Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2554 ggr
Tummelisa
0

Erkänn nu!

Är det något ni inte kan om hästar

något ni är sämre på om hästar

något ni behöver träna på

något ni vill veta mer om.

Detta kanske kan hjälpa till att starta nya trådar.

shirley
0

hoppning e skitfeg!

Linda
0

-Jag har alltid velat lära mig mer om presitions körning, maraton.

-Gått massa kurser för bla Anders Eriksson, men tröttnade eftersom jag kände att jag måste vara lite "pantad" eftersom jag tyckte att denna guru var svår att förklara.

MVh Linda

Linda
0

-Sedan tjatar min styvsyster på mig att ta montè licens eftersom hon är med och startar upp solvalla montè klubb, är själv amatör tränare, bor med proffs trav tränare.

-Men jag är för feg tror jag, alltid varit "vild, galen men efter två barn är jag rädd att de ska bli föräldrar lös..

-Sedan är jag nog för liten, skulle behöva vikter och för klen för att orka lopp.

Tummelisa
0

Tycker ni alla kan gå in och erkänna era brister, för det har ALLA.

vi kan börja med mig.

Vill veta mer om dressyr.

Känner mig ringrostig i ridningen efter 3 barn, skulle behöva lite tips för att komma igång igen.

Rider dressyr och western stor kontrast på det!

Är dålig på att komma på ridövningar.

Kan absolut ingenting om hoppning ( vill inte veta heller)

Finns massor av mer saker att skriva men då skulle jag fylla hela sidan.

shirley
0

de e så kul! e inte alls duktig men vi körde de iskolan me vana hästar, kul, kul!

Tummelisa
0

Just det,

Dressyrkörning vill jag veta mer om, utrustning och allt.

det är bland det vackraste jag vet.

Faxlin
0

"Är det något ni inte kan om hästar"
Massor med saker. Kan dock inte räkna upp dem eftersom jag inte kan dem än. hihi

"något ni är sämre på om hästar"
Mycket, men en del av anatomin skulle behöva läras in, hoppning, sjukdommar. Fölningar, dräktiget, föl träning, unghäst träning.

"något ni behöver träna på"
Allt, tror ingen blir full lärd någonsin.

" I princip allt, går efter måttot alltid lär man sig något nytt"

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tummelisa
0

Bara skriv nu ALLA.

vi är dåliga på massor eller behöver veta mer.

Erkänn nu!

Tummelisa
0

Bra svarat ÅSAF

Faxlin
0

Tackar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

-Som sagt man blir aldrig fullärd, det måste man förstå och är inte det tjusningen med hästar och ridning???

Sessan
0

Jag vill kunna dressyr, är dålig på sånt. Då menar jag inte "riktig" dressyr utan bara grunder som är bra för hästen att kunna.

Jag har inte ridigt på ridskola eller för tränare på ca 10 år så det är mycket jag borde träna på.

Det finns mycket jag inte kan om hästar, speciellt sjukdomar och foder är jag megadålig på. Också marträning som helhet vill jag lära mig bättre!

Vill veta mer om NH och, ja, allt som har med hästar att göra. Mitt intresse ökar för varje dag så jag tror att jag i nått skede kommer att gräva fram en tränare en vacker dag och nån som kan lära mig NH. Känns för tillfälle lite onödigt att med mina skogsmular börja träna nå mera när denna eran börjar gå mot sitt slutLedsen

emsems
0

hm.. har rätt bra koll på hoppning oh dressyr, och allt som hör till…. ingår väl som i yrket… saker man skulle kunna ättre…. jajag skulle gärna prova olika dicipliner, tex western, trav m.m bara för att ha testat! sen äre väl mer utförligt om anatomi, foder och skador..! har bara svårt att lära mig sådana saker som tex latinska ord för nakotor..började på detta en gång med atlas m.m men gav upp!! haha för lat

Linda
0

#13 ja jag är oxå lat, när jag jobbade på SVA så blev vi över krachade med böcker om anatomi, blod grupper etc..och en gång i tiden kunde jag hela "benhögen" och muskel grupper..en gång i tiden..

-En sådann som lär mig till prov och glömmer sedan..Huvudsaken att mina hästar har muskler och ben haha

shirley
0

linda- jag har tränat travhästar kul att rida snabbjobb me ju!

lisette
0

jag behöver lära mig grunderna igen. har inte ridit lektion på många år. sedan bara mullat i skogen. ska börja på ridskola igen tänkte jag..

som åsa skrev - allt

Tummelisa
0

Vi skulle ju bara skriva det vi inte kunde eller ville veta mer om.

Varför ballar alla trådar ur här hela tiden. Personliga meddelanden kan man ju skicka till varandra på MIN SIDA.

Ni kan väl hålla er till tråden.

gejsa
0

Så är det här. Det får du leva med. Vi har ju ingen tjatt så……

CBA
0

ÅsaF tog orden ur min mun exakt så jag är så fräck att jag hakar på henne och hennes svar på #7 Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

shirley
0

sorry tummelisa…..

davidia
0

jag skulle vilja lära mig hoppa med mina hästar.äger ju två varmblod som inte vet hur man hoppar…..och sen även vilja lära mig NH.

mvh anna

Tummelisa
0

Skulle vilja lära mig att sko mina hästar själv. Kan bara slå på tappskor och verka. kan o kan men det går.

shirley
0

suck, känner likadant

Spader-EliN
0

hum… nu måste ja tänka.. närå :p finns alltid saker man måste bättra.. hoppningen är det som är svagast just nu då jag blivit osäker när hästen stannar, gör den inte det är det skitkul :P sen måste ja träna lite mer på skänkelvikning men det börjar bli bättre nu :)

// Spader_EliN

Tummelisa
0

Någon som är bra på att förklara momenten i en skänkelvikning. Skulle vilja ha det bra förklarat punkt för punkt.

Lite bra litteratur om dressyrens grunder, någon som vet.

Lika bra att gå tillbaka o börja om

lisette
0

#22 fan jag skulle tipsa om en artikel på aftonbladet som handlade om att sko själv… ska se om jag hittar den.

Tummelisa
0

Ja tack! Men man ska nog gå utbildning eller som lärling hos en utbildad och duktig hovslagare innan man ger sig på levande tingest.

Men det vore kul o läsa

Sessan
0

Jag vill veta mera om barfotagång och skornas inverkan på hästen Kan inte ens slå på en tappsko vilket skulle vara bra att kunna. Vill absolut ha mina framtida hästar att gå barfota men det är svårt när man bor i ett så kallt land!

lisette
0

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/exterior/ här har vi olika saker om exteriören åsa!

en artikel/anmälan om strassermetoden http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html

hittar inte den om verkningen tummelisa, tyvärr. den verkar ha försvunnit.

vad heter den speciella metoden där hästarna går barfota? inte strasser utan något helt annat??

[slo]
0

tummelisa, har för mig änglaflickan förklarade skänkelvikning nånstans för ett tag sen, leta lite så hittar du nog :)

Jag är dålig på att tänka efter vad jag gör när jag rider eller handskas med hästar, det mesta är på känsla… Så jag kan inte förklara för någon annan vad det är jag gör…

lisette
0

#27, search and you'll find… hittade länken. har postat en ny tråd om det…

Matilda
0

Finns ju en massa som jag är sämre på, skulle behöva träna på och som jag skulle vilja veta mer om. Känns ibland som att jag vill lära mig så mkt och fördjupa mig inom så mkt att det bara blir ingenting av det. Jag snuddar bara på ytan av allt och har svårt att välja en sak, som man verkligen lär mig mer om.

Det jag behöver träna på i allämnhet är ridningen, såväl hoppning (där jag är en hopplös fegis) som dressyr (där jag saknar oerhört mkt kunskap). 

EN sak som jag är sämre på är att tex lägga upp ridningen i förväg och sätta mål om jag inte rider för någon.

Det som intresserar mig just nu att lära mig mer om är foder (mer djup om det), avel (också mer djup) och även massage.

Och det jag inte kan om hästar vet jag ju inte än ;)

Förhoppningsvis ska jag väl lära mig en hel del nytt under min tre år på skolan…Men fortfarande kommer man att ha en massa saker att lära sig. Fast vore de inte för det så skulle man nog tappa intresset tillsist. Det är ju de som är så kul mer hästar, finns alltid nytt att lära sig Glad

scotch
0

liten kommentar ang barfota , alá "strasser" o "a.n.c.h" o allt vad som dyker upp. barfota i all ära men inte till vilket pris som helst. jobbar själv heltid med hovvård o ser det ene värre än det andra efter sk barfota verkare.  finns givetvis x antal som gör ett bra jobb men långt ifrån alla. det pratas jämt om att det ska vara så naturligt med barfotagång men vad annat är naturligt i vår hästhållning?  vissa hästar fixar det fint utan skor till det dom brukas till o då ska det givetvis inte vara skor men vill inte se fler hästar som har så ont att dom inte kan röra sig ordentligt. behöver hästen skor låt dom få ha det.

shirley
0

love you scotch!

lisette
0

kunde inte sagt det bättre själv scotch!

bubbelbubbel
0

åh gud, för tillfället känns det som allt är bortblåst i min skalle. haha. jag kan känna att jag skulle behöva lära om allt igen..
men foder suger jag på, även sjukdomar, och alla olika bett.
och en hel del saker till förmodligen..

reddie
0

Kommer inte på något speciellt nu på morgonen vad jag kan eller inte. Men kan så pass mycket att jag kan ta han om min häst på bästa tänkbara sätt (utifrån mina ögon sett).

Skulle kanske vilja veta lite mer om sjukdomar…

PimTheGreat
0

Vad jag inte kan om hästar: hovslageri, sätta foderstat, westernridning,

Vad jag är sämre på: lägga upp bra träning för min häst och sen följa den (om jag inte rider för instuktör), hoppning

Vill lära mig mer av: sjukdomar, foder, dressyr

Det jag vill lära mig helt och hållet är sadelutprovning, massage och NH

Detta va vad jag kom på just nu…. kram

LinneaG
0

Jag kan inte så mycket, jag skulle vilja lära mig mycket mycket mer.
Men det är väl det forumet är till för, att dela med sig av sina kunskaper och lära varandra =)

E_hjo
0

hoppning är jag usel på. jag är för feg….

Linda
0

#33 Är du hovslagare?

-Eftersom jag är bortskämd med att ha tillgång till bla klinik hovslagare, hovslagare som bla tävlat em mm så har jag oxå fått en inblick om att jag aldrig skulle själv rek. den skl "strasser" metoden.

...P...
0

#25 En jättebra dressyrbok är 'Dressyr med Kyra', läs den!

"Är det något ni inte kan om hästar"

Självklart! kan inte slå på tappsko eller rida i en westernsadel m.m. m.m m.m (kommer inte på ngt mer på rak arm, men självklart finns det hur mkt som helst att lära sig) 

"något ni är sämre på om hästar"

Är jättedålig på att tömköra, måste öva massor om jag ska bli unghästutbildare. Just nu springer jag bara runt, runt och snor in mig i tömmarna -trillar omkull och trasslar till det för hästarna varje gång jag försöker arbeta hästen för töm.

"något ni behöver träna på"
Självklart!!!! dels tömköra då, men även allt annat; lägga upp foderstater, behandla sjuka hästar, stretcha, massera m.m m.m

Vill lära mig allt om halvblodsavel!!!! O så finns det ju såklart 100000 andra saker jag vill veta mer om….

RubHel
0

Oj, det är nog en hel del XD
Men ska ta mig i kragen och läsa ut "Ridning och hoppning" av George H. Morris som jag fått ärva av syster-yster. Har inte kommit särskilt långt men boken är oerhört bra!

*L*
0

Jag vill lära mig mer om avel och mer om trav.

det jag e dålig på meed hästar det e hoppning, jag gillar dressyr mer men det e jag sådär på :P

skulle ochså vilja lära mig mer om saker som jag nämde under ett inlägg i böker om jag nu gjorde det

jen
0

jag har blivit för feg i ridningen sedan jag ramlade av min fjording som jag hade förut.

så det behöver jag träna på…

sen kan jag inte räkna ut foderstater,

sedan är jag dålig på sitsen i ridningen.

finns säkert mycket mer….

Tummelisa
0

Jaha, då har alla lite att träna på. Kul om alla hade gått in o skrivit en rad.

vetgirig
0

Jag är jättedålig på många saker men listan skulle bli för lång. Därför säger jag bara.

Det är därför jag är här och snokar runt.

emsems
0

men ni som är åsäkra på olika delar inom ridningen, tex skolor m.m, skriv ett nytt samtalsämne om detta. jag kan hjälpa er teoretiskt med de olika hjälperna m.m

Wanilj
0

ALLT!!!!!!Flört

scotch
0

yes Linda, jag är hovslagare.

gejsa
0

#33# Håller helt med dig! SkrattandeSkönt att få hit en riktig hovslagare. Var är du verksam?

Donn
0

En hästmänniska kan ALDRIG bli riktigt fullärd, det är ju djur vi sysslar med för guds skull :)

Jag skulle vilja lära mig mer om dressyr på högre nivå.

Vevve
0

hoppning .. e så feg så !

Kiara
0

Aldrig att jag ”erkänner” vad jag är dålig påSkrikandes det är som att skriva att jag är bra på allt annat och det är jag inteFlört Men en sak lovar jag er alla att den dagen jag är fullärd då slutar jag med hästar och börjar med något annatGråter för just lärandet är tjusningen i att hålla på med hästarFundersam

Sessan
0

#54 Va bra! Med andra ord kommer du att fortsätta med hästar hela livet dåSkrattande

Kiara
0

#55 JaGenerad

shirley
0

scotch e min superhovslagare… *ler*

Kiara
0

#33 Strasser och alla andra barfota metoder är det värsta som hänt oss med barfota hästar. Metoder som inte tillåter fritt tänkande det är jag överlag emot. När det gäller barfota hästar så har jag oskodda hästar för att dom inte behöver skor, den dagen dom behöver skor så får min hovslagare sätta på skor, så enkelt är detSkrattande

CejCej
0

Eftersom jag inte har egen så är jag dålig på i princip allt hehe..Kunde ju läst och lärt mig men har inte den tiden..
Foder, anatomi,sjukdomar osv
Skulle vilja lära mig dressyr på högre nivå,

Sen kan jag absolut inget om körning,trav, western, distans,galopp jaa alla andra "stilar" som inte jag intresserar mig av:)

Sandra
0

Oj, när man börjar tänka efter så kan man ju inte ett jota känns det som. Jag kan ingenting om dressyr för det tycker jag är tråkigt.

Men jag vill lära mig om NH. Är väl för lat för att läsa böcker om sånt jag inte kan tror jag… bättring där också!