gjuta golv
ni som gjutit stallgolv. har ni haft vanliga "blanka" golv, eller har ni kört med kratta efter för att "räffla" till golvet??
vilket är bäst?

Räfflade är nog bäst om du får jätteblanka golv. Hästen kan ju lätt halka annars.

jag har tänkt på det. jag har aldrig sett borstade (som det heter) golv i något stall. alla stallen jag har varit i har vanliga golv. klart att hästarna halkar, men det har aldig varit allvarligt.
men betongbilarna borde ju veta vad som är bra..

Men om man gjuter ett golv själv så brukar man ju dra med en grej och då blir det inte slätt. Iaf inte hos mig.

"dra med en grej" den var bra…

Jag har asfalt i stallet och är jätte nöjd med det

asfalt??? blir det billigare eller dyrare än betong??? har du det i boxarna oxå?? är det inte giftigt för hästarna?

Asfalt?? Men det kan väl hästarna stampa sönder. Hur gör du när det är jättevarmt ute. Det borde väl lukta sådan där olja som brukar komma upp i asfalten när det blir varmt. Sedan blir den ju väldigt mjuk då också.

exakt mina tankar gejsa..

Jo, jag såg det. Vi skrev samtidigt. he he

När man gjuter ett stallgolv brukar man "kvasta" det, det innebär att när allt ligger slätt och fint, tar man en grov kvast t.ex piasava och drar med den i cementen, då blir den lite räfflig, men inte så mycket att allt fastnar, men efter en tids andvändning brukar golvet vara ganska slätt ändå, upplever inte att mina hästar halkar, ang asfalt så har jag det i min lösdrift, när jag la in det la jag ca 30cm tjockt lager, sen paddade jag det ordentligt, därefter la jag jättetjockt med halm, så när hästarna gick på det blev det automatiskt extra packat, det fungerar kanon, det har blivit så hårt att det inte syns när vi kör in där med bobcat på våren och gödslar ut hela bädden. Ingen lukt,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst