Korn
Ska börja ge korn till min häst som har lite svår att hålla sig bra i hullet, han förbränner bra/snabbt. Men, hur mycket ska man ge? Mitt mål är helst att han går upp något kg, iaf att han håller sig där han är nu. Han väger runt 300kg, är en islandshäst i c ponny stl(137 cm).
kissmekate.blogg.se
Jag skulle rekomendera havre istället för korn om din häst inte blir helt stissigt av det, själv har jag faktiskt aldrig haft någon som blivit det av havre.
Dels så finns det fler "nyttigheter" i havre än i korn, och dels så innehåller havre mer fett än korn som har större del stärkelse.
Kornet som (även krossat) är relativt svårsmält kan ibland da sig förbi tunntarmen och ända ut till tjocktarmen vilket kan orsaka rubbningar i tarmfloran och även kolik om man har otur. Det är givetvis olika från häst till häst och hur stor giva det är.
Själv föredrar jag pellets efter som det är en större variation och ger både energi och näring från flera olika källor, men av alla "rena" produkter tycker jag havren är absolut bäst! Men förutom det ger jag numera även solrosfrön (skalade) till mina ponnyer som behöver det (som haft fång) och efter som det är ca 50% fett så ger det relativt mycket energi till den mängd foder det är ^^ Men ger man havre t.ex, så kan man ju istället slänga på lite olja på det om hästen tycker det är ok.
Hakuna matata!

Havre har vi redan prövat med, han gick inte upp av det.
Dels så får han fibergi elit och extra havre i det, men nu är han halt och ska igentligen inte äta någon kraft alls pga att han får för mycket energi och är helt på tåna då.
Så nu tänkte jag köra på fibergi + korn blandat, så han får både lite havre + korn.
Kornet jag har är krossat.
kissmekate.blogg.se