Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 6978 ggr
Salander
0

Äppelcidervinäger till häst

Någon här som ger äppelcidervinäger i fodret till sin häst? Eller har gjort tidigare? Sitter här med Hästägarens örtabok som jag lånat från biblioteket. Enligt det som står ska ju äppelcidervinäger vara bra mot mycket, både för människor och djur. Så, ni som ger era hästar detta, varför ger ni och har ni märkt någon skillnad på hästen?

Vore kul att höra andras erfarenheter! Själv har jag bara använt äppelcidervinäger i myggspray och det resultatet blev ju bra iaf :)

Elshira
0

Jag vet att min morfar brukar dricka äppelcidervinäger dagligen, han r snart 80 och har fortfarande fint blont hår som han anser vinägern hjälpt till med! =)

I övrigt så är jag inte så påläst om vad det gör för nytta, men har hört att det ska fungera som myggmedel. Dock tror jag itne man ska ha det emot flugor då flugorna gillar det! Här hemma brukar jag ställa små pytsar med äppelcidervinäger + vatten + diskmedel för att dränka flugorna :)

Hakuna matata!

Zaphix
0

Använt det endel i höst på hovarna mot strålröta, verkar ha fungerat. Eller så gick det över av sig själv..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

intresangt vill följa

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Naiz
0

En effekt vinäger har, på människor iaf, är att öka matsmältningen.

Salander
0

Kul att höra några erfarenheter! Har också hört att det är bra att pensla på hovarna!

I boken stod det att äppelcidervinäger är bl a bakteriedödande och blodrenande. Skulle t ex vara bra att ge om hästen har infektion i halsen (bakteriedödande) eller behöver rensa ut kroppen på gifter/slaggprodukter (blodrenande) Innehåller bl a kalium, magnesium, svavel, kisel mm. Ska även vara bra att skölja man å svans på eksemhäst men vatten med lite äppelcidervinäger i (dock inte om det bildats sår, det svider) det ska lindra klåda.

Det är lite av vad jag kunnat läsa mig till i boken, har inte hunnit läsa allt ännu.

Någon mer som testat och sätt resultat? :)

Gyllir
0

Kalium tillskott.

röta går inte över av sig själv, utan det måste varit vinägern :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

IdaL
0

Jag har aldrig gett min polle äppelcider vinäger i fodret har dock användt det flitigt mot röta som uppstod under den blöta tiden av året. Varvade med varannan dag äppelcidervinägern och varannan jodopax. Mycket effektivt och faktiskt bättre en alla dessa dyra medel.