Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1716 ggr
Nevnarien
0

Feg häst

Jag är medryttare på en ridtravare som jag ridit ett tag.

Han är fortfarande väldigt het, men det stora problemet är att han är "rädd" för allt!

Vi har nu börjat hoppa lite smått, inga höga hinder alls. Men grejen är att han är rädd för bommarna och hinderna. Han tvärvägrar att gå över. Petar man på honom med spöet på bogen så blir han istället jättearg och börjar stegra. Sen när han väl kommit över bommen, så går det hur bra som helst. Tills man kommer till nästa bom/hinder. Då är det samma visa igen. När han väl kommit över alla bommar/hinder en gång, så går det bra. Men sen till nästa gång det är dags för bomövningar eller små hinder så börjar han igen. Det här kan inte vara någonting han är rädd för - eller hur? Men varför håller han då på på det här sättet?

Han kan även vara på det här viset när vi rider ut, och det är likadant där. Även om man ridit samma väg tusen gånger, så kan han bli rädd för någonting som förra gången gick hur bra som helst att gå förbi.

Är det här bara trams, att han ska testa mig på något vis, eller är han verkligen rädd? I början var jag mer förstående, han hade inte varit ridhäst så länge. Men nu borde han väl ha vant sig något så när i alla fall.

Sassenach
0

Kommer vi tillbaka till det mamma brukar hojta till mig, "Bry dig inte om vad han gör, fortsätt och rid."

De har visat sig i en undersökning att ryttare som böt hästar med varandra under en hopp-träning. Fick hästarna att vägra vid samma hinder, så det beror på ryttaren och inte hästen om den stannar och tokstirrar på ett hinder. Du spänner dig kanske omedvetet, när du rider fram till hinder/bommar första gången. Vilket hästen tolkar som att det är läskigt och den skall vara rädd.

Det kan ju även va så att han bara vill liva upp stämningen lite.

Prova att aktivera honom mer, skritt-halt-trav-halt- osv. få honom att lyssna på dig och inte sina små "bus-spöken" i huvudet. Prova även att göra korta anridningar mot hindren/bommarna första gången, då brukar de inte hinna hitta på hyss. Om han är det minsta lik min häst,vilket det låter som om att han är, så var noga med att ha honom-mellan-hand och skänkel i anridningen.

Lycka till!

Tusen
0

Låt en annan (modigare) häst gå före. Gå så tätt bakom att din häst knappt märker att han går över bommarna. Lek "Följa John".Glad

Hanna
0

Har någon annan ridit din häst? Kanske kan vara nyttigt om det nu är som #1 säger!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Nevnarien
0

Tack så mycket för svaren!

Angående det här med att spänna sig, visst kan det hända att jag gör det, men jag tror inte att det är det som är problemet. När jag ridit andra hästar har jag aldrig haft detta problemet, och jag har aldrig varit rädd heller. Men det kan ju vara så att jag har börjat spänna mig omedvetet, då jag vet hur han brukar hålla på.

Tusen: Har faktiskt testat Följa John över bommarna :) Det gick riktigt bra, han kunde själv tillslut. Det som är så frustrerande är att nästa gång är det likadant igen, dvs han fixar inte att gå själv. Det är som att börja om på ruta ett varje ridpass.

Nevnarien
0

Jodå, det är inte bara jag som rider honom, som sagt så är jag bara medryttare :) Men det är likadant med ägaren, och hennes dotter.