problem med halm igen...
hej.jag skrev för länge sen om halm och frågade vilken sort jag skulle välja.nu har jag provat havrehalmen,boxarna var ränsade ifrån halm varje morgon jag kom ut.sist jag var iväg o skulle köpa halm så tog jag kornhalm,tänkte det att den borde dom inte äta lika mycket av.jojo det gjorde dom allt,inte första veckan men nu är det rensat i boxarna igen när jag kommer ut.vad ska jag göra.varför äter dom så mycket av halmen?vilken halm ska jag prova nästa gång??
mvh anna

Vet inte hur mycket du lägger dit. Men du får väl fylla på var annan dag eller så. Sedan äter dom alltid en massa om du tex har haft sågspån förut. Allt nytt i början vet du. *ler*
Eller också ger du för lite hö så att hästen måste tillgodogöra sig tuggbehovet genom att äta halmen. Det är ju iaf inte farligt att äta det.
nej kanske inte farligt,men buken blir ju så stor på dom.jag köper sånna där långa stora halmbalar lägger in 1 sån ungefär.ikväll la jag i en och enhalv.jag får fylla på varje dag.ja jag har haft spån förut,men båda hästarna är vana vid halm innan jag köpte dom.har aldrig hört talas om att hästarna ska äta så mycket halm som mina två gör.där jag köper halmen så säger dom att mina hästar är knäppa och att det måste vara fel på dom eftersom dom äter så mycket.
en karta alltså lägger jag in.inte en hel bal,blev lite fel där hihihi

Jo men du har väl mer halm än 1 bal från början. Hos mig syns det inte så mycket att dom äter. För jag har så mycket halm i boxarna. Sedan blir buken mindre efter ett tag. Det är bara nyhetens behag i början. Vad har du för hästar och hur mycket hö ger du då?
jag har två varmblod. jag hämtar två stycken stora balar åt gången.tar ju upp hela släpkärran.då borde jag alltså nästan lägga in tre kartor i boxen då.den ena ger jag 9 kg hö och den andra 10 kg hö.

tosan är expert på att käka upp halmen. jag lägger in en bal varje dag. en liten då, har jag tur så finns det lite kvar när jag mockar dagen därpå. hon får massor med ensilage så det är inte tuggbehovet det är fel på..
då måste det vara nått tillskott som fattas då??

Behöver inte vara så. Det kan vara så att dom vill blanda i magen också. Mina får också jätte mycket hö resp hösilage. Ändå äter dom halm ibland. En häst känner ju vad dom behöver äta och finns det tillgängligt så äter dom det. Det går nog över med tiden att äta så mycket. Fortsätt du.

tror jag inte det är. jag måste ta ut två skottkärror fulla med skit blandad med renhalm. hon är en riktig sprätthöna så det är nog därför det är så lite halm där ibland…

kan du inte prova att ha fri tillgång till höet/ensilaget? har dom alltid käk så borde dom ju kanske inte gå på halmen?
bara en tanke.
så då kan jag gå över till havre halmen igen.för kornhalmen sticks nått så grymt.fastnar i alla kläder så får man klia o leta stickor hela dagen…

Om du brukar ge havre och dom tål havre så ser jag inga problem med det. Men min halm sticks inte så mycket. Det är mycket frön kvar i den också så mina gillar det. Jag ger ju t om halm ute i hagen när det är väldigt kallt ute så dom har att tugga på. Plus deras hö. Men räkna med att dom kan bli väldigt pigga av havrehalmen.
nu får dom hö var fjärde timma ca.hade en stor rundbal i hagen förra vintern,dom gjorde inget annat än å äta.även när dom kom in på kvällen,så jag tror inte det hjälper på mina…..sen rider jag dom ju inte heller just nu,

hehe dom är matvrak mao?

är det inte så att en häst liksom en hund kan äta ihjäl sig om den får tillfälle?
ja det får mina med när det är kyligt ute.jag är ju lite orolig med halmen eftersom den ena fick kolik här för nån månad sen o då fick dom ju havrehalm.så det kanske inte är bra att gå tillbaka till den heller.

Då är det inte konstigt att dom blir tjocka om du inte ens rider dom. he he
men det gör väl inte så mycket eg. Bättre lite mage än utan så man ser revbenen på hästkraken.
ja precis,jag vill ju inte ha magra hästar.

Nej, men då är det ju bara att fortsätta att ge halm också. Hästarna mår iaf prima när dom får tugga mycket. Bra för magen är det. hi hi
ja,men jag kan ju även öka höt lite ändå,om dom får mer på kvällen när jag nattar dom.

Ja, visst kan du öka på höet. En stor travare skulle jag nog ge ca 13-15 kg hö om analysen är bra. Har ju en unghäst som är halvblod på 3 år i år. Är endast 155 hög ca. Han äter ca 17 kg hö och halm.
ojdå.mina är 152 och 168 höga.men dom är ju aldrig magra.

Nej, det är inte mina heller. Han är jäkligt fin i kroppen nu. Min fjording som är kraftig men liten ca 137 cm hög får ca 7-8 kg hö och halm.
Men sedan beror det ju ¨på hur mycket kraftfoder du ger och så.

Det kan vara kalcium/fosfor kvoten som är fel, har du räknat på foderstaren ordentligt?
Om det är så, så kommer dom att hets äta i början innan kroppen kommit i balans.
Kör med havre halm den är godast och suger bäst se halmen även som ett foder
dom har inte fått nått sånt nu när jag inte rider.men jag ska börja nu igen med det.då brukar dom få betfor och vete kli.

Nej nu ska jag gå och sova. god natt. Om du har analys kan du skriva den här på höet så kan jag kolla hur mycket dom får i smrp och mj.
Hästar äter alltid av halmen oavsett hur bra foderstaten är för eg vill dom ju tugga ca 20 timmar av dygnets 24 timmar. Och ger du bara 9-10 kg hö så är det ju så att dom äter mer av halmen. Inget konstigt alls.
Natti natti
nix jag har ingen analys……..

Ok då kan jag inte hjälpa dig med att skriva hur mycket dom behöver. Det kan ju vara så att höet är väldigt höga värden i och då vill dom kompensera det genom att äta halmen tex.
Men du kan ju även ha jättedåliga värden i så då blir det mycket bukfyllnad med halm också. Höj du höet och så får du se om dom fortfarande äter så mycket halm ändå.
ok.tack för alla svar!!

Varför inte prova med råghalm? det är inte så smakligt för hästarna, men då måste du öka till ca 15 kg hö/silage.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Till hästar ska man bara h vete eller halm har jag hört. Kommer inte ihåg varför men är det inte för att det är för stickigt och hårt. Det är väl farligt t o m för hästen om den äter det. Rätta mig om jag har fel.
men det är väl bara kornhalmen som är stickig..för min sticks som bara den,får utslag på kroppen av den halmen.

Ja, som jag skrev känner inte till hur deras halm är eftersom jag själv bara använder vetehalm. Eftersom det är den som alla rekomenderar. Havrehalm kan jag inte ge eftersom tex min fjording inte tål havre att äta så….
Sedan har jag inte prövat dom andra sorterna. Utan det är hörsägen bara.