foderskämt? eller är det bra?
Hej! Intresserad utav detta spillers foder, låter ju för bra! men vad tror ni? är det bara ett skämt för att locka köpare?
Min häst är mot det kraftiga hållet och jag skulle vilja ha mer uppbyggt på överlinjen men inget på magen. Är detta dåligt?
Om någon kanske kan kolla lite på värderna och hur mycket behövs för inverkan?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag vet att fler i den engelska utställnings-branchen använder detta foder, men deras hästar är ofta groteskt feta.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Hehe jag kan nog tänka mig det :P så du tror det inte är bra för kallblod? :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Hästen får inte en bra överlinje av ett foder, utan att rätt träning. Sen krävs det absolut rätt foder för att musklerna ska kunna byggas korrekt, men hästen kommer ju ändå bygga fel muskler om den rids fel.
Sen är det omöjligt att säga vilket foder som är bra för en häst utan att veta vad det innehåller och vad hästen behöver (övriga foderstaten). Jag skulle dock inte sätta till det där fodret på en redan fet häst, då det verkar ganska kraftigt. I ditt fall skulle jag börja med att se över det fodret hästen får nu så foderstaten är bra balanserad, för ska hästen bygga muskler är det en förutsättning att den är i bra hull och kondition. Sen får du koncentrera dig på att bygga rätt muskler vid träningen av hästen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag vet en som har det till sin ena häst som hon rider på. Det är ett litet nätt halvblod som inte är jätte tjockt. Cool varianten används på andra hästar i samma stall.
Jag har gett detta till min lille när han va väldigt tjock och bara fick lite i krubban för att de andra fick. Nu ratar han det i perioder, men han är inte längre lika tjock och får även musli. Jag har gett han både i stråform och i pelletsform. Han var mer förtjust i stråformen.
MVH
Sofie
#4 Vad innehåller det? Vad är det största innehållet i fodret?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det ska vara bra för hästar med fångtendens (minska risken om de behöver kraftfoder) och innehålla mer fibrer och mindre protein. Jag har haft både happy hoof och fibrer cubes. Kanske du även kan kolla på fibrer cubes. Jag har en shettis, och tyckte det verkade bra. Han har klarat sig bra med det fodret förutom grovfoder. Han har inte gått upp i vikt i alla fall förutom på betet.
Happy Hoof:
http://www.spillers-feeds.com/products/laminitis-feeds/happy-hoof/
Fibrer cubes:
http://www.spillers-feeds.com/products/laminitis-feeds/high-fibre-cubes/
MVH
Sofie
#3 . jo faktiskt! Hästen FÅR en bra överlinje av en rätt komponerad foderstat. Fodret ger muskelvolymen, träningen ger musklerna styrka och uthållighet.
#6 - det är lätt att gå på tillverkarnas marknadsföring. Jag förstår inte hur man kan marknadsföra det som ett fångfoder när flera av dess ingredienser är stärkelserika - något som man bör undvika till fånghästar…
Happy Hoof har vi också gett till en fånghäst. Men skulle inte säga att Spillers överlag är bra fångfoder. Alla påsarna har ju olika syften.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ett fångfoder med mindre protein, tänkt att hjälpa hästen att bygga en bra överlinje? Det låter mer än lite konstigt …
#7 Jo, till viss del kan jag tänka mig, om inte hästen rids fel samtidigt. Eller? Jag vet i alla fall hästar som går på samma foderstat, som är den ultimata för dem, där vissa har väldigt fin överlinje och andra har en hemskt - pga träningen av musklerna. De med dålig överlinje är såna som alldeles för lätt sänker ryggen, höjer huvudet och spänner underhalsen, dvs jobbar med underlinjen istället.
Absolut att det krävs en korrekt sammansatt foderstat för att de ska kunna få en snygg överlinje, men hur bra den än är hjälper ju knappast om det är musklerna i underlinjen som blir tränade.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 - saken är ju den att det inte ens är proteiner som utlöser fång, så att ge lågproteinfoder för att undvika fång är helt bakvänt…
#10 - Fast då pratar du om felaktig ridning och inte foder… Rätt foder ger en snygg häst och rätt ridning utvecklar det hela. Fel ridning kan ju förstöra vad som helst. Och fel ridning är när ridningen inte är anpassad efter hästens exteriöra förutsättningar…
Använde spillers i 2 månader på min häst och märkte ingen större skillnad. Därefter bytta jag till marshstall (stavningen?) och tyckte att jag märkte skillnad relativt snabbt.
Mitt problem med min häst va att han bara blev fet när han fick tex lucerna, och han behövde någgot extra för att hålla hullet. Ville ha något som hjälpte honom runda till sigf över ryggen (självklart tillsammans med träning då.)
#11: Jag VET det, det är därför jag påpekar att det låter konstigt.
Det står att det är ett foder som är för hästar med fångtendens - alltså inte hästar som har fång. Det är det som hoven i ena hörnet visar också, att det är specifikt framtaget för hästar med tendens till fång.
Min häst har hållt sig i bra form när han fått spillers foder.Hästen tränas ju så klart också, men han har inte gått upp i vikt lika mycket och han har musklat sig bra.
MVH
Sofie
#11 Jo, men eftersom en av frågorna var om hästen kan få en bra överlinje enbart av ett visst foder så ville jag påpeka att det är mycket som spelar in. Sen hjälper ju inte det där fodret heller om det innehåller annat än vad hästen behöver för att komplettera upp foderstaten. Därav att jag också ser det som konstigt att marknadsföra ett visst foder som att det ger hästen en bra överlinje, om du förstår vad jag menar? Jag försöker absolut inte säga emot dig, för jag är helt med på det du skrivit. 
#14 Fast hästar med fångtendens behöver också proteiner. Sen ser jag inte varför man skulle ge en häst med fångtendenser annat foder än en häst med utvecklad fång, har den tendenser till det ökar ju risken att den utvecklar det om den får "fel" foder.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Om du klickar på länkarna högre upp så kommer till en sida där det står vad fodret innehålle. Där står proteinhalterna med.
MVH
Sofie
#16 Jo, det har jag sett och jag tycker det är lågt, plus att energivärdet är högt, vilket känns väldigt fel till en fånghäst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#16 Beror inte det på grovfodret?
Som jag sagt innan, så har det funkat på min ponny. Han är kräsen med maten och ratar spillers just nu om han får det för ofta. Han får det + musli och pillar alltid ut spillers foder. Det blir ett uppehåll några veckor och sedan får han det tills det tar slut, kommer då gå över helt till musli. Han har musklat sig jätte fint när han gått på Spillers.
MVH
Sofie