Ev ny lag
Dem vill införa att man inte får rida med ridspö.
Det sa dem bland annat på radion idag.
Man ska då även inte få ha spö vid t.ex trav&galopptävlingar heller.
Vad tycker ni om detta?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Spontana tanken: Löjligt! Hur hade dom tänkt att till exempel handikappryttare ska kunna rida om det blir olagligt att använda spö? Måste dom söka dispens, i sådant fall, till vem? Hur ska man kunna rida damsadel på ett vettigt/historiskt korrekt sätt om spö blir förbjudet? Rätt använt är spöt ett hjälpmedel, ett hjälpmedel som man måste kunna använda!
Hoppas att dom inte tänker att det ska gälla i körningen också, det skulle vara minst sagt katastrofalt!
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#1 Ja jag tänker så med. Man måste ju inte slå på hästen bara för att man rider med spö. Jag rider t.ex med dressyrspö för att förstärka mina hjälper t.ex sidleds. Alltså slår inte.
Och som du säger, t.ex handikappade ryttare behöver ju extra hjälper med.
Då skulle man ju förbjuda sporrar med? För det kan ju göra minst lika mycket skada.
#2 Precis! Ibland gör det ju mindre skada att rida med spö än utan. Jag rider hellre med ett spö som jag kan peta på hästen med, än utan och måste banka med skänklarna.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#3 Ja precis, stackars häst om man måste sitta och banka :S Gör ju ont och är irriterande för hästen och så blir det med skänkeldöv.
Hörde på radion med att dem intervjuade en travtränare, och han sa att han tror att det kommer ske mer olyckor utan spö, speciellt med unghästar.
Detta diskuteras redan i en annan tråd (Länk). Låser därför denna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst