Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2660 ggr
Rafflan
0

Regler ang hagar?

I sommras hörde jag rykten om att det skulle bli regler hur stor en hästhage skulle vara, har för mig måtten då låg på 30x20 meter.

Någon som vet nåt om detta?

Blev det något bestämt? när börjar det gälla? gäller det bara "företag" eller även privat personer?

Wand
0

Tycker att det låter rimligt i vilket fall som helst. Lagarna sätts ju för djurens bästa.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Rafflan
0

#1 ja men HAR det blivit någon lag ännu, vilka är då måtten och när börjar dem gälla?

Nu finns typ bara minst antal timmar dem ska gå ut och dem ska kunna röra sig i alla gångarter…

Wand
0

#2 Det vet jag inte, men jag har också hört om lagändringen. Jag tror att den träder i kraft nästa år, men är inte säker. Har bara hört det från vänner så vet inte om det är sant eller ej.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Rafflan
0

#3 nej för träder det i kraft nästa år är det ju bra om man vet vad lagen säger XP

CelsiusT
0

#2 Finns det lagar om hur länge dom ska vara ute? När inträdde dom och vad säger dessa lagar?
-Hittar att hästar får stå uppbunda på spilta max 16h, men inget om tid för box. Mer än att dom måste få komma ut dagligen och röra sig i sina naturliga gångarter, men hittar ingen tid hur länge dom måste vara ute.

Minsta yta ute för häst är samma som boxytan för hästen. Utöver detta ska hästen dagligen erbjudas att röra sig naturligt i alla sina gångarter, dvs även galopp och en sträcka på minst 30m nämns på vissa ställen men hittar ingen lagtext som säger det. Men då galopp är en naturlig gångart så måste häste ju ha lite yta för att kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Från och med den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Källa: JBV

OT

Från och med den 1 augusti 2010 ska du se till att boxväggar eller boxdörrar,
samt skiljeväggar mellan spiltor, är utformade så att din hästs sociala behov tillgodoses. Källa: JBV

Detta hade jag inte hört innan. Vad innebär det i praktiken tro? Att hela boxväggar inte är att rekomendera? Hästar sku ju kunna klia på varandra för att tillgodoses sitt sociala behov.

-Läste lite mer på andra ställen och det verkar som om dom i första hand menar att hästarna ska kunna se och höra andra hästar när dom står inne, att dom inte får stå avskilda (om inte särskilda skäl till det finns).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#5 hästar måste inte kunna klia varandra för det sociala behovets skull, hingstar tex måste  ju nästan jämnt gå själva, och många tävlings hästar går ju själva. Så dem kan ju inte klia nog eller bli kliad av någon.

Jag tror det handlar om att kunna se varandra främst och gärna kunna nosa på varandra :)

carsbo
1

är jättenyfiken vem det är i landets kommuner som ska kontrollera detta, då de inte ens har råd att ge våra skolor i dessa trakter, pennor.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Elshira
0

#7 Ett tag hade de ju folk som åkte runt till olika gårdar för att besiktiga. De hörde av sig någon vecka innan om tid och datum bara. Dock har det så verkar det som att detta ligger på is nu då inte ALLA stall blivit besiktigade i.af…

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#6 Jo jag vet att det är att dom ska kunna se varandra. Som jag skrev i mitt inlägg så hittade jag den informationen.

Men jag kan inte se det som försvarbart egentligen. I mina ögon behöver hästar kunna pussa på varandra =) Även hingstar och tävlingshästar. Kan en häst inte hållas på ett sådant sätt ska den inte behöva vara hingst -i mina ögon-. Vet många hingstar som klarar av att gå ihop med valack eller annan hingst så -i mina ögon- är det inte försvarbart. Men jag vet att jag har en helt annan syn än dom flesta hästmänniskor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

carsbo
0

#8 det är nedlaggt just nu för att kommunen inte hade pengar att fortsätta. därför är jag nyfiken vem det skulle vara som kontrollerade detta. inte för att vi har våra hästar åtskillda, håller med #9 på de punkterna

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Sehvrin
0

#7 Det är inte längre kommunerna som är ansvariga för djurskyddet utan länsstyrelserna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Rafflan
0

#9 jo jag vet många hingstar som gått/går ihop med andra, även unga hingstar som går med varandra, men endel har skilt åt när dem fått skor och vintern kommit = brodar då dem busat så våldsamt att pga brodarna skadat varandra, men vågar inte ha dem utan brod heller pga att dem är så vilda och busiga i hagen.

Och även när hingsten fått träffa ston så har det blivit väldigt vaktiga mot sina gamla hagkompisar även om stoet inte är i närheten längre.

Och även hingstar rider på vallackar och då är skade risken stor, tex en shettis hingst med en d-ponny kan ju funka, men en hingst på 160-170 med tex en d-ponny kan vara farligt.

Tror det är mer ett undantag att hingstarna funkar livet ut ihop med sina hagkompisar utan att rida på dem eller råka skada dem.