Idag inriktade jag mig på markarbete i corallen. Det var så halt på alla ridvägar då gillar jag inte att ta ut hästarna för ridning. Har tränat lite på uppmärksamhet, lite linjobb mm.

Jag red på ridbanan idag. Jobbade mkt med mjukgörande övningar och tränade på ökningar/minskningar i traven. Gick rätt så bra, hästen var duktigt bara några ryttarfel här och där ;)

Själv hann jag faktiskt inte göra något med min pålle idag. Hovslagaren var uppe vid 11.00 och kollade om det var akut med ny skoning av annan hovslagare då han själv e sjukskriven, men det klarade sig så han kunde sko själv en kväll nästa vecka…. Sen ringde jobbet in mig i sista stund så mina planeringar gick i stöpet… vädret som varit SÅÅÅ skönt idag. Men vad gör man som arbetslös….suck

I dag red dottern och jag ut. Faktist skötte sig gobban väldigt bra. Blev rädd kanske 3-4 ggr men då mest för snövallar som var smutsiga. (såg väl ut som vildsvin kan jag tänka) *ler*
Vi prövade nya sadeln som vi ska ha till Fille min islänning. Men den kändes inte så skön att sitta i på fjordingen. Fast den ska passa till henne.
Nåja, efter detta sadlade Elin min dotter och jag på Fille och jag satt på honom en bit på vägen fram och tillbaka. Vi måste ha en grimma över tränset och sedan leder Elin honom. Han vägrar gå framåt när man sitter på.
Skulle ha tränat hård dressyr (haha, nä, inte speciellt hårt, men ändå) dressyr ialf.. Men jag fick inte upp ridhusdörren, för den var igenfrusen! Så jag fick ta en skrittrunda ut i skymningen..

Om ni sett mig och mitt stall skulle ni förstå vad jag gjort. jag och stallgång var täckta med häst hår, spott spott!! fy för den lede vad dom fäller nu.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Bebbe - Tell me about it.. Gorm fäller som en galning.. Är glad att Monstret är klippt.. Annars hade hon väl fällt ännu värre än gorm

Jag provade ett nytt bett idag. Vi red ut en liten runda och kollade hur han reagerade på bettet. Gjorde lite tempoväxlingar…
har ju halt häst så hon vilar, men ska rida den hästen jag vill kpa idag iaf.. tänkte träna lite infr kursen imorgon, och hoppa några små skutt..!

Jag hade tänkt att träna lite galopp i dag. Det är både min och hästens favoritsysselsättning, även om vi inte kommer ut på galoppbanorna, så kan vi i alla fall låtsas att vi gör det 
Idag ska jag nog köra galoppträning. Det behöver Gorm, hans muskler i ryggen bör stärkas.. Dessutom behövs mina muskler i rygg och ben också stärkas..

Jag svarar idag vad jag gjorde igår…
Vi värmde upp ordentligt med 2,5km skritt och gick sen in på ridbanan och började jobba i jog. När hon var ordentligt mjuk och följsam för skänklar och säte började vi galopp jobba. Vi tränade på att få till rena och fina fattningar och på att få ner tempot till riktigt långsam galopp på helt lång tygel. Vi fick tom till ett fint byte…men det kommer vi träna mer på längre fram. När hon sökte sig ner till fin form och galopperade mjukt och fint på lång tygel fick hon det beröm hon så väl förtjänade….vi avslutade för dagen och skrittade hem de 2,5km.
Totalt red vi 100 minuter.
Nasse är en väldigt härlig dam som verkligen är lättlard men som framförallt lyssnar och tar in det man ber om….ibland sker missförstånd men då är felet mitt och jag får prova en annan väg att få till det.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Ååh, jag skla försöka få mamma att stanna kvar och fota mig och gormis :)

45 Minuter med Astra i skogen..ska ut nu med ett par till.
-Trevlig häst helg!
Idag var jag och red finnen för första gången på över en månad. Skrittade bara men hur hon orkade bråka sen!
Jag tror hon dels tyckte att det var roligt att komma "ut" igen och dels för att det var lite o pirrigt att skilja sig från isisen när det var en tid sen.
Nåja, bara att fortsätta så blir hon sitt gamla jag igen.
Idag har jag inte gjort något mer än gått in i hagen o gett mina gottegrisar en spann morötter. Lugnt idag. Jäkligt halt överallt. Mina hjärtegryn är livrädda för is, så dom tyckte idén med morötter var bra.

I dag red vi ut igen Elin och jag. Jag tog Gobban och Elin tog Gejsa. I dag slog inte ens Gejsa bakut i galoppen. Otroligt fast vi galopperade så mycket i dag. Gobban skötte sig riktigt bra. Han blev rädd ett par ggr bara. Men grisarna har ändrat sin dagliga rutt just nu så vi har inte sett några nya spår av dom. En som vet lite om djuren sa att dom nog stannar kvar vid maten uppe i skogen nu pga att det är så mycket snö. Börjar väl vandra igen när snön smälter och då blir han livrädd igen.

idag har jag gått ut och gått en promenix med pållen, tvättat rent hennes sår och gett henne bedövning-oralpasta, gett henne pencilin och myst =)

var uppe i stallet i förmiddags och släppte ut 8 hästar själv med hjälp av nadja (hunden). mockade till tosan, för sista gången!

Varför mockar du för sista gången?

för att jag ska lämna tillbaks hästen till ägarna. jag ville köpa hästen för 5000, de ville ha 20,000. lite överprsi för en fyraårig travare som jag ville ha som ridhäst…
Idag har jag flyttat över alla stallets 7 hästar till det nya stallet..

idag tog jag spruta för första gången *stolt* det är alltid mamma som gjort det men i dag vågade jag! hähä… hästen ryckte till lite bara men det är nog för att hon är öm. hon har ju fått så många sprutor nu!

ooooooj hur vågade du? tänk om det funnits en vak någonstans?
Där vi red fanns inga spår utan det var orört där vi red. Vakar behövde man inte oroa sig för utan mera alla pilkhål. Men som sagt så red vi där det inte fans spår av någon. Några skidspår lyckades vi ändå demolera

vad härligt det låter…
idag red jag världens mysigaste dressyrpass på mitt sto. Ville aldrig sluta (men det ville hon efter en timme:)).Tränade tempoväxlingar i trav och galopp, från samlad till ökad. Sen lite skrittarbete med bakdelsvändningar och piruetter, sedan gjorde vi lite byten på långsidan och avslutade med förvänd galopp på liten volt. Gassenta gick som en klocka:D Det var så bra underlag på ridbanan för en gångs skull, annars brukar man bara sladda runt och kan inte göra något vettigt alls nu på vintern.

#22# ja, visst ja det glömde jag. Synd!

# 30 ja men så är det ju. jag får lägga pengarna på huset först och främst, sedan stallet och sedan leta häst…

Men det finns många fina hästar som är billiga också. Se på min Gobban honom fick jag ju gratis annars skulle han slaktas. Mycket jobb var det och är ibland fortfarande men det kan det vara värt ibland. *ler*

# 32 jupp, men jag vill inte ha en travare när jag väl köper häst. då ska det vara ngn form av kallblod. hoppas jag. för jag vet hur det är, stöter jag på en fin häst som jag faller för så kvittar det nog vilken ras det är…

Men det finns billiga sådana också. Tycker jag ser det så fort jag tittar på annonser. Men JAG ska inte ha flera. Ska försöka sälja ev 2 st tror jag i stället.

ja jag vet gejsa, det är ju det som är mitt stora problem! måste få ordning på huset och sedan stallet innan jag skaffar häst… hoppas bara jag klarar det..

Min gobban är inte någon travare. Han är efter Eminent. Halvblod/fullblod är han.
Jag trodde att du hade stallet klart. Har du den andra hästen som du har nu inackorderad?

nops, det är inte klart tyvärr. det är en hel del jobb. tosan är inackoderad nu, hon har varit det sedan betet. kostar mig minst 1200/månad. pengar som jag kan lägga på mitt stall…

Jo, det är inte roligt att betala för inackordering när man kan fixa stall hemma. Vi flyttade till den här gården när dottern min ville ha en häst att rida också. Då sa jag att vi inte hade råd att ha två hästar inackorderade. Nu har vi ju 10 boxar. hi hi

när vi började leta hus var det ett villkor att jag skulle kunna ha hästar hemma. nu har jag huset, marken och ett blivande stall.
hmmm, och istället har ni hästar inackoderade hos er… ;)

Ja, förra vintern hade vi 6 inackorderade. Lite jobbigt med alla olika människor. Men denna vinter bara 3 st. Det är mer lagom. Eftersom vi har 4 egna hästar själv.

ja jag kan tänka mig att det är jobbigt att ha folk rännandes hos sig… olika ovanor osv… usch.

Ja, en del kom tidigt och en del jävligt sent. En som stannade hur länge som helst i stallet. Dum som jag var hade jag satt dit en kaffebryggare och en micro. Så dom satt och drack kaffe i flera timmar och en del hade mat med mig. Det var ju eg inte meningen liksom. Att använda vår gård till sommarbostad.

*flinar* då får du nästan skylla dig själv! ;) tyvärr är det så att jag ibland inte är hemma förrän 6 tiden på kvällen, då fick jag upp till hästen direkt. det tyckte nog dom uppe istallet var jobbigt..

Varför tror du det? Det är väl en normal tid att komma till hästen om man jobbar heltid.

Jo, jag vet det. Gubben min var inte så glad åt det. Han gnällde och sa att han kände sig utittad när han ville pyssla med bilen eller så. Då satt dom där som på första parkett och glodde på honom. Så nu är både kaffebryggaren och micron borta. Finns bara stolar och bord vid stallet sommartid nu.

hehe, var han rädd han skulle göra fel??? ;)
nej det är bara en vibb jag har, hästarna kommer ut vid 10,30 och in vid 16-17. de fick ju mer eller mindre ta min häst varje dag..

Oj, så sent ut. Det var väldigt sent måste jag säga. Och tidigt in med. Mina går ute från 8.30 till ca 19-20 på kvällen. Förr var det intag kl 21 men efter att vildsvinen har kommit så blev det tidigare.

förra helgen när jag kom upp till stallet lite i ett så var hagarna tomma. det tycker jag är otroligt trist! en häst ska vara ute så länge som möjlig. jag tycker du har bra tider!
har du vindskydd till dom? har för mig att man måste ha det om hästarna går ute mer än 12 timmar?

Nej, jag har inget vindskydd. Behöver ju inte det heller eftersom det blir om jag tar in dom kl 20 endast 11½ timma ute.

hehe det är precis på håret! ;)

Japp, men ingen kan ju kolla det iaf. En timma eller en halvtimma vad gör det? dom har både mat och vatten i hagen. Ja, inte mat hela tiden men dom får ju både lunch och eftermiddagshö ute. Sedan vattnar jag med ljummet vatten i hinkar åt dom Ett jäkla bärande.

vad du är flitig… jobbar du inte?

Nej, jag är hemma.