Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1809 ggr
mazze
0

A2 Virus!

Härjar just nu lite var stans i landet. I Eskilstuna är det några stall tydligen.

Det värsta är att vårat kanske är smittat, prover tagna idag! Det vore just fint nu när Bus är konstaterad dräktig oxåFörvånad

MiaMaria
0

Åhh nej, inge bra! Hoppas provsvaren är negativa! Många stall här oxå som är isolerade i väntan på provsvar och en del redan stängda

mazze
0

Nej, får svar imorgon, stallet är stängt tillsvidare. Men det känns för djävligt. Vet inte hur det påverkar Bus o den lille om hon blir sjuk. Risken är säkert stor att hon kastar i så fall.

gejsa
0

Vilket stall menar du nu? Där du bor eller där bus står? Hur ser man det?

Jag har nämligen haft två på besök här som tittat på stallplats som kom därifrån du bor i går. Dom kanske hade smittan på sig isf.

mazze
0

Hemma på Rossvik där vi båda bor ;)

Hade de stallkläder o hälsade på dina hästar är det nog bra att vara uppmärksam om det nu är A2. En liten fråga, vilka var det? Marie o Therese?

gejsa
0

Ja, hur visste du det? Sa dom att dom skulle åka och titta på stallplats?

Ja, dom hade stallkläder. Visste dom inte att ni ev har virus i går vid 17 tiden?

mazze
0

Nej det sa dom inte men ibland så har man lite aningar.

Nej det visste de inte. Utan det var ägaren som märkte inatt när hon kom hem från travet med ena hästen. Hn hostade o hade nästan 40* feber. Så vet var ute o tog prover idag.

gejsa
0

På vilket sätt har du dina aningar då? Du får gärna mejla och säga det om du vill.

mazze
0

Gjort

NinaToy
0

Min förra ungponny hade A1, var så sjuk och uttorkad så han nästan höll på att dö, hade otroligt hög feber, han var vacc men det hjälpte inte… Han låg ner hela tiden och orkade inte ens lyfta huvudet från marken. Han fick vila i ett halvår.

gejsa
0

Vad är det för skillnad på A1 och A2 virus? Någon som vet? Orkar inte googla och kolla upp det.

Birdiegumman
0

Usch inget roligt alls att stå med ett dräktigt sto när A2 härjar. På min ridskola där jag rider hade vi för ett tag sedan A2, men det är som tur över nu.

kemikal
0

Vilka symptom är det? Och räcker det med att duscha och tvätta kläder emellan om man varit i ett misstänkt stall?

NinaToy
0

#12# Våra fick lite bölder och otroligt hög feber, hosta, snoriga, hängiga, uttorkade, och min fick dessutom lunginflammation som följdsjukdom. Stallägarna skickade in proverna VÄLDIGT sent… förmodligen därför som vi blev så hårt drabbade också.

kemikal
0

Okej… Hur farligt är det för ett högdräktigt sto om smittan finns i stallet? Hur länge tar det att bli av med den?

Vet absolut inte om det är influensan hästarna har.

gejsa
0

puttar upp min fråga #10#

kemikal
0

#10 A1-varianten finns tydligen bara i vaccinen numera, A2 är den som finns "ute".

För övrigt kan jag glatt meddela att det tydligen är vanlig förkylning i stallet jag oroade mig för, inte influensan.

mazze
0

Vi har A2 konstaterat i vårat stall nu!!!! Så här är det igenbommat :(

Symptom är hosta, feber o snoriga kan även bli tjocka i benen. Kan verka som en vanlig förkylning. Ska tydligen inte vara någon fara för Bus bebis men frågan är om Bus kan klara en sådan sjukdom till.

gejsa
0

Nej fy tusan mazze. Synd att du hann flytta tillbaka just nu då. Hoppas att mitt stall inte blir sjukt nu också pga dom kom hit. Men dom klappade inga hästar iaf.

En ny häst kommer i kväll också.

mazze
0

Jadu, vad säger man. Vi ska ha stallmöte imorgon så alla blir inbitna i det. Det träligaste är ju att det var så många planer i helgen. Flertalet hästar skulle ut o tävla, 2 hästar skulle åka hem till sina ägare på mån. Gissa om det blev rörigt här men jag hoppas att det är över fort. Bus skulle flytta hem till sin gamla box i stora stallet o "lyckliga" jag får vara kvar i lilla tillsvidare. Jaja, är ju bara att glömma sovmornar tills det är överFot i munnnen

gejsa
0

#19# Så du står hos Camilla nu då? Det är väl bättre där. Det andra är ju så himla stort. *ler*

Ja, jag förstår hur jobbigt det måste vara för många där nu. Det är väl en rätt så stor tävlingshelg nu eg?

mazze
0

Ja det gör jag. Men jag vill inte stå där allt är så krångligt. Jag trivs bättre uppe i stora stallet.

Jo, en travare skulle kvala, två tävla. Några skulle iväg på dressyrprogramträning i Katrineholm. En travare skulle åka iväg på träning 1 maj. Så ja det händer lite. Det som är skönt är att det är rätt årstid när vi ska sanera stallet ;)

gejsa
0

Jasså, tycker du det är krångligt hos Camilla. Ja, hon är ju så van att stå där själv så hon kanske styr stallet med järnhand. *ler* Att man ska följa hennes regler och så. Ja, jag vet inte.

Så man måste t o m sanera hela stallet? Oj då, hoppas verkligen att vi slipper få detta nu då.

me_minie
0

Det har kommit till östersund oxå.. via travstallen… Så nu e de kört där iaf..

mazze
0

Ja, jag räknar med att det ska saneras då det är luftburen smitta. Men då blir det rent iaf ;)

Murre_Uddiz
0

Ååh, vad hemskt!

NinaToy
0

Har sjukdomen inte kommit till "Camillas stall?" Isolera de hästarna så de håller sig friska då. ;)

Man måste sanera precis hela stallet, de tvättade med högtryckstvätt i vårat stall sen så fixck alla gå runt och tvätta ÖVERALLT med olika sanneringsmedel. ;P  Skitjobbigt, men det blev rent! :O)

gejsa
0

#26# Tror nog att Camillas stall ingår i saneringen. Eftersom det ligger på samma gård.

mazze
0

Nu är Bus sjuk iaf, så hon ska få slemlösande idag för säkerhets skull. Vågar inte vänta ut hostan ännu mera, hon började hosta imorse. Har haft lite temp igår. Det verkar ändå vara en väldigt lätt typ av A2. De som har haft feber har haft det i 1-3 dagar sen är de snoriga o hostar. Hoppas att alla som ska få det får det nu ;)

#26 Stallarna ligger på samma gård och Bus går med hästarna uppe i stora stallet som hon stod med innan vi flyttade.

#22 Det är inte Camilla som är krånglig. Utan det är det med foder o mat eftersom att jag har släpat med det varje dag. Men nu när hon blir tvungen att stå kvar där så har jag tagit ner maten. Sen är det passen, måste ju ta ut Bus själv. Camillas hästar är ju normalt ute på natten. Så det är lite rörigt.

NinaToy
0

Så skönt att det inte är så allvarligt.

gejsa
0

Så din häst står själv inne i stallet på nätterna då? Är hennes två hästar redan ute på bete?

synd att du var tvungen att ta upp buz på dagen då. För då blev hon ju garanterat smittad.

mazze
0

Det är 6 hästar i lilla stallet, tre travare oxå. Är inte tvungen men vill inte släppa ihop en massa olika nu eftersom hon ska ha lugn o ro. Därför har hon fått gå med "sina" kompisar. Hur som helst så hade det varit svårt att inte smitta det stallet. Camillas har ju varit ute men de hade ändå feber igår. De är ute i en vinterhage som har lite gräs.

Quiike
0

Mitt stall där jag var och körde och red förut har troligen fått A2 virus nu .. Men jag har slutat där nu, skulle hälsa på idag men fick inte gå in i stallet pga ifall att dom har A2 virus : (

gejsa
0

Var ligger det då i för stad?

mazze
0

Örebro har flest sjuka stall, många travstall som jag har förstått det.

Quiike
0

Det är i Ludvika ( typ 5 mil från Romme travbana där det går A2 viruset ) sen där jag rider på 2 varmblod så har dom lånat ut ett varmblod till romme travabana men Lady som varmblodet heter får inte komma hem nu för det är A2 virus där …

gejsa
0

Ja, det är ju oftast i travstall dom sjukdomen kommer. Eftersom dom reser mycket osv.

Quiike
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja , jag har inte pratat med dom än, dom hade skickat in prover .. så jag ska kanske prata med dom sen och fråga hur proverna "sa" om det var A2 virus eller inte.. Sen så brukar vi vara på romme nångång i månaden också

mazze
0

#37 Vilken sötnos!

Quiike
0

#38 , Hihi ja , hon är jättegosig ! Hon har världens mage fast hon är jättesnabb, hon är en ponnytravare, vet inte hennes rekord .. Men om nån är travintresserad här så kanske ni vet vem Askö Toraxa är , det är hon på bilden  : )

thilda-
0

#39 Jag vet!! :D

Quiike
0

#40 Gör du ? Vad kul : ) Hon är snabb fast sin mage ;P Fast dom har inte kvar henne nu : (