Bitless bridle - en risk att tänka på
Ni vet de här bettlösa tränsen med remmar som löper runt hästens ansikte? De ska ju vara väldigt naturliga och sunda. Jag har alltid varit lite skeptisk, och nu har jag fått lite vatten på min kvarn.
Vad händer när man tar i tygeln och remmarna pressas åt? Man tryker in kinderna mot tänderna och stänger munnen samtidigt. Även med mjuka tygeltag trycks kinderna in - vilket lätt kan ge stora sår på hästens kinder.
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/376978_318960048130936_288014917892116_1497561_1581848189_n.jpg <-- en bild från facebook, om jag förstod det rätt är det en veterinär som fotat.
Samma skador kan uppkomma av vanliga nosgrimmor, speciellt fodrade sådana. De enda som inte riskerar denna typen av skada är remonten. Riktigt lösa nosremma bör ju inte trycka in kinderna heller.
Bettlösa som sitter över lanerna är inte särskilt riskfyllda (därför är det inte nödvändigtvis snällt att lägga dem högre upp för att de är mildare där). Mekaniska hackamore har liknande effekt - de tightas och drar igen munnen.
Vad vill jag då med detta inlägget?
- Ta bort onödiga nosremma och frestas inte att spänna dem hårt om du har någon - två fingrar på högkant över nosryggen.
- Fundera på funktionen i din utrustning - remont kanske är fult, men kan det vara värt det?
- Om du vill rida bettlöst - se till att du förstår hur de fungerar och hur de inverkar. Spänn inte för hårt eller för löst. Sätt de inte högre upp än nödvändigt.
- Fundera på om bettlöst verkligen är ett mildare alternativ för din häst.
- Se till att tänderna är bra och att häste får mycket att tugga på.
- Och självklart - hantera både bett och bettlöst varsamt, se till att det passar, kontrollera hästens mun regelbundet och gör ingenting ''bara för att det alltid varit så'' eller för att det låter bra, utan att tänka igenom det själv.
Alla vill marknadsföra sina produkter och skriver oftast väldigt övertygande om dessa, vissa drar gärna på skuldkänslor hos djurägaren. Se igenom det. Inom allt finns det både bra och dåliga sidor, det gäller att överväga dem, se sin häst och fatta ett beslut efter vad man tror är bäst. Det finns säkert fördelar med bitless bridle, många trivs ju väldigt bra med dem. Men nackdelarna kan vara svårare att se. Detsamma gäller självklart även mina personliga favoriter ridkapson och muserola, där risken är att de glider för långt ner och blir onödigt skarpa. Även bett påverkar hästen på fler sätt än man först tänker sig, trots det väljer jag bett (dessutom stångbett eftersom Crow trivs med den indirekta inverkan av dem) för att det fungerar för oss, jag hittar inga sår eller tecken på att han har ont av det. Som sagt, fördelar och nackdelar. Det viktiga är att man funderar igenom besluten och försöker se det från alla håll.
Så tänk efter oavsett vad du väljer, lyssna på hästen och ha ett öppet sinne.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Oj, vilka sår
♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥
Union J and Jedward
Det handlar väl framför allt om att ta hästen till en duktig och utbildad hästtandläkare och se till så att hästen inte har några vassa kanter som kan skava. Har man nosgrimma eller bettlöst som sitter över tänderna när dom är vassa gör dom skada.
Är tänderna som de ska så är chansen för skador på kinderna inte alls lika stor.
#2 Även med välskötta tänder kan det lätt bli sår- kinden trycks inte bara mot tänderna utan när hästen gapar lite (och de springer förhoppningsvis inte runt med låsta käkar och biter ihop) så trycks kinden in mellan tänderna inte bara emot. Det är inte skavsår - det är bitsår.
Självklart ska man kolla tänderna regelbundet, sen ska hästen ha lite vassa kanter eftersom det hjälper sönderdelningen. Inga hakar naturligtvis eller stora åsar, men kanterna ska inte vara helt jämna och runda heller.
Har ut tandläkare vart år till våra, men aldrig behövt raspa. De tuggar ner det med höet. Men kolla ska man. Det skrev jag ju även i första inlägget.
Tycker ändå inte att det är fel att fråga sig vad man har på sin häst, varför och hur det inverkar.
#3 Jag vet att det finns flera på detta forumet som ger solrosfrön, har kommit upp "förslag" om detta förr med.
Solrosolja ger många till hästarna i kraftfodret eller på höt, men om de inte gillar kladdigt hö och itne får något kraftfoder så är solrosfrön ett bra alternativ. Enda skillnaden är att du får med bra mineraler och spårämnen! Och hästarna tycker ju dessutom det är gott! :)
Hakuna matata!
Är Bitless bridle den där som säljs på hööks?
För den ligger emot kinden högre upp än var såren på bilden är…
Så skulle såren kommit pga att den trycket på kinden för såren ha settat längre bak. Eller så är det ett fel anpassar Bitless bridle. Och alla fel anpassde bett/bettlösa ger skador på munen.
Edit på #5, hamnade på något vis i fel tråd… Hm… :P
Ja själv undviker jag allt detta genom att rida med vanligt träns utan nosgrimma eller repgrimma, som sitter löst runt nosen ^^
Hakuna matata!
#6 Hästen på bilden har fått skadorna av ett vanligt mekaniskt hackamore (ponnyhack har jag för mig). Men som du säger så ger bitless bridle samma tryck - bara högre upp. Och tänderna är ju lika vassa där och kinderna lika mjuka. Så det blir lika lätt samma typ av skada. Bilden är heller inget bevis mot något, utan där för att visa och illustrera hur det kan se ut.
Nu är detta inte en kampanj mot bitless bridle (även om just jag är skeptisk mot det) eller för bett, eller något sånt. Det är en kampanj för tänkande. Och för att alla ryttare ska se att remmar runt nosen kan ganska lätt ge skador i munnen fast att de ligger utanpå, något man ofta märker i diverse trådar om bettlöst där det väldigt sällan kommer upp något om dessa skador men väldigt ofta hur hemska bett är och vilka skador de kan ge. Ska man ta upp skaderisk måste man ju ta från bägge sidor.
Allt har bra och dåliga egenskaper, och så länge man själv tänker efter och väljer efter de sidorna, så har man en större chans att välja rätt till sin häst. Det är det jag vill, att man oavsett vad man väljer, gör ett aktivt val och ser bortom produkternas säljar argument.
#8 då borde det ju bli samma sak när man rider i grimma och repgrimma ?
#9 Om du rider med grimma, och framför allt repgrimma (med båda tyglarna mitt under hakan) så kommer det mesta trycket ligga över nosryggen. Skillnaden på bitles bridle/hackamore är ju att de trycker lika mycket runt om, medan något som sitter löst och utan hävstång kommer trycka mer framifrån. Detta förutsatt att man itne tar mycket ledande tygeltag då som gör sidokraften större.
Däremot tror jag nog att om man longerar mycket och har en "dragkamp" med hästen så kommer det största trycket givetvis hamna på sidan, vid tänderna. Fast å andra sidan så lär inte ett bett vara mycket bättre då heller.
Behöver hästen mortioneras brukar jag faktiskt bara släppa den lös och busa i paddocken, behöver den arbeta tömmkör jag, vill man longera så kan man göra det med en ring runt kalsen, eller helt lös om hästen är lyhörd. Jag kan longera de flesta av mina hästar helt löst, men att longera med grimma/kapson/träns och slak lina (som det borde vara) skadar ju inte det heller.
Hakuna matata!
Vi har ett bitless, ett sånt som de säljer på Hööks och vi är väldigt nöjda med det - det är tydligare för hästen hur den ska följa tygeln.
Den korslagda remmen går över ganaschen och ut i nosgrimmans ring på andra sidan. Det tryck som blir när man tar i tygeln blir därför ett indirekt tryck över tänderna på motsatta sidan - precis som det blir av vilken rem som helst som sitter runt nosen, oavsett det är grimma, repgrimma, eller nosgrimma! Hur många har inte tagit tag i grimmans "nosrem" och vänt hästens huvud mot sig? Ett tygeltag i bitless funkar ju typ så (förutom trycket i nacken, men det är ju inte det som är på tapeten här)!
Jag tycker att det är tråkigt att du hänger ut just bitless eftersom det inte är varken mer eller mindre skadligt än vilken nosgrimma som helst som sitter över kindtänderna!
Självklart ska ALL utrustning som vi sätter på våra hästar justeras och anpassas så att de sitter korrekt och självklart ska vi sträva efter att alla hjälper ska vara så små som möjligt.
Vår pålle är mycket mer lyhörd i sitt bitless - när vi köpte honom var han nog van vid en hård hand; ibland bet han tag i bettet och bara sprang :s och en annan pålle som vi hade tidigare var också lite "stum" i munnen. På honom hette antagligen lösningen Hårt Spänd Nosgrimma, för när vi tog honom till tandläkaren fanns märken efter gamla sår efter just nosgrimman :(
Själv tycker jag att hackamore är läskigt, det finns exempel på hästar som fått näsbenet avbrutet av dem, men då har det ju inte suttit och använts korrekt.
#11 För det första hänger jag inte ut just bitless och säger att det är av ondo, bara att man ska tänka sig för när det gäller allt. Däremot ger speciellt bitless, hack och fodrade nosgrimmor större risk för dessa skadorna - något som är värt att vara uppmärksam på och kolla hästens mun för eftersom det inte syns om man inte letar efter det.
Sen säger du själv att det blir tryck på andra sidans tandrad - precis! Det trycker kinden mot tänderna i varje litet tygeltag (speciellt om man rider med kontakt/stöd öht) under hela ridpasset. Det går inte att jämföra med att en enstaka gång ta tag i grimman - men det är fullt jämförbart med att rida i ett sidepull som sitter för högt eller att ha en spänd fodrad nosgrimma. (fodret trycker mer i en halvspänd fodrad nosgrimma, en halvspänd enkel nosgrimma trycker inte lika mycket).
Att jag nämner bitless och hack mer än bara nosgrimmor är just för att många väljer bettlöst för att vara snäll - men tänker inte alls på riskerna och de negativa effekterna av dem trots att de tänker väldigt mycket på allt negativt med bett. Och just dessa skador syns inte om man inte tittar efter. De nämns dessutom betydligt oftare när man talar om nosgrimmor till bett än när man talar om bettlöst - trots att nosremmarna vid bettlöst påverkar och inverkar mer och ''ostadigare'' än en nosrem som ligger statiskt utan att förmedla signaler till hästen via tyglarna. Ändå har jag faktiskt nämnt både nosremmar i allmänhet, hack och sidepull i texten - att du väljer att fokusera enbart på kommentarerna av bitless är upp till dig.
Enligt min åsikt ska bettlösa varianter sitta i samma höjd som bett - dvs över lanerna där det inte finns tänder. Det blir något "skarpare" än att ha dem högre upp - men minskar obehaget av trycket. Med mindre hjälper gör skärpan ingenting. Ett bitless bridle har pga remanordningen tryck över kindtänderna oavsett var nosremmen sitter - det är problemet som jag ser det (+ att det stänger munnen vid tygeltag = ökar klämrisk). Men som jag skrev finns även fördelar, liksom det finns med allt annat.
Även repgrimma trycker mot kinderna, men inte alls i den utsträckningen - om tyglarna är fästa undertill. Den kan man sätta lite högre upp.
Hack ska även de sitta ganska långt ner för de har samma effekt att snöra ihop munnen som bitless. Sen är hack ett stångbett och ska liksom alla stångbett eligt min mening ridas på lös tygel och när hästen är skolad nog att lyda stång. Annars är sidepull ett vettigare alternativ för böjning och ställning om man vill ha bettlöst.
Men som sagt - jag vill baa att man ska tänka igenom sina val. Det är helt ok för mig att du väljer bitless så länge du tänker efter varför och har koll på skadorna som kan uppstå, och nackdelarna med just det valet. Vet man vad man ska titta efter kan man upptäcka problemen i tid, och vet man om riskerna kan man ofta undvika dem.
Jag håller inte med dig, nej, utom i det du skriver om att man ska vara försiktig med nosgrimmor ;D
Men att jag fokuserar på bitless beror nog på de två första styckena i ditt första inlägg + bilden som du hänvisar till i dem (och som jag inte kan se - gör inget iofs, jag behöver inte se för att förstå). Det är inte förrän i #8 som du skriver att bilden INTE har med bitless att göra!
Så - hur kunde du pga DEN bilden få "vatten på din kvarn" att just bitless är skadliga?
Enligt MIN mening - och vi använder som sagt bitless - så "stänger" inte det munnen på hästen vid VARJE tygeltag. Den effekten kan man väl ffa få vid förhållningar och eftersom de korslagda remmarna inte glider jättelätt så ska man nog inte rida öht om man måste ta SÅ hårt…
Rider man med repgrimma så krävs enligt min uppfattning mindre kraft för att få ett tryck över tänderna vid förhållaningar - eftersom draget kommer från en punkt under hakan och repet viker sig lättare än lädret i bitlessen… Vid "sidförande" tygel så blir det som jag förstår samma tryck på motstående kind…
Men jag måste nog kolla i kväll - det är dotterns häst som har bitless, min har ett sådant där förkastligt vadderat sidepull ;D - jag tror nog att det faktiskt sitter över lanerna. Som sagt har vi haft en häst som hade sådana sår från en vanlig hög nosgrimma när vi köpte honom, så vi är "sjåpigt" noga med huvudlagen (och tandläkaren har ju inte haft några som helst anmärkningar, vare sig på huvudlag/bett eller inne i munnen - inte på någon av våra f.ö. förutom just "gamla" skador) men det skadar inte att kolla igen!
Vilket leder mig in på en annan sak; du skriver att du "har ut tandläkare". Jag anser nog liksom #2 som skriver "ta hästen till" att det är just vad man ska göra! På klinik har tandläkaren möjlighet att sedera, använda små slipmaskiner osv. Jag skulle ALDRIG tillåta någon att sätta en manuell rasp i munnen på Min Häst! Vår tandläkare är jätteduktig, hon är även veterinär och det gör att jag känner mig trygg OM något skulle hända (jag vet en häst som skadades svårt i munnen, antagligen hade hon ryckt till och raspen kom åt något blodkärl). Det går aldrig att SE tillräckligt långt in i munnen utifrån, men med en kamera och datorn så kan hon kika allra längst in och hon skriver ut en bild (antagligen en sådan som du länkar till) som man får med sig - det är lite kul ;D
#13 Du behöver inte hålla med, men bra att du kollar munnen ändå :)
Vi tar ut veterinär med tandläkar inriktning, hon sederar hästarna vid behov (våra är inte jättevana att resa även om de är relativt lättlastade) - i lugn hemma miljö och har ficklampor m.m. Som sagt har hon inte behövt raspa något på våra hästar. Tittar med lampan och känner efter längs tandraderna.
Det hon har gjort är att ha plockat bort två vargtänder på min häst. Annars har de bägge bra bett och stor tillång (fri) på grovfoder så de tuggar ner tänderna tillräckligt.
Hade varit kul med bild men litar på vår tandläkare ändå.
#14 det är viktigt att kolla tänderna oavsett bett, nosgrimma och hur mycket grovfoder hästen får.
Så förstår inte trådens syfte, trodde det var ang bitless, men det var det inte, utan tråder handlar om att rider man med bitless eller annat bettlöst måste man kolla tänderna?
Kolla tänderna ska man ju göra ca 1 gånger var eller vart annat år? (hur ofta beror på folks egna åsikt)
#15 Tråden handlar omatt man ska tänka efter vad det finns för risker, ev. skador oavsett vad man väljer. Att ÄVEN bettlöst kan ge skador inne i munnen - för många tänker inte på det eftersom man inte har nåt i munnen.
Bitless och hack har större risk att ge såna skador än sidepull pga hur de fungerar, men även sidepull och vanliga nosgrimmor kan ge såna skador då främst om de sitter fel eller för tight.
Sen är det inte bara tänderna som ska kollas utan framförallt kinderna, när/om man nu väljer att rida med någon form av nosrem. Tänderna blir ju inte förändrade för att man rider med en nosrem, men kinderna kan få sår. ÄVEN med bra tänder.
Jag kände att just detta (bitless bridle, bettlöst) var ett utmärkt exempel just för att man väldigt sällan hör om riskerna med just dessa däremot finns det ofta starka förespråkare som bara nämner hur bra de är (och ev. hur dåliga bett är). Det är en tråd som är tänkt som en tankeväckare - även om man bara hör bra saker om något så bör man tänka efter och själv vara uppmärksam på vad som kan gå fel, själv leta efter risker så att man kan förebygga dem. Det gäller ju allt från kosttillskott till sadlar till bett till täcken till träning, men här var ett bra exempel tyckte jag. Man hör ibland om risken med nosgrimmor och att man ska byta där, men sällan om risken med bettlösa och jag har nog aldrig hört något om att vara uppmärsam på dessa skadorna med hack eller bitless trots att risken är större med just dessa två varianter.
Det är alltså inte för att avskräcka någon utan för att man ska tänka efter och göra medvetna val. Har man ett bettlöst kanske man kan kolla kinderna själv lite försiktigt. 1-2 år är ganska länge att gå med dessa såren för en häst (mellan tandläkarbesök) - de kan uppkomma på bara ett par ridpass om man nu råkar ha utrustning som inte funkar med just den hästen. (kan ju vara att hästen är lite mer aktiv med munnen, som min, eller av någon annan anledning får sår trots att allt sitter som det är tänkt och grannhästen inte fått sår av samma grejjer)
Är det så fel av mig att påpeka om denna risken? Jag dömer ingen, jag säger inte att det är fel att använda, jag säger bara - var medveten om risken så att du kan upptäcka och förebygga.
#16 du säger alltså tand koll regelbundet, vilket alla ändå bör göra?
När man kollar och ev fixar i en häst mun så ser man även kinderna. Och om det är ev sår, ärrvävnad eller andra konstigheter där.
Så jag förstår att du vill framföra att bett och bettlöst, inget är bättre än det andra, men du får det att låta som om bett utan nosgrimma är bättre än bettlöst vilket är fel ;)
#17 Nej, jag säger fortfarande munkoll regelbundet (inte vart år utan att man kollar själv var och varannan ridtur, speciellt om man testar ny utrustning, precis som man ska kolla ryggen efter ömma punkter och torra fläckar när man ridit. Stor skillnad jämfört med att ta ut tandläkare en gång om året och inte alls samma sak - även om man självklart ska göra det också) speciellt om man har någon sorts nosrem. Och Att man själv ska vara uppmärksam.
Du väljer ju verkligen att tolka det precis hur du vill Rafflan. Jag har förklarat vad jag menar flera gånger nu och om du fortfarande inte fattat så är det utom min förmåga att förmedla mina avsikter med dig och jag tänker inte försöka mer.
JAG anser inte att bettlöst automatiskt är bättre än bett utan nosgrimma, utan att bett är fuktionellt, bra och ofta - men inte alltid - ett bättre val. Din åsikt om vad som är fel får stå för dig. Men det är fortfarande inte vad tråden handlar om, den handlar fortfarande om att man ska vara medveten och tänka efter oavsett vad an väljer, att inte blint köpa säljargumenten utan att ha satt sig in i hur saker och ting inverkar och om det är rätt för just dig och din häst, samt att när man testar bör an vara uppmärksam och kolla extra noga - även inne i munnen oavsett om tränset har bett eller inte har nåt i munnen.
Skit samma allihopa.
Kolla INTE era hästar i munnen mer än vartannat år. Sätt er INTE in i hur er utrustning fungerar. Det finns inga som helst skaderisker med bettlöst av någon form, det är BARA bett som kan skada hästen.
Självklart har ALLA full koll på varenda millimeter av sin häst och kollar kinderna och tunga, laner m.m. dagligen även om de inte har något i munnen och trots att det aldrig pratas om några skaderisker där, FÖRLÅT mig så hemskt mycket att jag påtalade en risk som varenda jäkel har koll på och som för övrigt måste vara helt påhittad eftersom det enbart är bett som har några som HELST dåliga sidor, och alla bett är för övrigt onda! För det var ju verkligen bara bett vs bettlöst tråden handlade om och inget annat… '
**Förkastligt av mig att dela med mig av detta.
**
Fattar inte att jag över huvud taget skriver i forum längre, allt jag försöker säga ska ju vändas på och missuppfattas och om det nån gång inte missuppfattas så är jag dum i huvet ändå.
Ha det gott, jag har fått nog. Kolla era hästar om ni vill, eller skit i det, jag bryr mig ärligt talat inte.
Känns som jag sitter i andra änden av "Teletastics" kundservice och får höra "är du säker på att du behöver internet, för internet behöver fan inte dig!" Nej, det gör nog inte det. Finns inget jag har att komma med över huvud taget som är värt nåt.
Ta gärna bort tråden, den gör ju bara folk upprörda och påhoppade och det finns ingen som helst mening med nåt i den.
#19 Lugna ner dig lite…
Jag kollar själv min häst i munen regelbundet, speciellt sommaren då han lätt blir torr i mungiporna och då jag rider honom ibland på hackamore är jag väl införståd i hur man riskerar att trycka in kinderna. Jag rider på långa tyglar och kravlöst när jag rider på hackamore.
Jag rider även på bett, rakt och 3-delat då det är dem han trivs bäst på, jag anser att variation är bäst för hästen. Variera även mellan engelsk nosgrimma och ingen nosgrimma.
Nu har du fått ett sånt svar du vill ha?
Och jag HOPPAS verkligen att alla på detta forum är funtade nog att läsa på själv om utrustning dem tänker ha på som häst, även om deras elit dressyr ryttare tipsat dem så läser dem själva. Sen vet jag att många utanför forumet inte är helt funtade, men dem kan vi ändå inte nå till den här vägen tyvärr :/
bara för att inte alla säger "ja du har rätt" "eller det där har jag aldrig tänkt på" betyder det inte att vi inte kommer göra det eller kanske redan gör det?
#19 Ha ha - du behöver inte sluta skriva, bara börja tänka på hur det du skriver kan uppfattas. Det är faktiskt så att det inte spelar någon roll vad du menar om du inte kan förmedla det…
Tex rubriken - "Bitless bridle en risk att tänka på + texten att du alltid varit skeptisk till det och nu fått vatten på din kvarn pga en bild av en häst med kindskador… Samma skador kan uppstå av vanliga nosgrimmor… Bettlösa som sitter över lanerna är inte särskilt riskfyllda… Mekaniska hackamore har liknande effekt…"
Ja, du HUR kan någon (jag) uppfatta det som att du främst är negativ mot just bitless och undgå att fatta att du EGENTLIGEN menar att alla sorters nosremmar är potentiella skaderisker och att inte bara bett kan ge munskador?
#11: För det första hänger jag inte ut just bitless och säger att det är av ondo…
Jo, det är ju just det du gör när du formulerar dig som ovan!
Vet du, jag tycker det är ganska trist att försöka diskutera något när en TS inte riktigt själv vet vad hon skriver och när hon får någon form av ifrågasättande/motargument tjurar ihop och aldrig mer vill skriva ett inlägg… Är det inte vad ett diskussionsforum är till för? Om man bara vill ha medhåll finns ju egentligen inget att diskutera? Då är det väl bättre att du skriver en artikel och redovisar fakta om de olika alternativen och kanske intervjuar en hästtandläkare?
Det tråkigaste är att jag nog egentligen håller med dig; du har ju helt rätt i att man alltid ska vara lyhörd för vad hästen förmedlar, att man ska reflektera över vilken utrustning man använder, anpassa den korrekt och använda den mest ändamålsenliga, men DU fattar ju inte att mina invändningar rör att du uttalar dig så fördömande om just bitless som om det i sig skulle vara ett dåligt alternativ oavsett hur väl anpassat det är. Som Rafflan skrev redan i #6 så ger ALLA felaktigt anpassade bett/bettlösa skador och hade du skrivit på det sättet så hade du sluppit iaf mina inlägg ;D
Sedan finns det ju en "vinst" i att få många inlägg - tråden poppar upp i Senaste-inlägg-listan och chansen att många läser den (och kanske tänker till lite) ökar, vilket ju bara kan vara positivt, eller hur?

Måste säga att tråden är mkt bra. Det är inte alla som kollar sina hästars munnar regelbundet, och definitivt inte alla som tänker på att även bettlösa alternativ kan skada munnen.