Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2037 ggr
diskho
0

Hur mycket får man ut?

Nu kommer det här att låta väldigt känslokallt, men jag orkar inte dra upp hela historien.

Jag är lite dålig på försäkringsgrejer och så, och frågan är hur mycket man får ut när hästen blir utdömd om den är försäkrad i 6800 kr i liv och 50'000 i vet? Är det 6800 eller det senare? Eller beror det på? Och triangelmärkning, får man ut samma belopp då? Har letat och letat på bolagets hemsida men hittar ingenting.

Har nämligen en ponny som fått prognosen "tveksam framtid" p.g.a kvickdrag och självklart vill jag ha kvar honom, men man måste ändå vara lite realistisk. Det är helt upp till mig om jag vill döma ut, veterinären säger att man kan prova behandling men att jag inte ska ha för höga förhoppningar. Grejen är den att behandlingen är väldigt dyr och det är inte säkert att det funkar. Det är så himla jobbigt, måste tänka på vad som är bäst för både mig och framför allt hästen…

Alex
0

Det är livförsäkringen du får ut om hästen blir utdömd. Veterinärvård är den maximala summan du kan få ersatt vid just veterinärvård. Vid triangelmärkning får du inte ut riktigt allt, men där tror jag det skiljer sig lite mellan olika bolag hur mycket du får. Det säkraste är väl att ringa ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bell
0

Livförsäkringsbeloppet på 6800:- är det du får ut vid utdömning/avlivning. Normalt brukar triangelmärkningen ligga på 80% av livförsäkringsbeloppet, men vet inte om det stämmer på så lågt livvärde.

Vilket bolag har du?