Ringorm
Hej
har tidigare skrivit ett inlägg om min häst som kliat kala fläckar, det hjälpte inte att avmaska henne och vi kunde inte hitta några löss… Så igår fick veterinären komma och ta sig en titt. Han hade väldigt svårt att hitta vad det är(och han är väldigt duktig!!) Han letade med en super tät kam och hittade inte heller löss. Själva hårbotten på henne är fin. De ända han kunde tänka sig var ringorm, fast egentligen brukar dom inte klia sig då men alla hästar är ju olika.
Igår började jag behandla henne med medlet han skrev ut och ska göra det 3 gånger till. Nu har jag lite frågor ang ringorm. Nån som har haft det i stallet? Vad har ni behandlat med och hjälpte det bra? Stämmer det att dom bara kan få ringorm en gång? Jag har förstått att det är väldigt smittsamt men hur lång tid tar det innan jag och den andra hästen i stallet får det? Eller finns det en chans att vi inte får det?
Nu är vi ju inte 100% säkra på om det är ringorm så hjälper inte behandligen får vi ta prover…
Jag fick själv ringorm från en kompis som fått det av hästarna i stallet :) Det är väääääldigt smittsamt! Läkaren sa till mig att det smittar via luften så man behöver inte ha direkt kontakt för att bli smittad. Tror att stallet fick stå i karantän ett tag. Alla i min kompis familj fick ringorm, människor, hundar och katterna.
Det är ju inte farligt men det är ju tråkigt att ha :)
På ena ridskolan jag red på hade dom ringorm flera vintrar i rad. Vad jag vet hade samma hästar det flera gånger. Använd inte samma borstar, ta inte i den smittade hästen och sedan på den andra hästen. Tvätta händerna. För mig var det jobbigt att vara på ridskolan då jag hade privathäst att ta hand om också. Är du i flera stall så ha olika skor, kläder, vantar, hjälm m.m. Jag klarade mig och likaså privathäst och mina egna husdjur (hundar, marsvin).
MVH
Sofie