Djursjukvård eller ridning?
Hej
Snart är de dags för gymnasieval… Vad tror ni leder till störst chans till jobb?
*Hästgymnasium med inriktning ridning
*Hästgymnasium med inriktning djursjukvård(på främst hästar då)
*Naturbruksgymnasium med inriktning häst
Någon som gått på Önnstad eller Helsingborgs ridgymnasium?
står och väger på exakt samma! :P men om man väljer djursjukvård får man väl högskolebehörighet? :) eller vill du ha jobb direkt efter gymnasiet?
spontant låter det som att:
*Hästgymnasium med inriktning djursjukvård
är bäst. Nog för att gymnasie med inriktning ridning låter väldigt kul, men för att öka chanserna till jobb bör man nog bredda sig så mycket som möjligt. Sedan kan jag tipsa om att kolla upp vad som ger högskolebehörighet för vilket av dem du än väljer så kan du nog behöva läsa vidare eftersom inget av det är yrkesförberedande utan mer studieförberedande -så man kan utbilda sig till ridlärare, hippolog, djursjukvårdare osv. Fundera på vad du vill jobba med och se till att ditt gymnasieprogram täcker in kraven på detta :)
skulle välja med inriktning djurskjukvård. lättare att få jobb, troligen bättre betalt också.
// Vanessa
#1 Man kan säkert börja jobba direkt efteråt men man blir ju högskolebehörig på alla om man väljer att läsa in ett visst antal poäng:)

Alla gymnasieutbildningar ger väll högskolebehörighet numera? Om man väljer till matte B, och engelska B har jag för mig. "På min tid" fick man inte välja gymnasium, utan endast t.ex naturbruk. Eftersom första året ska vara samma utbildning (innan man väljer inrikting, t.ev häst/häst, häst/djur etc.) på alla naturbruksgymn så har komunen rätt att placera dig på närmaste skola om någon sådan finns i komunen. Om du sen väljer en inrikting som bara finns på en viss plats, eller i vilket fall inte på din hemmaplan då har du rätt att byta till år två. Valde man häst/häst fick man hästskötardiplom (förutsatt att man klarade kursen) och kunde söka jobb på ex rid/travstall direkt. Jag rekomenderar utbildningen. Verkligen ett lyft att få blanda plugg med sitt intresse! Och massor med praktik.
Inte djursjukvård; de ger inte legitimation och från och med 2014 får man inte arbeta med djursjukvård utan legitimation. Det är bara Skara som ger legitimation och de har riktigt höga intagningspoäng eftersom många söker.
Har själv gått på en eftergymnasial utbildning till djursjukvårdare men hoppat av pga brist på legitimation och lagändringen som kommer. Mina klaskamrater som går kvar känner att de slängt pengarna i sjön och inga påtryckningar kan ge dem en chands att få leitimationen (måste ha minst 6 års erfarenhet för att få göra provet - det hinner man inte till 2014)
Varken ridgymnasie eller hästhållnig lär ge några jobb. Har gått hästhållning.
Så med de valen är chanserna ganska små tyvärr. Så många vettigt betalda hästjobb finns inte.
Samtidigt är det viktigt att välja en inriktning man orkar läsa sig igenom, hellre ha gått ut häst än hoppat av någon annan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Är man dultig och hårt arbetande kan man få jobb på något av de större travstallen i usa. Där har man färre hästar att se om och tjänar mer. Ridstall är jag inte insatt i hur det fungerar.
Men något lätt jobb är det ju inte. Men en bra merit om man vill lära sig mera.