Trav
Tycker ni att det är jobbigt att sitta ner i trav, det tkr jag, Tips på hur det kan bli mindre jobbigare?
Och sen undrar jag är det lättare att sitta ner i trav på en stor häst än en ponny?

Nja, det är inte så jobbigt. Det beror på hur skumpg häst man har.
Tips- försök att få så långa ben som möjligt och "kläm" om ordentligt. Träna, träna…

Kan du inte sitta ned beror det antagligen på att du spänner dig eller har något fel i kroppen, är bara att börja felsöka sig själv efter vart man spänner sig, varför man gör det osv…
Kan även bero på att hästen tex inte går rent, blir inte särskilt lätt att sitta ner då, att sadeln är förjävlig och helt enkelt inte ger dig någon balans och hjälp att sitta ned.
Desto större rörelser en häst har, desto svårare blir det enlig fysisk lag att sitta ned och följa med hästen. Mina erfarenheter säger mig detsamma överlag, finns ju undantag på ponnyer som rör sig mkt eller annat som därför blir svårare att följa med i…

jag kan sitta ner imin hästs trav barbacka, men inte så bra med sadel, antagligen beror det på sadeln.

Sedan så är det ju också svårt att sitta rätt och följa med rätt… = Större risk att man börjar fuska eftersom det är enklare än att man faktiskt gör rätt om man inte har någon som står där å skriker lite på en…

Har inte så mkt att tillägga efter vad Snuttan skrivit. Men kan lägga till en nylig erfarenhet av att felsöka mig själv (vilket jag gör hela tiden jag rider men sist så va de verkligen en märkbar skillnad och det handlade om nersittning i trav). Red en av gymnasiets hästar i tisdags och satt ner i traven på honom, han är rätt stor (skumpig) i sina rörelser så man sitter inte direkt stilla (eller hur jag ska uttrycka det) på honom i nersittningen men då gjorde jag de. Började känna igenom kroppen och hittade att jag spände mig långt ner i ryggen (korsryggen?). Slappnade av där och så helt plötsligt blev de den vanliga rörelsen igen. Genom att jag spände mig där så låste jag mig i knäna och "höll mig fast" på så vis och då kan jag inte inverka rätt på hästen och genast när jag lyckades få bort spänningen så blev de en helt annan häst att rida =)
Ja som sagt varje gång jag rider får jag felsöka mig själv och hittar ofta felet (felen) men just den här gången va de så himla tydligt

När jag suttit ner en stund börjar jag rida i lätt sits automatiskt x) Så ridläraren får säga till mig ganska många gånger..heh
#1man ska absolut inte spänna sej eller klämma sig fast man ska vara säker på att sitta i den lodräta sittsen.och vara avslappnade i knän och sätter(samtidigt som du arbetar).ju längre bak man sätter vaden ju lättare är det att sitta ner..men akta så inte vaden kmr för långt bak.lycka till:Dkramis

Halludu, hur tänker du när du tycker att det blir lättare att sitta ned när du för vaden bakåt?
Sitter du i en lodrätsits ifrån början och börjar föra vaden bakåt så är risken stor att du får ett framtungtsäte och spänner ett par ryggmuskler, eftersom du måste balansera upp vikten… För du vaden mera bakåt än naturligt så får du även en spänning, vaden ska ju ligga avslappnat i sin hållning, inte bli kvarhållen utan dig, för att slappna av och öppna upp lederna, så jag förstår inte riktigt hur det skulle bli lättare att sitta ned då.. Mekanismen för att föra din vad bakåt gör även att du låser dig mer i höften, kan alltså bli som så att du själv blir mer stilla och tvingar hästen till mindre aktivering och rörelse och därför genom att ni båda blir stumma får det lättare rent fysiskt att sitta ned, men det blir ju inte en korrekt nedsittning…?

på vissa hästar har jag svråt att sitta ner på. oskar är det inga som helst problem, men calippo är näst intill omöjlig att rida kort trav på.
Jag hade problem på vissa hästar på min f.d ridskola att sitta ner i traven. På Windy går det utmärkt, både barbacka och med sadel. Inte med Stübben dressyrsadel dock, den är stenhård och väldigt "liten" i sätet (usch). Dock hamnar skänkeln väldigt bra.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#7 - menade inte att man ska spänna sig och klämma sig fast. Långa ben får man då man slappnar av i dom och låter de komma så långet ner mot marken som möjligt vilket gör det lättare att "hålla om" hästen.
Spänner man sig blir det bara värre…