Vad skulle ni ge?
Hoppas jag kan få lite hjälp av er!
Jag köpte min häst som 2 åring för 30.000kr, han är född 2005. Connemara, valack, mätt till 152cm i somras.
Har påbörjat inkörning utav honom och han har uppfört sig exemplariskt när vi hållit på. Vi har deltagit i klubbtävling och CR i LC:1 och LB:1, på senaste tiden legat stadigt över 60%(generös domare iofs). Han är sparsamt hoppad, pga att jag är lite osäker, men han tycker att det är kul. Han är en klippa att hålla på med på marken, lastas utan problem, hovslagaren fungerar fint och är nyfiken på det mesta.
Nu vill jag försäkra upp honom, då han fortfarande är försäkrad för 30.000kr. Men är lite osäker på vad marknadsvärdet skulle vara, vad skulle ni ge för den hästen jag beskrivit?
Tack på förhand!

40.000 kr

Puttar upp för att se om det är några fler som tänker sig svara.
Spelar marknadsvärdet någon roll? Kan man inte välja ett belopp som passar ens ekonomi och så får man betala premie därefter?

#3 Kan kan man väl. För mig är han ju ovärderlig. Men jag vill ha en realistisk summa, med ett litet påslag för det han kommer utvecklas under de kommande kanske två åren.
Men vad skulle ni ge?
40-45000
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag tycker det känns onödigt att försäkra upp 10.000 extra. Och på dagens marknad är han nog inte värd mer än 40. Då utgår jag från mitt egna sto hlb, född 06 och 1.65 med ok stam. Hon har gjort en godkänd start i dressyr lokalt och hoppat en felfri runda 90 cm lokalt. Hoppar stadigt banor på 1 meter och enstaka hinder 1.10. Samt att hon varit på tillridning 3 mån och jag värderar henne till 60.000 kr. Spar pengar istället för att ge allt till försäkringsbolaget är mitt råd.
Försäkrings premiern blir ju bara dyrare om man försäkrar upp hästen väl? Det har väl inget med veterinär kostnader att göra bara att man får ut de pengarna om hästen dör?
Förklara om jag har fel :)