Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 4011 ggr
Rafflan
0

Fång hos ett russ?

Russet hade fång för 6 år sen. Jag är nu lite intresserad av hur man utfodrar henne.

Tex 5-6 kg hö, ska det vara typ långt energi värde, eller protein? eller spelar sånt ingen roll?

1-2 kg kraft, dock vad för kraft är bra? krafft grov, musli, havre, eller vad är inte bra för en fång häst?

Kan jag låta min valack beta ner hagen och sen låte henne gå i samma hage? eller är all typ av gräs farligt?
Hagen är en skogshage med 2 gräs plättar :)

Tusen
0

Inget kraftfoder till russet!!!!Förvånad Och ABSOLUT inget med havre i. Dels behöver russ sällan kraftfoder och dessutom innehåller kraftfoder oftast socker av något slag. Det är det som oftast utlöser fång.

Bete i skogshage är okej men kom ihåg att uppvuxet bete är 20 ggr bättre att ge fånghästar än kortklippta beteshagsgräs.

Hö spelar ingen roll men sent taget hö innehåller mindre socker än tidigt. Och då menar jag inte 1:a eller 2:a skörd utan hur länge stråna stått innan de skördats. Det finns 2:a skörder som innehåller mer socker än 1:a skörder så det är inte det som är det viktiga.

Energihalt och proteinhalt spelar ingen roll. Låt russet få som vilken annan häst som helst.

Mycket motion är bra också, har det visat sig.Skrattande

Elshira
0

Jag säger som ovasntående, absolut inget kraftfoder, åtminstone inget av de "vanliga" som man brukar köpa, dels pga spannmålen, och dels pga melassen som man har som bindmedel.

En fångponny ska behandlas som en diabetiker efter som de har en insulinresistens, och det innebär lågt kolhydratinnehåll (så lite socker/stärkelse som möjligt), och så jämnt intag som möjligt. Och om du får höra att det är protein som är skadligt för hästen så får du be den personen uppdatera sig… Det är sedan flera år bevisat att det inte är proteinet som är orsaken, och man vet att majoriteten av fånghästar har insulinresistens (= diabetes typ 2).

Fri tillgång på hö, antingen genom slow feeding eller utan det om hästen ändå äter "normalt". I början när man ger dem fri tillgång (eller fri begränsad med slow feeding) så kan de äta nästan dygnet runt de första 2-3 veckorna, men efter en månad brukar nästan alla hästar äta vad som är bra för dem. Det detta gör är att då hästen inte slänger i sig maten på 45 min x 3 ggr/dag så blir blodsockret (som höjs av sockerinnehållet i gräset) jämnare = bättre. Själv har jag haft flera fångponnyer, och har för tillfället två, och då båda kunnat fått känningar mitt i vinten - helt utan gräs och kraftfoder. Men numera går på slowfeeding, de äter lika mycket som innan och är "lagom" smala, och peppar peppar så har de inte haft några känningar alls nu!

Och vad det gäller kraftfoder så ska man i första hand prioritera HÖ, mer om det så behövs! Även om man har ett kraftigt hö så är det bättre än kraftfoder. Behöver de ändå kraftfoder så rekomenderar jag att köpa någon sorts pellets som man blöter upp och sedan blandar i olja i (som inte påverkar blodsockret), eller ännu hellre olja på höet om hästen accepterar det. Jag själv ger dock solrosfrön (skalade) till min gamla hingst som har svårt att hålla hullet. Han ratar olja på höet, och är för kännslig för kraftfoder, men då får han solrosfrön istället som är 50% rent fett.

Och när det kommer til gräs så kan det vara lite olika. Vissa hästar klarar att gå på lite gräs, andra klarar inget alls, s där får man lyssna på hästen. Men det man ska veta är att kort nerbetat gräs är det kraftigaste (mest socker) och altså det "farligaste". Det bästa för en fångponny är en betesvall där gräset blivit "hö" på åkern. Dvs när det är väldigt långt, pinnigt och inte är lika grönt längre. Den enda gången kort nerbetat gräs är ok är om hästen får i sig så lite att det knappt blir något, men måste man ha hästen på gräs så skulle jag säga att betesreducerare nästan är ett måste.

Själv har jag valt att ha mina två fångponnyer i sandhage, och har alltid sällskap till dem där (i mitt fall den för övrigt mest lättfödda ponnyn som inte behöver gräs ändå…). Deras hage är 25 x 50, så ingen minihage i.af (B-ponnyer).

Jag har dock vågat mig på att släppa hingsten på ena gräshagen nu (75 x 150 ungefär) som är väldigt nerbetad nu. Men då vi även har slow feeding så står han mest där, tar någon tugga gräs och ställer sig sedan vid höt igen. Så då verkar det som att han klarar av den lilla mängden gräs.

Sedan är det jätte bra med skogshage! Nu är det ju svårt att föreställa sig hur mycket gräs det handlar om, men det du skulle kunna göra är att låta den andra ponnyn gå och beta en stund varje dag och bara hålla efter gräset, och sedan gå med fångponnyn. Du kan givetvis prova att ha fångponnyn gå på gräset, antingen med betsreducerare eller med hö liggandes i hagen också - så att de kan äta sig mätta på höet och ha gräset som "godis". Men i regel skulle jag säga att oavsett mängden gräs så kommer hästen få känningar för eller senare, efter en köldknäpp eller efter mycket rotka eller kraftigt regn - då sockret i gräset stiger.

Är det något du undrar mer över, eller inte förstår så får du gärna fråga! Jag har "erfarenhet" av 6 fånghästar än så länge, allt ifrån känningar som knappt synns till att de bara legat ner.

Hakuna matata!

Rafflan
0

Om hästen blir orolig/sur när dem andra får kraft foder och inte fång ponnyn, tips vad man kan ge då? utom morätter då jag tycker dem blir dåliga så snabbt under våren/sommaren :P

Elshira
0

#3 Morötter är inte särskillt bra att ge heller, nästan lika illa som "pellets".

Jag ger som sagt skalade solrosfrön (finns för 35 kr/kg på ICA kvantum, är ca 1.5 liter kanske), vilket är högt uppskattat av såväl fång som icke fånghästar!

Hakuna matata!

Rafflan
0

#4 okey, ingen risk att hästen blir fet eller nåt av det?

Räcker typ 1 dl morgon och 1 dl kväll då typ elelr blir det för mkt?

Elshira
0

#5 Fett är mer energirikt, men ge.0.5-1 dl morgon/kväll om du "måste" ge något. Förutom fett så innehåller solrosfön mycket annat nyttigt så det är bara bra =)

Hakuna matata!

Fidelia
1

Förstår inte riktigt hysterin. Hade den fång för 6år sedan finns ingenting som säger att den måste få det igen.

Jag har 2 ponnyer som haft fång hos tidigare ägare. De går med de andra på bra beten och äter samma hö som de andra och kraftfoder vid behov.

Jag är alltid noga med att mina ponnyer har en bra tarmflora och utsätter dem inte för onödig stress eller hastiga foderbyten och har heller inga fångproblem. Då kan jag säga att jag har ganska många små ponnyer.

Peppe
0

HUR kan ni säga att hästen inte behöver tillskott i form av kraftfoder utan att ha sett höanalysen???Förvånad

såg ett exempel här på sajten vars hösilage hade runt 7.5 i MJ och ynka 13 g i smrp, alltså en kvot på 1.7, katastrofvärden med andra ord. använder man sådant grovfoder så MÅSTE man ge någon form av proteintillskott OAVSETT ras. sen får man välja ett tillskott som är lämpligt för hästen i fråga, och då bör man göra som ni säger, undvika socker. men som tur är så är protein inte socker :)

hujedamig för att göra sådana uttalanden utan grovfoderanalys..utan den ska man inte yttra sig alls.

-----------

för övrigt så är frostgräs det värsta gräset eftersom sockerhalten i stråna ökar för att hindra gräset från att förfrysas. därefter följer kort, stressat gräs som försöker växa så fort som möjligt och därmed har mycket socker i strået.

det bästa är ett långt ängsgräs eller liknande på ogödslad mark, alternativt inget gräs i färsk form alls.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

#8 Har man dåligt hö kan lucern vara ett alternativ. Kraftfoder bör undvikas.

Peppe
0

#9 ja lucern är ett bra alternativ :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

#8 Ja kraftfoder bör undvikas, protein går att få genom lucern och det finns lucern utan melass som bindningsmedel att få tag på. Så det är ett betydligt bättre alternativ.

Övriga saker är bäst att ge i mineralform till hästarna, för min egen del är det egentligen inte nödvändigt för hästarna att få i sig alla extra vitaminer/mineraler genom mineralpelletsen de får (så är ju inte särskillt "kostnadssmart", men å andra sidan äter de gärna pelletsen som de är utan kraftfoder inblandat. Men behöver man ge lite selen t.ex så är ju lucern bra att blöta upp och röra ner det behövliga i :)

Jag kan bara instämma när det gäller gräset, bätre med "för mycket gräs" än "för lite" så att gräset blir mer hö än gräs.

Däremot är det inte alls säkert att hö är bättre alla gånger! Höt slås ju vanligen rätt tidigt på morgonen för att det ska hinna torka osv, och råkar det ha varit en kylig natt, eller bara att det varit väldigt torrt följt av mycket regn efter (vilket ger en "växt spurt") så kan även höt innehålla mycket socker. Socker förvinner ju itne bara för att det blir hö, så kraftigt bete på en vall bli lika kraftigt i höform. Ensilage är väll ett undantag efter som balens jäsningsprocess använder isg av en mindre mängd socker för att göra denna process.

Hakuna matata!

Mantissa
0

Jag har en bekannt som tvärsäkert hävdar att havre i liten mängd håller fången under kontroll. Hon har gett fångindivider en matsked havre kontinueligt och de har blivit bra. Det ska vara något med aminosyrorna i havre som hjälper. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av fång -tack och lov- men jag vet att gräsets sockerhalt är högre i samband med frost, så se upp vid frostnätter, både vår och höst.

Tusen
0

Russ ska inte ha havre över huvudtaget. Vare sig de är fångbenägna eller inte. De är av naturras.

[exotic]
0

Jag hade inte gett någon form av kraftfoder.