frågor för imorgon
är ju som så att utrustningen jag skickar med till Pim imorgon, om tjejen vill ha honom, är mycket dyr….känner jag vill ha säkerhet om någonting inträffar så jag får tillbaka mina saker om det skulle hända Pim något och lika dant om det blir stulet/ tas sönder…då vill jag ju bli ersatt för det, förutom normal slitage då…. Har skrivit lite i kontraktet men kommit på mer…. tänkte jag kunde skriva ett papper bredvid men har svårt hur jag kan skriva då det inte får låta fel heller. Har ni förslag på hur man kan skriva???
Fråga två.
Hon kommer vid 16.30 och ska provrida honom. Sen kommer hovslagaren kl 18.00 och ska nysko honom. Vad jag här tänker på är hans kvällsmat höet och kraftfoderet…..ska jag skicka med det så de ger det när han kommer fram eller ska vi ger det innan han åker (kraftfodret) de åker kanske runt 19.30 och ska köra 7-8 mil…… är det bra att ge foder innan transportresa???? Vad rekommenderar ni???

Jag rekomenderar fodret när han kommit fram till sin nya box.

#1 ok. tack…inget råd ang det första??

Nej, tyvärr. Har aldrig lånat ut någon på foder.
Ta gärna lite kort på dina grejor så du kommer ihåg exakt hur de ser ut.
Sara

#4 bra förslag. Har jag inte tänkt på…..
skriv en lista på vad du skickar med, stt en stjärna efter allt som är sådant du vill ha tillbaka med normalt slitage.
skriv att fodervärden är skyldig att ersätta allt, även förbrukningsvaror (benlindor, träns etc) så du får tillbaka lika mycket so mdu skickar iväg….
Gå bägge två igenom sakerna so mska skickas med och sen ska ni skriva på pappret med dagens datum etc, etc etc…..
Det är ett kontrakt att ud ska få tillbaka det som är ditt….
däremot så skica med foder kansk een 5 kg kraftfoder så dom kan succesivt byta om dom nu ska ha annat foder än det du använder nu.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

när Pim var lite mullig köpte jag ett antiglidshabrak till honom för att sadeln ej skulle glida fram. det kostade 800kr…. har skrivit in kontraktet att det följer med….det är ju Pims…. men jag vet inte om det e onödigt att skicka med det utan skicka med vanliga istaället…..och stryka det…vad hade ni gjort. VILKA PROBLEM JAG HAR….suck. Är ju rädd om mina saker samtidigt som det är ju Pims saker som HAN fått av mamma….

#6 tack!

Har du nån användning för det själv? Behöver han det nu? Det är ju egentligen bara du själv som kan bestämma, men kan ju ge dig lite frågor som du kanske inte tänkt på :)
Hur länge ska han vara på foder?

tillsvidare. ingen tid satt. 2 mån uppsägning från båda om inte missskötsel sker eller hon bryter mot kontraktet. då hävs det direkt och Pim åker hem till mig igen
va med att skriva kontraktet är för 3 mnd, och förnyast automatisk om inget annat sägs? Det skall va rätt vanlig i sådana fodervärdskontrakter har jag förstått… :)
Sen tycker jag som LinaN, att du skriver i kontraktet att det medfölder utrustning, och fodervärden är ansvarig för vedlikehåll och stell av utrustningen, och är ersätningspliktig om h*n forsömmer sin plikt på den punkten
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Under fodervärdsperioden medföljer följande saker som ska återlämnas i samband emd hästen vid avtalets uppsägande. Sakerna skall återlämnas med normalt slitage för den period som avtalet löper under. Saker som blivit trasiga elelr förstörts skall ersättas av fodervärden med likvärdigt material.
- sadel, svart läder, allround 17" blaha blaha
- Träns, svart läder, komplett med antiglidtygel och pessoabett i mässing. träns märke Shires, bettet "mårke"
- täcke strl 155, regn märke bucas rainoutrug etc
- **8 Lila Benlindor märke aerborn
** - 23 schabrak, märke färg osv
- 2 boaboots strl 2#
- repgrimma ljusgrön strl Fs
- osv
- osv
- osv
- schampo 3 l
- **3 foderhinkar
** - etc
- **etc
**
Fodervärden står för att sköta om utrustnignen för att denna ska hålla, och ansvarar att ersätta sakerna vid en ev stöld under avtalstiden.
Hästägare och fodervärd har vid hästens avlämnande gåtts igneom och kontrollerats att allt finns med enligt denna lista.
AVLÄMNANDE
__________________________ _____________________ _______
hästägare fodervärd datum
ÅTERLÄMNANDE
__________________________ _____________________ _______
hästägare fodervärd datum
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Har du mkt dyra täcken, sadlar osv skulle jag göra som följande:
Om inte sakerna är i perfekt skick nu eller om de är det, skriv ner exakt vilka fel du finner på dem / eller inga fel och sedan låter du hon som ska ta sakerna kolla egenom din lista och sakerna och se om det överenstämmer.
Är det massor av repor som inte finns med på listan ni båda accepterat när du lånade ut sakerna har de isågfall uppkommit medans hon hade dem och då får hon betala för det.

tusen tack för er hjälp!!!!!!!!! nu ska jag nog reda ut det….kommer ni på mer så skriv….

men samtidigt, ett täcke kan gå sönder även om hästen står kvar hos pim (vet faktiskt inte vad du heter, förlåt). så att kräva att täcke är helt tycker jag är vansinne, eller att de ska ersätta det.

vilken sadel har du tänkt skicka me?

fast vissa täcken har man ju garnati på tre år och då vill man ju veta om det blir skador på dem… Får man inte reda på det i tid kan man inte skicka tillbaka det och få ett nytt!
Beror ju på hur hållbara och bra täcken man har lite…

#17# I vilken affär har dom garanti på ett täcke i 3 år? Vad kostar dom täckena? Jag har aldrig sett det förut. Men eftesom jag har unghästar så är det ju en bra grej. Så kanske man slipper köpa nya täcken varje år.

Skicka bara med det som hästen behöver inget annat. Skulle du sälja hästen i framtiden så kan dom ju få möjligheten att få köpa det om intresse finns då i stället.

HW Rambo har 3års garanti på jag tror alla deras regn täcken.
Är inte helt säker på vilka funktioner de har, men tror att det är på vattentäthet och ripstop. De brukar ligga på mellan 2500-3500kr ungefär tror jag… Är lite olika om det är regn, foder olika model osv…
Finns någon model utav Bucas som även har någon sorts garanti.

#19 tycker jag låter som en himla bra idé faktiskt!

#20# Oh fy fasen vad dyrt. Ja, då blir det billigare att köpa ett Börjes täcke varje år i stället.
som jag har gjort hitills.

Det är värt det :D
Jag är stort fan utav HW ;) Deras täcken, absolut rambona är de bästa jag stött på, helt annan dimension än börjes egna. :p
Är sådana täcken som håller massor med år utav problem :p Vet flertal HW Rambo-täcken som folk har som fungerar (om än inte perfekt längre, men helt ok) för vatten fortfarande efter närmare 10år för dem nu…

Då har inte dom täckena varit på mina hästar. *ler*

Du har aldrig provat ett för att se om det håller då?
Eller smetat på äsklig smet för att de inte ska stå och bita på täckena?

#25# Jag är nöjd med Börjes täcken. Har haft lite dyrare täcken som kostat ca 13-1400 kr men det känns som att kasta pengarna i sjön. Har ju två unghästar som leker med min gamling som är som en unghäst. Dom biter varandra och jagar och reser sig mot varandra. Det räcker att en hov med söm rispar lite på täcket så går det ju sönder. Men leka måste dom få göra. *ler*

Dina täcken går sönder för en hov för att de är dålig kvalité… ;)
Sett flertal rambotäcken som varit med om rätt hård lek och ännu bara sett ett enda som gick sönder…

Ja, så är det nog. Men dom håller iaf i två säsonger. Kostar under 500 kr så dom fungerar bra för mig. Har ju 4 hästar så då får man nog tänka på vad man köper till dom både en och två ggr. Man får köpa det nödvändigaste. Inte bara för att det är märkesvaror. Nu prioriterar jag ju mina två hästar som har diarré med olika mediciner osv.

#16 har bara en att skicka med …

#15 Lisette……jag heter Sofie….
Jag har inte krävt något av täckena. Går de sönder så gör de. Hon får ju köpa nytt då ändå….men jag skickar med 2 vintertäcken, 2 stalltäcken, 1 fodrat regntäcke och 1 fleece. Fontane kan ändå inte ha den stl. De är ju Pims täcken då ska han få ha de med sig. Den kostnaden kan jag ta om jag inte får tillbaka de. Men kontraktet har blivit mkt bra tycker jag. Visat det för alla hästtjejer på jobbet och de har påpekat en del som jag nu ändrat så nu hoppas jag allt kommit med!!!
Hur gick det med Pims flytt? Har han det bra hos fodervärden eller är han tillbaka hos dig?
MVH
Sofie

#31 Pim fick tyvärr avlivas sommaren 2007 pga förslitningsskador som yttrade sig när han började ridas mer… gick inte att göra nåt för honom då han hade ont. :(
#32 Åååh va synd! :(
MVH
Sofie