hade ni gjort för att introducera din häst till en ny häst som är tänkt att gå tillsammans i hagen? De har inte möjlighet att stå bredvid varandra i boxarna, men de kan se varandra.
Dela hagen i två mindre, om du tror att det finns risk för att de ska kunna börja slåss. Annars brukar de flesta (även lite elaka) hästar bli glada över sällskap i hagen så länge de bara är två.
Denna terminen har vi haft ett par hästar som parats ihop två och två som inte gått ihop förr. Då har de först gått bredvid varandra i två olika hagar, sen har de släppts ihop i en stor sommarhage under översikt för att ha möjlighet att springa undan varandra och hålla avstånd. Efter några dagar har de flyttats över till de små vinterhagarna de ska gå i under vintern.
när jag fick min nya så var de ett sto han skulle gå tillsammans med.. vi säppte dom tillsammans i paddocken först så dom fck tillgång till att springa där utan stenar å grenar osv som brukar finnas i hagarna.. så där gick dom dagen han kom sen stod dom inne tillsammans på natten.. hade turen så de står bredvid varandra.. å på moronen efter så släppte vu ut dom i hagen.. gick hu bra som hellst.. lite skrik å gny blir de ju å lite spring men nget överdrivet=)
så d tyckte jag funkade bra..=)
Tack för era svar, ni som tycker att jag ska dela upp hagen, hur länge ska det gå så tycker ni? 
Beror på hur nyfikna de är men när de har hälsat klart på varandra över staketet och börjar lugna ner sig. Det kan ta 20 min upp till en vecka. Lite olika.
Vi brukar dela hagen i två och så får dom bekanta sig med varandra över staketet till en början. Vi har flera hästar tillsammans så vi brukar göra så att ledaren och den nya hästen får börja med att gå tillsammans när dem bekantat sig med varandra över staketet ett par dagar. När ledaren i flocken väl har accpeterat den nya hästen så brukar även resten av flocken göra det.
Hur länge du bör ha dem delat beror helt på hästarna, verkar dom lugna redan nästa dag tycker jag du kan släppa ihop dem men minst en dag. När du väl släpper ihop dem så se till att dem har plats att springa på så dem kan komma undan från varandra och va där så du kan sära på dem i fall det skulle vara något.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Känner några som har hästar (två stycken). Det tog ett helt år innan dem kunde gå tillsammans utan att "gräla" (dvs inga riktiga fighter men inte heller så som hästan kan säga till varandra).
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#7 Visst finns det hästar som i princip aldrig kan gå ihop. Men det är ovanligt.
Vi hade en gång ett russ som avskydda shettisar. Hon kunde INTE gå med någon av dem. Varför det var så har jag ingen aning om. Hon var väl rasist.
#7 Hm min häst har stått med väldigt olika typer av hästar, lite skrik i början men sen brukar det vara lungt. Men denna gång är det viktigt att dessa verkligen kan gå ihop, och om de hjälper att dela upp i hagen så gör jag det.
#8 haha åh stackars shettisarna! 
#8 Ahaha. Antagligen! ;)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

släppt ihop på en gång. många förespråkar inte det, men det har alltid gått bra hos mig. lite spring, men det är kanske inte så konstigt.

Brukar släppa in nykomlingen till den som är högst i rang först och sen efterhand när det lugnat sig släppa in resten.