Akademisk Ridkonst
måste bara skryta över mitt halvblod som var så duktig på ARkursen jag var på i helgen för Christofer Dahlgren. det var första kursen jag var på med den här hästen och Christofer tyckte han såg så fin och avslappnad ut så han ville prova hur han svarade om han bad honom om halva steg och han var så duktig. han satte sig lite väl mycket men han tänkte rätt iallafall, blev riktigt förvånad när jag kände hur han sänkte sig. bilden är lite suddig och mörk men det syns ganska bra ändå hur han sätter sig.

Vad kul! ;D

det var hur kul som helst, han hade en ännu finare form första gången han bad honom men det blev inte med på bild. :S

Synd att bilderna inte var så bra, för han sätter ju sig värkligen ordentligt!
Jag hade gärna velat att han hade sökt sig mer framåt-nedåt och fått en mer rundning i formen, tycker det saknas på bilderna, är det du tänker på med att han hade bättre form när ni provade det första gången?
Vad är det för pålle då? Stam? :)

#4 ja det var precis det jag menade, han höll kvar framåt-nedåtsökningen fint första stegen men sen kom han på att det var drygt och höjde huvudet lite. men det är ju bara början så han kommer ju bli starkare med tiden. han är ett 12 årigt svenskt halvblod e. Artist 765 u. Jennifer ue. Ciceron. han är egentligen inte min utan han ägs av mina föräldrars företag men det är jag som ridit in honom och som tränar honom.

Va kul!! Intressant med en Artist avkomma =)

såg lite av träningarna, men såg inte när du red :)

#7 & 8 tack för det :)
#9 jaha så du var där, jag såg dig inte en enda gång. jag red både Olofsson och Jefferson, 6 ridpass alltsomallt, ändå lyckades du missa mig ;)

# 6 visst är det :)

#10, varsågod :)

#6 vet du förresten något om hur Artistavkommorna brukar bli? jag har hört att dom ofta är busiga och lite sena, det stämmer då bra överens med Jefferson :)

#13 Jo rätt hårda i huvudet, busiga med egen vilja o sena brukar dom vara. Men mkt fina avkommor har han, synd att de är så få visade (många ponnier) så han inte fick några bra blup så han sänktes till C… Min bästa kompis har en d-ponny efter honom som gått MsvA fälttävlan, La dressyr, ska starta MsvA hoppning i helgen, en duktig liten skrutta =) En annan av min bästa komisar hade en unghinst efter Artist som nu är såld till John Hickey

#14 hårda i huvudet stämmer också bra, på gott och ont :) Artist lämnar ganska små avkommor alltså, Jefferson är 160 cm. John Hickey…. han har jag väääääldigt svårt för. :/

Ja dom blir ofta rätt små tyvärr men ack så trevliga! Varför så svårt för honom. Pm:a om du inte vill skriva här

jag såg John rida på en hopptävling här för några år sedan och jag gillade inte hans sätt att rida sina hästar, mycket fula knep höll han på med. han red aggresivt och helt utan känsla tycker jag.

Ok. Jag såg John rida för 2 veckor sen på många olika hästar. Han rider inte snyggt men han är väldigt snäll mot sina hästar och hjälper dom otroligt mkt. Många ser man betsla upp sina hästar nå gräsligt men han red samtliga på tränsbett (såg det ut som från utsidan helt klart, vet inte hur själv mundelen såg ut). Aldrig ett ryck eller slit i munnen. När han red någon storhoppad kuse så för att inte hamna i bakvikt om den tog ett krumpsprång so tog han om halsen på den med ena handen ist för att bli efter och dra i den. Visserligen va det på en tävlingsplats och jag vet inte vad han har för sig utanför tävlingar

Jag skulle gärna prova AR igen men då måste jag verkligen hitta rätt person…helst se människan hålla lektioner först :o/
Jag fick chansen att prova förra vintern men blev väldigt avtänd på iden då instruktören totalt sög. Hon skulle vara en av de bättre och utbildat sig hos någon framstående inom AR.
Hon kunde inte ha varit mindre pedagogisk om hon så försökte och var väldigt trist i sitt sätt att lära. Samt att jag tycker att man ska ha ett öppet sinne till vad för häst personen har framför sig, hur mycket den kan/har gjort innan och vad ryttaren kan och har gjort innan.
Hon total sågade mig som person för att jag är westernryttare och en arab var ju bara förkastligt *morrr*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#18 ok, han kanske har blivit mer pedagogisk nu då :)
#19 det var tråkigt att hon betedde sig så att hon skrämde bort dig från AR, har man en kass inställning från början så spelar det ingen roll vilken ridstil man predikar. tråkigt att hon sprider dåliga vibbar inom AR genom att förkasta en häst pga av dess ras, det som är så bra med AR är just att det är för ALLA. oavsett vad du eller din häst har gjort innan, alla ska vara välkomna. nej prova igen du och jag kan starkt rekommendera Christofer Dahlgren www.horse-vision.se

#20 Ja visst är det trist…hon betedde sig som om hennes tid var för dyrbar för att hålla på och instruera mig och hästen.
Men jag såg direkt på henne att hon hade gjort upp sin åsikt om oss direkt hon såg mig och hästen i fråga…hon började med att kritisera mig som westernryttare sen gick hon loss på hästen och började hacka ner på henne med…sånt fungerar inte på mig!
Jo, jag ska ge mig i kast med AR igen…med Mirabil när han är så pass stor…jag kan inte förkasta det innan jag fått prova ordentligt med någon som är lite odmjuk och pedagogisk :o)

#21 lycka till då :O)

#22 Fick veta idag att det finns en duktig AR ryttare i stallet dit Mirabil och jag flyttar snart och hon föder även upp PRE hästar…så det ser jag fram emot att pröva med hennes hjälp :o)

#23 nej vad kul :O) då hade du väl tur, hoppas hon är bra.

Ja jag hoppas det…nu dröjer det ju ifs några år innan det blir aktuellt men ändå, möjligheten finns :o)

ja men det är bara bra för då kan du förbereda dig väl och läsa på lite innan du kör igång med Mirabil. mitt arabsto tränade jag från marken enligt AR ett tag och hon tyckte det var jättekul! fick mycket beröm av tränaren för hennes positiva inställning fastän hon skadades som föl, hon är aldrig riden eller nånting och är 9 år nu. araber är bra härliga :O)