Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 853 ggr
Hermelina
0

Betsla upp?

Jag har en häst som är väääldigt stark. Hon drar iväg men det är aldrig så illa att jag inte får stopp på henne. Men jag får ibland slita som en galning på hopptäningar osv kan jag lova.. Har precis köpt henne och hon har blivit riden på pessoabett ett tag tydligen. Nu rider jag henne bara på ett mellantjockt tredelat med fasta ringar samt ett annat lite tunnare tredelat med en liten (typ som en) kula på mittendelen. 

Jag vill i så stor mån som möjligt rida på bara tredelat men det kanske inte alltid är möjligt..? Jag vill ju få henne känslig även på tredelat.. Jag har funderat på något lite skarpare och har sett att flippanbett verkar ganska bra och inte så skarpa men tyvärr väldigt dyra.

Så har ni några tips på bett eller på något annat jag kan göra? Att rida övergångar och sådant hjälper i viss mån och ibland..

Elshira
1

Det enda och enligt mig bästa bettet till de som vill betsla upp är oledat pelhambett som man rider med två tyglar!

Då kan man både använda det som "vanligt" bett, men har ändå "nödstoppen" när den behövs.

Om hästen föredrar tredelat bett framför ett helt rakt oledat tränsbett så skulle jag föreslå pelham med liten/låg port då det ger lite tungfrihet som vissa hästar gillar (och andra ogillar).

Hakuna matata!

Birke
0

Min ena häst var stark, tung och svår att få stopp på. Bytte till betlöst - en ny häst:)

Elshira
0

#2 ja vissa hästar kan faktiskt vara betydligt kännsligare än man tror för bettlöst! Vissa hästar blir som de blir för att de i princip hatar bettet, och då kan bettlöst få dem till en ny häst!

Fungerar det inte att bara byta rakt av så kan man alltid prova att rida med "snällt kandar" ;) Dvs ett par tyglar til det bettlösa, och ett par tyglar til det vanliga bettet, och använda det som ett kandar, där det vanliga bettet agerar stång, och det bettlösa bridong.

Själv rider jag med repgrimma och det vanliga bettet, men vill man så kan man köpa en "akademisk kapson" eller "ridkapson" (samma sak), som man bara sätter på sitt vanliga träns. Om den hamnar lite långt ner kan man köpa ett huvudlag för trav (där nosgrimman sitter löst i sidostyckena), fungerar som det akademiska huvudlaget men är antagligen billigare och mindre "fancy" bara :)

Hakuna matata!

Rafflan
0

Prova andra typer av bett, hon kanske inte trivs på 3-delat?