Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1483 ggr
E_hjo
0

Ny regel!

jordbruksverket har typ gjort en ny regel nu, om ni inte redarn visste det. Man måste skicka in vad man köper för mat till hästen eller nåt sånt. kollar på www.jordbruksverket.se och läs mer. kraaam

bubbelbubbel
0

hittade inte var det fanns att läsa, å andra sidan så kollade jag nog inte riktigt noga…
men varför ska man behöva skicka in papper på det ?

E_hjo
0

jag har faktiskt ingen aning… jag har själv inte kollat sidan men en istallet skrev ut papper åt oss

bubbelbubbel
0

oook. låter ju lite udda, men å andra sidan ja…nä, jag vet inte. hha

Faxlin
0

*suck* Japp, nu har jag läst allt. Och mycket riktigt. Ny lag från och med januari 2006. Alla som har häst är foderföretagare, såvida det inte finns inskrivet i passet att hästen ej ska gå in i livsmedelnskedjan vid slakt. Så alla som inte har denna stämpel i passet måste anmäla sig till jordbruksverket. De kommer sedan att ha årliga kontroller av allas foder hanteringar. Dessa kontroller kommer bekostas av hästägarna.
Allt foder inköp måste hädan efter kunna redovisas, vilket betyder att alla kvitton ska sparas i minst två år. Dessa kvitton ska man föra in i kronologisk ordning i en pärm för att lätt kunna uppvisa vid en inspektion.

Vad säger ni om detta då?
Någon som redan använt blankett D5 och gjort sin anmälan?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinneaG
0

VAA??? Vi är ju inte j*vla företagare!!

Mandysan
0

#4 Hihi då slipper vi undan med Corall!Skrattande Han har fått ett medel som det är livstids karens på! Medlet hette Fenylbutazon…Någon som vet vad det ges för?? (Coralls journal är lite otydlig…)

Faxlin
0

Nej, vi är ju inte det. Men allt för att tjäna pengar. Så nu blir nog höt dyrare för många hästägare är jag rädd för. Jag har aldrig begärt ett enda kvitto när jag köpt hö, men nu måste jag alltså det hädanefter. Dessutom ligger det på oss som har hästar att kontrollera att den vi köper vårat foder av har anmält sig som foderföretagare, annars så åker vi dit.

Om man inte anmäler sig som foderföretagare så kan man mista rätten att ha häst.

Audiatur et altera pars

LinneaG
0

Foder är lugnt, de köper ja i affär..men höt?

Faxlin
0

Jag köper mitt foder från Granngården så det är nog lungt i alla fall. Men just höt reagerade jag också på.
Hmm, undrar hur dyrt höt blir nu då?

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#7 Nu tänker jag på min häst… Vi har inget ansvar för foder inköpen mer än havre & betfor och dyl. Hur ska vi göra då med höet??

Faxlin
0

Om det inte är du som köper in höt utan den som har stallet så behöver du ju inte spara kvitton på höt. Det får de som har stallet och sköter inköpet ansvara för. Men du måste spara alla kvitton på det foder du köper själv. Och du måste också anmäla dig till jordbruksverket på blankett D5 som foderföretagare.
Fast var det inte du som hade en häst som hade stämpel i sitt pass att han inte får gå till livsmedel? Om det är så behöver du alltså inte anmäla dig som foderföretagare.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#11 Jo fast det är ju syrrans häst… Jag ska ju köpa mig en egen snart!Flört

Faxlin
0

Indikationer

Reumatiska och liknande smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett hos häst. Postoperativa ödem- och inflammationstillstånd hos häst.

Kontraindikationer

Hjärtinsufficiens. Lever- och njursjukdomar. Hematologiska sjukdomar.

Så står det om ditt läkemedel.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#13 Tack så mycket!:D Usch låter inte kul för lilla pojken att ha en massa sånt…

Faxlin
0

Var så lite så. Glad att jag kunde hjälpa till bara.

Audiatur et altera pars

lisette
0

detta är totalt VANSINNIGT! det stod om det i en hästfocus nyligen… spara kvitto på hö? vem sjutton brukar få kvitto på det om man inte får faktura???

Faxlin
0

exakt. Undrar hur många som köper hö som det inte lagts på skatter och moms på.. Har aldrig frågat min bonde, men lär väl göra det nu. *suck*

Audiatur et altera pars

lisette
0

allt för att de ska få in lite pengar…

Matilda
0

Men hur blir det då om man tex lånar häst över sommaren…måste man då spara kvittion på allt foderinköp och sedan ge till ägaren?

Faxlin
0

Jag vet inte, men ja jag antar det. Eller om du måste anmäla dig då, för just den tiden är det ju du som är foderföretagare liksom. hihi

Audiatur et altera pars

emsems
0

måste alltså en ensam själ som jag det? inte bara de som äger stallet?

Faxlin
0

#21 Nu vet jag inte hur det är i ditt fall. Men köper du något av maten till din häst själv?
Ja då måste även du anmäla dig som foderföretagare.

Så i princip är man ett stall där det finns en ägare med låt oss säga en häst, sedan har denna ägare tre inhysningshästar. Ägaren till stallet står för at köpa hem hö till alla hästarna och tar sedan ut det på eran stallhyra. Sedan köper hon det andra fodret till sin häst medans varje inhysning köper sitt eget foder till sina hästar. Ja då finns det fyra foderföretagare i detta stall.

Audiatur et altera pars

bebbe
0

hur ska ett kvitto på hö från egen vall se ut???

jag bara undrar,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

emsems
0

oj… undra om jag orkar hålla på med det där när det bara gäller extrafodret ( lite groov, lite soya och betfor… hm..) man behöver ju itne vara överambitiös

gejsa
0

Men var det verkligen kraftfodret också? Trodde att det bara var höet som man var tvungen att skriva om. Och har du bara en häst i stallet som inte ska gå till slakt (alltså som det står så i passet inte bara som du säger själv) och dom andra står det inget i. Så går din häst också med där. Någon i stallet som sköter inköp av hö måste då iaf meddela detta. Var ni köper in det och pris vet jag inte om det behövs ha med.

Dom skyller på att dom vill ha koll vart allt hö kommer ifrån. ifall sjukdomen som många hästar dog av förra året kommer tillbaka. Då vill dom kunna analysera detta.

Cattis
0

Jag har kryssat i alla mina pass, att ingen av dem skall gå till livsmedel. Så jag slipper… 

Så här står det på SJV's sida:

Vem är foderföretagare?

Du är foderföretagare om du bedriver en verksamhet där foder hanteras som ett led i produktionen av livsmedel. Alla som tillverkar, bearbetar, lagrar, transporterar eller distribuerar foder till livsmedelsproducerande djur är foderföretagare. Det innebär att du inte nödvändigtvis behöver hålla djur, det räcker att du producerar grödor som ska användas som foder, eller att du på annat sätt hanterar foder. Likaså är du som håller djur, utan att själv tillverka fodret, en foderföretagare. Även mellanhänder och tillverkare av foder till sällskapsdjur, och andra icke livsmedelsproducerande, djur är foderföretagare.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare.4.145934e108234077158000980.html

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Faxlin
0

gejsa det gäller även kraftfodret. Allt foder till hästarna gäller. Så det enda som gör att du inte behöver anmäla är att du har en stämpel i passet som säger att hästen ej ska användas som livsmedel.

Om du tar hö från egen vall ska du anmäla detta på en annan blankett, tror den hette D7 bebbe, men du kan ringa jordbruksverket så får du rätt blankett hemskickat till dig.
Då du anmäler dig den vägen behöver du inte utföra kvitton till dig själv, du står ju redan upptagen som foderföretagare med egen vall liksom.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#5 nej du har köttproducerande enheter, för alla har häst för köttets skullPenga munDet är väll ingen här som har häst som husdjurRäcka ut tungan

Är det någon som vet hur det är med halm, räknas det också som foderFundersam

Faxlin
0

Som jag fattat det så räknas halmen också dit.

Audiatur et altera pars

Linda
0

-Tror att halm räknas som avfall.

Kiara
0

Jag har löst det för min del, i passet ska man fylla i om hästen ska eller inte ska användas till livsmedel. Den dagen som myndigheterna kräver att jag ska lämna in kvitton/redovisning då fyller jag i, i samtliga pass att hästarna inte ska användas som livsmedel. Svårare är det inte för ett litet stall som mitt, så länge så får det vara. Mina hästar ska inte bli korv i alla fall så det är bara att tuta och köra som vanligtOskyldig

gejsa
0

Kiara tror nog att det är veterinären som ska fylla i det i passet. Ska inte heller låta mina hästar gå till korv. Men jag kan ju inte bestämma över mina inackorderingars hästar. Måste nog fråga dom om det.

Faxlin
0

Det står klart och tydligt att det är veterinären som skall fylla i dessa uppgifter, med stämpel så det är inget man kan fylla i själv. Men be din veterinär att göra det under årets första halvår så klarar du dig. Kommer de ut och kontrollerar får du böta om du ej kan redovisa upp dina inköp och det inte är ifyllt av veterinären.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det står företrädare för behörigmyndighet, veterinär eller organisation, så jag kan be kontrollanterna som är ute att fylla i och stämpla mitt passOskyldig

davidia
0

så stämplar dom i det på passet att dom inte ska bli mat ,så behöver man inte lämna kvitton på vad dom äter?

lisette
0

asså, varför i hela friden vill dom göra så här besvärliga saker?

Sessan
0

#35 Stämmer.

Jag lider inte av detta eftersom mina hästar aldrig kommer att gå till slakt. Kanske detta leder till att flera överväger att låta sina hästar få en trotjänaravlivning!

davidia
0

jag hade inte tänkt att skicka mina hästar på slakt.jag visste heller inte att det kunde fyllas i nånstans.

gejsa
0

Ja, myndigheterna biter ju i sin egen svans sas. Dom vill att vi ska slakta mer hästar i Sverige så det blir kött. Men gör dom så att vi ska få mer pappersarbete för fodret så väljer man ju hellre att skriva i passet att dom inte ska gå till slakt ju.

Kiara
0

Myndigheterna vill nog få in sin moms (inga hästar ska äta svart mat)

Men en fördel som jag ser med att ha en stämpel i mina hästars pass det är om man säljer dom och för billigt så är det krångligare med en enkel biljett till Italien. Jag ska nog ha en stämpel i hästarnas pass även fölensFundersam

gejsa
0

Tror inte att det har att göra med momsen så mycket. Då skulle man ju inte behöva skriva om foder som man köper på Granngården ju. Men en liten del kanske. Men å ena sidan så tror jag faktist att dom förlorar mer på det här sättet.

Kiara
0

Jag tror också det passen kan jag förstå, men att skriva ner varje tugga hästen äter, det känns lite "storebror ser dig" det är ju bra krångligt och bökigt. Men vem vet ens djur kanske blir krav godkända Fot i munnnen

gejsa
0

Ja, helt sjukt är det iaf. På bara några år har dom verkligen ställt till det för oss småstall som har några inackorderingar.

Mitt stall är ju godkänt för 10 hästar enl dom. Jag får ha 9 egna utan tillstånd. Men jag får bara ha 3 inackorderingar utan tillstånd. Sedan får man ju betala en summa varje år för att jag ska få ha detta tillstånd. Som ju eg inte är ett tillstånd.

Nu ska dom veta var jag köper foder och hur mycket. Snart vill dom väl veta hur många kg hästarna skiter varje dag. Skrikandes

Kiara
0

På 70-talet fans primalskrik hänger du med på ett gemensamt?SkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesFlört

Cattis
0

I mina pass (shettisar) kan jag själv kryssa i denna ruta. Jag behöver alltså ingen veterinärstämpel.

Lite fånigt egentligen. För kommer passet bort, kan jag ansöka om ett nytt då det inte är en originalhandling (den förvaras hos stambokföraren) och i det nya passet finns inte det jag kryssat i med. Så det är bara att byta ut passen isf?!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Matilda
0

Någon som kan sammanfatta allt detta till mig? Har både läst allt här och på jordbruksverkets hemsida, men de blir helt enkelt för mkt och för avancerad information för mig att ta in och få ut något mer enkelt av det Generad

PimTheGreat
0

men Skrikandes……….kommer aldrig reda ut detta ju….från vilket datum nu då måste jag ha kvitto på allt? 1/2????

Jag vet förresten en som inte ens bara har pass på sin sin häst….hur blir det med den personen??

Suck vilken jobbig regel…

Faxlin
0

Ja det är en jobbig lag. Och enligt den så måste alla anmäla sig så snart man tagit del av lagen och från och med det spara alla kvitton. Inte sjutton har jag mina tidigare kvitton sparade inte.
Och ja, jag har inte heller pass på alla mina än ju. *suck* Fast det är ju ingen ursäkt, bara en till lagöverträdelse att åka på. hmm, kul att vara hästägare börjar det inte bli med alla dessa lagar. Och alla nya lagar innebär fler besök från "storebror" som ska bekostas av oss hästägare.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, det är snart dags att sluta med hästar känner jag. Vet bara inte vart jag ska göra av med mina hästar. Det kommer snart inte finnas folk som vill köpa dom ju. Eftersom det är så krångliga regler hit och dit. Dom vill kunna se allt. Tycker att det är för jävligt för oss som sköter stall och gårdar. Dom sa ju själva att det var väldigt fint och välskött stall och hästar när dom var här sista gången. Ändå ska dom ha koll på allt. Herregud det är ju mitt stall. Det är ju jag som äger det. Och så länge inga djur far illa eller något så tycker jag att dom inte har ett dyft med det att göra faktist. Jag hade ju 6 inackorderingar förra vintern. Nu har jag 3 för att dom har bestämt det. Fy fan.Skrikandes

Faxlin
0

Nepp, riktigt less blir man. Om de gjorde förändringar för djurets bästa. Då säger jag inget om det. Men detta, detta är bara en massa storebrir ser dig.
Hmm, undrar om man kan skriva på protest lister. Fast det är klart mina ska inte bli mat så egentligen blir man inte drabbad men ändå. Bara det att de ska kontrollera en på det sättet.

Audiatur et altera pars

PimTheGreat
0

Vem ska man vända sig till om man vill få denna stämpeln? har inte heller tänkt att Pim ska ligga i nåt j***ra varuhus när han inte längre finns…… kan veterinären ge den?

Faxlin
0

Japp, enligt jordbruksverket är det veterinären som fixar detta.

Audiatur et altera pars

Matilda
0

#52 Så om man vill kan man be veterinäen om stämpeln och slippa allt detta, även om hästen inte fått någon medicin som gör att den inte får användas till mat?

Faxlin
0

Japp, exakt så är det.

Audiatur et altera pars

Matilda
0

Okej, men då är de ju ganska enkelt att slippa undan detta. Eller?

Faxlin
0

Visst är det så. Men det är själva prinicipen med storebrors symdromet som jag är emot. Och att de ska jaga oss små hästägare och små stall. *suck* det är som om de letar efter grejer att göra till lag som ska försvåra för oss att ha häst, eller åtminstone jävlas lite extra.

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

men jag skulle ju aldrig vela att min häst skulle bli mat när den dör..aaaaaldrig. totalt emot mina principer, hur kan man fixa det ?

Kiara
0

Jag pratade med min man om det i går och han ville ringa veterinären direkt, som han sa ingen ska få äta upp våra hästar. När hon kommer nästa gång så ska här stämplas…man behöver ju inte jäktaOskyldig

gejsa
0

Men då ska alla hästar i samma stall ha den stämpeln. Kommer det en endaste häst som inte har den så måste man anmäla om fodret.

jen
0

suck! jag betalar ju redan moms på allt krafftfoder ju……   men då måste man alltså spara varenda kvitto hädanefter???

jag ska nog fixa stämpel jag med, inte bara för denna sakens skull. Men jag vill inte heller skicka mina pållar som mat när den dagen kommer