Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6157 ggr
diskho
2011-11-13 18:39
0

COPD

Behöver bolla med någon hur jag ska göra. I fredags var jag inne på klinik för att kolla min ponny som hostar och snorar. Han fick diagnosen COPD (Kvickdrag). Den är ganska långt gången då han bukandas och piper även i vila. Vissa dagar kan han vara sig själv, pigg och glad, men andra dagar står han mest still och ser ledsen ut.

Fick Ventipulmin utskrivet om vi ville prova det, annars sa vet att jag kanske inte kan räkna med att han blir hur gammal som helst… Det konstiga är att han inte var så i somras, utan det har snabbt förvärrats nu på hösten. Han går på lösdrift och får i stort sett dammfritt hö, jag som är allergisk blir knappt snorig av det ens. Finns inte mycket att ändra på med andra ord. Det har gått så himla fort, men jag har hört att de ofta blir värre under vinterhalvåret? Jag har bara haft honom sedan februari så jag vet inte hur han är på vintern. Förra ägarna hade honom installad så jag vet inte hur stor koll på honom och hostan de hade. Själv har jag honom precis utanför fönstret så jag har ju hört hur han låter under hela dygnet.

Ponnyn i fråga är 18 år och har även en utläkt senskada som gör att han "bara" håller till skogsmulleridning. Han är pigg egentligen men på senaste tiden har han bara "försvunnit". Han är lite småsur och slö. Ser allmänt ledsen ut bara. Gör så ont i hjärtat på mig att se en sådan drastisk förändring…

Frågan är ju om det är värt att lägga ut pengar på behandling, eller om det nästan är mer "humant" att skicka honom till Trapalanda? Är jätteledsen just nu men jag måste ändå kunna tänka lite realistiskt… Vad hade ni gjort? Och hur effektivt är Ventipulmin?

AnnaLundin
2011-11-14 11:35
0

Ventipulmin Är effektivt och absolut värt att prova!

Här kommer en solskenshistoria.
För ett antal år sedan fick jag en förfrågan om att ha en häst installad hos mig i några veckor. Den fanns hos en fodervärd och den mådde förfärligt dåligt i sina luftvägar, som den haft problem med i många år. Ägaren skulle ta hem den och den skulle då stå hos mig medan fölrsäkringsbolagets kvarnar malde angående utdömning av hästen, som då medicinerades dagligen för att alls kunna andas, typ.

Sagt och gjort, hästen, då runt 20 år, parkerades i en box i mitt stall, på halm, severades torrt hö och vanlig havre. Och tro det eller ej, men trots egentligen ganska dåliga förutsättningar så blev hästen sypmtomfri! De två första veckorna hos mig fick hon medicin EN GÅNG…
Så i samråd med ägaren skramlade jag fram en ny fodervärd till hästen, som sen levde i ytterligare 10 år!! Hon medicinerades då och då när hon blev sämre, men användes till normal skogsmulleridning större delen av tiden.

Linnea
2011-11-14 14:36
0

Jag hade en travare förut som fick diagnosen COPD. Enbart ventipulmin hjälpte inte utan han fick även kortison för att symtomen skulle försvinna. Han blev dålig 3-4 gånger en vinter men har sen dess inte varit sjuk trots att han inte får medicin. Jag tror att en del veterinärer misstar sig och säger COPD (kronisk bronkit) när det egentligen är bronkit (alltså inte nån kronisk sjukdom). Kvickdrag är det först när man inte kan medicinera bort symtomen. Min häst bukandades när han var dålig men som sagt, det var en vinter det.

Skynda långsamt så går det fortare.

Sassenach
2011-11-14 14:58
0

Vi hade en gammal häst hemma som gick på Ventipulmin, han stora halvblodet behövde bara samma dos som en liten ponny varje dag. Levde många år på det viset. Vet ej dock ej om han diagnostiserades med samma som din häst.

Salander
2011-11-14 15:31
0

Har en islandshäst som fick kvickdrag i våras, har aldrig haft problem innan men åkte på en rejäl förkylning och kvickdraget kom som ett brev på posten… Hon fick ventipulmin men det hjälpte inte på henne, sedan köpte jag en örtblandning för luftävgar åt henne (tror jag tipsat en annan tjej om den i en tråd här på forumet) vilket hon svarade otroligt bra på. Hon får underhållsdos av det nu och håller sig "symtomfri" och fungerar som vanligt i ridningen, bra ork och har inte svårt med andningen. Kan märka av kvikdraget ibland när det är väderomslag, om luften ute är "tung", då får hon det lite jobbigt, men nu med örterna är det knappt märkbart. Hon får även nypon, bra för immunförsvaret.

När min va som sämst bukandades hon rejält och hostade och snorade, dock pep det aldrig i luftrören på henne, men lyssnade man vid näsborrarna så lät hon trång. Men idag märker man som sagt inte av det :)

diskho
2011-11-23 23:58
0

Tack för svaren!

Har funderat och funderat men inte kommit fram till någonting ännu. Jättejobbigt verkligen.

Dock har jag märkt att han varit nästan symptomfri under de dagar det varit kyligare och "torrare" i luften. Han kunde springa och ögonen lyste igen och när han suckade lät det "rent", annars rosslar han. Det är alltså den fuktiga hösten som är värst för honom. Är det kanske värt att prova en kur då? Kortison ville de inte lägga till p.g.a fångrisken.

AnnaLundin
2011-11-24 02:30
0

Ja, det är värt att prova en kur. Och om han är en kroniker, dvs att det kommer och går hela tiden, så be veterinären skriva ut så att du har ventipulmin hemma till honom, så att du kan  medicinera honom direkt när han får symptom.

Ventipulminet är luftrörsvidgande och underlättar alltså hans andning.

Att det varierar med vädret är en klassiker… Fast den jag nämnde ovan mådde som bäst när det var fuktigt väder, men det kan ju variera det också!

lycka till!

niare
2011-11-24 15:53
0

en häst i vårat stall fick tyvärr avlivas pga av det. hon blev sämre när det blev installning även om vi hade kallstall och lika luftigt som ett utestall, gjorde allt som man skulle göra och hon fick ventipulim men det hjälpte inte alls. inte min häst dock.

känner 3 hästar här omkring som fått avlivas pga av det. i olika stall dock så inte på samma ställe.