Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 714 ggr
Moalinn
0

stressar upp sig

hej!

i söndag så red jag en travare, (ni som läst min andra tråd så kanske ni förstår att jag äntligen tagit tag i ridningen igen!) och min ena kompis var med mig och fotograferade och lite sånt. Jag skulle galoppera, det va typ 3e gången jag gjorde det och stolt var jag för jag fick en ganska lugn galopp utan den där slängtraven före och efter. Men sen, på vägen hem så stressade hon något så otroligt så hon ville inte stå still (va ju tvungen att vänta in kompisen) men inte gå fram heller utan bara backade eller så började hon stegra (öh, lyfte på frambenen iallafall). Sen så började hon gå lite lugnare och jag hoppade av, hon var svettig som aldrig förr och hon ville verkligen inte gå bakom mig eller bredvid mig utan gick alltid med huvudet framför mig.

Vad kan man göra åt en sån häst? en som stressar upp sig efter en liten galopp liksom? Har inte varit med om det innan (förutom på en shetlandsponny, men det är lite skillnad) och vet inte alls vad jag ska göra i en sån situation. Hon ville bara fortsätta trava, eller backa om jag sa till henne att stå till.

behöver lite tips! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto