Sträckning?
Har märkt att min häst går lite orent med vänster framben,jag har gått några korta bitar med honom och ibland gå han helt normalt men ibland går han orent. Det ser inte ut som att han har speciellt ont då jag får lyfta hoven utan problem och han är heller inte varm eller svullen. Kan det vara en sträckning eller något annat sådant? Det var imorse när jag skulle ta ut honom som jag märkte det och då hade han ju stått i boxen hela natten så har svårt att tro att han skadat sig på nåt i boxen. Nån som har nåt tips på vad det kan vara och vad jag kan göra? Är så orolig över att det är nåt allvarligt!:(
Det är jätte svårt att säga vad det kan vara. Det finns så pass mycket som det kan vara så det är näst intill omöjligt för oss att säga det eftersom vi inte kan se hästen eller känner den.
Bästa är nog att kontakta din lokala veterinär så kan dom kolla upp honom. Eftersom det bara är stundtals han nickar till så låter det inte så farligt men har det hållt på en liten tid utan att bli bättre så skulle jag nog rekommendera veterinären för att vara på den säkra sidan.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Som IdaL säger kan det vara mycket. Men en av mina första tankar är hovböld då det är lite såna tider nu dessutom… Håll koll på honom och skulle han bli värre (eller inte bättre) de närmsta dagarna så ta ut veterinär eller hovslagare. Är det en hovböld kommer troligtvis hästen bli blockhalt relativt snart.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Om det syns i skritt rakt ut så är han rejält halt. Har du kollat i trav?
#1,#2 och #3 tack för svaren,idag märkte jag att han var något bättre och när jag tog in honom ikväll så haltade han ingenting,men ska fortsätta hålla ett öga på det.