Råd om barfotaboots
Funderar på att prova "sånna där boots", men det finns ju en uppsjö att välja mellan så hur vet man vilka man ska välja? Jag vill att de ska vara broddbara, hyffsat lätta att ta på och av och finnas i ponnystorlekar.
Men framförallt så har mina flickor raka hovväggar så vilka bör passa bäst?
Alla erfarenheter och råd mottages tacksamt:)
Börja med att mäta längd och bredd på hovarna (på nyverkad hov)´vet man mått så är det enklare att börja leta modell :)
Jag har testat en del boots-modeller. Min favorit är cavallo simple horse boot, enkla att ta på/av, sitter stadigt, bra hållbarhet, finns i flera färger, går att brodda :) Har även easyboot trail nu, en väldigt enkelt modell, dock jag kan inte uttala mig om hållbarheten eftersom jag inte haft dem så länge. Men de är väldigt lätta att ta på/av (fördel på vintern för man behöver inte ta av sig vantarna) Broddbara även de!
Har tidigare testat easyboot glove, epic och orginal, men nej, inget för mig. Hittade inte en modell som passade min häst lika bra som cavallo bootsen och trail, det va lite drygt att behöva hoppa av med jämna mellanrum och dra på bootsen igen när de flög av i högre gångarter :P
Jag har själv inte provat några boots, men har planet på att införskaffa när broddar behövs (dvs vintertid).
Jag har läst flera timmar på internet (både svenska och utlänska forum) med fördelar och nackdelar, och de jag upplevt har absolut mest fördelar är cavallo. Dels går de aldrig sönder som de hårdare i plast med metalldelar, och dels är de lätta för alla att sätta på. Och de sitter på även i hög hastighet och i lerig terräng, det var väldigt många innom distans som använde dessa!
De väger rätt lite, i.af om man köper sportmodellen med tynnre sula. Och de går att brodda =)
Hakuna matata!

Jag köpte cavallo simple boot till min häst förra vinter just för att jag behövde broddat när jag red ut, men inte kunde ha i hagen. De var lätta att få på och satt kvar bra under både skritt och trav, red ej i högre gångarter.
Jag fick bra hjälp från denna sida som även sålde med ett broddnings-set till skorna. Köpte simple på rekomendation av säljaren så min hästsfötter är runda i formen. http://butik-hovbalans.sbadmin.se/categories_listing.php?cPath=91
Hoppas du hittar det du söker efter.

Jag har easyboot epic till min ena, är supernöjd med dom. Har provat cavallo simple men de var på tok för runda och jag tyckte de var klumpiga. Tar ca 1 minut per boot i påsättning och de sitter kvar på alla underlag i alla gångarter.
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

#1 Hovslagaren kommer i veckan. får passa på att mäta efter det! #4 ok, mina måste vara ovala, här hemma finns inte en enda rund hov:)

Jag har testat många olika boots. Jag har ett par Cavallos, men de är runda och min hästs hovar är precis som din, ovala. Så Cavallos snurrar runt och hamnra snett, dessutom tycker han inte de är bekväma och vill inte gå i dem. De är rätt höga i bakkanten och det är nog det som stör min pålle.
Easyboots är bra om de passar bra. Även dessa är rätt runda och min pålle slänger av sig dem på två travsteg. Vet dock många som är mycket nöjda med dem.
Jag har några par Swiss Boots. Dessa finns nog inte i Sverige längre, men är absolut den mest prisvärda och bästa bootsen jag köpt. Sitter alltid kvar, i alla gångarter, lätta att ta på, går att brodda osv. En enkel nackdel och det är att de ger lite skav i karleden när hästen inte är van. Men jag kör med "strumpor" som skyddar mot skav. Haft mina i många år nu och har aldrig behövt bytas.
Det senaste tillskottet i bootsförsamlingen är ett par Renegades som jag är mycket nöjd över än så länge. Mycket lätta att sätta på. Kan omöjligt ramla av, längden på bootsen är justerbar vilket gör den bra för oss med ovala hästhovar.
Har nu även ett par Marquis boots som jag fått tag på nu i helgen och inte hunnit prova än. Lite mer pyssel med desse för att man behöver pumpa luft i dem, men det är sånt man blir bra på när man gjort det ett par gånger.
Så mitt tips är att köpa ett par begagnade boots och testa sig fram. Räkna med att behöva byta, speciellt om man vill testa de billigare först. Har du råd så skulle jag rekommendera ett par Renegades, de är väldigt bra och då slipper du byta. Iofs har boots ett bra andra hands värde.
Alla ovannämda boots går att brodda.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Ett tipps är att prova cavallo sport boots om du vill prova dem, de har lite tynnre sula (inte lika klumpiga) är och 5(?) mm smalare än de vanliga bootsen, alltså lämpligare för något mer ovala. Men det är ju bara att mäta så kan du ju se om det kan tänkas passa :)
Hakuna matata!

Återkommer efter mätning:)
Visst kan man byta boots som inte passar hos affärerna?
#8 Så länge de inte ser använda ut så kan man alltid lämna tillbaka dem =)
Hakuna matata!
Ett tips på bra försäljare som även har begegnade boots http://caspadia.se/stallc/produkter.html