Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: exteriör
Läst 9801 ggr
trojlik
0

Fråga ang benställning på unghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit och tittat på en 1,5 åring som står med tårna utåt på bakbenen.

Ägaren säger att hästen inte sett ut så förut utan att hästen är inne i en växtperiod där det kan se lite tokigt ut. Hon har hört sig för och folk har sagt till henne att det fixar till sig medans hon växer.

Jag känner mig dock lite kluven till det hela..

Hur illa tycker ni att det ser ut?

Tusen
0

Jag har sett värre, men fler bilder vore bra.Glad VAd ska du använda hästen till? Det har en viss betydelse.

trojlik
0

en till

trojlik
0

Här kommer en till. Inte de bästa bilderna kanske.. Men hur allvarligt är det med denna benställningen? Kan det vara så som ägaren säger att det växer bort? Eller skall jag räkna med att hästen kommer ha denna benställningen?

Hästen kommer användas till lättare träning. Den kommer inte tävlas.

Tusen
0

Som jag kan se av bilderna verkar det vänstra bakbenet sämre än det högra. Är det så?

Det jag ser av de övriga tre benen tycker jag inte är särskilt farligt. Det fjärde benet ser väldigt utåtvridet ut men det kanske också är en synvilla då det benet är vitt.

Oavsett så tror jag att hästen håller bra för de ändamål du vill använda den till.

Däremot skulle jag absolut inte, aldrig någonsin, ta föl på henne.

Viss upprätning kan förekomma då hon växer och framförallt musklar på sig. Jag skulle försöka få henne att muskla sig ordentlgt på insidan av låren. Då blir benställningen automatiskt rakare.

Utåttåade unghästar är rätt vanligt och brukar i de allr flesta fall rätta till sig.

trojlik
0

Tack för dina synpunkter :) Det är verkligen en jätte trevlig häst och jag är jätte sugen.. Det är en korsning (andalusier) som kostar 25 000 kr. Är det ett rimligt pris med den benställningen eller bör jag pruta? Tycker detta är skitsvårt..

Tusen
0

Jag skulle absolut pruta om du inte har möjlighet att se båda föräldrarna och deras benställningar. Som hon ser ut nu kommer hon med all sannolikhet inte se ut som 8 åring men för 25 000 kr skulle jag nog vilja veta mer om föräldrarna. Jag tycker det har en viss betydelse.

Dessutom är det en korsning vilket egentligen borde dra ner priset.

trojlik
0

Då kan jag försöka pruta med gott samvete då :) Det är så svårt för det känns så fel att pruta på djur.. Men jag får ju försöka. För mig hade den hästen vart värd runt 18 000 kr. Får se vad ägaren säger om det.. Det är ju en rätt stor prutning och jag vet inte om det är okej att dra till med en sån prutning… Ägaren kanske blir sur.. Vad tror du Tusen?

Tack för alla dina råd! :)

Gaiezza
0

Ser rigtigt fin ut! :)

Bacon, svaret är bacon. 

Tusen
0

#7 Nej, sur borde väl ägaren inte bli. Ofta har man lite prutmån. Kanske ägaren tycker att du prutar för mycket men då är det viktigt att du har tydliga argument för varför du vill pruta. Fundera på vad som gör att du inte tycker att hästen är värd 25 000 kr. Vill inte ägaren sänka priset i alla fall, så fråga om ni kan gå halva vägen eller ha is i magen. Det finns massor med fina hästar till salu just nu så skulle det bli så att ni inte kommer överens om något pris sä fortsätt leta. Det är verkligen köparens marknad just nu.

Lycka till! Skrattande

Gaiezza
0

Oj jag har skrivit i fel artikel!! förlåt!

Bacon, svaret är bacon. 

Offbeat
0

Tycker inte det ser så farligt ut, med rätt muskler och hovslagare blir det nog bra! Personligen så tror jag det är bättre att dom är utåttåade bak än inåt, (kolla bara på alla travhästar.) Och tvärtemot fram, kan vara något jag fått för mig..
Min häst har aldrig haft några problem trots att han är inåt fram och utåt bak. Men med mycket små medel i fyra års tid från min hovslagares sida har det blivit bättre och bättre, syns knappt nu, men det är ju en process som måste gå mycket sakta!

trojlik
0

Men jag har en till fråga till dig Tusen! :)

Hästen har väldigt runda och platta fram hovar. De flyter även ut lite åt sidorna. Korrigeras detta av en bra hosvalagre eller är det så henne shovar kommer se ut?

Elshira
0

Utåttåad är sällan ett problem, fram spelar ofta mindre roll i det hela än bak, men oavsett så är det sällan något som blir prestations eller skaderelaterat. Man bör givetvis inte avla vidare på en häst som är utåttåad bak, men det är för att inte för att föra det vidare och göra det värre för en ev avkomma. Däremot är inåttåad något sämmre, och då framför allt i bak. Men är de inåttåade brukar det kunna komma med smalare bog osv och därmed ha försämmrad effekt, men så var ju inte fallet nu.

Har du inte tänkt att rida sm med din häst så lär det inte spela någon roll, och när de växer så kan de ju som sagt se ut hur som helst. Tycker du om häten i övrigt skulle jag inte se detta som något hinder alls, men visst kan du ju prova att pruta några tusenlappar ,ed det som argument. Du kan ju inte få mer än nej :)

För övrigt tycker jag hästen på bilden inte har utflutna hovar? Men det är väll svårt att se på de bilderna. Men ja, det är något en hovslagare borde kunna fixa. Beror ofta på att man låtit traktstöden växa ut för långt så de viker sig under hoven och trycker ut hovväggen. Det brukar även kunna ge låga trakter så småning om. Men det är inget som inte går att fixa :)

Hakuna matata!

Tusen
0

#12 Runda hovar är toppen!Skrattande Platta förstår jag inte riktigt vad du menar. Är kotan uppdriven eller djup? Är det det du menar?

Om hoven flyter ut åt något håll brukar det vara ett tecken på att hästen inte belastar hoven jämnt och det beror då på beställningen i allmänhet.

Få hästar har helt korrekt benställning så med en bra hovslagare kan du komma tillrätt med det problemet.Glad

Cezanne
1

Unghästar ska vara lite utåttåade, när de växer till sig och breddar sig blir de korrekta. Fotona tycker jag inte visar så mycket, det intressanta är hur en häst ser ut när den rör sig.

Tusen
0

#15 Nej där kan jag inte hålla med dig. Unghästar ska inte alls vara utåttåade. Det bästa är om de är korrekta hela tiden då de växer. Däremot är det vanligt att trots att de är utåttåade så rätar de upp sig.

Dock är det vanligast och lättast korrigerat om hästen är utåttåad fram. Däremot är utåttåad bak sämre. Det är nästan bara travare som rätar upp sig om de är utåttåade bak. Detta för att de genom travträningen får stora muskler på insidan av låren. Någor som ridhästar sällan har.

Cezanne
1

Jag har sett väldigt mycket föl och unghästar under många årtionden och de som inte är utåt när de är små blir inåt när de vuxit färdigt.

Tusen
0

#17 Jag har också sett mängder med unghästar som varit både inåttåade och korrekta och som ändå blivit korrekta som vuxna. Dessutom finns risken att en utåttåad unghäst förblir utåttåad som vuxen. Det är det som de flesta hästar får nedslag på vid en utställning.

Vi har dessutom en uppfödning som var inåttåad som föl och unghäst. Nu som 6 åring är hon korrekt och får alltid 8:or på benen.

Så det finns inget som ska vara.

WinterPrince
0

Ni nämner att man kan muskla dom på insida lår för att få en förbättring. Hur gör man det? Några övningar?

Cezanne
1

#18 jag har helt annorlunda erfarenhet än du.

Jag skulle aldrig våga säga till någon att inte ta föl på en unghäst efter att ha sett dennes ben på foto utan att ha sett hästen vuxen i rörelse framifrån och bakifrån. Som du själv skriver kan de ju vara inkorrekta under en del av sin uppväxt och sen räta till sig.

Tusen
0

#20 Jag har aldrig sagt att trådskaparen inte ska ta föl efter stoet. Jag skrev att jag aldrig skulle göra det.

Har du varit på hästutställningar och tittat och lyssnat på kritiken? Merparten av de hästar som är med är utåttåade.

Vad jag inte håller med dig om är uttrycket att de SKA vara utåtåade som unghästar. Det är helt fel enligt mig. Men ofta gör det inget utan det brukar räta upp sig då de blir äldre och börjar arbeta, vilket jag också skrev tidigare.

trojlik
0

Det kommer nog inte bli ett köp av denna hästen. Ägaren vill inte gå ner i pris och jag känner att jag inte vill ge begärda pris för den hästen. 

Min hovslagare har hållt ögonen öppna och hittat en fin häst till mig. Har varit och kollat på honom i dag och skall tillbaka på onsdag :) Han är tre år och har jätte fin benställning och otroligt trevligt temprament. Enda nackdelen är att han är 170 hög..

Tusen
0

#22 Grattis! Hoppas det blir köp av denna gång. Det är alltid bra att ha en nöjd hovslagare som står bakom ett köp. Utan fötter - ingen häst, du vet. Flört

Har hästen ett trevligt temperament dessutom, så får man väl stå ut med att den är lite hög.Skrattande